|
«وطن امروز» از تلاش آمریکاییها برای فشار بر تیم ایرانی برای توافق قبل از 20 جولای گزارش میدهد
پشت پرده توقف وین
ثمانه اکوان: چهارمین دور گفتوگوهای ایران و گروه 1+5 راجع به چگونگی تدوین پیشنویس سند نهایی توافق هستهای ایران به یکی از مهمترین و البته حاشیهسازترین دور گفتوگوها تبدیل شده است. نگاهی به اخبار حاشیهای و همچنین خبرهایی که از بطن مذاکرات بیرون آمده، نشان میدهد آمریکا این بار جدای از دیگر متحدانش در گروه 1+5 سعی دارد الگوریتم و پروسه خاص خود را برای مذاکرات پیش ببرد. این پروسه آنقدر پیچیده است که حتی خبرنگاران رسانههای گروهی در غرب نیز از آن، جا ماندهاند و به همین دلیل مذاکرهکنندگان آمریکایی از نحوه پوشش اخبار این مذاکرات در این رسانهها رضایتی ندارند. این نارضایتی در همان جلسه اول مواجهه مقامهای مذاکرهکننده آمریکایی با خبرنگاران قبل از ورود به جلسه مذاکره مشخص بود. در جلسه توجیه نمایندگان رسانههای گروهی در قبل و بعد از جلسات مذاکره در وین که معمولا توسط وندی شرمن، مذاکرهکننده ارشد آمریکایی برگزار میشود، مطالبی بیان شد که تاکنون بیان نشده بود. ارسال به دوستان
نامه سرگشاده گروه چندرسانهای شفق به وزیر ارشاد
جناب آقای جنتی ارسال به دوستان
رئیس کمیته هستهای کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با «وطن امروز» مطرح کرد
توافق «ژنو» عامل توقف «وین»
گروه سیاسی: دور چهارم مذاکرات وین بدون نتیجه پایان یافت. به اعتقاد برخی کارشناسان ضعفهای موجود در توافق اولیه یکی از مهمترین دلایل زیادهخواهی طرف مقابل در مذاکرات وین بوده و همین امر باعث عدم حصول نتیجه در دور چهارم شد. ارسال به دوستان
آیا وین 4 یک نقطهعطف بود؟
مهدی محمدی: یکم- مسلما این تعبیر که مذاکرات وین 4 شکست خورده، اشتباه است. یک مذاکره دیپلماتیک، زمانی شکستخورده محسوبمیشود که بر تداوم آن توافقنشود یا طرفین به این جمعبندی برسند که حتی در صورت تداوم هم قادر به توافقنخواهند بود. اکنون هیچکدام از این دو اصل برقرار نیست. هم بر سر زمان مذاکرات بعدی در انتهای خرداد تفاهم شده- و من اعتقاد دارم مذاکره دوجانبه، محرمانه و اضطراری بیشتری هم در این میان انجام خواهد شد- و هم اینکه هر دو طرف گفتهاند بهرغم دشواری کار هنوز تصور میکنند احتمال رسیدن به توافقتا پایان تیرماه آینده وجود دارد. آنچه اتفاق افتاده این است که مذاکرات وین 4 به محقق شدن انتظاری که از آن وجود داشت یعنی آغاز نگارش متن توافقجامع منجر نشده است. سوال این است که اولا چرا این اتفاق رخ نداده و ثانیا حال که دو طرف دریافتهاند نوشتن یک متن مورد توافقآنقدرها هم ساده نیست، در آینده باید منتظر چه چیزی بود؟ ارسال به دوستان
انتقادات رئیس اتاق بازرگانی از دولت
تحلیلهای اسطورهای را کنار بگذارید
گروه اقتصادی: عملکرد اقتصادی دولت یازدهم در 9 ماه گذشته موجب شد رئیس پارلمان بخش خصوصی به انتقاد صریح از آن بپردازد. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان انتقادات صریح از شیوه عملکرد دولت یازدهم در اقتصاد ایران، گفت: زمان آن رسیده که دولتمردان تحلیلهای اسطورهای و حماسی خود را درباره جایگاه ایران رها کنند. غلامحسین شافعی در جلسه دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اظهار داشت: شرایط بینالمللی به همراه پتانسیلهای بالقوه و بالفعل کشور میتواند با برنامهریزی و انسجام بلندمدت سیاستگذاران و برنامهریزان، آینده خوبی را ترسیم کند. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: این امر زمانی محقق میشود که به چند مورد توجه ویژه صورت گیرد، به این معنا که در صورت رفع محدودیتهای موجود هرچند در میانمدت میتوان شاهد بهبود نسبی اوضاع در عملکرد اقتصاد کشور بود ولی بدون رفع موانع کلی و دگرگونی در سیاستهای تولیدی و اقتصادی کشور تصور نمیرود اقتصاد ایران از چنبره مشکلات کهنه رهایی یابد. وی تصریح کرد: بررسی در گذشته اقتصاد ایران زمانی که محدودیت شدید تحریمها وجود نداشت، نشان میدهد سهم ایران از تولید جهانی براساس برآورد قدرت خرید ارز در سال 1983 حدود 316/1 درصد بوده که در سال 2010 به 274/1 درصد تنزل یافته است. به گفته شافعی، در این فاصله جایگاه ایران در تقسیم کار بینالمللی تغییری نکرده و ایران صادرکننده عمده نفت و مواد نفتی باقی مانده و اقدام به واردات کالاهای مصرفی کرده است. ارسال به دوستان
آیتالله آملیلاریجانی در دیدار همتای عراقی مطرح کرد
درخواست استرداد منافقین
آیتالله آملیلاریجانی، رئیس قوهقضائیه کشورمان در حاشیه دیدار با مدحت محمود، رئیس دستگاه قضایی کشور عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به ثمرات این سفر و این دیدار، گفت: میان ایران و عراق 4 توافقنامه قضایی به امضا رسیده که در این سفر بر اجرایی شدن آنها تأکید کردیم. به گزارش فارس، رئیس قوهقضائیه گفت: همچنین بر تبادل آرا و تجربیات میان دستگاه قضایی دو کشور تأکید شد تا این تبادل اطلاعات به تعمیق روند گسترش عدالت در هردو کشور منجر شود. آیتالله آملیلاریجانی گفت: یکی دیگر از درخواستهای ما از رئیس قوهقضائیه کشور عراق این بود که با توجه به اینکه منافقین جنایتکارانی هستند که بیش از 17 هزار نفر از مردم شریفمان را ترور کردهاند به کشور ما بازگردانده شوند تا به صورت عادلانه محاکمه شده و پاسخگوی جنایات خود باشند. ارسال به دوستان
قلعهنویی سرمربی استقلال ماند
سخنگوی باشگاه استقلال اعلام کرد امیر قلعهنویی با موافقت تمام اعضای هیات مدیره فصل آینده هم بهعنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال به کار خود ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: به احتمال زیاد روز سهشنبه نشستی با حضور قلعهنویی برگزار میشود تا با او درباره جذب بازیکنان و مسائل فنی به بحث و تبادل نظر بپردازیم. سعید افجهای پس از نشست 3 ساعته هیاتمدیره این باشگاه در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: از اینکه شما را در این هوای گرم معطل کردهایم، عذرخواهی میکنم. من میان شما آمدهام تا توضیحات لازم را درباره ماحصل این جلسه بازگو کنم. درباره سرمربی تیم باید بگویم با رایگیریای که در جلسه هیات مدیره صورت گرفت، همه اعضا به ادامه فعالیت امیر قلعهنویی رای مثبت دادند و ایشان به عنوان سرمربی فصل آینده استقلال در این تیم حضور خواهد داشت البته قلعهنویی قرار بود امروز در جلسه هیات مدیره حضور یابد اما به علت انجام عمل جراحی روی چشم خود، نتوانست در این نشست حضور پیدا کند. به احتمال زیاد روز سهشنبه نشستی را با حضور ایشان برگزار خواهیم کرد تا نقطهنظرات وی را درباره جذب بازیکنان و مسائل فنی تیم بشنویم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیر قلعهنویی حاضر به پذیرش سرمربیگری استقلال هست یا خیر، تصریح کرد: قطعا در جلسهای که ظرف یکی، دو روز آینده با ایشان خواهیم داشت، راجع به همه مسائل با وی صحبت خواهیم کرد و نقطه نظرات ایشان را درباره مسائل فنی و جذب بازیکنان خواهیم شنید.شک نکنید امیر قلعهنویی بهترین مربی حال حاضر فوتبال ایران است و فصل آینده سرمربی استقلال خواهد بود. ارسال به دوستان
واکنش وزارت ارشاد به اقدام لیلا حاتمی
پس از انتشار عکسهای زننده لیلا حاتمی در فضای مجازی از حضورش در جشنواره فیلم کن که اقدام به دیدهبوسی و دست دادن با مردان حاضر در این جشنواره کرده است، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این رفتار واکنش نشان داد و گفت: امیدوارم کسانی که به عنوان زن ایرانی در مجامع بینالمللی شرکت میکنند به اعتبار، عفت و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشهدار نشان داده نشود. حسین نوشآبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رفتار اخیر هنرمند زن ایرانی در جشنواره کن گفت: حضور شخصیتهای هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد، امری پسندیده است. اما اگر این حضور با بیتوجهی به ارزشهای جامعه و معیارهای اخلاقی ما باشد ملت ایران این رفتار را نمیپذیرد. او با بیان اینکه هنرمندان زن ایرانی، سمبل زنان ایرانی در خارج از ایران هستند، گفت: حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور بویژه هنرمندان که مورد احترام مردم ما هستند از طرف ایرانی وطنپرست و علاقهمند به ایران مورد قبول نیست. معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: زن ایرانی چه هنرمند و چه غیرهنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده، بنابراین اینگونه حضورهای نامناسب که اخیراً در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست. نوشآبادی گفت: امیدوارم کسانی که به عنوان ایرانی در مجامع بینالمللی شرکت میکنند به اعتبار و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشهدار نشان داده نشود. او با اشاره به اینکه ملت ایران اگر هنرمندان را دوست دارند آنها نیز باید به این علاقه احترام بگذارند، گفت: احترام گذاشتن به مردم توسط هنرمندان یعنی قبول داشتن باورها و خواستههای آنها، بنابراین هنرمندان باید به خواستهها و معنویت مردم خود احترام بگذارند. ارسال به دوستان
انتقاد کمیسیون اصل90 مجلس ازعدم پاسخگویی دولت درباره رانت 650 میلیون یورویی
سکوت 3000 میلیاردی
گروه اقتصادی: گفتوگوهای متعدد نمایندگان مجلس و مطالبه آنها مبنی بر پاسخ دولت به موضوع رانت 650 میلیون یورویی (3 هزار میلیارد تومانی) دولت یازدهم به یک تاجر خاص، سخنگوی دولت را مجبور کرد اعلام کند دولت در آینده پاسخ توکلی درباره رانت 650 میلیون یورویی را خواهد داد اما گویا زمانی برای «آینده» در نظر گرفته نشده و سکوت چند ماهه دولت در این باره ادامه خواهد داشت. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه تاکنون وزارت صنعت و بانک مرکزی پاسخی درباره رانت ۶۵۰ میلیون به این کمیسیون ندادهاند، به تسنیم گفت: سهلانگاری و تعلل این دستگاهها در پاسخگویی نشان میدهد رانت انجام شده است. مصطفی افضلیفر درباره روند رسیدگی به رانت 650 میلیون یورویی بانک مرکزی و وزارت صنعت به یک تاجر در کمیسیون اصل 90 اظهار داشت: با توجه به اینکه بعد از مهلتهای تعیین شده برای ارائه توضیح وزارت صنعت و بانک مرکزی در این باره هنوز پاسخی به این کمیسیون نرسیده است، میتوان گفت این دستگاهها جوابی ندارند. وی افزود: عدم پاسخگویی بانک مرکزی و وزارت صنعت با وجود مهلت تعیین شده توسط کمیسیون اصل 90 نشان میدهد این رانت داده شده و مسؤولان پاسخی در اینباره ندارند. سخنگوی کمیسیون اصل 90 همچنین تأکید کرد: برداشت ما از این تعلل و سهلانگاری وزارت صنعت و بانک مرکزی این است که اگر این رانت داده نشده بود حتما آقایان پاسخ میدادند ولی وقتی تا الان جواب ندادهاند به این معنی است که حرفی ندارند. ارسال به دوستان
ارزیابی جشنواره کن و جوایزی که با رویکردهای ایدئولوژیک اهدا میشود
چه کسی گفت سیاسی نیست؟!
غلامرضا مقدم: پس از دهه 60 میلادی سینما از کارکردهای هنری به مفهوم آرت فاصله گرفت و ماهیت ایدئولوژیک به خود گرفت. در همین دهه بود که سینما به عنوان ابزاری رسانهای کارکردی صرفا هنری نداشت بلکه هنر- صنعت- ایدئولوژی خوانده میشد. البته تحلیل چنین نگرشی در میان سینماگران ما که پرچمدار شعار هنر برای هنر هستند کمی دشوار است و نمیشود درباره شکل سینمای مبتنی بر ایدئولوژی در دومین دهه از قرن بیست و یکم سخن گفت. تقریبا پس از پایان این دهه بود که جریانات ایدئولوژیک در قالب آثار سینمایی نمود پیدا کردند. سینما پس از دهه 60 دوران کلاسیک و روایتگری براساس قصههایی صرفا انسانی (مبتنی بر علوم انسانی) را پشت سر گذاشت و سرگرمسازی از طریق این هنر - صنعت جنبههای ایدئولوژیکتری به خود گرفت. پس از آغاز دوران جدی «سینمای ایدئولوژیک» اغلب هنرمندان، فیلمسازان و حتی منتقدان وابسته به «سینمای ایدئولوژیک» برای ارزیابی آثار سینمایی خود که اساسا اتکای مکتبی با پشتوانه ایدئولوژیک داشت به دنبال آوردگاههای رقابتی جهانی میگشتند. بدین صورت جشنوارهها و آکادمیهای فیلم تحت تاثیر این تغییر جهانی به محافل ایدئولوژیکتری بدل میشدند. طبیعی است برای اینکه ثابت کنیم جریان ایدئولوژیک پس از دهه 60 میلادی جشنوارهها را تحت تاثیر قرار داده است ابتدا باید برای فرمالیستیهای وطنی که کاسه داغتر از آش هستند ثابت کنیم جریان سینمای جهانی و جشنوارهای چفت و بست ایدئولوژیک دارد. کافی است برای ارجاع به این موضوع به میزگردی که شبکه کابلی TCM (شبکه تخصصی پخش فیلم و نقد) برگزار کرد، اشاره شود. در این میزگرد بزرگان نقد از جمله دیوید بوردل، کریستین تامپسون و راجر ایبرت فقید و مکتب نیویورکیها از جمله وودی آلن، مارتین اسکورسیزی، جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ کنار این 3 منتقد بزرگ نشستند و جملاتی که استیون اسپیلبرگ به زبان میآورد معادلات فرمالیستهای وطنی را که برداشت دیگری از سینما و جشنواره دارند، برهم ریخت. اسپیلبرگ سخنی بر زبان میآورد که 3 کارگردان حاضر در این میزگرد در مقام تایید سخنش بر میآیند. وی توضیح میدهد: جنبش سینمایی مکتب نیویورکیها در جریان تولید هالیوودی پررنگ شد به این دلیل که اعتقاد داشته و داریم که «درام» براساس ایدئولوژی شکل میگیرد. پس اگر آثار من و 3 کارگردان حاضر در این جمع را بررسی کنید درخواهید یافت برخلاف سنتهای فرمالیستی اعم از اکسپرسیونیستی آلمانی، موج نوی فرانسه و نئورئالیسم، محتوای فیلم و جنبههای مفهومی و ایدئولوژیک اثر باید بر فرم قالب باشد. در ادامه این میزگرد وودی آلن در این جلسه به متلک در میان حرف اسپیلبرگ میآید و میگوید: اگر سینما نبود من فروید میشدم. (تا به صورت شوخی روی سخنان اسپیلبرگ صحه گذارد.) اسپیلبرگ در ادامه اشاره میکند: من و لوکاس فیلمهای فضایی خود را براساس نگرههای ایدئولوژیک تازه تجربه شده «اریک فوندیکن» در مجموعه «کتاب خدایان» و «ارابه خدایان» که (یک جریان ایدئولوژیک ضد توحیدی را بنیان گذاشت) ساختیم. چون در دورهای خاص من و لوکاس اعتقاد داشتیم آفریننده ما فرازمینیها هستند و در آن دوران نگرش ما نسبت به وجود خداوند کاملا نسبی و تا حدودی الحادی بود. این مثال کوتاه از محفل و جمعی سینمایی نشانگر این است که سینما در دوران معاصر اتکای ایدئولوژیک دارد و هر جشنوارهای تثبیتکننده ایدئولوژیستهایی است که در قالب فیلمساز در آن حضور دارند. چون در این مقال تصمیم داریم ریشههای ایدئولوژیک جشنوارهها را ارزیابی کنیم کافی است یکی از این جشنوارهها که در حال برگزاری است را بررسی کنیم تا به موجب این ریشهیابی اثبات کنیم ورود هر اثری از کشورمان به این جشنوارهها به معنی خوشرقصی با ایدئولوژیهای متکثری مبتنی بر ایدئولوژیهای دستساز بشری است که سینما از آن بهره میبرد برای تثبیت نگرشهای ظاهرا مدرن بشری. از این رو اثبات میکنیم جشنوارههایی که تابلوی فرمالیستی دارند مانند کن، ونیز و برلین، کارکردی کاملا ایدئولوژیک دارند. برای پی بردن به بطن ایدئولوژیک جشنواره سینمایی همچون کن که فستیوال ایدئولوژیکتری است کافی است آثاری که در این جشنواره موفق شدهاند جوایز مختلفی را دریافت کنند، بررسی کنیم تا بهانه جوایز ایدئولوژیک عیانتر شود. جشنواره فیلم کن از سال 1939 تا 1964 براساس نگره فرمالیستی جوایز خود را اهدا میکند اما زمانی که لیست جوایز جشنواره کن را از میانه دهه ۶۰ میلادی بررسی کنیم عیانتر میشود که شکل انتخاب اثر برگزیده بسته به نگرشهای ایدئولوژیک متناسب با همان دوران است. از سوی دیگر بسیاری در کشور فرانسه معتقدند سینمای موج نو به این دلیل دوام نیاورد که سینمای کاملا فرمالیستی در کشوری فلسفهزده که تعداد بیشماری فیلسوف در تاریخ خود دارد، غیرممکن است. مگر در کشوری که تعداد فیلسوفان سرشناسی که در آن زندگی میکردند از تعداد همه فیلمسازانش تا امروز بیشتر بوده، سینمای موج نو با شکلگیری مبتنی بر فرم میتواند دوام بیاورد؟! آیا در کشور فلسفی و کاملا ایدئولوژیکی مثل فرانسه، رسوخ نگرههای محتوایی سینمای فرمالیستی موج نو محلی از اعراب میتواند داشته باشد؟ براستی چرا چنین میشود؟! طبیعی است با مرگ سینمای موج نو، نئورئالیستی ایتالیایی و اکسپرسیونیستی آلمان در اواسط قرن بیستم، فیلمسازان کشورهای مختلف به جریان ایدئولوژیک برآمده از هالیوود گرایش بیشتری پیدا کردند. با تغییر رویکردهای سینما و ورود سینمای ایدئولوژیک، جشنواره فیلم کن رویکردهایش را به سرعت تغییر داد و به صورت طبیعی آثاری که در دهه 70 جایزه میگرفتند ریشه و اساس ایدئولوژیک داشتند. جشنواره کن در سالهای نخست برگزاری عمدتا به عنوان میزبان آثار هالیوودی شناخته میشد و فیلمهای آمریکایی نظیر آدم اتحادیه اقیانوس آرام (سیسیل بی دومیل، کارگردان 10 فرمان)، برخورد کوتاه (دیوید لین) و مرد سوم (کارول رید) جایزه میگرفتند و یکسال در میان برای خالی نبودن عریضه فیلمهای فرانسوی و ایتالیایی جایزه را از آن خود میکردند. یعنی یکسال، سینمای آمریکایی با گرایشات روایی کلاسیک و سال دیگر آثار فرمالیستی با سبک و سیاق نئورئالیسم ایتالیایی و موج نوی فرانسوی موفق به اخذ جوایز مختلف میشدند. گاهی هم مخالفخوانی سیاسی جشنواره را تسخیر میکرد و مثلا اورسن ولز و آثار مخالفخوانش موفق به اخذ جوایز اصلی میشد. به هر حال جشنواره کن به سیر سرگردانی ایدئولوژیک دچار نبود و نگرههای ایدئولوژیک و سیاسی در جریان انتخاب و اطلاق جوایز موثر بود و جشنواره پاتوقی هنری به شمار نمیرفت. ارسال به دوستان
تیترها
لباسهای عجیب تاریخ جامجهانی/10 ارسال به دوستان
نظریه یونسی درباره «شیر و خورشید» چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!
عبدالله شهبازی: به بحثی که این روزها آقای علی یونسی، دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی در باب نقش شیر و خورشید مطرح کردهاند، کاری ندارم. فقط ارجاع میدهم به مقاله مرحوم مجتبی مینوی و توصیه میکنم آقای یونسی آن را بخوانند و سپس کمی در حوزههای اسطورهشناسی و مردمشناسی مطالعه کنند، آنگاه درمییابند که بحث درباره اینگونه نمادها بیش از آن تخصصی و جدالبرانگیز است که به موضوع دعوای روز بدل شود.(1) با آقای مصطفی فقیهی همنظرم که رفتارها و گفتارهای آقای یونسی در جایگاه اخیر ایشان بشدت «بحرانآفرین» شده. آقای یونسی در حوزه تاریخ و مردمشناسی اقوام و فرهنگهای ایرانی که لازمه مسؤولیت کنونی ایشان است، تخصصی ندارند و آنچه میگویند معلوم نیست چه پیامدهایی برای جامعه ایران خواهد داشت؛ آن هم در فضای بینالمللی بسیار خاص و بحرانی و تاریخساز کنونی که خونینترین جلوههای دامن زدن به خصومتهای دیرین قومی و فرهنگی در اوکراین فراروی ما است. مقاله فوق در اصل گزارشی است که مینوی به درخواست سفارت ایران در لندن در سال 1308ش تهیه کرد و به ضمیمه نامه 878 آن سفارت مورخ 25 بهمن 1308 به وزارت معارف ارسال کرد. این گزارش بعداً در «یادنامه دینشاه ایرانی» منتشر شد. بهنوشته مینوی، تردیدی نیست که علامت شیروخورشید فقط در زمان پادشاهان قاجار رسمیت یافت و در سال 1252 محمدشاه در این باره دستورالعملی صادر کرد که در سالنامه سال 1332 وزارت امور خارجه چاپ شده است و بعضی میگویند این نقش را فتحعلی شاه رسمیت داد. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|