|
ارسال به دوستان
سودهای کلانی که نصیب واردکنندگان میشود
بنزینهای وارداتی آلوده است
گروه اقتصادی: این روزها با افزایش 300تومانی قیمت بنزین دوباره بازار حرف و حدیث کیفیت بنزین بر سر زبانها افتاده است، بنزین تولیدی یا وارداتی؟ کدام یک استاندارد لازم را دارند؟به گزارش باشگاه خبرنگاران، در سالهای اخیر یکی از درخواستهای مهم مردم در شهرها و کلانشهرهای کشور، توجه به مساله آلودگی هواست.این معضل در پایتخت بسیار شایعتر از سایر استانها بوده و به خاطر جمعیت بالایی که در شهر تهران زندگی میکنند، تعداد افراد بیشتری را تحت تاثیر بیماریهای خطرناک قرار داده است. از همین رو این مساله سبب شده در طول سالهای اخیر، توقع افکار عمومی از نهادهای دولتی و عمومی بیشتر شده و خواستار تلاشی مضاعف برای بهبود شرایط آب و هوایی شهر تهران شود. کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاهها در طول عمر خودروها و همچنین آلودگی هوا نقش کلیدی دارد. به همین منظور مسؤولان سوخت کشور، توقف تولید بنزین بیکیفیت و سرطانزا در مجتمعهای پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین استاندارد وارداتی را یکی از اقدامهای مهم دولت یازدهم در راستای توجه به سلامت مردم میدانند چرا که بعضی تولید چنین بنزینی را فاقد استانداردهای لازم زیستمحیطی عنوان میکنند و معتقدند حجم بالای حلّالهای صنعتی در بنزینهای پتروشیمی، باعث افزایش پراکندگی ذرات سرطانزا در هوا بویژه در شهرهای بزرگ و در صدر آنها تهران شده است البته این قضیه کل ماجرا نیست زیرا خیلی از کارشناسان نسبت به عدم کیفیت بنزینهای وارداتی خرده میگیرند.درهمین راستا سازمان ملی استاندارد، بازرسیهایی را از بنزینهای توزیع شده در سطح جایگاههای سوخت صورت داد. نیره پیروزبخت، رئیس این سازمان ارائه اولین گزارش کیفیت بنزین را در اردیبهشت ماه وعده داده بود اما اکنون با گذشت بیش از 3 ماه از سال 1394 بر همان وعده اکتفا کرده است. به گفته پیروزبخت، با توجه به اینکه بازرسی اولیه صرفا از بنزین توزیع شده در جایگاهها انجام شده است، نمیتوانیم به تفکیک مشخص کنیم که بنزین هر جایگاه متعلق به کدام پالایشگاه یا بنزین وارداتی بوده است، بنابراین باید باز هم منتظر ماند. در عین حال رئیس سازمان ملی استاندارد گفته به طور کلی مشکل زیادی درباره کیفیت بنزین نداریم و باید منتظر گزارشهای تفکیک شده باشیم. خانم رئیس که گویا درباره سلامتی مردم دچار فراموشی شده، اظهار کرد: متاسفانه درصد دقیق کیفیت بنزین را در حال حاضر به خاطر ندارم، اما در مجموع بنزین عرضه شده دچار مشکل چندانی نیست و زیاد نگران کیفیت بنزین نیستیم. شکرخدا موسوی، رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی نیز درباره دستان پشتپرده بنزین وارداتی گفت: در حال حاضر عدهای در موضوع واردات بنزین سودهای کلانی به جیب میزنند و این خود فاجعهای است که از 70 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور، 40میلیون لیتر آن وارداتی است. موسوی افزود: واردات بنزین به کشور به بهانه محیطزیست و آلودگی هوا انجام میشود و این موضوع هیچ ربطی به محیطزیست نداشته و آلودگی هوا دهها مؤلفه دیگر هم دارد که بنزین یکی از آن مولفههاست. نماینده مردم اهواز در مجلس در ادامه با اشاره به پرونده بنزینهای آلوده در کشور بیان داشت: پرونده بنزینهای تولید شده در کشور در سال گذشته به بهانه واردات بنزین از سوی برخی اشخاص مطرح شده است اما در این رابطه هیچ گزارشی به مجلس مبنی بر آلودگی بنزین تولید شده کشور ارسال نشد تا بتوان با صراحت اعلام کرد بنزین تولیدی کشور، آلوده است. اما بیژن زنگنه، وزیر نفت آلودگی بنزین وارداتی به کشور را شایعه دانسته و اعلام کرد بنزینی که وارد کشور میشود از کیفیت مطلوبی برخوردار است. ارسال به دوستان
سخنگوی اتحادیه صنف بارفروشان میدان میوه و ترهبار مرکزی:
افزایش قیمت سوخت، میوه را گران کرد
سخنگوی اتحادیه صنفبارفروشان میدان میوه و ترهبار مرکزی با اشاره به اینکه هیچ اهرم فشاری از سوی اتحادیه برای قیمتگذاری محصولات وجود ندارد تصریح کرد: صنف بارفروش نقشی در گرانی میوه ندارد و این صنف تنها به عنوان حقالعمل کار 3 تا 10 درصد دریافت میکند. بیژن حاجمحمدرضا در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات توزیع میوه و ترهبار در میادین مرکزی گفت: اگرچه مقرر بود که نظام توزیع و فعالیتهای اتحادیه بارفروشان در دولت یازدهم مورد حمایت قرار گیرد اما تصمیمگیریها پشت درهای بسته انجام میشود و خطکشیهایی در طول ماههای گذشته از سوی سازمان بازرسی انجام شده که مشکلاتی را برای اعضای این صنف ایجاد کرده است. وی تاکید کرد: قیمتگذاری میوه و ترهبار به هیچ عنوان در اتحادیه انجام نمیشود و صنف بارفروشان براساس نظام عرضه و تقاضا قیمتگذاری میکنند. وی با طرح این موضوع که مهمترین مشکل ما با سازمان میوه و ترهبار شهرداری بهعنوان مالک اصلی سازمان میوه و ترهبار مرکزی است، خاطرنشان کرد: دولت به هزینههای حملونقل با افزایش قیمت سوخت و تخلیه توجه نمیکند و باید گفت که این هزینهها موجب افزایش هزینه تمامشده فروش میوه میشود. حاجمحمدرضا با اعلام احداث برخی میادین مرکزی میوه و ترهبار که از سوی شهرداری تهران در دست اقدام است، گفت: این فعالیت جای تاسف دارد و باید گفت میدان مرکزی ترهبار فقط یک میدان مرکزی است و احداث میادین دیگر تحت عنوان میدان مرکزی مغایر با قانون نظام صنفی است. حاجمحمدرضا اظهار کرد: بدون هماهنگی با اتحادیه نیمهشب گروههای خبری را به میادین آوردهاند و حجمه رسانهای تحت عنوان برخورد با گرانفروشی میوه در میدان ترهبار مرکزی راه انداختهاند در حالی که گرانفروشی میوه نه در میدان ترهبار که در خارج از میدان است. وی تصریح کرد: در زمینه ارائه فاکتور به دلیل کنترل مقدار فروش دفاتر، حال اگر کسی فاکتور دریافت نمیکند خلاف کرده و این موضوع ربطی به اتحادیه ندارد. حاجمحمدرضا خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد از مشکلات فعلی صنف بارفروشان مربوط به شهرداری و بخش دیگری مربوط به گزارشهای خلاف واقعی است که به سازمان تعزیرات حکومتی داده میشود. در ادامه این نشست، سیدمحسن محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: اگر تنظیم بازار را از ما میخواهند باید جلوی واردات بیرویه میوه گرفته شود. وی تصریح کرد: تعیین قیمت میوه و ترهبار نیز در میادین به عهده صنف بارفروشان نیست و هیچ اهرم فشاری از سوی اتحادیه برای قیمتگذاری محصولات وجود ندارد و تنها 3 تا 10 درصد حقالعمل کاری توسط اتحادیه اخذ میشود. وی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی کار اصلی خود را رها کرده و به امور دیگر رسیدگی میکند و باید گفت تعزیرات باید صدور فاکتور را کنترل کند. محمودی اظهار کرد: شهرداری داروغه میادین شده است در حالی که اداره میادین براساس قانون نظام صنفی صورت میگیرد. ارسال به دوستان
با وجود ممنوعیت، توسط شبهدولتیها صورت گرفت
واردات رسمی ۲۴۳میلیون دلاری برنج در بهار
در حالی که ممنوعیت ثبت سفارش برنج از سال گذشته هنوز پابرجاست، در تناقضی آشکار واردات قانونی این محصول از طریق ثبت سفارشهای پایانناپذیر سالهای گذشته و قاچاق ادامه دارد. به گزارش تسنیم، براساس آمار منتشره گمرک مربوط به 3 ماه ابتدای سال، محصولات کشاورزی با تفکیک 2 نهاده دامی و 2 کالای اساسی کماکان رتبههای نخست واردات را دارند. بر این اساس، این کالاها ذرت دامی بهارزش 356 میلیون دلار، برنج بهارزش 243 میلیون دلار، دانه گندم بهارزش 214 میلیون دلار و کنجاله سویا بهارزش 209 میلیون دلار هستند. سهم این کالاها از کل واردات کشورمان در این مدت 88/9 درصد است اما خودرو دیگر میان 5 قلم عمده وارداتی جایگاهی ندارد و جای خود را به یک کالای سرمایهای داده است. «ماشینآلات و دستگاههای به هم فشرده، شکل دادن یا قالبگیری سوختهای معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی و ماشینهای درست کردن قالبهای ریختهگری از ماسه» عنوان پنجمین کالای عمده وارداتی کشورمان در بهار سال جاری است که بهارزش 209 میلیون دلار به کشور آمده است که میتواند نقش مناسبی در توسعه صنعت داشته باشد. بنابر این گزارش، در حالی برنج در مدت یادشده، عنوان دومین کالای وارداتی را یدک میکشد که براساس آخرین آمار وزنی اعلام شده از سوی گمرک، میزان واردات قانونی این محصول از مرزهای کشور با وجود ممنوعیت ثبت سفارش 149هزار تن است. عباس کشاورز در پاسخ به این تناقضات عنوان میکند که این حجم، از طریق ثبت سفارش پایانناپذیر سالهای گذشته انجام شده است. در کنار این رقم، بنابر اظهار کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج به واردات غیرقانونی 30 تا 40هزار تنی این محصول نیز اشاره کرد که بعد از ایجاد محدودیت قانونی، واردات قاچاق آن قوت گرفت. براساس گزارشهای منتشر شده، واردات برنج ظاهراً بهحدی سودآور شده که بخش عظیمی از سودجویان را بهسمت خود جلب کرده است، بهطوری که بعد از کش و قوسهای فراوان درباره دلایل واردات زیاد این محصول عنوان شد که بانکها نیز به رسته واردکنندگان برنج پیوستهاند. از طرفی، یکی از منابع آگاه دولتی نیز در این زمینه به تسنیم اطلاع میدهد که مؤسسات شبهدولتی نیز بخش قابل توجهی از واردات این محصول را برعهده دارند. عضو هیات مدیره یکی از این مؤسسات شبهدولتی و اقتصادی میافزاید: برنج هندی بعد از واردات قانونی و با قیمت مشخص، تا به دست مصرفکننده برسد 2هزار تومان افزایش قیمت مییابد که رقم زیادی است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
عسل ایرانی در بستهبندیهای شکیل ترکیه
کشورهای ترکیه و عراق، عسل ایران را با قیمت پایین خریداری کرده و با بستهبندیهای شیک و مناسب با نام تجاری کشور خود و با بهترین قیمت و سود به بازارهای بینالمللی عرضه میکنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکی از مرغوبترین عسلهای شناخته شده در دنیا عسل ایران است که اگر زمینههای آن فراهم شود کالای صادراتی ارزآوری به شمار میرود. بنابر این گزارش، طبق آمار سال گذشته 5 هزار تن عسل به کشورهای ترکیه و حوزه خلیجفارس صادر شد اما متاسفانه به دلیل برخی بیکفایتیها در بحث مدیریت کلان و شناخت بازار تقاضای این محصول ارزشمند به صورت فلهای به این کشورها صادر شده است. یکی از بزرگترین معضلات کشور در صادرات غیرنفتی از جمله عسل به کشورهای همسایه و اروپایی آگاه نبودن از بازار تقاضای این کشورهاست. در این میان کشورهایی مثل ترکیه و عراق از آب گلآلود عسل ناب ایرانی میگیرند. این کشورها عسل ایران را با قیمت پایین خریداری کرده و با بستهبندیهای شیک و مناسب با نام تجاری کشور خود با بهترین قیمت و سود به بازارهای بینالمللی عرضه میکنند. عفت رئیسیسرحدی، رئیس اتحادیه زنبورداران افزود: سیستم صنایع تبدیلی کشور بسیار فرسوده است که این موضوع، مهمترین چالش بازاررسانی محصولات کشاورزی و زراعی است. وی تاکید کرد: چنانچه زنبورداران مورد حمایت قرار گیرند قادر به صادرات 10 هزار تن عسل طبیعی هستند. ارسال به دوستان
سلام وطن
توافق خوب تمام مختصاتش مشخص است؛ بدون باج دادن به زورگویی با کنار گذاشتن برخی موارد موافقت میکنیم ولی آمریکاییها توافق خوب برای خود را که برای ما خیلی هم بد است، میخواهند. توافقی که هیچ کشوری حاضر نیست انجام دهد و زور را بپذیرد، مگر آنکه خودش ضعیف باشد که ایران هرگز اینطور نیست و در اوج قدرت قرار دارد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|