|
نگاهی به پویشهای مطالعاتی سالهای اخیر به بهانه معرفی پویشهای کتابخوانی با محوریت 40 سالگی انقلاب اسلامی
در پویش خواندن و قهرمان شدن
محسن شهمیرزادی: با رشد تکنولوژی و تحول رسانهها، سالهاست که «کتاب» در زمره مهجورترین عضو هر خانه محسوب میشود که کمتر کسی از آن سراغ میگیرد. موج نزول کتابخوانی و کتاب خریدن سالهاست که در سراسر دنیا به سراشیبی افتاده و تکاپوی دغدغهمندان فرهنگی در جهان نیز نتوانسته است به صورت چشمگیر این روند نزولی را کاهش بدهد. در این میان اما بعضی آثار درخشان در حوزه چاپ و نشر وضعیت دیگری دارند؛ آثاری که جذابیتشان برای مخاطب موجب شده تا از اقبال فراوانی بهرهمند و تعداد آدمهای بیشتری با آنها مأنوس شوند. این مساله خود نشان میدهد این روزها مخاطبان فاصله زیادی از دنیای کتاب دارند و نخ تسبیحی بین مخاطب و کتاب خوب نیاز است تا آنها را به یکدیگر پیوند دهد. نتیجه این اتفاق، رونق بازار کتاب و گسترش کتابخوانی در میان مخاطبان است که به رستگاری جامعه نیز قطعا کمک خواهد رساند. چند سالی میشود که «پویشهای کتابخوانی» در ایران رونق گرفتهاند؛ پویشهایی که بهمثابه همان نخ تسبیح تلاش دارند آثار برجستهای را که به نظر مغفول واقع شدهاند به مخاطب معرفی کرده و با ارائه امتیازاتی نظیر قیمت کمتر و جایزههای کتابخوانی، آنها را ترغیب به مطالعه کنند. پویشهایی که اتفاقا نتایج مثبتی را با خود به همراه داشتهاند و کتابهای جبهه انقلاب اسلامی که با سوژههای نابی همراه است، مورد اقبال مردم قرار گرفته و رونقی را با خود به بازار کتاب آورده است. از جمله این پویشها، میتوان به پویش «روشنا»، «کتاب و زندگی»، «کتاب قهرمان»، «در هوای انقلاب»، «کتاب شارژ»، «بخون، قهرمان شو» و... اشاره کرد که هرکدام سهم بسزایی در افزایش سرانه مطالعه و خرید کتاب داشتهاند. 2 پویش «کتاب قهرمان» و «در هوای انقلاب» در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری موج جدید کتابخوانی با کتابهایی در مضامین انقلاب اسلامی کردهاند که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم انداخت. ارسال به دوستان
اسامی نامزدهای اسکار 2019 اعلام شد
پیشتازی «روما»، «سوگلی» و «معاون»
نامزدهای نودویکمین دوره جایزه اسکار معرفی شدند. به گزارش «وطنامروز»، بر این اساس، در بخش بهترین فیلم «پلنگ سیاه»، «کلنزمن سیاه»، «حماسه کولی»، «سوگلی»، «کتاب سبز»، «روما»، «ستارهای متولد شده» و «معاون» و در بخش بهترین کارگردانی اسپایک لی برای «کلنزمن سیاه»، پاول پاولیکوفسکی برای «جنگ سرد»، یورگوس لانتیموس برای «سوگلی»، آلفونسو کوارون برای «روما» و آدام مککی برای «معاون» نامزد دریافت جایزه شدند. همچنین در بخش بهترین بازیگر مرد کریستین بیل برای «معاون»، بردلی کوپر برای «ستارهای متولد شد»، ویلم دافو برای «در دروازه ابدیت»، رامی مالک برای «حماسه کولی» و ویگو مورتنسن برای «کتاب سبز» و در بخش بهترین بازیگر زن نیز یالیتزا آپاریسیو برای «روما»، گلن کلوز برای «همسر»، الیویا کلمن برای «سوگلی»، لیدی گاگا برای «ستارهای متولد شد» و ملیسا مککارتی برای «میتوانی مرا ببخشی؟» کاندیدای دریافت جایزه شدند. ماهرشالا علی برای «کتاب سبز»، آدام درایور برای «کو کلاکس کلان سیاهپوست»، سام الیوت برای «ستارهای متولد شد»، «ریچاردای. گرانت» برای «میتوانی مرا ببخشی؟» و سام راکول برای «معاون» چهرههایی بودند که نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد شدند و ایمی آدامز برای «معاون»، مارینا دیتاویرا برای «روما»، رجینا کینگ برای«اگر بیل استریت زبان داشت»، اما استون برای «سوگلی» و ریچل وایس برای «سوگلی» نامزد بهترین بازیگر مکمل زن شدند. در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن، فیلمهای «شگفتانگیزان ۲»، «جزیره سگها»، «میرای از آینده»، «رالف اینترنت را خراب میکند»، «اسپایدرمن: در اسپایدر ورس» نامزد شدند و در بخش بهترین فیلم خارجیزبان نیز فیلمهای «کفرناحوم» از لبنان، «جنگ سرد» از لهستان، «هرگز رو برنگردان» از آلمان، «روما» از مکزیک و «دلهدزدها» از ژاپن نامزد دریافت این جایزه شدند. در بخش فیلمبرداری «سوگلی»، «هرگز رو برنگردان»، «روما»، «ستارهای متولد شده» و «جنگ سرد» و در بخش بهترین طراحی صحنه «پلنگ سیاه»، «سوگلی»، «اولین فرد»، «مری پاپینز بازمیگردد» و «روما» مدعیان دریافت این جایزه هستند. همچنین در بخش بهترین طراحی لباس مری زافرس برای «ترانه باستر اسکراگز»، روثای. کارتر برای «پلنگ سیاه»، سندی پوئل برای «سوگلی»، سندی پوئل برای «مری پاپینز بازمیگردد»، الکساندر برن برای «ماری ملکه اسکاتلندیها» و در بخش بهترین تدوین صدا فیلمهای «پلنگ سیاه»، «حماسه کولی»، «اولین فرد»، «یک مکان ساکت» و «روما» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه یافتند. «ترانه باستر اسکراگز»، «کلنزمن سیاه»، «میتوانی مرا ببخشی؟»، «اگر بیل استریت زبان داشت» و «ستارهای متولد شد» آثاری هستند که به جمع نامزدهای اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی راه پیدا کردند. در بخش بهترین تدوین «کلنزمن سیاه»، «حماسه کولی»، «سوگلی»، «کتاب سبز» و «معاون» و در بخش بهترین موسیقی «پلنگ سیاه»، «کلنزمن سیاه»، «اگر بیل استریت زبان داشت»، «جزیره سگها» و «مری پاپینز بازمیگردد» نامزد دریافت جایزه شدند. همچنین در بخش بهترین صداگذاری «پلنگ سیاه»، «حماسه کولی»، «اولین فرد»، «ستارهای متولد شد» و «روما» و در بخش بهترین جلوههای تصویری «انتقامجویان: جنگ بینهایت»، «کریستوفر رابین»، «اولین فرد»، «بازیکن شماره یک آماده» و «سولو: داستانی از جنگهای ستارهای» مدعیان دریافت اسکار امسال هستند. «مرز»، «ماری ملکه اسکاتلندیها» و «معاون» فیلمهایی هستند که نامزد دریافت اسکار بهترین چهرهپردازی و مو شدند و در بخش بهترین طراحی تولید فیلمهای «پلنگ سیاه»، «سوگلی»، «اولین فرد»، «مری پاپینز بازمیگردد» و «روما» نامزد دریافت جایزه شدند. ارسال به دوستان
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی:
واسپاری نمایشگاه کتاب پز رسانهای وزارت ارشاد است
میثم نیلی با اشاره به اینکه واسپاری امور نمایشگاه بینالمللی کتاب به بخش خصوصی همواره یک پز رسانهای بوده است، گفت: وزیر ارشاد باید در هر جلسه هیأت دولت روضه کاغذ و ناشر را بخواند. بهگزارش مهر، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ارتباط با بحث واسپاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی گفت: معتقدم این واسپاری در حقیقت یک پز رسانهای بود. حقیقتاً دولت واسپاری نکرده است و البته بهطورکلی در حوزه فرهنگ هم کلمه واسپاری کمتر معنا دارد نسبت به حوزههای تجاری و اقتصادی. بهصورت کامل، طبیعتاً ارشاد نباید و نمیتواند در مدیریت حوزه فرهنگ این کار را بکند، بنابراین هم مدیران و هم اجزای صنف میدانند که عملاً واگذاری یک شعار است و به طور کامل شدنی نیست و تبعات داشته و دارد. البته وزارت ارشاد و اجزای صنف میخواهند به مسیر جدیدی در تعامل با هم برسند. تا اندازهای هم موفق شدند. به نظر من، درگیریها در صنف که تشدید شده به خاطر مسأله منافع موجود در نمایشگاه کتاب بود. خیلی از دعواها بر سر منافع شخصی است نه بر سر منافع کل صنف. منفعتهای شخصی، این دعواها را تشدید کرده و شاهدیم که به نوعی موجب یک یار و یارکشی قبیلهای شده است. وقتی شما عامل اصلی که پول و سیادت بخشی است را خارج میکنید میبینید آن فروکش میکند. حالا من در مقام قضاوت برخی از این افراد نیستم ولی معتقدم وزارت ارشاد باید تلاش کند عوامل این اختلاف را در میان صنف کاهش دهد. ارسال به دوستان
عقبنشینی کمال تبریزی از موضع تندش درباره رسانه ملی
حرفم درباره میلی بودن تلویزیون درست نبود
کمال تبریزی پس از اظهار نظرهای تند و تیزش در ارتباط با تلویزیون و «رسانه میلی» خواندن سازمان صداوسیما از موضع خود عقبنشینی کرد. به گزارش «وطنامروز»، پس از آنکه برنامه تلویزیونی «میزانسن» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «مارموز» تازهترین ساخته کمال تبریزی پرداخت، او در واکنش به این موضوع در صفحه شخصیاش نوشته بود: «نقد سفارشی و باسمهای و خوشایند سیمای میلی به همه جهان نمیارزد چه رسد به حقالزحمهای ناچیز از سوی سازمان!» حالا اما پس از اعتراض برخی رسانهها به این رفتار تبریزی و عدم تحمل او در برابر یک نقد ساده در رسانه ملی، او بار دیگر در صفحه شخصیاش نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده است: «این روزها مشغول یک سریال تلویزیونی هستم با فیلمنامهای استثنایی از یک جوان بااستعداد به نام حامد افضلی. هنگام فیلمبرداری به کشمکش این روزها با برنامه مخرب «میزانسن» فکر میکردم و اینکه برخی معتقد بودند کمال تبریزی که با تلویزیون کار میکند، حق اعتراض ندارد! واقعیت این است که آنها حق دارند، من مثل خیلیهای دیگر در سینما، کارهای ابتدایی و سکوی پرشم از تلویزیون بوده است. من متعلق به تلویزیون و تلویزیون متعلق به من است. متعلق به همه مردم است. حرف من درباره بهاصطلاح حقالتحریر آقای دانش که از تلویزیون میگیرند یا میلی بودن آن، قضاوت درستی نبود! تلویزیون رسانه ملی است و متعلق به همه ایرانیان شریف است». ارسال به دوستان
اخبار
آخرین وضعیت بازیگر پیشکسوت ارسال به دوستان
اخبار
ویژهبرنامه «عصر» برای آزادی مرضیه هاشمی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|