|
سریال تأخیر در پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد
شب عزای شهریور دولت چه موقع میرسد؟
گروه اقتصادی: محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام کرده، 27 یا ۲۸ شهریور یارانه نقدی پرداخت میشود در حالی که زمان پرداخت آن طبق رویه گذشته بیست و دوم هر ماه بود اما اکنون باید دید شب عذاب الیم دولت چه زمان است؟ هرچند نوبخت آمار دقیق از زمان واریز یارانه نقدی خانوار اعلام نکرده است اما شاید این موضوع ارتباطی مستقیم با مصیبت عظمای دولت دارد. نوبخت گفته است مبلغ یارانه نقدی مانند ماههای گذشته 45500 تومان است. بنا به این گزارش، با وجودی که یارانهها در زمان مقرر پرداخت نمیشود اما به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تاخیرهای مکرر در پرداخت یارانه نقدی دست خالی دولت در تامین منابع برای اجرای این قانون را نشان میدهد. جعفر قادری در گفتوگو با میزان با بیان اینکه تاخیر در پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت تنها به دلیل نبود منابع لازم برای این کار است، اظهار داشت: ادامه روند کنونی و فشار به برخی وزارتخانهها برای تامین منابع این قانون برخلاف اهداف قانون هدفمند کردن ارسال به دوستان
دلار ۳۵۰۰ تومان شد
در بازار دیروز طلا و ارز هر دلار آمریکا به قیمت ۳۵۰۰ تومان و هر قطعه سکه تمامبهار آزادی طرح جدید نیز به ارزش ۹۱۲ هزار تومان فروخته شد. بهگزارش تسنیم، هر اونس طلا در بازار جهانی دیروز (دوشنبه 23 شهریور ماه) 7/1108 دلار قیمتگذاری شد. در بازار داخلی نیز هر گرم طلای 18عیار 93 هزار و 360 تومان قیمت خورد. در بازار سبزهمیدان دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم 912 هزار تومان دادوستد شد. سکهفروشان البته هر قطعه نیم سکه بهار آزادی را 464 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی را 256 هزار تومان و سکه یک گرمی را 170 هزار تومان قیمتگذاری کردند. همچنین در بازار آزاد نیز نرخ هر دلار آمریکا به ارزش 3500 تومان، یورو به ارزش 4050 تومان و هر پوند نیز به ارزش 5410 تومان از سوی صرافیها قیمت خورد. بنا به این گزارش، پس از افزایش قیمت دیروز ارز و رسیدن به نرخ 3500 تومان آن در بازار آزاد، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه به دلیل تخلیه حبابهای قبلی موجود در نرخ ارز، این بازار کشش افزایش نرخ را ندارد، گفت: نرخ امروز (دوشنبه) ارز را ما تعیین نکردهایم و در بازار و حسب نیروهای طبیعی و درونی فعال در عرضه و تقاضای ارز شکل گرفته است. ارسال به دوستان
مسؤول آبمیوههای تقلبی، وزارت بهداشت است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره فعالیتهای انجام شده توسط اتحادیههای تولیدی برای جلوگیری از عرضه نوشیدنیهای مصنوعی به عنوان طبیعی گفت: مسؤولیت برخورد و جمعآوری این محصولات با وزارت بهداشت و دستگاههای نظارتی است. محسن جلالپور در جمع خبرنگاران درباره صنایع نوشیدنی کشور افزود: برخی از محصولات کشاورزی کشور که امکان تازهخوری آن وجود ندارد شرایط مناسبی برای استفاده در صنایع آبمیوه کشور دارد که ما از این موضوع به شکل مطلوب استفاده نکردهایم. جلالپور در پاسخ به این پرسش تسنیم مبنی بر اینکه نگرانیهای زیادی در میان مسؤولان بهداشتی و مردم درباره عرضه نوشیدنیهای مصنوعی به جای طبیعی وجود دارد و شما چه برنامهای در اینباره دارید، تصریح کرد: مسؤولیت نظارت بر کیفیت آبمیوهها برعهده وزارت بهداشت و سازمانهای نظارتی است اما تشکلهای ما نیز در این زمینه حضور جدی دارند و به دنبال جمعآوری آبمیوههای غیرطبیعی در بازار هستند. رئیس اتاق ایران از ایجاد برند جهانی غذای حلال از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه پیشروی سرمایهگذاران در صنایع غذایی قرار دارد. ارسال به دوستان
ایرلاینها: نمیتوانیم بدهیهایمان را بپردازیم
در حال حاضر توان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان بدهی را به شرکت فرودگاههای کشور نداریم. مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در اینباره گفت: بخش عمدهای از این بدهیها قسطبندی شده و بخشی مربوط به مطالبات شرکتهای هواپیمایی از دولت برای پروازهای تکلیفی است که برای دولت انجام میدهند. وی ادامه داد: اراده شرکتهای هواپیمایی بر پرداخت بدهی خود به شرکت فرودگاههاست و قطعا آن را جزو دیون خود میدانند و بهتدریج آن را پرداخت خواهند کرد. اسعدیسامانی اظهارداشت: موضوع بدهی 650 میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور به سال 91 بازمیگردد. در اواخر سال 1390 هیات دولت مصوبهای داشت که براساس آن مبنای محاسبه تعرفه عوارض فرودگاهی به ارز مبادلهای تغییر بیابد و بخشی از تکلیفهای تخفیفی هم حذف شود. بهگفته اسعدیسامانی، این امر باعث شد افزایش 531 درصدی درباره عوارض و تعرفههای خدمات فرودگاهی به شرکتهای هواپیمایی تحمیل شود. وی افزود: افزایش نرخ ارز و پرداخت نشدن ارز مبادلهای به شرکتهای هواپیمایی باعث شد شرکتهای هواپیمایی توان پرداخت نداشته باشند. در همین حال رحمتالله مهآبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه بدهی ایرلاینها در ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به سال قبل ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و اگر در وصول مطالبات جدیت نداشته باشیم حق مردم ضایع میشود، گفت: در حال حاضر ۱۰ شرکت هواپیمایی ورشکسته داریم که به ما بدهی دارند. ارسال به دوستان
۸ درصد مردم ایران فقیرند
مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به اینکه ۸ درصد مردم ایران با درآمد کمتر از ۲ دلار در روز زندگی میکنند، گستردگی فقر در ایران را کمتر از برزیل، اندونزی، چین، الجزایر و بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر دانست. به گزارش تسنیم، این مجمع در گزارشی از وضع فقر در 82 کشور در حال توسعه جهان اعلام کرد فقر در ایران کمتر از 57 کشور است. براساس محاسبات این نهاد که بر پایه آمار سال 2012 تهیه شده ایران از نظر نرخ فقر در رتبه 58 بین 82 کشور در حال توسعه قرار گرفته است. برخی کشورها که فقر بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از برزیل با 8/10 درصد، الجزایر با 6/23 درصد، هند با 7/68 درصد، پاکستان با 2/60 درصد، زامبیا با 6/86 درصد، چین با 2/27 درصد، غنا با 8/51 درصد، اندونزی با 3/43 درصد، و تاجیکستان با 7/27 درصد. از جمله کشورهایی که فقر کمتری نسبت به ایران دارند نیز میتوان به آرژانتین، روسیه، ترکیه و تایلند اشاره کرد. ارسال به دوستان
معاون آخوندی: مسکنمهر را ما گران نکردیم
در حالی طی روزهای گذشته قیمت مسکنمهر فاز ۱۱ پردیس ۵ میلیون تومان گران شده که معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش قیمت مسکنمهر خبر داده و گفته است دولت نقشی در افزایش قیمت مسکنمهر ندارد.به گزارش تسنیم، سیدمحمد پژمان با اشاره به تبعات طولانی شدن زمان ساخت پروژههای مسکنمهر، اظهار کرد: توافقهایی بین سازندگان و صاحبان واحدها در قالب تفاهمنامه سهجانبه و تعاونیها امضا شده که در واقع دولت در این تفاهمنامهها نقشی ندارد، اما باید اذعان کرد به دلیل شوک قیمت مسکن در سال 91 هیچ سازنده و پیمانکاری پیشبینی تغییر قیمت با این حجم را نداشت. وی با بیان اینکه زمانی که قراردادی امضا میشود همیشه 10 تا 15 درصد تعدیل قیمت پیشبینی میشود، یادآور شد: به دلیل جهش قیمتی سال 91 برای اینکه بتوانیم تا حدودی این جهت قیمت را برای سازندگان تعدیل کنیم دستورالعمل شماره 3 ابلاغ شد تا آثار شوک قیمت کاهش یابد.وی بیان کرد: اگر سازندگان زمان را مدیریت کرده، اما متقاضیان آورده خود را واریز نکنند سازندگان توان اداره کار را نخواهند داشت، از این رو قطعا طولانی شدن زمان ساخت آثاری به همراه خواهد داشت. معاون وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: اگر از زمان به درستی استفاده نشود، قطعا نمیتوان با ثبات قیمت پروژه مسکنمهر را ادامه داد. مدیرعامل سازمان زمین و مسکن درباره آمار اراضی ملی و دولتی تصرف شده گفت: 3861 هکتار از اراضی بدون اذن و نظر در اختیار دیگران است که به 2 بخش متصرفات دولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی تقسیم میشود. نزدیک به 50 درصد این مقدار در اختیار ادارات و سازمانهای دولتی است و مابقی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد. ارسال به دوستان
تولید سکه 2/5 بهار به قیمت روز
معاون تولید سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: سکههای 5/2، ۵ و ۱۰ بهار آزادی به صورت سفارشی ضرب و تولید و به عنوان مدال شناخته میشوند و قیمت آن براساس نرخ روز سکه و طلا محاسبه میشود. مسعود آذرمهر در مراسم بازدید خبرنگاران از مراحل چاپ اسکناس و ضرب سکه در بانک مرکزی گفت: در حال حاضر سکههای 5/2، ۵ و ۱۰ بهار آزادی به صورت سفارشی ضرب، تولید و به عنوان مدال شناخته میشوند. قیمت آن هم براساس قیمت روز سکه و طلا محاسبه میشود و بازار آن را تعیین میکند. معاون تولید سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با بیان اینکه برخی از دستگاههای چاپ اسکناس از سال ۶۲ فعالیت میکنند و در حال حاضر اسکناسهای ۲۰ تومانی و ۵۰ تومانی توسط این دستگاهها چاپ میشود، افزود: این دستگاهها متعلق به ۳۲ سال پیش است. ارسال به دوستان
عضو هیأت رئیسه مجلس:
فرسنگها با نقطه مطلوب تولید خودرو فاصله داریم
عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار تصمیمگیری و مالی صنعت خودروسازی گفت شرکتهای خودروسازی تاکنون بهرغم همه زحمات نتوانستهاند نیاز به تنوع در بازار و تولید خودروی باکیفیت را تامین کنند. مهرداد بذرپاش در گفتوگو با ایسنا به بررسی راهکارهای افزایش کیفیت خودروی داخلی و ترغیب مردم به خرید خودروی ملی پرداخت و گفت: در طول بیش از 55 سال گذشته مدیران و کارشناسان بسیاری برای صنعت خودرو زحمت کشیدهاند که از قبل آن این صنعت به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کرده است، پیشرفتهایی که انصافا نسبت به 15 یا 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست. وی در ادامه گفت: مشکل از آنجایی آغاز میشود که صنعت خودروسازی ایران با کشورهایی همچون کرهجنوبی قابل مقایسه نیست، این کشورها تولید خودروی داخلی را همزمان با ایران آغاز کردهاند و به پیشرفتهای چشمگیری رسیدهاند اما ایران از این قافله عقب مانده است. مردم این وضعیت را در مقام مقایسه قرار میدهند و وقتی میبینند کیفیت خودروی کرهای با خودروی تولید داخل بسیار متفاوت است، نارضایتیشان را ابراز میکنند، موضوعی که حق مردم است. عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه صنعت خودروسازی عملکرد بسیار خوب و شایانی نداشته است، گفت: بهرغم این رویکرد صنعت خودروی ما در رتبه 16 دنیا قرار دارد یعنی حدود 190 کشور از ما عقبتر هستند. با این اوصاف تاکید ما بر انجام تلاشهای بیشتر است تا بتوانیم عقبماندگی را جبران کنیم. بذرپاش اصلاح ساختار مدیریتی و تصمیمگیری در صنعت خودرو را بهعنوان اولین مولفه برای پیشرفت این صنعت مطرح کرد و افزود: در مقاطع مختلف، مدیرانی در صنعت خودروسازی منصوب شدند که هر کدام نگاه متفاوتی به این صنعت داشتند. برخی مدیران به تولید داخلی و برخی دیگر به تولید خودروی تحت لیسانس و حتی واردات اعتقاد داشتند و مدیری دیگر به سرمایهگذاری کشورهای خارجی معتقد بود. این سیاستهای متفاوت مشکلاتی را در کوتاه و بلندمدت در صنعت خودروسازی ایجاد کرده است. وی دولتی بودن صنعت خودروسازی را بهعنوان مشکل دیگری در این صنعت مطرح و اظهار کرد: در کشور ما مدیران صنایع خودروسازی توسط دولتها منصوب میشوند و دولتها علاقهای به عزل و نصب مدیران خودروسازی دارند که این رویکرد با نگرش دنیا به این صنعت تفاوت فاحشی دارد. بذرپاش اصلاح ساختار مالی را بهعنوان مولفه مهمی برای پیشرفت صنعت خودروسازی دانست و گفت: در حال حاضر ساختار مالی بنگاههای بزرگ اقتصادی ما دچار عیب مزمن است که باید برای رفع آن اقدام عاجل شود. شرایط فعلی به گونهای است که هزینههای مالی در سرجمع تامین نقدینگی که از محل تسهیلات بانکی انجام میشود، نسبت به هزینههای مالی که به شرکتها تحمیل میشود، بسیار بالاست که خروجی نهایی آن افزایش قیمت تمام شده خودرو است بنابراین باید از طرقی همچون پیشفروش و اعطای تسهیلات و اعتبارات این هزینهها را تامین کرد. وی افزایش کیفیت خودرو را از دیگر اقدامات لازم برای صنعت خودروسازی عنوان و خاطرنشان کرد: برای افزایش کیفیت در صنعت خودرو یکسری اقدامات بلندمدت نیاز است که از جمله آن تغییر قالبهای مربوط به قطعات داخلی و بدنه است، قالبهایی که در حال حاضر بعضا فرسوده بوده و از فرمش خارج شده است. عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر لزوم وجود دقت در مونتاژ قطعات داخلی خودرو همچون داشبورد و صندلیها گفت: تا زمانی که مونتاژ خودرو به درستی انجام نشده باشد نباید اجازه ترخیص خودرو داده شود. در کشورهای اروپایی استراتژی کیفیت در راس برنامههای بنگاههای خودروسازی قرار دارد به طوری که اگر کیفیت خودرویی پایین باشد به هیچ عنوان اجازه ترخیص داده نمیشود. آنها خیال مشتری را امن و آسوده میکنند که خودرویی با بهترین کیفیت به مردم میدهند. بذرپاش وجود تنوع در تولید خودرو را از دیگر الزامات صنعت خودروسازی دانست و گفت: هر 12 سال یک بار برای هر خودرویی پلت فرم اختصاصی طراحی میشود که روی آن پلتفرم هر 6 سال یکبار بدنه جدید نصب میشود و هر 3 یا 4 سال بدنه جدید تغییر پیدا میکند، با این روش نیاز به تنوع در بازار پاسخ داده میشود. در چنین شرایطی نتوانستیم این اقدامات را به خوبی انجام دهیم و در حوزه تغییر ظاهر خودرو بویژه در قطعات رویه ویترین (قطعات تزیینی و اتاق خودرو) به نیاز بازار پاسخ دهیم. وی عنوان داشت بعضا محصولات تولید شده داخلی دارای ظاهر بسیار قدیمی هستند حال اینکه مدلهای خودروهای خارجی با تنوع جدید و زیبا به بازار عرضه میشوند و پاسخگوی نیاز به تنوع در ارسال به دوستان
سرخط خبر
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ارسال به دوستان
برقراری بیمه تکمیلی 5000 کارگر
دبیرکل کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور از برقراری بیمه درمان 5000 نفر از کارگران ثبتنام کرده در سامانه 30001633 خبر داد. هادی ابوی در اینباره به ایسنا گفت: در گام اول برای بیمه این عده از ثبتنام شدهها اقدام کردیم و طی تفاهم اولیه با یکی از شرکتهای بیمه معتبر، موفق به برقراری بیمه تکمیلی درمان آنها شدیم که از 20 مهرماه کار ساماندهی نهایی و بیمه درمان آنها برقرار میشود. وی خاطرنشان کرد: تاکنون 400 هزار نفر به سامانه 30001633 پیامک زده و شماره تلفن ثابت محل اقامت یا کار خود را ارسال کردهاند که در حال ساماندهی و معرفی آنها به انجمنهای صنفی استان مربوط هستیم. ابوی افزود: در بررسیهای اولیه بیشتر افراد جزو کارگران صنوف و فروشندگان پوشاک و لوازم منزل هستند که ابتدا به این سامانه پیامک میزنند و ما آنها را به انجمنهای صنفی استان محل اقامتشان هدایت میکنیم و در نهایت تا پایان ماه به همه افراد پیامک ارسال کرده و آنها را برای خود اظهاری و پرکردن فرم مشخصات هویت و اطلاعات شغلی و بیمهای دعوت میکنیم. ارسال به دوستان
خودروی باکیفیت حق مردم است
دبیر انجمن خودروسازان با تایید اعتراض بخشی از جامعه نسبت به نبود تناسب بین قیمت و کیفیت خودروهای ساخت داخل تاکید کرد: مردم حق دارند از خودروسازان، تولید محصولات با کیفیتتری را مطالبه کنند. احمد نعمتبخش در گفتوگو با ایسنا، عذرخواهی خودروسازان و وعده آنها به بهبود کیفیت محصولات خود را از اتفاقات مهم و قابل تحسین دانست و از خودروسازان خواست در زمینه توسعه محصول به صورت جدی حرکت کنند. وی ادامه داد: خودروسازان داخلی همواره تصریح کردهاند تا خودروساز شدن واقعی و حضور در عرصه رقابتهای جهانی این صنعت فاصله دارند و در دستیابی به کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی و ارائه محصولات جدید و به روز از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد. نعمتبخش مساله اصلی خودروسازان پس از امضای توافقنامه را رکود فراگیر و کمبود تقاضا دانست و گفت: دلیل اصلی کاهش تقاضا، کاهش قدرت خرید مردم است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|