|
گزارش «وطنامروز» از مهمترین اتفاقات اخیر سینمای جهان
ترامپ، اسپیلبرگ و پسلرزههای اسکاری
احسان سالمی: سینمای جهان پس از برگزاری نودویکمین مراسم اسکار با انبوهی از اتفاقات ریز و درشت سیاسی که نشاندهنده برنامهریزی گسترده اهالی هالیوود برای انتخابات سال 2020 آمریکا و موضعگیری آنها علیه دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا بود، وارد سال جدید خود شد. سالی که با خبرهایی در ارتباط با تاثیر چشمگیر جوایز اسکار بر فروش برخی فیلمها و البته نزاع میان چهرههای سرشناس هالیوود بر سر حضور تولیدات برخی کمپانیهای اینترنتی در مراسم اسکار سال آینده همراه بود. در این میان ترامپ هم که احتمالا پس از واکنشهای گسترده هالیوودیها در چند سال اخیر، در اسکار امسال جدیترین مشت سینماگران آمریکایی حامی دموکراتها را دریافت کرده بود، در تازهترین سخنان خود گفته هالیوود بین مردم تبعیض قائل میشود. ارسال به دوستان
چند سهمیه نوروزی به فیلمهایی اختصاص پیدا میکند که جشنواره فجر و منتقدان را دور زدهاند؟
دوربرگردان نوروزی!
محسن شهمیرزادی: در حالی که به گفته سخنگوی کارگروه اکران شورای صنفی نمایش بنا بود روز گذشته اسامی فیلمهای حاضر در اکران نوروزی اعلام شود اما غلامرضا فرجی، سخنگوی کارگروه اکران در گفتوگو با «وطن امروز» اعلام کرد اعلام اسامی به تعویق افتاده و هفته بعد باید منتظر اعلام اسامی فیلمهای اکران نوروزی 98 باشیم. یکی از دلایلی که اعلام اسامی فیلمهای نوروزی را به تعویق انداخته است، چالشی است که میان اعضای شورای نمایش درباره معیار انتخاب فیلمها ایجاد شده است. در میان فیلمهایی که به عنوان 16 نامزد نهایی اکران نوروزی به صورت رسمی معرفی شدند، بسیاری از این آثار یا فرم حضور در جشنواره فجر را پر نکردند یا به دلیل کیفیت پایین اثر در جشنواره فجر پذیرفته نشدهاند. از همین رو حضور آنها به عنوان فیلمهای حاضر در اکران نوروزی با اعتراضهایی همراه شده است. این چالش از پیش از جشنواره فجر آغاز شد. زمانی که کمال تبریزی در اکران فیلم خود به فیلمسازان پیشنهاد کرده بود بهتر است قید حضور در جشنواره فیلم فجر را بزنند و فیلمشان را مستقیم اکران کنند! دلیل این پیشنهاد کمال تبریزی نیز مواجهه مستقیم منتقدان سینما و اهالی رسانه با فیلمهای حاضر در جشنواره و ارزیابی آنها بود. به عقیده او، فیلمهایی که بعضی موضوعات حساس را دنبال میکنند، در جشنواره فجر به مشکل برخواهند خورد و پس بهتر است مستقیما وارد مسیر اکران شوند! همین مساله موجب شد برخی فیلمسازان نیز به دلایل مختلف از جمله کیفیت پایین آثار و ترس از قضاوت منتقدان از حضور در جشنواره فجر امتناع کنند و تصمیم بگیرند فیلم خود را مستقیما روی پرده ببیند. این تصمیم موجب شد بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان نیز در مقابل پیشنهاد دهند سهم اکران نوروزی به فیلمهایی اختصاص پیدا کند که در جشنواره حضور داشته و مورد اقبال داوران و مردم قرار گرفته است. ما نیز پیش از این در گزارشی در همین صفحه به لزوم اختصاص جایگاهی بهتر در اکران عمومی به فیلمهای برگزیده جشنواره فجر اشاره کرده بودیم. بر اساس آنچه برخی رسانهها منتشر کردهاند، ابراهیم داروغهزاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر نیز اخیرا در دیدار برخی سینماگران به این موضوع اشاره کرده و خواستار آن شده فیلمهایی که فرم حضور در جشنواره را پر نکردهاند، در اولویتهای اصلی اکران نوروزی امسال نباشد؛ درخواستی قابل تقدیر که حتی در صورت عدم بیان آن از سوی ابراهیم داروغهزاده، منطقی و قابل دفاع است. این اتفاق اما با واکنش تند برخی کانالهای تلگرامی و رسانههای غیررسمی در حوزه سینما روبهرو شده است. در حالی که مساله طرحشده از سوی داروغهزاده نهتنها میتواند یکی از راههای ارزشیابی فیلمها برای حضور در یکی از فرصتهای طلایی اکران در سینمای ایران باشد، بلکه میتواند هشداری جدی به برخی فیلمسازان برای توجه به افزایش کیفیت آثارشان باشد؛ فیلمسازانی که تاکنون سعی میکردند با پرهیز از حضور در جشنواره فجر با نقد صریح منتقدان نیز روبهرو نشوند. به هر ترتیب باید منتظر نشست و دید آیا ممکن است فشار صنفی برخی سینماگران و حامیان رسانهایشان این تصمیم را تحتالشعاع قرار دهد یا خیر؟ ارسال به دوستان
گلایه سردار سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا از سعید روستایی
کارگردان «متری شیش و نیم» بیاخلاقی کرد
سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا درباره حضور پلیس در موقعیتهای متناقض در فیلمها و سریالها و گلایههای کارگردانان از همراهی نکردن پلیس با آنها اظهار داشت: پلیس همیشه به این موضوع توجه داشته و ممکن است خطاهایی هم داشته باشد، یعنی در جاهایی توجه لازم را نداشته و برخی جاها هم با او همکاری نشده است. «ناجیهنر» حلقه وصل پلیس با هنر است و با همین مأموریت تشکیل شد تا پلیس بتواند خط تماس خود را با حوزه رسانه و هنر تعریف کند. وی درباره چالشهای پیشآمده درباره فیلم «متری شیش و نیم» اظهار داشت: یک بداخلاقی در قصه این فیلم اتفاق افتاد. بنده ۲ بار فیلم را قبل از جشنواره در حضور کارگردان «متری شیش و نیم» و برخی عوامل دیدم و درباره جزء به جزء موارد با هم بحث و توافق کردیم و اشکالات را پذیرفتند و قبول داشتند که خلاف وعدهشان عمل کردهاند. آنها فیلم را اصلاح کردند و نسخه اصلاحی را به ما تحویل دادند اما آنچه در جشنواره نمایش دادند، نسخهای بود که خودشان میخواستند، به علاوه سکانسهایی اضافهتر! یعنی سکانسهایی که در فیلم اولی هم که دیدیم، نبود؛ از این منظر بداخلاقی کردند. سلیمانی ادامه داد: مسؤول معاونت اجتماعی و مسؤول پلیس مواد مخدرمان با عوامل فیلم جلسه داشتند و روی همه چیز توافق کردند، بعد فردایش در جشنواره فیلم فجر دیدیم نسخه توافقی پخش نشده و حتی سکانسهایی فراتر از نسخههای اولیه دارد. بعد هم برخورد بچگانهای در اختتامیه جشنواره فیلم فجر انجام دادند. بعضی اوقات آدمها به حرفهایی که میزنند، توجه نمیکنند. مگر میتوان فیلمی واقعی در جامعه ساخت که بالاخره در یک گوشه کادر آن پلیس راهور سر چهارراه یا پلیس نیروی انتظامی و... نباشد؟ ارسال به دوستان
استاد محمدعلی مجاهدی در کلاس رسم شاعری اردوی آفتابگردانها:
شاعر نیاز به خلوت سحرگاهی دارد
محمدعلی مجاهدی در کلاس «رسم شاعری» اردوی آفتابگردانها به همت موسسه شهرستان ادب، اظهار داشت: در مسیر خطیر و خطرآفرینی گام نهادید. خطیر است بهخاطر اینکه شما فضای ذهنی خود را به مطالب و مواردی که مرتبط با بهترینهای عالم خلقت میشوند، آراسته میکنید و ورود در این عرصه موضوعی، هم طهارت باطنی و هم طهارت ظاهری میخواهد. تا جایی که یادم هست بر این مسأله تأکید داشتهام که در عمر شاعریام هنگام سرودن و خلق شعر، همیشه با وضو باشم. به گزارش «وطنامروز»، این استاد بزرگ شعر آیینی بهوجود الزامات شعر آیینی اشاره کرد و افزود: شما شاید در عرصههای دیگر شعر، قید و بندهای آنچنانی نداشته باشید اما در شعر آیینی، مذهبی و دینی، بایدها و نبایدهایی به جد مطرح است. مواردی نیز وجود دارد که شاعر متعهد ولایی باید از آن پرهیز کند. عرصه شعر آیینی و ولایی از این جهت خطرزاست که شاعر، آن الزامات و خطوط قرمز را رعایت نکند. این مسیر، در عین خطیر بودن، بسیار آبرومند، مورد تأیید قرآن، شارع مقدس و ذوات مقدس الهی است. شاعر بهخاطر لطافت روحیاش، اگر بخواهد با عالم ملکوت در ارتباط باشد و اگر بخواهد لطافت روحش را روز به روز بالا ببرد، بهتر است خلوتهای شبانه یا سحرگاهی را در مکان و زمان معین داشته باشد. این حالات حضور، اگر تداوم داشته باشد، انسان به مرور خواهد فهمید که جوانههایی در حال شکفته شدن هستند: «در اندرون من خسته دل ندانم کیست/ که من خموشم و او در فغان و در غوغاست». برای غنای محتوایی شعر 2 راه وجود دارد. یک راه اکتسابی است، اینکه شاعر باید سراغ منابع دست اول و جمعآوری اطلاعات جامع درباره سوژههایی برود که میخواهد درباره آن شعر بگوید. ارسال به دوستان
اخبار
تمدید پویش «کتابقهرمان» تا پایان فروردین 98 ارسال به دوستان
اخبار
21 اسفند؛ اختتامیه پنجمین جشنواره جام جم ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|