|
آیا زوج ملکان و توکلی، میتواند موفقیت «تنگه ابوقریب» را با «تختی» تکرار کند؟
پهلوان به روایت قهرمانسازان
احسان سالمی: فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» یکی از تازهترین پروژههای سینمایی امسال است که این روزها با پایان فیلمبرداری فاز نخست و دوران کودکی غلامرضا تختی، فاز دوم این فیلم که مربوط به بخشی از نوجوانی وی است، آغاز شده است. به گزارش «وطن امروز»، جهان پهلوان تختی از معدود شخصیتها و چهرههای ملی است که فرصت این را داشته 2 بار سوژه ساخت یک اثر سینمایی قرار بگیرد. نوبت اول آن بیش از 20 سال پیش توسط علی حاتمی، کارگردان صاحب سبک سینمای ایران آغاز شد و در ادامه و با فوت مرحوم حاتمی، بهروز افخمی کار ناتمام او را به اتمام رساند. حالا نیز زوج بهرام توکلی و سعید ملکان پس از تکرار موفقیت چشمگیر فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» سراغ ساخت این اثر رفتهاند؛ تجربه ارزشمندی که به نظر میرسد میتواند پشتوانه خوبی برای ساخت اثری ماندگار درباره این اسطوره ورزشی و ملی کشورمان باشد. انتشار خبر آغاز فاز دوم فیلمبرداری این اثر سینمایی در روز گذشته که به احتمال زیاد رونمایی از آن در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود، بهانهای شد تا نگاهی به جریان ساخت و حواشی نخستین اثر سینمایی تولید شده پیرامون زندگی این اسطوره ملی و ورزشی داشته باشیم؛ اثری که همچون زندگی جهان پهلوان تختی اسیر فراز و نشیبهای بسیاری شد و البته در نهایت نیز خروجی آن نتوانست نظر مثبت دوستداران تختی و مخاطبان سینما را به خود جلب کند. ارسال به دوستان
پس از دریافت جایزه یک عمر دستاورد مطرح شد
فیلمهایی که زندگی «اسکورسیزی» را تغییر دادند
خالق «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» از تاثیر آثار سینمای ایتالیا بر زندگی و کارش سخن گفت. به گزارش «وطنامروز»، مارتین اسکورسیزی روز دوشنبه ۲۲ اکتبر جایزه یک عمر دستاورد کارگردانی را در جشنواره فیلم رم در مراسمی پراحساس دریافت کرد. براساس گزارش هالیوودریپورتر از این مراسم، پائولو تاویانی، کارگردان نامدار ایتالیایی که برادر و همراه همیشگیاش ویتوریو اوایل امسال درگذشت این جایزه را به مارتین اسکورسیزی که در حال اشک ریختن بود اهدا کرد و گفت: تو همیشه برای من و برادرم یک دوست بودهای. تاویانی درباره این کارگردان گفت: اسکورسیزی جزو معدود مولفانی است که با فیلمهای خود به ما کمک میکنند متوجه شویم که چه کسی هستیم. در این مراسم، مونتاژی از فیلمهای اسکورسیزی به همراه یک گفتوگوی ویژه با این کارگردان درباره فیلمهای ایتالیایی که زندگیاش را تغییر دادند به نمایش درآمد که البته فدریکو فلینی در لیست اسکورسیزی وجود داشت. اسکورسیزی از فیلم «شبهای کابیریا»ی فلینی به عنوان یک تجدید حیات معنوی یاد کرد. مارتین اسکورسیزی در ادامه درباره «آکاتونه» (۱۹۶۱) اثر پازولینی صحبت کرد و گفت: من در محله خشنی در نیویورک بزرگ شدم و برای نخستینبار در فیلم «در بارانداز» (۱۹۵۴) الیا کازان که یک فیلم استودیویی بود مردمی را دیدم که با آنها بزرگ شده بود اما در فیلم «آکاتونه» پازولینی چون استودیویی نبود بیشتر با مردمی که در آن بودند ارتباط برقرار کردم. اسکورسیزی همچنین به تمجید «امبرتو د» ویتوریو دسیکا پرداخت و از آن به عنوان قله نئورالیسم یاد کرد. خالق «راننده تاکسی» در ادامه گفت که چگونه از دیزالوهای فیلم «شغل» ساخته ارمانو المی، کارگردان تازه درگذشته ایتالیایی در فیلم خود «گاو خشمگین» استفاده کرد. اسکورسیزی درباره فیلم «کسوف» ساخته آنتونیونی نیز بیان کرد این فیلم زبان سینمایی را دوباره بازتعریف کرد. ارسال به دوستان
کلامی زنجانی:
روضههای مکشوف، خط قرمزهای شعر آیینی است
حاج ولیالله کلامیزنجانی از شعرای قدیمی آیینی به شمار میرود که بیش از 40 جلد کتاب را به چاپ رسانده است. این شاعر ولایی که در زمینه سرودن شعر آیینی و انقلابی سرآمد است در یکی از تازهترین گفتوگوهای خود به یکی از مهمترین خطقرمزهای شعر آیینی اشاره کرده است. او در این گفتوگو که با «تسنیم» انجام شده است، درباره این موضوع میگوید: روضههای مکشوفی داریم که در عالمی گفته شده است اما بیرون نباید بیاید. «مرحوم حسینی سعدی زمان» یک شعر برای غارت پیراهن نوشت و زیر آن نوشت هر ذاکری این شعر را جایی بخواند و بداند حق آن ادا نمیشود، لعن قاتلان سیدالشهدا(ع) بر او باد. وقتی شاعر و ذاکر، حضور اهلبیت(ع) را در مجلس احساس کند، هرگز اینها را به زبان نمیآورد، بلکه در پرده و با اشاره و با رعایت ادبیات و ادب بیان میکند. من شعری دارم؛ «ِدمهَ زینب(س)، باش آچیخدی، اورَک آهیلهَ دولار/ باخما بیر عِده یازیپلار، مَگر اوردایدیلار». این است که وقتی میگوید «رئوسناالمکشوفه» ما قیاس به نفس میکنیم، خانواده خودمان را با اهلبیت(ع) مقایسه میکنیم. الان پوشش اعراب را ببینید. زیر مقنعه یک دستمال مانندی (برقع) دارند. بعدش مقنعه و بعد چادر است. پوشش اعراب فرق میکند. همان چادر که از سر به روی دوش افتاد، عرب میگوید رئوسناالمکشوفه. اینها را باید رعایت کنیم. در برخی موارد چیزهایی نوشته شده است که باید با احتیاط وارد شویم. حضرت آقا میفرمایند مداحان جوان حرفهای مداحان پیشکسوت را بازگو نکنند. آنها تجربه دارند که چه میگویند و شما تجربه ندارید. میگویید و مجلس شما اُفت میکند. خود شما دلسرد میشوید. فقط شعر را بخوانید و حتماً با نسخه و درست بخوانید. آقای کریمی مراغهای میگوید: «نوحهخوانسان، سوزی اون بیتَ اوخی، دفتردن اوخی» یعنی 10 بیت شعر بخوانید اما سالم و درست بخوانید، نه اینکه صد بیت بخوانید و غلط باشد. ارسال به دوستان
معرفی کتاب «احضاریه» تازهترین اثر علی موذنی
احضاریه مخصوص برای زائر کربلا
فاطمه افتخاری: «زینب با حس دلتنگی پدر رفت سر مزار رسول خدا. تنها رفت. میطلبید. رسول خدا او را گرفت در بر. آرامش آمد. دنیا حقیر بود، حقیرتر شد. دور شد. عرض کرد حامل دلتنگیهای پدر از امتیام که اهل بیت تو در میانشانند اما از آنها روی برمیگردانند. قرآن در میانشان مهجور افتاده و با آن طوری رفتار میکنند انگار آنان پیشوای قرآنند، نه قرآن راهنمای آنان... . ارسال به دوستان
اخبار
داوود میرباقری فیلم حضرت خدیجه(س) را کارگردانی نمیکند ارسال به دوستان
اخبار
چه کسی جای بهرام شفیع را در تلویزیون میگیرد؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|