|
اسرائیلستیزی، وجه تشابه رهبران انصارالله و حزبالله
سیدعبدالملک در راه سید حسن نصرالله
زیبا اکبرزاده: عبدالملک الحوثی، رهبر گروه انقلابی انصارالله (الحوثیها) در یمن از نظر شیوه بیان و مضمون سخنرانیهایش که «همواره بر مبارزه با فساد، درخواست مشارکت ملی و دشمنی با غرب و اسرائیل» تاکید میکند، مشابه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزبالله لبنان است. سیدعبدالملک که هیچ تخصص نظامی پیشرفتهای ندارد، در 24 سالگی و پس از به شهادت رسیدن برادرش در سال 2004 میلادی، زمام امور جنبش الحوثیها را به دست گرفت. وجه تسمیه الحوثیها به انصارالله به این دلیل است که نخستین جریان سیاسی که این گروه آن را تاسیس کرد جریان «الشباب المومن» بود. این جریان سیاسی در سال 1992 با شعار محکومیت «انزوای» سیاسی ساکنان شمال غرب یمن ظهور یافت. حدود یک سوم جمعیت یمن را شیعیان تشکیل میدهند که بیشتر در شمال غرب این کشور سکونت دارند. رفتهرفته عبدالملک الحوثی به شخصیتی با اعتماد به نفس بالا تبدیل شد و بیشتر سخنرانیهایی طولانی و فیالبداههای ایراد میکند که همواره با موضوع فلسطین و اسرائیل آغاز میشود. سیدعبدالملک موقع سخنرانیهایش دست راست خود را که انگشت انتهایی آن مزین به انگشتری است، تکان میدهد و همواره با چفیه یمنی و خنجر به کمر، ظاهر میشود. برخی تحلیلگران بر این باورند این موضوع که الحوثیها به مذهب شیعه جعفری اثنیعشری نزدیکترند، به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمایت فکری از سوی ایران یاد میشود آنچنان که گفته میشود روابطشان با ایران بویژه در دوران رهبری عبدالملک الحوثی مستحکمتر شده است. الحوثی جوان همچون سیدحسن نصرالله، لحن قاطع خود را با تبسمها و انتقاد از شیوع فساد در کشور در هم میآمیزد و وعده افشاگریها در آینده درباره این فسادها میدهد؛ وی با تعیین جدول زمانی مشخص برای سخنرانیهایش در ایجاد شور و هیجان سیاسی و جلب توجه رسانهها تبحر خاصی دارد. این رهبر جوان بیشتر در مناسبتها و مراسم دینی به ایراد سخنرانی میپردازد و تنها رهبر سیاسی در یمن است که گارد حفاظتیاش از پیچیدهترین و حساسترین عملیات حفاظت سیاستمداران استفاده میکند. الحوثی پس از آنکه نیروهایش امنیت کاخ ریاستجمهوری یمن را به دست گرفتند و به دنبال استعفای رئیسجمهور و نخستوزیر - که پیشبرنده طرحهای استعماری غرب و سعودیها هستند- در سخنرانیهایش از تهدید کردن هر شخص یا گروهی که علیه کشور توطئهچینی میکرد، هیچ ابایی ندارد. اگر چه الحوثی به سخنرانی طولانی و ارتباط رسانهای با مردم یمن تمایل دارد ولی بههیچوجه در تجمعات عمومی حاضر نمیشود و در محل استقرار خود در صعده در شمال غرب یمن باقی میماند و سخنانش از طریق ویدئوکنفرانس پخش میشود. مردم یمن علاقه خاصی به الحوثی به عنوان رهبرمعنوی خود دارند و او تاکنون مصاحبهای انجام نداده است بلکه به استقبال از هیأتها و گفتوگو از طریق نمایندگان خود بسنده میکند. ایلی الهندی، استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه نوتردام لبنان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «همه گروهها و احزاب سیاسی و مسلح شیعی و ایرانی، حزبالله و ارسال به دوستان
با معرفی رئیس دفتر ریاستجمهوری از سوی انصارالله
قوهمجریه یمن کار را از سر گرفت
گروه بینالملل: تنها 2 روز پس از اعلان بیانیه قانون اساسی یمن، محمود الجنید به عنوان رئیس دفتر ارسال به دوستان
کتابهای ابنتیمیه آتش زده شد
گروه بینالملل: شماری از دانشآموزان اردنی در اعتراض به زنده سوزاندن خلبان هموطنشان به دست تروریستهای تکفیری داعش کتابهای ابنتیمیه، بزرگترین الگوی مکتب انحرافی وهابیت را به آتش کشیدند. ابنتیمیه بعد از قرنها، هنوز یکی از بارزترین مراجع فکری گروههای وهابی است و داعشیها که عمدتا مقلد مفتیهای وهابی سعودی هستند برای زندهسوزی «معاذ الکساسبه» به فتوایی از ابنتیمیه استناد کرده بودند. این در حالی است که حتی برخی سلفیها هم تروریستها را به تحریف این فتوا و خارج کردن آن از سبک و سیاق معمول متهم کردند و گفتند این فتوا مربوط به اجساد کشتهشدگانی است که آنها را «کفار» توصیف میکنند و نه زندگان. ارسال به دوستان
جنجال نماینده بیحجاب سعودی
گروه بینالملل: در حالی که حاکمان عربستانسعودی خود را خادم حریم قبله مسلمانان میدانند و براساس دیدگاههای افراطی وهابی بقیه مسلمانان را مرتد و رافضی میخوانند، نماینده آنها در سازمان ملل هیچ نشانی از اسلام، چه اسلام حقیقی و چه اسلام مورد ادعای سعودیها ندارد. منال رضوان، دبیر اول هیات عربستانسعودی در سازمان ملل 30 ژوئن (تیر ماه) گذشته نمایندگی هیات سعودی در شورای امنیت را در جلسه سازمان ملل درباره حقوق غیرنظامیان برعهده داشت. بنا به اعلام توئیتر، شناسه «منال رضوان» اولین زن سعودی که در شورای امنیت بدون حجاب ظاهر شد و به نمایندگی از طرف عربستانسعودی سخن گفت، طی روزهای اخیر بسیار پربازدید بوده و آمار بازدید آن ظرف چند ساعت ۵۰۰ درصد افزایش یافته است اما در مقابل حضور بدون حجاب این نماینده عربستانی در جلسه سازمان ملل جنجال زیادی میان مسلمانان داخل و خارج این کشور به پا کرده است. اکثریت مردم عربستان معتقدند این حضور غیراسلامی بیانگر دوگانگی حکومت است، زیرا زنان عربستان نمیتوانند کاری را انجام دهند که رضوان انجام داد، به همین دلیل او نه شرعا و نه قانونا نماینده عربستان نیست. در مقابل افراد نزدیک به آلسعود به رضوان افتخار میکنند. جالب اینجاست که این زن سعودی تجربه سیاسی و جسارتی به مراتب بیش از دیپلماتهای مرد سعودی که تاکنون به سازمان ملل اعزام شدهاند از خود نشان داد و بشدت به اسرائیل و سیاستهای خشونتبارش به عنوان یک اشغالگر حمله کرد. ارسال به دوستان
انقلاب یمن و مقاومت لبنان چه شباهتهایی دارند؟
نخستین انقلاب کامل عربی
ناصر قندیل*: دیگر آنچه مدعیان رسانههای عرب میگویند، مهم نیست؛ رسانههای چپگرایی که نفت کشورهای عربی توانسته است آنان را به طبلهای توخالی بدل سازد که فقط حرف پادشاه عرب را تکرار میکنند، دیگر مهم نیست. جریان الحوثی، انقلابی را رقم زد که بسیاری از فرهیختگان، نویسندگان و اندیشمندان رویای تحقق آن را از سده پیش در سر میپرورانند. حزبالله لبنان نیز مقاومتی را رقم زد که رویای دست نیافتنی بود و چیزی فراتر از رویا را محقق کرد. گویا مقاومت چیزی را به دست آورد که فراتر از نهضت ویتکونگ بود و توانایی بازدارندگی را ایجاد کرد که ارتشهای عرب موفق نشدند آن را به وجود آورند. حوثیها نیز انقلابی بهپا کردند که به تغییر نظام، تعلیق احکام قانون اساسی، انحلال پارلمان و بنا نهادن شورای ملی انتقالی منجر شد. این شورا، یک شورای ریاستی را انتخاب خواهد کرد و دولتی از آن سر بر خواهد آورد که به مدت 2 سال سکان هدایت کشور را در دست خواهد گرفت. این دولت مطابق مشخصههایی خواهد بود که انقلابیون از آن به عنوان معیار انقلابی یاد میکنند که تاکنون هیچ بهار عربی شاهد آن نبود به گونهای که در این انقلاب مکانیزم نظام گذشته باقی ماند و مکانیزمهای تازهای از آن سربرآورد. به هر حال، اهمیتی ندارد که چه کسی به الحوثیها حمله میکند، همان طور که مهم نیست چه کسی به حزبالله هجوم میبرد. اینها، 2 دستاورد مهم نسل ما است. حزبالله نسخه کاملی را به ما ارائه کرد مبنی بر اینکه چگونه میتوان اسرائیل را شکست داد، اراضی را از دست اشغالگری آزاد کرد و میتوان توانایی پاسخ به تجاوز را به دست آورد. همچنین به ما آموختند که چگونه میتوان موازنه ترس به وجود آورد و چگونه میتوان به یک قدرت کامل بازدارنده بدل شد. این دو به ما آموختند که چگونه همه این مسائل با کمتر از نیمی از یک درصد از مردم عرب رخ میدهد. الحوثیها نیز به ما میآموزند که چگونه یک قدرت عقیدتی و مذهبی میتواند رهبری یک انقلاب را به دست گیرد. این بعد مذهبی و عقیدتی مانع از آن نمیشود که این انقلاب بتواند به عنوان یک قدرت ملی و مردمسالار رفتار کند؛ قدرتی که همه اقشار مردمی متوسط و نخبههای لیبرال و ملی را به پا میدارد و در ائتلاف خود، فراتر از طائفه و مذهب ظاهر میشود. این قدرت ملی به خوبی میداند که چگونه انتفاضه مسلحانه را با فعالیت سیاسی آرام و چند مرحلهای گرد هم آورد. قدرت ملی الحوثیها میداند که چگونه محاسبه و مذاکرات را مدیریت کند، چارچوب قدرت جدید را تشکیل و آن را برای همه گسترش دهد. میداند که چگونه شرایطی را فراهم آورد که مشارکت برای همه نیز امکانپذیر باشد، امنیت را به دست گیرد و ارتش را مدیریت کند با القاعده بجنگد. تحولات یمن، شایسته قدردانی است. یک قطره خون در انقلاب مسالمتآمیزی ریخته نشد که مسیر آینده این کشور را رقم زد. کسانی که به استودیوها آورده میشوند از کودتاگرایی به عنوان یک اتهام یاد میکنند. برخی نیز درباره دموکراسی فلسفهبافی میکنند؛ گویا روزنامهها و تریبونهایی که میزبان آنها بودند و اینان نیز حکمت و درایت تأمینکنندگان مالی این شبکهها را ستایش میکردند، سرشار از دموکراسی بود. برخی از آنان نیز با آوایی بلند از پادشاه عربستان میخواستند که به عنوان نگهبان دموکراسی، اقدامی انجام دهد. اگر اینها میدانستند که پادشاه نیز یارای انجام چنین کارهایی را ندارد، از مدتها پیش زبان در کام میگرفتند و مانند کسانی سکوتی پیشه میکردند که نمیدانستند اسرائیل قدرتی ندارد؛ اسرائیلی که از آن میخواهند که مقاومت را بترساند. آنچه امروز مهم است این است که به رهبران الحوثی تبریک و تهنیت بگوییم و نخست به امنیت و دیگر به تسامح و سعه صدر و سوم به توطئههای جداییطلبانه قبایلی و جغرافیایی توجه داشته باشیم و ساختار منعطفی را به وجود آوریم که همگان را در بر گیرد البته مهمترین نکته، استقبال همیشگی از فرصتهای حل و فصل و آشتی است. همچنین در پایان صندوقهای رأی و مطالبات مردم قضاوت خواهد کرد. ارسال به دوستان
چهارگوشه
اخراج پروفسور مسلمان از آمریکا ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|