|
نمایش «لاتاری» در روز سوم، بالاخره جشنواره فجر را داغ کرد
مسؤولیت آقا موسی
روز سوم نمایش فیلمها در سالن رسانههای جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که نمایش فیلم سینمایی «لاتاری» بالاخره توانست فضای سرد این دوره از جشنواره را گرم کند. در شرایطی که نمایش آثار دو روز ابتدایی این رویداد به واسطه کیفیت نسبتا پایین این آثار با استقبال کمی از سوی اهالی رسانه روبهرو شده بود، فیلمهای نمایش داده شده در روز سوم جشنواره فجر، بالاخره با استقبال خوب اهالی رسانه روبهرو شد. در این روز نمایش «چهارراه استانبول» مصطفی کیایی که قصهای در حالوهوای «خط ویژه» دیگر فیلم او داشت، کمی فضای کسلکننده فیلمهای اجتماعی کند و کشدار دو روز اول جشنواره را عوض کرد. این تغییر در حالوهوای جشنواره با نمایش «لاتاری» محمدحسین مهدویان به اوج رسید تا «لاتاری» تنها اثری باشد که تا این مرحله از جشنواره فجر با تشویق پروپیمان اهالی رسانه روبهرو میشود.
نگاهی به فیلم سینمایی «لاتاری»
«لاتاری» روایت غیرت در دهه مربی ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم سینمایی «چهارراه استانبول»
تلاش برای بیرون ندادن حباب
محمدرضا کردلو: یکی از مولفههای سینمای ملی، تلاش برای ثبت وقایع و حوادثی است که یک کشور یا ملت با آن مواجهه مستقیم داشتهاند. از آن تاثیر پذیرفتهاند، روی آن تاثیر گذاشتهاند، آن واقعه احساساتشان را برانگیخته و درگیرشان کرده است. سینما درباره بسیاری از رخدادهای ملی سکوت کرده و بیتفاوت از کنارشان گذشته است. این در حالی است که تعداد فیلمهای تولیدی در سینمای ایران کم نیست. اگر فقط به حوادث مهم چند سال اخیر بنگریم، سوژههایی بکر برای پرداخت سینمایی مییابیم که مسکوت ماندهاند. در این بین مصطفی کیایی در «چهارراه استانبول» اگرچه نه تمام و کمال، اتفاق پلاسکو را دستمایه یک داستان ماجراجویانه و هیجانانگیز خوشریتم قرار داده و با کاربلدی، مخاطب را چند بار در مسیر قصه غافلگیر میکند. ادای دینی که البته در حاشیه قصه مرکزی نسبت به آتشنشانان انجام میشود، قابل باور و عملیات نجات با اقتضائات موجود برای مخاطب باورپذیر است. دیالوگهای خیلی خوب، طنز و داستان جذاب، کارگردانی در جهت فیلمنامه و تلاش برای نقد اخلاقی و رفتاری جامعه دوربین به دست و پشیمان بعد از حادثه، و نقد جامعه نوشداروی بعد از مرگ سهراب و اشارههایی مستقیم برای تقویت تولید ملی همه از وجوه برجسته چهارراه استانبول است. چهارراه استانبول در تم فیلمهای پیشین کیایی که قهرمانهایش آدمهای معمولی هستند، پیش رفته است. قهرمانهای معمولی که اشتباه میکنند، بعضا تحرکات خارقالعاده دارند، نقش عاطفی ایفا میکنند، پیام اجتماعی میدهند و گاه در قالب یک منجی ظاهر میشوند و از همه مهمتر معمولیاند. معمولی بودن قهرمانهای فیلم و برقراری مفاهمهای همزادپندارانه با مخاطب از مولفههای قدرت چهارراه استانبول است. در این بین شروع و پایان چهارراه استانبول هم عجیب و سینمایی است. «تلاش برای بیرون ندادن حباب» و همه کش و قوسهای فیلم گویی تلاشی است برای بیرون ندادن حباب. و در دیالوگی از فیلم از زبان بهمن هم جاری است: «خدایا این چه زندگیه که ما هر شب به این فکر میکنیم که فردا باید چه خاکی به سرمون کنیم؟» (نقل به مضمون). دیالوگی که توصیفی تمام و کمال از وضعیت صاحبان تولید ملی در کشور است. ارسال به دوستان
نشست خبری فیلم «لاتاری» حاشیهساز شد
تسویهحساب سیاسی در نشست لاتاری!
در حالی که برای نخستینبار اهالی سینما و رسانه در پردیس ملت فیلمی را تشویق کردند نشست خبری این فیلم حواشی قابل توجهی داشت و به نظر میرسد بیشتر از آنکه سوالهای سینمایی پرسیده شود، عدهای تسویهحساب سیاسی خود را به این نشست موکول کرده بودند. به گزارش «وطن امروز»، خبرنگاری با سوال از رضوی مبنی بر اینکه «سکانس پایانی به معنای هشدار و تهدید شما برای جناح رقیب است؟» موجب خنده عوامل این فیلم شد رضوی در پاسخ به این سوال تنها به این جمله اکتفا کرد: این تعبیر شماست و نمیدانم از کجای فیلم این مفهوم را درآوردید. مهدویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از شخصیتهای فیلم در سکانس پایانی رفتاری خلاف قانون و خودسرانه دارد و امنیت ملی را به خطر میاندازد، گفت: جایی که قانون کارآمد نیست، ممکن است کارهای فراقانونی شکل بگیرد. این فیلم یک هشدار است و کم و بیش میبینیم این اتفاق در کشور هم رخ میدهد. حمید فرخنژاد، بازیگر فیلم نیز درباره پرسشی مبنی بر اینکه در این فیلم نیروهای امنیتی به بهانه دفاع از ناموس دست به عملیات تروریستی خودسرانه میزنند و این مساله خلاف شعار ملی ما است، بیان کرد: اگر قرار بود بابت ایفای نقشی، بازیگران را بازخواست کنند جان وین تا به حال باید ۱۴ بار اعدام میشد. خبرنگاری از سیدمحمود رضوی پرسید: اگر قالیباف رئیسجمهور میشد شما همچنان این فیلم را با این سیاهنمایی میساختید؟ سیدمحمود رضوی هم اینطور پاسخ داد: اگر قالیباف رئیسجمهور بود من برای این فیلمنامه ۱۰ روزه مجوز میگرفتم. ارسال به دوستان
کیایی در نشست خبری فیلم چهارراه استانبول:
اگر سراغ این داستان نمیرفتم کسی به پلاسکو نمیپرداخت
نشست خبری فیلم چهارراه استانبول با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. به گزارش تسنیم، مصطفی کیایی، کارگردان این اثر با اشاره به اینکه فیلم درباره پلاسکو نیست و تنها در بستر این واقعه تاریخی اتفاق میافتد، گفت: بهاندازه نیاز داستان به پلاسکو ورود کردیم اما اگر کسی آمده باشد فاجعه پلاسکو را ببیند، او را راضی نخواهد کرد. وقتی درباره سوریه فیلم بسازی مخاطب میپذیرد ولی وقتی درباره پلاسکو فیلم میسازی که مخاطبان چندین گیگ از آن فیلم دارند به تصویر کشیدن آن برایمان بسیار سخت بود. ما سعی کردیم در این بین یک توازن بین نماهای ارسال به دوستان
جشنواره فجر
تعیین زمان اعلام نامزدهای جشنواره سیوششم فجر ارسال به دوستان
اخبار
چاپ دوم «خمینی؛ پدیده انسانی پیچیده» در کتابفروشیها ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|