|
تا به حال فقط شاهد افزایش تحریمها علیه ایران بودهایم
معاون وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه از موضع دولت آمریکا درباره برجام انتقاد کرد. ریابکوف در مصاحبه با اسپوتنیک، از آمریکا خواست تحریمها علیه ایران را رفع کند. وی گفت: «آنها باید در نهایت، در حوزه رفع تحریمها پیشرفتهایی حاصل کنند. به یک نیروی محرک معین نیاز است ولی تا به حال فقط شاهد توسعه فهرست تحریمها علیه ایران بودهایم». ریابکوف اضافه کرد: «به همین دلیل ایران سیاست کاهش تدریجی پایبندی به تعهدات داوطلبانهاش در برجام را در پیش گرفته است».
ارسال به دوستان
با پایان سال99 فضای عمومی جامعه خود را آماده آزمونی مهم برای تغییر آینده کشور میکند
1400، سال مردم
یونس مولایی: سال 99 با تمام ویژگیهای منحصربهفردش سرانجام در حال پایان است؛ سالی که از سویی انباشت مشکلات اقتصادی و ناکارآمدیهای مدیریتی در آن باعث فشار به مردم شد و از سوی دیگر میهمانی ناخوانده با شیوعش در سطح جهان باعث شد فشارها به شکل پیشبینیناپذیری مضاعف شود. در این میان با همه تلخیها و سختیهایی که سال 99 تجربه شد، چشم همگان به سال1400 و روند احتمالی تغییرات در آن دوخته شده است؛ تغییراتی که جامعه ایران بشدت به آن راغب و مدت زیادی برای آن لحظهشماری کرده است.
تبیین مقیاس جامعه ایران در سال 99 و ترسیم چشماندازی از سال1400 مهمترین وظیفهای است که رسانهها و فعالان جریان انقلابی باید نسبت به آن اهتمام ورزند. یقینا شکلگیری روایتی واحد و ایجاد اجماع نظر پیرامون وضعیت موجود در میان نیروهای انقلابی گام ابتدایی برای یک اقدام جمعی با نیت ایجاد تغییر است، آنچنان که تجارب کسبشده در سالهای اخیر گواه آن است که نیروهای انقلابی در بسیاری از بزنگاهها به علت نداشتن تعریفی واحد از وضعیت مستقر در ایجاد همدلی و همقدمی برای ایجاد تغییرات ناکام مانده بودند.
سال 99 - آنچنان که پیش از این نیز مورد اشاره قرار گرفت - با تمام سختیهایش به عنوان شمایل کاملی از ناکارآمدی و بیبرنامگی شناخته شد. مردم ایران فارغ از فشار ناشی از شیوع ویروس کرونا کمترین روزی را به خاطر میآورند که با افزایش نجومی قیمت کالاها به نسبت روز پیشین روبهرو نشوند، یا در مواجهه با مشکلات شاهد اتخاذ موضع مصمم و قاطعی از سوی سیاستگذاران و دولتمردان باشند. در این میان البته هر چند روز یک بار با شنیدن سخنی جدید از مقامات دولتی به خشم آنان افزوده میشد. به عبارتی هر قدر فشارهای اقتصادی و بیرونی زندگی مردم را بیشتر هدف قرار میداد، به همان میزان تعاریف و تحسینهای دولتمردان از مدیریتشان بیشتر شنیده میشد، تا جایی که پس از ادعای سخنگوی دولت مبنی بر دشوارتر بودن شرایط در صورت روی کار نبودن دولتمردان فعلی و سخنان معاون اول رئیسجمهور مبنی بر شاهکار دولت در جلوگیری از نابودی ایران، طرح موضع اخیر رئیسجمهور مبنی بر تحقق وعده چرخش همزمان چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها مردم را بشدت خشمگین کرد. با این تعاریف یقینا مهمترین سرفصلهایی که از موقعیت جامعه ایران در سال 99 میتوان ارائه داد به شرح ذیل است:
1- احساس کامل ناکارآمدی از سوی مسؤولان دولتی
2- سرخوردگی سیاسی و اجتماعی در سایه عدم مشاهده گام عملی جدی برای برونرفت از شرایط موجود
3- فقدان ملموس ایدههای اجرایی برای ترسیم مختصات تغییر شرایط عمومی
4- عدم بهروزرسانی نیروهای سیاسی و متعاقب آن کاهش امید به امکان تغییر
5- انباشت نارضایتیهای شکلگرفته در سالهای گذشته و خطر بیگانگی جامعه با نهادهای رسمی
هر چند به این سرفصلها میتوان موارد متعدد و مهم دیگری را نیز افزود اما این 5 سرفصل به شکل کلی تعریفی جامع از دشواریهای سال 99 و خطرهای بالقوه نهفته در آن میدهد. بر این اساس هر گونه نگاهی به آینده باید نسبتی مستقیم و روشن با این شرایط داشته باشد.
* 1400؛ از فرصت تا تهدید
میتوان این احتمال را قریب به یقین دانست که پایان سال1400 از نظر مواجهه جامعه با عامل بیرونی کرونا بسیار مطلوبتر از پایان سال 99 باشد (هر چند ناشناخته بودن بسیاری از ابعاد این ویروس مانع آن میشود که حکمی قطعی درباره آن صادر کرد)، با این حال حتی فرض پایان کابوس کرونا در سال 1400 نمیتواند حلال تمام مشکلاتی که جامعه ایران با آن روبهرو است، به حساب آید. از همین رو خرداد 1400 و سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری را باید نقطه عطف سال 1400 دانست؛ نقطه عطفی که بدون شناخت ظرایف موجود در آن و از دست دادن امکانهای بالقوه آن میتواند برای آینده انقلاب، نظام و مردم ایران تبدیل به فرصتسوزی شود.
جریان انقلابی در شرایطی عمده انرژی خود را در 8 سال گذشته صرف تبیین مخاطرات تصمیمات و نوع نگاه جریان غربگرا کرده است که اکنون در صورت عدم کنشگری فعال و اقدام آگاهانه ممکن است این فرصت مهم را برای ایجاد تغییر از دست بدهد. تجربه انتخابات سال 92 و 96 بخوبی این نکته را نمایان کرد که حتی اگر یک جریان منطق قویتری در شناخت مشکلات جاری کشور و متقابلا راهکارهای برونرفت از آن داشته باشد، به علت اتخاذ برخی استراتژیهای نابجا میتواند میدان را به جریان رقیب واگذار کند. با این اوصاف هر چند جریان انقلابی با اشاره به عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم و انتقادات و هشدارهایی که در این 8 سال داده است، حقانیت و واقعبینی نگاه خود را اثبات کرده است اما این امکان وجود دارد که در صورت باز گذاشتن حفرههای سیاستورزی برای جریان غربگرا فضای حاکم بر میدان رقابت را به سمت مطلوب غربگرایان ببرد.
* آرزوی ناکارآمدان چیست؟
اصلاحطلبان و مجموعه نیروهای غربگرا که تمام اعتبار سیاسی خود را به پای دولت روحانی ریختهاند، بخوبی از این مساله آگاهند که ایده شکستخوردهشان در قالب برجام آنها را تبدیل به جریانی بیاعتبار در فضای عمومی جامعه ایران کرده است. آنها مضاف بر این بیاعتباری با بیعملی مثالزدنیشان هم در افکار عمومی شناخته میشوند. از همین رو فارغ از نگاهی که برای احیای اعتبارشان به تحولات خارجی دارند، بیشترین سرمایهگذاریشان را روی دوقطبیسازیهای اجتماعی و فرهنگی کردهاند. غربگرایان بخوبی میدانند به خودی خود امکان چندانی برای همراه کردن جامعه با کاندیدای نهاییشان ندارند و باید بیشترین نگاهشان معطوف به نقاط ضعف طرف مقابل و بهرهمندی حداکثری از آن باشد. امید به ایجاد تشتت و چندصدایی در میان نیروهای انقلابی (همانند تجربه سال 92) و تغییر محوریت بحثها از سمت مطالبات اصلی مردم به سمت موجسازیهای کاذب (همانند تجربه سال 96) مهمترین محور کارهای آنها به حساب میآید. از همین رو عدم توجه به این تهدیدها و قطعی دانستن پیروزی در انتخابات سال آینده میتواند آزمون1400 نیروهای انقلابی را نیز با چالش جدی روبهرو کند.
* استراتژی نیروهای انقلابی چه باشد؟
مهمترین استراتژی نیروهای انقلابی در سال 1400 باید تبدیل کردن خود به شمایلی از مطالبات حقیقی مردمی باشد که بسیاری از آنها دچار سرخوردگی نیز شدهاند. این استراتژی ضمن آنکه مانع غلبه یافتن برخی حواشی به متن نیروهای انقلابی میشود، عملا غربگرایان را از تغییر زمین بازی به سمت نقطه مطلوبشان خلع سلاح میکند.
نیروهای انقلابی باید سال آینده را به عنوان یک دوربرگردان به سمت امید و پروژه احیای امید ببینند. یقینا این امید بدون ارائه تصویری واقعی از شرایط موجود، نقاط ضعف، امکانهای تغییر، چگونگی اجرایی کردن این امکانها و در نهایت ایجاد اجماع برای این تغییرات شکل نمیگیرد. طرح مطالبات اصلی مردم از زبان نیروهای انقلابی، ایدههایی که امکان این تغییرات را فراهم میکند و به پرسش گرفتن غربگرایان و اصلاحطلبانی که بانیان وضع موجود به شمار میروند، نقشه راهی است که جریان انقلاب باید در 90 روز آینده با جدیت جلو ببرد.
با چنین مختصاتی یقینا سال1400 را میتوان سالی برای احیای امید و آغاز تغییرات به سمت مطالبات عمومی جامعه دانست.
* گام نهایی مردم
آزمون سیاسی سال1400 در کنار فضای نارضایتیهای حاکم بر جامعه، این امکان را برای مردم فراهم میکند که روند تغییرات سیاسی کشور را به سمت مطالبات خود مدیریت کنند. تجربه سالهای 92 تا 1400 بخوبی نتایج پیادهسازی یک ایده غلط را برای مردم روشن کرد. دولتی که میخواست آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند که مردم نیازی به دریافت یارانه نداشته باشند، حالا کرامت مردم را در صفهایی که برای کالاهای اساسی شکل میگیرد، خدشهدار کرده است. ژنرالهایی که مدعی فهم زبان دنیا و ارتباط با کشورهای توسعهیافته بودند، در روزگار پسابرجامی کشور را با موج تحریمهایی روبهرو کردهاند که تجربه روزهای پیشابرجامی را تبدیل به آرزوی خودشان کرده است. در چنین شرایط نامطلوبی که ناکارآمدی و بیعملی تبدیل به مهمترین ممیزههای هویتی دولت شده، آزمون سال 1400 و میدانی که برای انتخاب مردم فراهم است میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و ایجاد تغییرات کلان در روند مدیریتی و سپهر سیاسی کشور باشد. با چنین نگاهی، بازگشت امید به مردم فراتر از الگوی رفتاری نیروهای انقلابی، وابسته به گامی است که مردم در این راه برخواهند داشت؛ مردمی که میتوانند سال1400 را به عنوان طلیعهای برای نجات آینده ایران از تفکر غربگرایان کنند. آنها یقینا از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده میکنند و خود طالب ایجاد تغییرات در بدنه مدیران اجرایی و پیادهسازی تفکرات انقلابی هستند.
ارسال به دوستان
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش رویترز درباره غنیسازی اورانیوم در نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 توسط ایران را تأیید کرد
تداوم اقتدار هستهای
گروه سیاسی: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی رسما گزارشهای پیشتر منتشر شده مبنی بر اینکه ایران غنیسازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 را در نطنز آغاز کرده است، تأیید کرد. خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه در گزارشی نوشت: آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود خبر داد ایران غنیسازی اورانیوم را در سایت هستهای خود در نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته نوع دوم IR-4 آغاز کرده است. به گزارش «وطنامروز»، این خبرگزاری که معمولا زودتر به گزارشهای داخلی آژانس به اعضای این سازمان - که غالبا محرمانه است - دست پیدا میکند با اشاره به این موضوع که آژانس این گزارش را دوشنبه به کشورهای عضو ارائه داده است، نوشت: «روز 15 مارس 2021 (25 اسفند) آژانس تایید کرد ایران گازدهی به آبشار 174 عددی از سانتریفیوژهای IR-4 را که پیش از این در سایت غنیسازی اورانیوم نصب کرده بود با گاز هگزا فلوراید اورانیوم آغاز کرده است».
رویترز در این گزارش مدعی شد ایران سال گذشته ۳ آبشار از مدلهای پیشرفته متفاوت سانتریفیوژهای خود را از سایت رو زمینی در نطنز به سایت غنیسازی زیرزمینی منتقل کرده بود. این خبرگزاری همچنین نوشت: ایران پیش از این غنیسازی اورانیوم با سانتریفیوژهای IR-2m را آغاز کرده بود و این در حالی است که توافق هستهای برجام تنها به ایران اجازه میداد از سانتریفیوژهای نسل اولی IR-1 برای غنیسازی استفاده کند. طبق این گزارش، آژانس بینالمللی انرژی اتمی چند روز پیش نیز در گزارشی به اعضای این نهاد بینالمللی نوشته بود: «روز ۷ مارس (17 اسفند) آژانس اتمی تأیید کرد ایران تزریق UF6 به سومین آبشار شامل ۱۷۴ دستگاه سانتریفیوژ IR-2m را آغاز کرده است». در ادامه این گزارش آمده است: «چهارمین آبشار سانتریفیوژ نصب شده اما هنوز UF6 طبیعی به آن تزریق نشده است؛ نصب پنجمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m در جریان است و نصب ششمین آبشار سانتریفیوژهای IR-2m هنوز آغاز نشده است».
فعل و انفعالات هستهای ایران در فضایی رخ میدهد که پس از روی کار آمدن جو بایدن شرایط تازهای بر آن حکفرما شده و آمریکا و 3 کشور اروپایی در برجام را وارد تقابل آشکار و اهرمسازیهای جدید برای فشار بر کشورمان جهت گستردهتر شدن توافق هستهای کرده است. در مقابل تهران هم پس از فرصتسوزیهای دیپلماتیک دولت و وزارت امور خارجه تصمیم گرفت به مسیر یکطرفه تعهدات در برجام پایان داده و با مصوبه هستهای مجلس- قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها- به توسعه برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان شتاب بخشد و دیگر محدودیتی را در این باره نمیپذیرد. در آخرین مورد از این اقدامات، ایران نظارتهای فراتر از پادمان را با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی عملی کرد که منجر به سفر سراسیمه مدیر کل آژانس به ایران و تفاهم موقت ۳ ماهه درباره برخی نظارتهای آژانس شد.
* مأموریت دیپلماتیک گروسی
رافائل گروسی که فروردین 1400 یک نشست رسمی و فنی را با ایران ترتیب داده است، این روزها مصاحبههای متعددی میکند که نگاهی به مواضع مدیر کل آژانس در این گفتوگوها نشان از این مطلب دارد که گویی این نهاد به جای اقدامات حرفهای مربوط به آژانس، نقش بازوی دیپلماتیک آمریکا و زمان خریدن برای دولت این کشور را ایفا میکند.
در همین رابطه گروسی در نشست مشترک ۳ کمیته پارلمان اروپا که به صورت مجازی در آن شرکت کرد، گفت بدون بازرسیها دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است. وی در این باره گفت: کار آژانس بسیار ضروری است. بدون آژانس و بدون حضور بازرسان در محل، یک توافق قابل اعتماد غیرممکن است.
گروسی درباره تصمیم آمریکا درباره برجام هم گفت: آنها به من میگویند که میخواهند برگردند. وقتی با وزیر خارجه حرف میزنم این چیزی است که به من میگوید اما قطعا همانطور که قبلا گفتم مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین [بازگشت آمریکا به توافق ایران] غیرممکن نیست اما سخت است. وی در ادامه در ارتباط با توافق به دست آمده موقت با تهران، افزود: ما توانستیم یک حضور حداقلی را حفظ کنیم. یک پنجره برای دیپلماسی هم باز شد. امیدوارم در این دوره مشارکتکنندگان بتوانند دستکم حرکتی را به سمت برجام داشته باشند، البته آژانس در آن مشارکت خواهد کرد. مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه هم در پاسخ به پرسش «مانوئل تردیوس» خبرنگار سرویس اسپانیایی یورونیوز درباره چرایی لزوم دستیابی به توافق جدید گفته بود: «اینطور نیست که بگویید یکشبه به توافق سال ۲۰۱۵ برمیگردیم. از آن زمان تاکنون اتفاقهای بسیاری روی داده است». وی افزود: «ما دیدیم که ایران موادی ساخته و محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنیشده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است». گروسی در این گفتوگو همچنین گفت: «گروهی از پژوهشها و فعالیتها [طبق برجام] ممنوع بود و ایران این ممنوعیت را نقض کرد. باید ببینیم با این وضعیت چه کار باید کرد و ما چطور میتوانیم آن را کنترل کنیم».
* لفاظی تازه فرانسه و انگلیس
وزیر خارجه فرانسه در ادامه مواضع خصمانه کشورش علیه ایران مدعی شد بازگشت به برجام مقدمهای برای انجام گفتوگوهای گستردهتر با ایران بر سر وضعیت منطقه و برنامه موشکی خواهد بود. ژان ایو لودریان با مداخله در امور داخلی ایران مدعی شد مشکلات تاکتیکی و وضعیت داخلی ایران مانع احیای این توافق هستهای است. اظهاراتی که بیپاسخ نماند و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پیامی توئیتری به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه واکنش نشان داد. علی شمخانی در توئیتر نوشت: تا زمانی که آمریکا اقدام موثری در رفع تحریمهای ظالمانه نکند، اتفاقی رخ نخواهد داد. بنبست موجود، تاکتیکی و داخلی نیست، بلکه به «راهبرد مزورانه غرب» مربوط است. در همین حال نخستوزیر انگلیس هم در سخنرانی در پارلمان این کشور و در سیاستی همسو با دولت آمریکا به لفاظی علیه ایران پرداخت. به نوشته وبگاه آمریکانیوزنتورک، بوریس جانسون نخستوزیر انگلیس درباره ایران مدعی شد: «بشدت نگران نفوذ ایران در منطقه، بویژه رفتارهای مخرب این کشور هستیم. ما بویژه نگران خطر تولید سلاح اتمی توسط ایران هستیم». به گزارش این منبع خبری، جانسون در پارلمان این کشور همچنین گفت زرادخانه کلاهکهای هستهای انگلیس را 40 درصد افزایش میدهد. در حال حاضر انگلیس ۱۹۵ کلاهک اتمی در اختیار دارد. لندن در حالی قصد دارد زرادخانه اتمی خود را گسترش دهد که این کشور در بررسی دفاعی راهبردی سال ۲۰۱۵ خود به کاهش مجموع ذخایر تسلیحات هستهای خود تا ۱۸۰ کلاهک متعهد شده بود.
* رایزنی سالیوان با تروئیکای اروپا درباره ایران
از سوی دیگر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا سهشنبه تلفنی با «امانوئل بونه» مشاور دیپلماتیک رئیسجمهور فرانسه، «جان هکر» مشاور سیاست خارجی و امنیتی صدر اعظم آلمان و «استیفن لوگرو» مشاور امنیت ملی نخستوزیر انگلیس گفتوگو کرد. سالیوان در این گفتوگوها بر اهمیت ائتلاف ۲ سوی اقیانوس در مقابله با چالشهای امنیتی جهانی تاکید کرد و گفت که دولت بایدن به تعهدات برای همکاری نزدیک با متحدان اروپایی پایبند است. سالیوان همچنین به مرور محور دیداری که 18 مارس (امروز 27 اسفند) به همراه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با مقامهای چینی خواهد داشت، پرداخت. ۴ مشاور امنیتی در این گفتوگوی تلفنی درباره اولویتهای دیگر نظیر افغانستان، ایران، لیبی، اوکراین و روسیه نیز رایزنی کردند.
ارسال به دوستان
متن اختصاصی «وطن امروز» از گزارش «فارین افرز» درباره سیاست فشار حداکثری
رویکرد ترامپ قاعده است نه استثنا
گروه سیاسی: 21 اسفند 99 (11مارس 2021) «هادی کهالزاده» مقالهای در فارین افرز 1 به چاپ رساند. وی در مرکز مطالعات خاورمیانه فعالیت کرده و کاندیدای دریافت دکترای تخصصی در دانشگاه براندیس آمریکاست. کهالزاده از سال 2002 تا 2011 به عنوان اقتصاددان در سازمان تامین اجتماعی ایران فعالیت کرده است.
به گزارش «وطنامروز»، مطلب ذیل، خلاصهای از همین مقاله است:
اعمال مجدد تحریمهای ایالات متحده در دوران ترامپ، برای بسیاری از ایرانیان دیپلماسی را بیاعتبار کرد. واشنگتن در اقتصاد به ایران سخت میگیرد به امید اینکه این سختگیری، دست نخبگان سیاسی این کشور را خالی کند اما در عوض فشار حداکثری ترامپ منجر به تثبیت قدرت اقتصادی و سیاسی ایران شد.
* مشکلات اقتصادی
در طول 2 سال فشار حداکثری و حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، تحریمهای ایالات متحده منجر به کوچک شدن اقتصاد ایران تقریبا به میزان 12 درصد شد. سرانه درآمد واقعی 14 درصد و صادرات نفت این کشور 80 درصد با کاهش روبهرو شد.
کمپین فشار حداکثری باعث شد بخش قابل توجهی از طبقه متوسط به سطح فقر نزول کنند و ساختار طبقه اجتماعی کشور تغییر کند. نتیجه این سیاست این بود که انگاره تعامل با غرب به عنوان راهحلی برای مشکلات اقتصادی ایران کمرنگ شد.
تحریمهای ترامپ تقریبا ۲ برابر تحریمهای باراک اوباما بوده است اما از آنجا که تحریمهای ترامپ بدون انگیزه یا هدف مشخص اعمال شد، این تحریمها فشار سیاسی را در داخل ایران برای مصالحه یا مذاکره با ایالات متحده ایجاد نکرد. در دوران تحریمهای اوباما، حسن روحانی، نامزد انتخابات ریاستجمهوری، استدلال کرد دیپلماسی و تعامل کلید عبور از این مشکلات است. روحانی با این استدلال، سال 2013 ریاستجمهوری را به دست آورد اما امروز چنین بحثی قابل قبول به نظر نمیرسد.
روحانی انتظارات را درباره مزایای احتمالی توافق افزایش داد اما دولت وی در توزیع برابر مزایای توافق هستهای میان اقشار مختلف جامعه نتوانست خوب عمل کند. در شهرهای کوچک و روستاها، بیکاری و فقر در همان سطح قبلی باقی مانده است. توزیع نابرابر مزایای برجام، در کنار رشد فقر پس از اعمال تحریمهای جدید، باعث شد اقشار پایین جامعه ایران دیپلماسی و تعامل را در کاهش مشکلات اقتصادی خود بیفایده ببینند.
* اتحاد سیاسی
دولت ترامپ موفق شد ترکیب طبقاتی جامعه ایران را تغییر دهد و باعث شد سختی زندگی در ایران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند اما در تولید نتایج مفید برای منافع ایالات متحده موفق نبود؛ بلکه تحریمهای جدید، نظامی شدن اقتصاد ایران را تسریع کرد. ایران اکنون کسری بودجه زیادی دارد و به پیمانکاران خصوصی بدهی زیادی دارد که باعث ورشکستگی آنها شده است. این پیمانکاران خصوصی در دهههای اخیر تقریبا 25 درصد از شغلهای ایجاد شده در ایران را به خود اختصاص میدهند.
آیا طرفداران تعامل میتوانند تضمین کنند حل نگرانی درباره برنامههای هستهای و موشکی ایران، به عنوان مثال، فقط آمریکاییها را به سمت یک مساله جدید برای بازگشت تحریمها سوق نمیدهد؟ کشوری که در معرض خطر مستمر تحریمهای ایالات متحده قرار دارد، بعید است سرمایه خارجی قابل توجهی را جذب کند. آیا واقعا منطقی است طرفدار تعامل با غرب باشید بویژه با توجه به اینکه صندوق بینالمللی پول پیشبینی کرده است ایران در سال 2021، حتی در محدودیتهای فعلی، به رشد 2/3 درصدی میرسد؟
کسانی که در ایالات متحده مخالف رفع تحریمها در ازای تعهد ایران به توافق هستند، این روایت را تقویت میکنند که رویکرد ترامپ در سیاستهای آمریکا یک قاعده است، نه یک استثنا. در حقیقت، برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران و نفوذ منطقهای آن، ایالات متحده با تحریمهای بیشتر به دنبال ایجاد اهرم اقتصادی بیشتر نیز خواهد بود.
مخالفان تعامل در تهران این چشمانداز را نشان میدهند تا ثابت کنند ایالات متحده به تعهدات خود عمل نمیکند، بلکه یک بازی بیپایان را انجام میدهد. واقعیت این است که شرایط از سال 2015 برای هر ۲ کشور تغییر کرده است. سیاست ترامپ باعث شده است سازش برای ایران از جذابیت کمتر و هزینه بیشتری برخوردار باشد.
-------------------------------
پینوشت
1- https://www.foreignaffairs.com/articles/iran/2021-03-11/maximum-pressure-hardened-iran-against-compromise?utm_medium=referral&utm_source=www-foreignaffairs-com.cdn.ampproject.org&utm_campaign=amp_kickers#author-info
ارسال به دوستان
اخبار
پیام فرمانده کل قوا به مناسبت روز پاسدار
سپاه با قدرت به فعالیتهای شایسته خود ادامه دهد
فرمانده کل قوا به مناسبت میلاد امام حسین علیهالسلام و روز پاسدار، پیامی خطاب به فرمانده کل سپاه صادر کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به این شرح است:
بسمهتعالی
سلام مرا به همه پاسداران برسانید، انشاءالله موفق باشید؛ با قدرت به فعالیتهای شایسته خود ادامه دهید.
***
نبود نظارت از مشکلات کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاح ساختار بودجه گام اساسی برداشته نشده و راضی نیستیم. محمدباقر قالیباف روز گذشته در مراسم واگذاری ۳۵۲ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پیشوا ضمن تبریک به مناسبت روز جانباز و تقدیر از همه رزمندگان و جانبازان و خانواده شهدا اظهار کرد: نحوه کار و نگاه در کمیته امداد باید به گونهای باشد که کار به مردم واگذار شود و مردم در صحنه این مجاهدتها برای فقرزدایی و توانمندسازی حضور پیدا کنند. فرق ما به عنوان کشورهای اسلامی با دیگر کشورها همین است، چرا که در کشورهای غرب و مبتنی بر اندیشههای خود، بیشتر فردمحوری وجود دارد و ممکن است مجموعههای بزرگی هم باشند اما ما در جامعه اسلامی وقتی بحث مواسات میشود، این مساله باید به عنوان یک حرکت جمعی موضوعیت پیدا کند. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید سرمایههای اجتماعی را روزبهروز افزایش دهیم، بیان کرد: مهمترین و بزرگترین سرمایه اجتماعی ما برای انجام این کار اعتماد مردم و خیرین و مددجویان است. قالیباف بیان کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۰ رویکردهای مشخص و روشنی داشتهایم و مصمم در این مسیر گام برداشتهایم اما باید اذعان کنم در اصلاح ساختار بودجه گام اساسی برداشته نشده و راضی نیستیم، البته در حوزه سلامت بسیار دقیق، شفاف و مشخص گام برداشتیم و در حوزه معیشت نیز گام جدی برداشته شده است و باید اعلام کنیم از مشکلات ما در کشور پول و نبود امکانات نیست، بلکه نبود نظارت است. در حوزه مسکن، اشتغال و فقرزدایی و مستمری از کمیته امداد توقع داریم و ۳۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای کمیته امداد دیده شده که مصمم هستیم این بودجه تحقق پیدا کند.
***
روحانی: منتظر عمل آمریکاییها هستیم
روحانی پس از آخرین جلسه هیات دولت در سال 99 در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آمادهتر است، اظهار داشت: آمریکاییها به صراحت و بارها اعلام کردند مسیر دولت قبل غلط بوده و فشار حداکثری شکست خورده است و تأکید کردند میخواهند به مسیر تعهد و برجام بازگردند، البته صرفا گفتن کافی نیست و منتظر عمل هستیم. رئیسجمهور با تأکید بر اینکه تأخیر در برداشتن تحریم خیانت است، تصریح کرد: هر جناح، فرد و گروهی اگر یک ساعت پایان تحریم را به هر دلیلی به تأخیر بیندازد، خیانت بسیار بزرگی به تاریخ ملت ایران کرده و ننگ ابدی برای آن جناح یا فرد باقی خواهد ماند.
به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که تحریمهای ضدایرانی آمریکا با تغییر ماهیت از تحریمهای هستهای شکل پیچیدهتری به خود گرفته است، مشخص نیست اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه امروز شرایط برای شکسته شدن تحریم از هر زمان دیگری آمادهتر است، با چه مبنایی بیان میشود، ضمن اینکه دولت و دستگاه سیاست خارجی طی 7 سال گذشته غیر از روش شکست خورده امتیاز دادن به طرف غربی و صرفنظر از حقوق هستهای کشور، به جای رفع تحریمها، به گستردهتر شدن تحریمهای ضدایرانی کمک کردند. به علاوه، رفع تحریمها مسیر مشخصی دارد که آن هم تقویت مولفههای اقتدار ملی است که نمونه بارز آن قانون هستهای مجلس است که روحانی و ظریف بر خلاف مصالح ملی به مخالفت آشکار با این مصوبه - قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران- پرداختند. همین رفتارها و گفتارهای غلط و سیگنالهای ضعف است که آدرس اشتباه برای طرف آمریکایی ارسال کرده و تجدید نظر آنها در کاستن از فشار به ایران را در پی دارد؛ نظیر اظهارات ملتمسانه محمدجواد ظریف در گفتوگوی اخیرش با «مرکز سیاست اروپا» که اظهار داشت: «۶ ماه تا روی کار آمدن یک دولت جدید در ایران زمان میبرد، پس توصیه میشود آمریکا سریعتر عمل کند و این نیاز دارد که آنها خجالت را کنار بگذارند و اقداماتی را که باید، انجام دهند».
در نهایت اینکه، این طرف آمریکایی است که رسما اعلام میکند هیچ مشوقی به تهران نخواهد داد و هیچ گام ابتدایی را برنمیدارد و ایران قبل از هر چیز باید به محدودیتهای هستهای بازگردد. با این وصف شاید منظور روحانی از خیانت تاخیر در برداشتن تحریمها، امتیاز دادن جدید به دولت بایدن است.
***
سیانان:
آمریکا هفته آینده ایران، روسیه و چین را تحریم میکند
یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از چند مقام دولت بایدن مدعی شد واشنگتن هفته آینده تحریمهایی را علیه ۳ کشور ایران، روسیه و چین به اتهام ادعایی مداخله در انتخابات اعمال خواهد کرد. خبرنگار سیانان شامگاه سهشنبه (به وقت تهران) گفت ۳ مقام آمریکایی گفتهاند انتظار میرود هفته آینده دولت بایدن تحریمهایی را درباره مداخله برخی کشورها در انتخابات این کشور اعلام کند. این مقامها جزئیات مربوط به تحریمهای مورد انتظار را اعلام نکردند اما گفتند این تحریمها چند کشور از جمله روسیه، چین و ایران را هدف قرار خواهد داد. دولت جو بایدن، رئیسجمهور آمریکا در گزارشی جدید ایران و روسیه را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات ریاستجمهوری آمریکا متهم کرده اما مدعی شده چین بهرغم بررسی چنین اقدامی در جهت آن فعالیت نکرده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|