|
تسهیلات به خودروسازان داده میشود نه مردم
وام 25 میلیون تومانی خودرو سرکاری بود!
گروه اقتصادی: با وجود اینکه مسؤولان اعلام کردند افزایش وام خودرو تا سقف 25 میلیون تومان یکی از برنامههای خروج از رکود دولت محسوب میشود بهتازگی اعلام شده اصلا وامی برای خرید خودرو در نظر گرفته نشده است! به گزارش «وطنامروز»، در گزارش روز گذشته اعلام کردیم با توجه به مشکلات عدیده بانکها، حتی اگر وام خودرو ابلاغ هم شود بعید است بانکها زیر بار پرداخت وامها بروند این در حالی است که یکی از رسانههای حامی دولت نیز گزارش داد اصلا وامی در کار نیست و بانک مرکزی در اعلام افزایش وام خودرو گاف داده است! رئیس کل بانک مرکزی در حالی از اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو خبر داده که در بسته دولت برای خروج از رکود، اعطای این تسهیلات از سوی بانکها مد نظر نبوده اما به اشتباه گفته شده این مبلغ از سوی برخی بانکهای عامل به متقاضیان ارائه خواهد شد. داستان از این قرار است که بانک مرکزی از خودروسازان خواسته به متقاضیان برای 80 درصد قیمت یک خودرو تا سقف 25 میلیون تومان تسهیلات ارائه دهند و سند خودرو را نیز در رهن خود بگیرند. بانک مرکزی هم در ازای این اقدام خودروسازان تسهیلات ارزان در اختیار خودروسازان قرار میدهد تا آنها بتوانند بخشی از مشکل نقدینگی خود را برطرف کنند. بنابراین در این میان قرار نبوده بانکهای عامل نقشی را عهدهدار شوند و این وام از مثلث «مشتری»، «خودروساز» و «یک بانک عامل با هماهنگی بانک مرکزی» تشکیل شده است. اقتصادنیوز از رسانههای حامی دولت دیروز گزارش داد با انتشار سریع خبر اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو، نظام بانکی در معذوریت قرار گرفته و بنا را بر آن گذاشته به تعدادی محدود از متقاضیان، وام خودرو از طریق برخی بانکها اعطا کند که کارشناسان صنعت خودرو پرداخت چنین وامی را بعید میدانند. از این رو میتوان گفت وام 25 میلیونی خودرو صرفا یک برداشت رسانهای از گفتههای مبهم رئیس کل بانک مرکزی بوده و قرار نیست این مبلغ از طریق نظام بانکی به مشتریان داده شود بلکه متقاضیان خودرو به نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروساز مراجعه کرده و برای 80 درصد خودروهای مورد نظر خود تا سقف 25 میلیون تومان تسهیلات اعتباری دریافت خواهند کرد. این گزارش حاکی از آن است که هماکنون برخی خودروسازان بخش خصوصی اقدام به ارائه تسهیلات کردهاند و تا 70 درصد قیمت خودرو را تامین اعتبار میکنند و مشتری میتواند با پرداخت 30 درصد قیمت خودرو صاحب وسیله نقلیه مورد نظر خود شود. همچنین مشاور انجمن خودروسازان در همین رابطه گفته بود چشممان آب نمیخورد ریالی بابت وام خودرو به مردم پرداخت شود، چون بانکها آنقدر گرفتاری دارند که ارائه چنین وامی برایشان در آخرین اولویت قرار میگیرد. داوود میرخانیرشتی با اشاره به بسته پولی جدید دولت برای خروج از رکود، اعطای وام 25 میلیون تومانی را غیرممکن دانست و گفت بعید است سیستم بانکی بتواند به حجم انبوه تقاضایی که برای خرید خودرو به صورت اقساطی وجود دارد پاسخ دهد. مدیرعامل ایران خودرو در دهه 60 در ارزیابی بسته خروج از رکود دولت برای تحریک تقاضا گفت: از ابتدای سال نیز قرار بود وام 15 میلیونی خودرو ارائه دهند که خبری از این وام نشد و با اینکه بیش از 6 ماه از سال گذشته یک ریال تسهیلات بابت خرید خودرو به متقاضیان ارائه نشده است. او افزود: در اینکه بسته دولت برای تحریک تقاضا بسیار مناسب طراحی شده هیچ شکی نیست و به نظر میرسد با اجرایی شدن آن تحولی در بازارهای کشور به وجود آید اما بحث این است که وام 25 میلیونی با چه سازوکاری در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت و جزئیات آن کی اعلام خواهد شد. میرخانی گفت: اینکه بگوییم قرار است وام 25 میلیونی بدهیم یک حرف است و اینکه سازوکار پرداخت این وام اجرایی شود و مانند وام 15 میلیونی در حد حرف نماند یک حرف دیگر. از این رو با توجه به سابقه برخی بدقولیها من چشمم آب نمیخورد که متقاضیان ریالی از وام 25 میلیون تومانی را دریافت کنند. او افزود: خودروسازان از شنیدن پرداخت تسهیلات خوشحال شدهاند چون پیشبینی میشود در صورت پرداخت این وام صف تقاضا شکل گیرد اما ما به وعده دولت مشکوک هستیم و بعید میدانیم چنین بستهای برای خودرو عملیاتی شود. میرخانی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تسهیلات 25 میلیون تومانی را به گردن خود خودروسازان بیندازند، گفت: خودروسازان اگر میتوانستند از 10 سال پیش چنین کاری را انجام میدادند. آنها منابع لازم را در اختیار ندارند و بعید است نظام بانکی هم بتواند از طریق بسته جدید دولت برای آنها کاری کند. ارسال به دوستان
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
بسته جدید خروج از رکود مبهم است
گروه اقتصادی: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بسته خروج از رکود دولت شفاف نیست و ابهاماتی دارد، گفت: این بسته، بخشی از مشکلات را حل میکند اما بخش دیگر با این بسته حل نمیشود. محسن جلالپور در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز حضور داشت با اشاره به نقش مهم فعالان بخش خصوصی در شرایط پس از اجرای برجام افزود: حال اقتصاد ایران خوب نیست. رکود تورمی ماندگاری خود را دارد و پروژههای نیمهتمام پابرجاست همچنین باید تاکید کرد که با رفع تحریمها علیه ایران همه مشکلات ما حل نمیشود و بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر سوءتدبیرهاست. جلالپور ادامه داد: در دوره 5 ماهه این بسته ابهاماتی وجود دارد که از شفافیت لازم برخوردار نیست. جلالپور تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که پیشنهادات دولت در این طرح به چه صورت هزینه میشود و آیا بنگاههای دولتی و خصولتی از آن نفع میبرند یا اینکه به بخش خصوصی واقعی تزریق میشود. وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی ایران این موضوع را رصد کرده تا طرح خروج از رکود به شکل مناسبی به اقتصاد کشور اختصاص یابد و در این زمینه گزارشهای لازم را ارائه میدهد. در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران گفت: شاخصهای اقتصادی ایران در حوزه مقررات دست و پا گیر، حمایت از ارسال به دوستان
اخبار
میوه و مرغ ارزان شد ارسال به دوستان
اخبار
کاهش 5/13 میلیونی قیمت 2 خودرو ارسال به دوستان
سرخط خبر
شرکت ژاپنی توباکو اینترنشنال برای توسعه حضور خود در بازار ایران و در رقابت با فیلیپ موریس، یک شرکت تولید سیگار در ایران را خریداری کرد. ارسال به دوستان
خودروسازان به سازندگان مخازن سیانجی بدهکارند
اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت سیانجی با انتقاد از عدم وصول طلب ۵۰ میلیارد تومانی این صنعت از خودروسازان، نسبت به احتمال تعطیلی کارخانههای فعال در صنعت ساخت تجهیزات سیانجی هشدار دادند. نوید خاصهباف، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت سیانجی در یک نشست خبری با اشاره به طلب بیش از 50 میلیارد تومانی 4 شرکت بزرگ تولیدکننده مخازن سیانجی از خودروسازان، اظهار داشت: اگر این مطالبات پرداخت نشود از آبانماه شاهد تعطیلی این 4 کارخانه با اشتغالزایی 5 هزار نفری خواهیم بود. وی با اشاره به سرمایهگذاری بیش از یکهزار میلیارد تومانی در تولید مخازن سیانجی در سالهای گذشته در کشور، افزود: حدود یک ماه است تولید شرکتهای سازنده مخازن سیانجی تقریباً متوقف است. خاصهباف میزان تولید مخازن سیانجی در نیمه اول امسال را 40 تا 50 هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید در این صنعت 800 هزار دستگاه است و طبق برنامه، خودروسازان خواستار خرید 400 هزار مخزن سیانجی بودند اما تاکنون فقط 10 درصد از این رقم تحقق پیدا کرده است. به گفته وی، میزان تولید مخازن سیانجی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد کاهش داشته است. اردشیر دادرس، رئیس انجمن جایگاهداران سیانجی نیز در این نشست خبری اظهار داشت: در تولید مخازن سیانجی به خودکفایی رسیدهایم. وی با بیان اینکه در حال حاضر 17 میلیون دستگاه خودرو در کشور در حال تردد است، گفت: سهم خودروهای با سوخت سیانجی از این رقم، حدود 25 درصد است که با توجه به برنامه افزایش خودروهای در حال تردد در کشور به 32 میلیون دستگاه در 10 سال آینده، سهم خودروهای سیانجیسوز باید به 8 میلیون دستگاه برسد. ارسال به دوستان
تولید ۶ میلیون تن میوه گرمسیری
میزان تولید میوههای گرمسیری و نیمهگرمسیری بیش از ۶ میلیون تن برآورد میشود. ابوالقاسم حسنپور، مدیرکل دفتر میوههای گرمسیری و نیمهگرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب میزان تولید انار را در سالجاری در کشور حدود یک میلیون تن عنوان کرد و اظهار داشت: میزان تولید این میوه نسبت به سال قبل حدود ۴۰ هزار تن افزایش دارد. وی میزان صادرات محصولات مختلف را نیز متغیر عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال صادرات انار حدود ۱۰۰ هزار تن، مرکبات حدود ۱۲۰ هزار تن، انجیر حدود ۲۰ هزار تن و خرما حدود ۱۶۰ هزار تن است. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|