|
رکود، اتلاف منابع ارزی، بیکاری و ناامیدی تولیدکنندگان، از پیامدهای قاچاق کالاست
قاچاق کالا علیه کالای ایرانی
گروه اقتصادی: قاچاق کالا عنوانی با بار معنایی منفی برای فعالیتهای متنوعی است که هماکنون به منزله یک واقعیت، اقتصاد و جامعه ایرانی را درگیر کرده است. این پدیده به دلایل مختلف از جمله پایین بودن خطر فعالیت در آن بهطور گستردهای در اقتصاد ایران رواج پیدا کرده و آثاری ناخوشایند به جا گذاشته است. به گزارش «وطنامروز»، مرکز پژوهشی آرا در بخشی از گزارش راهبردی «بررسی وضعیت قاچاق کالا در کشور» آورده است: ابعاد منفی قاچاق کالا را میتوان از زوایای متفاوتی بررسی کرد؛ قاچاق کالا از بعد سیاسی، یک نقطه منفی در کشورها تلقی میشود و از بعد اجتماعی نیز باعث بر هم خوردن تعادل اجتماعی و درآمدی در میان اقشار جامعه میشود و بهوجودآورنده یک طبقه ثروتمند و در عینحال منفور در جامعه است. از بعد اقتصادی نیز قاچاق کالا ضربههای سنگینی به اقتصاد جامعه وارد میکند. قاچاق کالا بهشکل غیرمستقیم میتواند بر سرمایهگذاری ملی کشور تأثیر منفی داشته باشد. با ورود کالاهای قاچاق (با قیمت پایین)، تولید ملی ضربه میخورد و تقاضا برای محصولات تولید داخل کاهش مییابد و بهدنبال خود، کاهش سودآوری و درنهایت کاهش سرمایهگذاری را در بخش تولید داخلی موجب میشود. کاهش سرمایهگذاری نیز باعث کاهش اشتغال میشود و نرخ بیکاری را افزایش خواهد داد. با افزایش بیکاری بر بحرانهای اجتماعی و تبعات ناشی از آن نیز افزوده خواهد شد، در نهایت میتوان گفت با افزایش قاچاق کالا بحرانهای اجتماعی افزایش مییابد و در نهایت امنیت ملی به خطر میافتد. اصولاً هدف و انگیزه اصلی قاچاق، سودآوری است و این هدف همه اصول اخلاقی، ملی و مذهبی را برای افراد قاچاقچی تحتالشعاع خود قرار میدهد. ارسال به دوستان
اخبار
کشف ۳ تن محموله چوب قاچاق ارسال به دوستان
تصرف ارتفاعات مشهد توسط دولتیها
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: بدترین تصرفات در ارتفاعات جنوبی مشهد، تصرفاتی است که توسط دستگاههای دولتی انجام میشود. نصرالله پژمانفر به منع قانونی تصرفات در ارتفاعات جنوبی مشهد اشاره و اظهار کرد: مصوباتی که درباره قانونی بودن تصرفات در این منطقه از مشهد وجود دارد، مستندات کافی ندارد. وی با اشاره به ورود دادستانی مشهد به این موضوع، ادامه داد: جلوگیری از ساختوساز در ارتفاعات جنوبی مشهد نیاز به کمک مردم و سازمانهای مردمنهاد دارد. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد تنفسگاه شهر و جزئی از منابع طبیعی محسوب میشود، گفت: با وجود اینکه بسیاری از چشمهها و منابع آبی در این منطقه است، تصرفاتی در آن صورت میگیرد که بدترین آنها از طرف دستگاههای دولتی است. وی ادامه داد: وقتی به اسم استانداری یا ادارات دولتی دیگر و به اسم بخشهای مختلف برای خودشان حصار میکشند و حریم تعیین میکنند، طبیعتا آن دستگاه اگر بخواهد برای جلوگیری از این تخلفات اقدام کند، نمیتواند اقدام درست و بموقعی داشته باشد. پژمانفر با بیان اینکه تذکرات متعددی به استاندار خراسان رضوی دادهایم، گفت: از ایشان انتظار داریم نسبت به این موضوع که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، شخصا ورود و به عنوان وظیفه قانونی و شرعی و همچنین تکلیف خود به این موضوع رسیدگی کنند. وی خواستار گزارش صریح استاندار در اینباره شد و گفت: امروز سادهانگاری، لاپوشانی، سکوت و بایکوت کردن فضای پیگیریها موجب شده تا بخش قابلتوجهی از سرمایه شهر نیست و نابود شود و این روند ادامه دارد. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در حفظ آثار فرهنگی اطراف حرم مطهر و همچنین حفظ ارتفاعات جنوبی مشهد به عنوان یک منطقه گردشگری و عمومی برشمرد و گفت: این سازمان در جایگاه معاونت رئیسجمهور است و به همین دلیل نمایندگان نمیتوانند به صورت مستقیم برای سوال از این سازمان وارد شوند. ارسال به دوستان
حرکت مردم از فاز واکنشگری به کنشگری
صادق فرامرزی: 1- نوشتن در باب اهمیت نامگذاریهایی که سالانه از جانب رهبر انقلاب انجام میشود پیش از هر چیز همه را به یاد کلیگوییهای مرسوم و تکراریای میاندازد که در آن همه مسؤولان با تکرار جملاتی مشابه سخن از همت همهجانبه خود برای تحقق آن به زبان میآورند؛ وعدههای محققنشدهای که ذهن آدمی را در چنین مواقعی به یاد جمله «دوصد گفته چون نیمکردار نیست» میاندازد. واقعیت امر هم متاسفانه چنین بوده که اگر نبود، اکنون در آستانه دهمین سال متوالیای که مقام معظم رهبری شعار سال را حول محور اقتصاد انتخاب کردهاند نباید شاهد این حجم از نامطلوبی در امور مربوط به اقتصاد میبودیم. انفعال مسؤولان امر در اجرایی کردن شعارها و اهداف اقتصادی کشور و برخورد نمایشی و فرمایشی داشتن با این عناوین خود یکی از مهمترین علل گوشزد امسال رهبری به مردم برای پیشگام شدن در تحقق شعار سال جدید شد. پیشگام شدن تودههای پرشمار مردم برای حمایت از کالای ایرانی از مهمترین نکاتی است که هم بهعنوان ویژگی ذاتی سال جدید میتوان به آن نگریست و هم میتوان آن را واکنشی نسبت به کمکاریهای مسؤولان امر دانست. بیراه نیست اگر در تبیین شعار سال جدید اینگونه ناظر امر باشیم که مردم و گروههای تاثیرگذار اجتماعی جایگاهی برابر و حتی پیشرو نسبت به دستگاههای اجرایی پیدا کردهاند و این میتواند نقطه امیدبخشی برای مردمی شدن روال پیگیری امور اقتصادی محسوب شود. البته که نباید ورود مردم به امر اقتصاد و در پیش گرفتن سیاست حمایتی نسبت به مساله حمایت از کالای ایرانی را دلیل کمرنگ شدن نقش دولت بگیریم اما تاکید لفظی بر نقش مردم در تحقق شعار سال میتواند گروههای مردمیای را که سالها ناظر بیعملکرد بودن دستگاههای اجرایی بودهاند و نهایت کارویژهای را که برای خود متصور میشدند نقد وضع موجود بوده است این بار بهجای گروهی واکنشی تبدیل به گروهی کنشگر کند. تبیین علت حمایت از کالای تولید داخل در برابر کالای تولید خارجی که ممکن است حتی با قیمتی کمتر و کیفیتی مطلوبتر به فروش برسد، معرفی کالاهای خوشنام داخلی که مصرف آن میتواند بخش عمدهای از نگاه منفی نسبت به تولیدات داخلی را اصلاح کند، تقویت برندهای داخلی و تلاش برای تبدیل کردن مصرف کالای داخلی به عنوان شاخصهای هویتبخش از مهمترین کارهایی است که مردم و گروههای اجتماعی و رسانهای باید پیشقدم آن باشند. تشبیه تعصب جوانان به تیمهای ورزشی برای تبیین چگونگی اجرایی شدن سیاست حمایت از کالای ایرانی نشان از آن دارد که باید مصرف کالای داخلی جنبهای هویتبخش در میان اقشار جامعه بویژه جوانان پیدا کند و طبیعی است این امر سخت و دشوار همت گروههای مورد اعتماد جامعه و رسانهها بهعنوان تغذیهکننده فرهنگ مصرفی جامعه را میطلبد. از این منظر میتوان سال97 را سال ورود گروههای اجتماعی و اقشار مختلف مردم برای اصلاح سبک مصرفی جامعه دانست. بیجا نیست اگر در این مساله به 10 سال قبل و نامگذاری سال 88 بهعنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» بازگردیم و شاهد آن باشیم که دغدغه سبک مصرفی مردم بهعنوان دغدغه سال در یک دهه پیش معرفی شد اما با برخورد سطحیای که نسبت به آن شد امروز تبدیل به یک بحران عمیق شده است. ارسال به دوستان
بازی برجامی تروئیکای اروپایی در زمین آمریکا
نوید مؤمن: تروئیکای اروپایی همچنان به بازی برجامی مستقیم خود در زمین ایالات متحده ادامه میدهد! چنانکه خبرگزاری رویترز گزارش داد، ۳ کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود در بروکسل، سعی در اقناع دیگر اعضای اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریمهای موشکی و منطقهای علیه جمهوری اسلامی ایران داشتهاند. تروئیکای اروپایی مدعی است هدف از اعمال این تحریمها، نجات برجام(!) و جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هستهای است و اگر چنین تحریمهایی تا 16 آوریل/ 27 فروردین، اعمال نشود، «دونالد ترامپ» از برجام خارج خواهد شد. در مقابل، ۳ کشور مهم دیگر اتحادیه اروپایی یعنی ایتالیا، اسپانیا و اتریش در مقابل خواسته تروئیکای اروپایی مقاومت و اظهار کردهاند اعمال چنین تحریمهایی نمیتواند مانع خروج ایالات متحده از برجام شود و صرفا منجر به بیاعتباری اتحادیه اروپایی نزد افکار عمومی دنیا خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که اعمال تحریمهای اقتصادی اتحادیه اروپایی علیه دیگر بازیگران بینالمللی، نیازمند اجماع همه اعضای این مجموعه با یکدیگر است. در هر حال، تروئیکای اروپایی همچنان به تلاش خود برای اعمال تحریمهای موشکی و منطقهای علیه کشورمان ادامه میدهد و در صدد است به هر نحو ممکن تحریمهای پیشنهادی خود را تا کمتر از ۲ هفته دیگر به تصویب دیگر بازیگران اروپایی برساند. ارسال به دوستان
حمایت از کالای ایرانی، از «خریدار» تا «مطالبهگر»
رضا مشتاقی: 1- «ما فقط کالای ایرانی میخریم»، «فلان جنس ایرانی را ما سالهاست استفاده میکنیم و راضی هستیم»، «در این حوزه تولیدات داخلی بخوبی میتوانند با اجناس وارداتی رقابت کنند»، «فلان فروشگاه کالای ایرانی ندارد؛ دیگر از آنجا خرید نمیکنم» و... .
بیتردید کارگر حقوق نگرفتهای که هر روز خطر تعدیل و اخراج را از نزدیک حس میکند و سایه حمایت اتحادیهای را نیز روی سر خود نمیبیند، ناتوان از تولید کالایی است که بتواند جایگزین کالای مشابه خارجی شود. تولیدکنندهای که ادامه حیات اقتصادیاش بستگی دارد به تصمیمهای خلقالساعه و گاه در خدمت رانت در بالا و پایین شدن تعرفهها، چطور میتواند دلگرم به چنین کاری بماند و- مانند بسیاری- به این تصمیم نرسد که سرمایهاش را از تولید خارج کرده و در واردات کالا به کار گیرد؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|