|
یادداشتی بر مجموعه شعر «چشمان بیشکیب» سروده عبدالرحیم سعیدیراد
درخت شاعرانه انقلاب
وارش گیلانی: 1- «چشمان بیشکیب» مجموعه شعر پایداری مردم قهرمان دزفول، نام کتابی است که به مناسبت «یادمان 4 خرداد، روز مقاومت و پایداری، روز دزفول» منتشر شده است. این کتاب شامل شعرهای شاعر انقلاب عبدالرحیم سعیدیراد است که نشر «آوان جنوب» آن را در 88 صفحه منتشر کرده است. ارسال به دوستان
مروری بر دل بستگیهای آیینی دکتر سیدحسن حسینی
شاعری تمام نشدنی
پویا مشهدی: بیشک اگر بخواهیم زیباترین و ارزشمندترین اشعار عاشورایی در دهههای اخیر را ردهبندی کنیم، نام آشنای سیدحسن حسینی را در انتهای بسیاری از آنها مشاهده خواهیم کرد. شاعری توانمند که در مجموعه شعرهای «همصدا با حلق اسماعیل» و «گنجشک و جبرئیل» در قالبهای آزاد و رباعی با هنرمندی و مهارتی ستودنی، توانست اشعار شورانگیز و زیبایی را در محور فرهنگ عاشورایی و اهلبیت خلق کند. او که به سیدالشعرای انقلاب اسلامی مشتهر است، توانسته است با ایجاد سبکی جدید و منحصر به فرد در کنار دیگر بزرگانی چون علی معلم و علی موسویگرمارودی جایگاهی شامخ در ادبیات مذهبی کسب کند. دکتر حسینی در اشعار مذهبی خود رویکردی هنری و تصویرگرایانه دارد و برخلاف بسیاری دیگر از شعرای مذهبی که به صراحت موضوع را تبیین میکنند، توانسته است با رمزگونهسرایی و بیان ادبی هنری خود زیباترین اشعار عاشورایی را بیافریند. استفاده از معانی مختلف کلمات و ایهام در این دو دفتر به وفور به چشم میخورد و منجر به تعالی آنها میشود. مانند شعر «راز رشید» که در آن بدون کوچکترین اشاره مستقیم به حضرت اباالفضل العباس(ع) با تاثیرگذاری فراوانی، آن حضرت را مدح کرده است: «به گونه ماه/ نامت زبانزد آسمانها بود/ و پیمان برادریات/ با جبل نور/ چون آیههای جهاد/ محکم/ تو آن راز رشیدی/ که روزی فرات/ بر لبت آورد/ و ساعتی بعد/ در باران متواتر پولاد/ بریده بریده/ افشا شدی/ و باد/ تو را با مشام خیمهگاه/ در میان نهاد/ و انتظار در بهت کودکانه حرم/ طولانی شد/ تو آن راز رشیدی/ که روزی فرات/ بر لبت آورد/ و کنار درک تو/ کوه از کمر شکست». همچنین رباعی «عطش من»: «آن نی که بر آن خشک نیستان میخورد/ آب از لب جوی لب و دندان میخورد/ لب تشنه ز جویبار قرآن میخورد/ میخورد فراوان و فراوان میخورد» که در این رباعی نیز شاعر با استفاده از کلمات نی و لب و معانی مختلف آن به زیبایی به لبان تشنه حضرت امام حسین(ع) و واقعه کوفتن چوب خیزران بر لب و دهن ایشان توسط یزید ابن معاویه اشاره کرده است. بسیار میتوان از سرودههای عاشورایی سیدحسن حسینی سخن گفت اما هنرمندی شاعر به همین جا ختم نمیشود و دامنه آثار او گسترده است. ارسال به دوستان
نگاهی به شعر دکتر محمدرضا ترکی
سنگهای کف رودخانه را بشمار
رضا شیبانی: زبان از نوع سهل و امروزین؛ بدون گرفتاری در قید دشواریهای رایج و بدون استفاده از لغات و مفردات کهن؛ این توصیفی است بسیار کوتاه از زبان غزلهای دکتر محمدرضا ترکی. البته شعر سهل و بدون دشواری لفظی را خیلیها امروز میگویند، به این دلیل که راهی و انتخابی جز این ندارند. شاعران جوانی که ذوق خدادادی دارند اما سواد آن را ندارند که به دایرههای وسیعتر الفاظ دسترسی داشته باشند، از روی توفیق اجباری، جز زبان سهل راه دیگری پیدا نمیکنند. این شعرها البته ایراد بزرگی دارند و آن فقدان اندیشه است، چون شاعران بدون دانش و اندیشهاند؛ همین. اما اینکه کسی در کسوت دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه تهران با دهها سال سابقه پژوهشی و تالیف کتب علمی و با تسلط بر زبانهای خارجی و با سطحی قابل قبول از اندیشه، بتواند خود را از گرفتاری در بیهودگیهای دشوار زبانی برهاند و شعری با زبان ساده و در عین حال واجد عمق معنا بگوید، نشان از ممتنع بودن چنین کاری (در عین سهل بودن) دارد. در شعر ترکی، سادگی زبان با عمق اندیشه و احساس همزاد است و این یعنی شعری بالاتر از سطح معمول زمانه. همراه کردن این دو مساله به ظاهر متضاد از هنرمندیهای یک شاعر امروزین است: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|