|
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون انرژی:
وزیرنفت کشور را معطل اروپاییها کرده است
گروه اقتصادی: عدهای در وزارت نفت در این 2 سال میگویند به میادین مشترک دست نزنید، خارجیها دارند میآیند، این موضوع باعث شده تا پروژههای نفتی کشور تعطیل و پیشرفت میادین مشترک نیز صفر شود. مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق نفت در گفتوگو با «نسیم» درباره سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در پروژههای نفت و گاز کشور بعد از برجام اظهار کرد: بعد از برجام هیچ میدانی را نمیتوانیم در اختیار خارجیها قرار دهیم، چون طبق قانون اساسی این میادین جزو انفال است و تنها میتوانیم قرارداد بیع متقابل یا شکل دیگر آن که EPCF (قراردادهای قیمت مقطوع مهندسی، تدارکات و ساخت با شرط تعهد پیمانکار به سازماندهی کردن منابع مالی و اعتباری مورد نیاز برای عملیات اجرایی مورد توافق) نام دارد را با خارجیها منعقد کنیم. وی خاطرنشان کرد: اما سوال اصلی این است که با شرایط موجود در برجام، آیا خارجیها حاضرند برای سرمایهگذاری به ایران بیایند؟ وقتی بازار خودمان واکنش خوبی نسبت به برجام از خود نشان نمیدهد، به شکلی که دلار گران شده و بازار بورس هم از رونق میافتد، نمیتوانیم توقع داشته باشیم خارجیها حاضر به سرمایهگذاری در ایران شوند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از فضاسازی دولت درباره رونق اقتصادی بعد از توافق هستهای گفت: قبل از توافق دولتمردان توقع داشتند که دلار 1000 تومان شود و همین مساله سرمایهگذاریها را معطل کرد. به عنوان مثال قبل از توافق، بخش خصوصی روی بخش نفت و گاز سرمایهگذاری نمیکرد و میگفت اگر بخواهم روی خط لولهای سرمایهگذاری کنم، باید با دلار 3000 تومان این کار را انجام دهم، ولی فردای توافق دلار 1000 تومان میشود و دارایی من به یکسوم کاهش مییابد. این ذهنیت بخش خصوصی که دولت ایجاد کرده بود، اقتصاد کشور را در حالت ایستا نگه داشت. میرکاظمی تصریح کرد: با توافق هستهای که دولتمردان آن را جشن ملی میدانستند و به مردم میگفتند به خیابانها بریزید و شادی کنید، باید قیمت دلار کاهش پیدا میکرد، بازار سرمایه رونق میگرفت و شاهد پویایی در بازار مسکن بودیم، چرا این اتفاقات نیفتاد؟ اینها همه تاثیرات برجام بر بازار داخلی است. حال فکر میکنید سرمایهگذار خارجی چه تاثیری از برجام میگیرد؟ آیا تضمینی هست که بعد از توافق تحریمها بازنگردد؟ وزیر اسبق نفت بیان کرد: بعد از برجام باید واقعبین باشیم، همانطور که 2 سال پیش هم به وزیر نفت نفت تذکر دادیم که معطل اروپاییها نشود، امروز هم باید همینطور عمل کنیم. اروپاییها تا لغو کامل تحریمها به شکلی که بازگرداندن آن یک زمان طولانی را بطلبد و با یک اشاره بازنگردد، برای سرمایهگذاری به کشور نمیآیند، بنابراین نباید معطل آنها شویم. متاسفانه آقای زنگنه امروز هم مثل 2 سال پیش به حرف ما گوش نمیکند. میرکاظمی تصریح کرد: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با وجود 2 سال معطلی باز هم کشور معطل بماند، زیرا متاسفانه دولت پساتحریم را طوری جلوه میدهد که فردای توافق همه اروپاییها برای سرمایهگذاری به ایران میریزند، اما واقعیت اینگونه نیست. وی خطاب به دولتمردان گفت: یک درصد هم احتمال دهید سرمایهگذار خارجی با این توافق احساس ریسک بالایی کند و به ایران نیاید، آیا باز هم ما باید 10 سال معطل بمانیم؟ در حال حاضر دولت پیشرفت همان فازهایی که در دولت دهم دنبال شده را گزارش میکند، زیرا در این دولت پیمانکاران پارسجنوبی در حال تعطیل کردن پروژههایشان هستند. گزارش کنترل پروژهها از تیرماه 92 تا تیرماه 94 در مجلس وجود دارد که نشان میدهد متوسط پیشرفت ماهانه پروژههای نفت و گاز در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل بشدت کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی این اتفاق هم این است که آقای زنگنه ارسال به دوستان
ابهام در تأمین مالی بسته دوم خروج از رکود
دولت ۷۵۰۰ میلیارد تومان را از کجا میآورد؟
تهیه و تامین مالی ۷۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی که در قالب بسته دوم قرار است به اقتصاد ایران تزریق شود با ابهاماتی همراه است، چرا که کارشناسان اقتصادی معتقدند چنین منابع هنگفتی قرار است از کجا تأمین شود. از سوی دیگر در صورت تزریق این حجم پول به اقتصاد پایه پولی افزایش خواهد یافت. بنا به این گزارش، در حال حاضر دولت حسن روحانی با یک مشکل بزرگ روبهرو شده که رکود بیسابقه در اقتصاد است. اکثر واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود فعالیت میکنند و کاهش قدرت خرید باعث شده مردم توان خرید کالا نداشته باشند و انبارهای کارخانهها مملو از کالاهای دپو شده شود. راهحل دولت یازدهم برای خروج از رکود در قالب بستهای جدید، «تزریق نقدینگی» است که به عقیده اغلب اقتصاددانان، ممکن است پایه پولی را افزایش دهد و کاری کند که اصطلاحا دولت از چاله به چاه بیفتد. اما در اینجا ابهاماتی وجود دارد که ممکن است اثرات تزریق نقدینگی و افزایش تورم را بیشتر کند؛ ابهامات در منابعی که دولت قرار است به اتکای آنها به اقتصاد ایران نقدینگی تزریق کند. در حال حاضر این سوال مطرح است که دولت قرار است با اتکا به چه منابعی 7500 میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران تزریق کند؟ در پاسخ میتوان این فرضیه را مطرح کرد که دولت روحانی آسانترین راه را برای تامین منابع خود انتخاب خواهد کرد. یعنی سراغ منابع بانک مرکزی برود و با استقراض از بانک مرکزی 7500 میلیارد تومان نقدینگی را به اقتصاد ایران اختصاص دهد. فرضیه دوم این است که دولت خودش این پول را دارد و میتواند آن را به اقتصاد ایران تزریق کند اما اگر فرضیه دوم صحیح باشد، این سوال مطرح میشود که اگر دولت چنین منابعی را دارد چرا تا به حال آنها را رو نکرده است؟ با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت فرضیه دوم غلط است یعنی دولت پولی برای تزریق 7500 میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد ایران در اختیار ندارد و برای منابع موجود در خزانه بانک مرکزی نقشه کشیده است. در همین باره حجتالله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) به نسیم گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که این رقم 7500 میلیارد تومانی که در بسته خروج از رکود به اقتصاد ایران تزریق میشود از کجا قرار است بیاید؟! اگر قرار است این مبالغ را تسهیلات بدهند باید این پول از 2 محل تأمین شود، یا بانکها باید آن را از منابع داخلی خود بدهند یا اینکه از بانک مرکزی استقراض کنند. امینیمهر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی هم در این باره گفت: شواهد ارسال به دوستان
انتقاد از بلاتکلیفی یک طرح بزرگ
دولت سود سهام عدالت را بدهد
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
اعتصاب کارمندان وزارت دارایی بر ضد رژیم پهلوی - 1357 ش ارسال به دوستان
سلام وطن
درباره این بسته و وامی که دولت جهت خروج خودروسازان از بحران نخریدن خودروی صفر تصویب کرد، باید بگویم حتی اگر بانکها بدهند هم مردم نمیگیرند، مگر میشود 25 میلیون بگیری و 40 میلیون برگردانی، مگر میشود برای یک خودرو خودت را 500 هزار تومان در ماه بدهکار کنی، هزینه بنزین و بیمه و تعمیرات را حساب کنی تاکسیسرویس و دربستی برایت بسیار کمهزینهتر میشود. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|