|
گزارشی از مراسم جشن یک سالگی مجموعه طنز «دکتر سلام»
شیردلان «نقد» یکساله شدند
جشن یک سالگی مجموعه طنز «دکتر سلام» با حضور چهرههای فرهنگی، رسانهای و سیاسی کشور 3 اردیبهشت ماه در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد. در این مراسم فعالان فرهنگی و سیاسی مختلفی حضور داشتند. پس از پخش کلیپهای طنز، مجری برنامه هنگام دعوت از هادی قاسمی، مدیرعامل خبرگزاری دانشجو برای سخنرانی گفت، دل شیر میخواهد که با این کابینه امنیتی چنین برنامهای اجرا شود و از اینکه مدیرعامل خبرگزاری در زندان نیست، ابراز تعجب کرد. ارسال به دوستان
گزارشی از مراسم رونمایی «تن دال»
تحول فرهنگ سیاسی در سینمای ایران
حسن پاینده در مراسم رونمایی از کتاب «تن دال» نوشته سیدمجید حسینی که به تحول فرهنگ سیاسی در سینمای پرمخاطب ایران میپردازد و عصر روز 3 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت: زمانه ما زمانه تصویر است. ما پیوسته در حال بمباران شدن با تصویر هستیم و گریزی از آن نداریم. سینما رسانهای شنیداری – دیداری است حتی وقتی روزنامه یا کتاب هم میخوانیم با تصویر روبهرو هستیم. به طور حتم میتوان گفت سینما هنر زمانه ما است البته منظور من سینمای روایی است نه سینمای مستند. سینمایی که به دل مردم نفوذ میکند و وقتی تیراژ کتاب هزار جلد است، سر هر چهارراه سیدی میفروشند و مردمی که کتاب نمیخوانند فیلمهای مورد علاقهشان را خریداری میکنند و میبینند. به گزارش مهر، این منتقد ادبیات با اشاره به اینکه کتاب «تن دال» سینما را از بعد دیگری مطرح میکند، بیان کرد: ما از گذشته فکر میکردهایم سینما هنری کاملا سیاسی است، حساسیتی که حذف چند سکانس در ما ایجاد میکرد قابل قیاس با حذف چند فصل از یک کتاب نبود چرا که احساس میکردیم کارگردان و نویسنده در فیلم خود چیزی را به طور پنهان مطرح میکند و از یکی از زخمهای جامعه پرده بر میدارد. خاطرم هست بعد از انتخابات سال 88 فیلم «علی سنتوری» را به دانشجویان خود نشان دادم. هنرجویان من نور سبزی را که در بخشی از فیلم به چشم میخورد نشاندهنده جنبش سبز میدانستند و هیچگونه باورشان نمیشد این فیلم سیاسی نیست و هیچ ربطی به انتخابات 88 ندارد و پیش از این زمان ساخته شده است. پاینده به اینکه نگاه سیاسی به سینما همواره مبتذل بوده اشاره و بیان کرد: ما هیچگاه بین یک فیلم و تحولات سیاسی یک جامعه ربطی برقرار نکردهایم فقط فکر کردهایم کارگردان خواسته چیزی را پنهان کند و درصدد کشف ناگفتههای فیلم بودهایم. «تن دال» به این سؤال پاسخ داده است. در این کتاب به مقاله بسیار معروف «رمزگذاری و رمزگشایی» و همچنین به نظرات «گادامر» اشاره شده و فراموش نکنیم گادامر نقطه پیوند فلسفه، نقد ادبی و علوم سیاسی است. ما به این جور کارها نیاز داریم زیرا بسیاری از نظریاتی که نوشته و مطرح میشود به نیاز علمی ما در جامعه پاسخ نمیدهد. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در «تن دال» نظراتی درباره فرهنگ عامه مطرح و فیلمهایی از 3 دهه گزینش شده و مورد بازخوانی قرار گرفته است. «تن دال» بین مطالعات فرهنگی و علوم سیاسی پل زده و از علوم سیاسی وارد مطالعات فرهنگی شده است. در این کتاب نظام نشانهها در فیلم مورد بررسی قرار گرفته اگرچه کمتر به مطالعه جدی فیلم پرداخته شده است. پاینده بررسی علمی، سینما را یکی از راههای پی بردن به لایهها ناپیدای اجتماع دانست و افزود: چرا فیلم «مارمولک» با اینکه مجوز داشت به خاطر بعضی برداشتها از پرده سینما کنار گذاشته شده، مگر این فیلم با تصور عمومی ما از معمم چه میکرد؟ چرا ما باید صورت مساله را پاک و از مشکلات اجتناب کنیم؟ اگر میخواهیم دید مردم را بدانیم باید فیلمها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. فیلم یک متن است و کتاب «تن دال» دست به خوانش فیلمها زده و همان قواعدی که در نقد رمان مصداق دارد در این کتاب بهکار گرفته شده است. امیدوارم این کتاب سرآغازی باشد برای توجه به مطالعات فرهنگی. این پژوهشگر و منتقد ادبی گفت: ایکاش نویسنده در کتاب «تن دال» علاوه بر سینمای 3 دهه به بررسی پوستر هر کدام از فیلمها هم میپرداخت زیرا عناصری که در پوسترها گنجانده میشود نشانههایی دارد که ما را به کلیت فیلم راهنمایی میکند. برای مثال در موج اول سینمای جنگ اغلب از ادوات جنگی استفاده میشد، در دورهای که به سینمای خانواده پرداخته شد اعضای خانواده را در پوسترها نشان میدادند، حالا هم با یک کلوزآپ از صورت آرایش کرده یک زن روبهرو هستیم، پس مسیر تحولی که پوسترها طی کردهاند اگر از نظر نشانهشناسی بررسی شود کاملکننده بحثهای این کتاب خواهد بود. ارسال به دوستان
اخبار کوتاه
لعیا زنگنه در برنامه سه ستاره: ارسال به دوستان
اخبار
توصیه افخمی به اوباما ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|