|
نگاهی به تبعیض نژادی در سینمای فریبنده آمریکا
رؤیای حباب!
فمینیسم با عنوانی فریبنده و برچسبی ظاهری از تساوی حقوق زن و مرد، بیش از هر جای دیگر در یکصد سال اخیر به واسطه ویترینی به نام هالیوود به جهان عرضه شده است اما صدای اعتراضهای اخیر ستارههای زن این معبد هنری و فرهنگی غرب، حکایت از حقیقتی دیگر دارد. ارسال به دوستان
وقتی سم بیاخلاقی تن فرهنگ را رنجور میسازد
درد بدفهمی!
درباره حواشی برنامه خندوانه
مرتضی اسماعیلدوست: استندآپ کمدی جمعهشب برنامه خندوانه مانند همه اجراهای گذشته با ارائه فضایی شاد و سرخوشانه از سوی شرکتکنندگان شناختهشدهای چون امیرمهدی ژوله و امین حیایی در جریان بود و هر یک براساس طراحی روایت و خلاقیت نمایشی در این مسابقه سرگرمکننده اجراهای خود را به انجام رساندند. نکته شگفتانگیز پس از اتمام این برنامه با فضای مسمومی پیش آمد که در شبکههای بیحصار مجازی رخ داد و نخستین بار کاریکاتوریستی با نام بزرگمهر حسینپور در صفحه اینستاگرام خود از مخاطبانش خواست در مسابقه استندآپ کمدی برنامه خندوانه به امین حیایی رای ندهند! دلیل این سیاستزده طرفدار اصلاحات همچون کاراکترهای خمیده عقل(!) کارتونهای کودکانه، حضور بازیگر مطرح سینمای ایران در فیلم «قلادههای طلا» محسوب شد و اینکه «همین که کسی قلاده طلا رو بازی کنه از نظر من فاقد صلاحیت رای دادن میشه!» این نوشته خامدستانه وی که آغاز غباری نشسته در مسابقه اخیر خندوانه بود، روال همیشگی این برنامه پرطرفدار را از فرهنگی شادیآور و مسابقهای طنازانه به سطح نازل سیاستزدگی کشاند و عقدهگشاییهای حزبی بر سیمای رقابتی دوستانه میان هواخواهان سایه افکند. نمایشی مضحکانه از یک دوئل بیفرهنگی که حتی شرکتکنندگان این مسابقه را به تعجب وا داشت، چنانکه امیرمهدی ژوله، نویسنده خوشقریحه و طنزپرداز در واکنش به فضای دوقطبی که بعد از اجرای استندآپ کمدی او و امین حیایی پیش آمده، نوشت: «ماجرا این است که من 15 دقیقه با انسان نازنینی به نام امین حیایی رقابت کردم ولی این فقط یک مسابقه است. بعد از این ماجرا ما حتما با یکدیگر کار خواهیم کرد، همدیگر را خواهیم دید و رابطه و رفاقت خواهیم داشت. طی این فرآیند هم کلی به ما خوش گذشته، چه هنگام اجرا، چه پشت صحنه. او کمدی اکت و حرکت اجرا کرد و من کمدی مبتنی بر دیالوگ و کلام. خیلی هم یکدیگر را دوست داریم و رفقای خوبی برای هم هستیم. این فضاهای دوقطبی یا فضای هواداری که دیدم این چند شب پشت اجراهای خندوانه شکل گرفته نقضکننده هدف این برنامه است. چند نفر کمدین و بازیگر آمدهاند و بیهیچ مشکلی تصمیم گرفتهاند در این مسابقه شرکت کنند. اولین درد من بدفهمی است. اتفاق خوبی افتاده، چرا باید به چنین جاهایی ختم شود؟ من یک هفته نیست که صفحه اینستاگرامم را باز کردم و خیلی خوشحال شدم که این چنین مورد استقبال قرار گرفت چون در عرض یک هفته 55 هزار فالوئر پیدا کرد و این یک رکورد است اما با اتفاقاتی که افتاده تصمیم گرفته ام صفحهام را ببندم!» این هجمهها علیه امین حیایی در حالی است که این بازیگر مطرح آثار بسیاری در سینمای ایران و در گونههایی متفاوت با درجات کیفی ضعیف تا ارزنده داشته و کارنامهای رنگارنگ از «دو همسفر» تا «خانوم» را در حافظه سینمای ما کاشته است. در این بیاخلاقیهای فضای مجازی که متاسفانه هیچ ساز و کار امنی از وجود نظارت بر آن یافت نمیشود، همچون گذشته که انگارهای سیاستزده و خامدستانه بر وجوه کیفی و محتوایی آثار هنری غلبه داشت باز هم شاهد رخنمایی رنگ تاریک بیاخلاقی بر چهره اخلاقگرای فرهنگ و هنر شدیم تا خاطره تلخ نزاعهایی غیرسینمایی از جنس «اخراجیها» یا «جدایی نادر از سیمین» زنده شود. در روز شنبه، تقابل سیاسی میان هواداران ناآگاه به بهانه طرفداری از هنرمندانی مردمی و نامردمی! با ایجاد کمپین «نه به امین حیایی» چنان بوده که در فضای مجازی هجمهای سخت برای بازیگری شناختهشده چون امین حیایی شکل گرفت تا باز هم سیاستپیشگان مدعی دموکراسی و آزادی عقیده و بیان به نقض گفتارهای خود در عمل برآیند! در این میان امین حیایی نیز با نوشتن یادداشتی نسبت به فضای مسموم این چند روزه واکنش نشان داد که در بخشی از متن وی آمده است: «من امین حیایی بهعنوان بازیگری که سالهای سال در سینما و تلویزیون میهمان چشمهای شما بودم، فقط و فقط برای شادی مردم کشورم در جایگاه خنداننده ایستادهام نه هیچ چیز دیگری. و اصل و اصل و مهمترین اصل به نظر من دوستی، صلح و شادی مردم ایران است. ما همه با هم دوست و یکدل هستیم، پس خواهش میکنم از هرگونه بیاحترامی بپرهیزیم و تلاش کنیم مهر را به چشمهای هم هدیه کنیم». نزاع و درگیری ناپختهای میان برخی مخاطبان برنامه در فضای مجازی با رقابت میلیمتری این 2 طنزپرداز ارزنده تا آخرین دقایق ادامه دارد و در دقایقی از زمان رایگیری برنامه خندوانه نیز سرور آن قطع شد. در نهایت مهم نیست که کدام گزینه به مرحله نیمهنهایی جام دوستی خندوانه صعود خواهد کرد، چرا که هر نتیجهای در اینگونه مسابقه غیرجوانمردانه رخ دهد، یک شکست بزرگ برای همه بازیگرانی است که تن به ترکیب غیراخلاقی در میدان ناهموار عقدهورزی زدند! ارسال به دوستان
نمایش «دریادلان» به قلب روایتی از شهدای غواص میرود
نمایش «دریادلان» با موضوع شهدای غواص و در همجواری با هفته دفاعمقدس در پارک دانشجو در حال اجراست. به گزارش هنرآنلاین، امیرحسین شفیعی نویسنده و کارگردان این نمایش گفت: تفحص و کشف شهدای غواص همچنین تشییع پیکر آنها یک فضای احساسی را در ایران به وجود آورد که هنرمندان نیز بهعنوان بخشی از این خانواده بزرگ تحتتاثیر اتفاقات قرار گرفتند و گروه تئاتر ایران نیز سعی کرد در راستای تجربههای پیشین خود که در حوزه تئاتر مقاومت و ارزشی است، این واقعه را مورد بررسی قرار داده و به اجرا در آورد. شفیعی ادامه داد: در نمایش «دریادلان» عموما قصه و اجرا را به صورت کارگاهی و به صورت خلاقه پیش بردهایم چون معتقدم تئاتر محیطیای که دارای ویژگی نوین در اجرا باشد و صورتی خلاقه به خود گیرد بهخاطر برخورد مستقیم و خارج از مناسبات سالن میتواند علاوه بر جذب مخاطب، تماشاگران زیادی برای تئاتر پرورش دهد. این هنرمند تاکید کرد: تمام این تلاشها و سختیها و هزینهها فقط به خاطر این موضوع صرف میشود که نمایشی آبرومند و در شأن شهدا تولید شود و از هرگونه سطحینگری و سادهانگاری دوری شود و صادقانه نمایش را پیش ببریم. نظر من این است که علاوه بر آنکه از شهدا نباید بهره تبلیغاتی برد، ایشان افتخارات ملت ایران هستند و به هیچ جناح سیاسی خاصی وصل و مربوط نمیشوند. درکل میتوانم به جرأت بگویم این نمایش به سفارش احساسات صادقانه و قلبی من تولید شده است. او درباره حمایتهای انجامشده از سوی ارگانهای فرهنگی گفت: در تولید این اثر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اداره کل هنرهای نمایشی ایران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاعمقدس و دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت به صورت معنوی و لجستیک از ما حمایت کردهاند. نمایش «دریادلان» از تاریخ 26 شهریور ساعت 19 و همزمان با ایام هفته دفاعمقدس در فضای داخلی استخر بزرگ پارک دانشجو اجرا خواهد شد. ارسال به دوستان
اخبار
اولیور استون، کارگردان مطرح هالیوود: ارسال به دوستان
رویدادها
انتشار «عملیات فریب» در آستانه هفته دفاعمقدس ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|