|
نمایندگان مجلس به دستگاه دیپلماسی درباره پیگیری نکردن فاجعه منا تذکر دادند
فراموشی؟
لزوم شکایت از عربستان به مجامع بینالمللی
گروه اجتماعی: از روزی که کام مسلمانان جهان به دلیل سوءمدیریت عربستان در ادراه امور حج تلخ شد 4 ماه گذشته است اما همچنان 461 خانواده داغدار در انتظار پیگیری حقوقی و رسیدگی به پرونده فاجعه منا هستند. این در حالی است که علاوه بر خانواده قربانیان فاجعه منا سایر افراد جامعه نیز به عنوان یک مطالبه عمومی از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار دارند ضمن پیگیری جدی حقوق از دست رفته قربانیان، اقتدار ایران را روی میز مذاکره با عربستان سعودی نمایان کرده و از تمام توان خود برای به سرانجام رساندن پرونده منا استفاده کند. اما با وجود مطالبات فراوان و تاکید سازمان حج و زیارت بر واگذاری مسؤولیت این اقدام به وزارت امور خارجه، عملکرد چشمگیری که بتواند رضایت خانوادههای قربانیان فاجعه منا را جلب کند از سوی دیپلماتهای ایران مشاهده نشده است. در همین حال روز گذشته و به دنبال بازماندن طولانیمدت پرونده فاجعه منا روی میز ایران و عربستان، نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر امور خارجه خواهان پیگیری فاجعه منا و موضوع حادثه فرودگاه جده از طریق طرح شکایت از عربستان سعودی در مجامع بینالمللی شدند. ارسال به دوستان
قانون را قبول داریم تا موقعی که به نفعمان باشد
دیکتاتورهایی که میخواهند بدعت کنند!
امیرعلی جهاندار: «روالِ احراز و تشخیص صلاحیت یک روال همهجایىِ دنیایى است و مخصوص ایران و مخصوص مجلس شوراى اسلامى هم نیست. در همهجا وقتى انسان براى مسؤولیتى مأموریت دارد که مسؤول معین کند، قهراً تفحص و جستوجو مىکند که آیا این شخص صلاحیت دارد یا ندارد؛ این هیچ ارتباط ندارد به اینکه مجلس شوراى اسلامى باشد یا غیر مجلس شوراى اسلامى. بنابراین کار، کاری معمولى است؛ کارى است که در همه جاى دنیا و پیش همه عقلاى عالم انجام مىگیرد». این توصیهای است که رهبر انقلاب 2 ماه قبل از انتخابات هفتم مجلس شورای اسلامی درباره تایید صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت داشتند. ارسال به دوستان
خطاب به هیأت معارض سوری
کری: اسد میتواند در انتخابات شرکت کند
گروه بینالملل: وزیر خارجه آمریکا در سخنانی که نشاندهنده عمق عقبنشینیاش از موضع براندازی نظام دمشق و رفتن بشار اسد بود، آب پاکی را روی دست هیأتی از معارضان سوری مورد حمایت سعودیها ریخته و گفته است آمریکا بیش از این نمیتواند کاری کند. این «ریاض نعسان» (عکس سمت چپ) سخنگوی هیات عالی مذاکرات معارضان بود که استیصال دستگاه دیپلماسی کاخ سفید را رسانهای ساخت. «ریاض نعسانآغا» از سیاستمداران قدیمی سوری و نماینده سابق مجلس که در برههای رئیس دفتر امور سیاسی ریاست جمهوری سوریه و سفیر دمشق در عمان و امارات و سپس از سال 2006 تا 2010، وزیر فرهنگ سوریه بود چند مدتی است با خیانت به کشورش جذب دلارهای سعودی شده. به گزارش فارس، او در گفتوگو با رادیو «روزنه» اعتراف کرده واشنگتن پس از اظهارات جان کری در نشست ریاض، هیات معارضان را «رها و اعلام کرده است واشنگتن نمیتواند [اقدامات] بیشتر [برای معارضان] انجام دهد». نعسان با اشاره به اینکه این اظهارات بیشتر جنبه «تهدید» دارد، تأکید کرد: «هیات احساس میکند که این مذاکرات هیچ نتیجهای در پی نخواهد داشت». به گفته او وزیر خارجه آمریکا همچنین اظهار داشته است که «بشار اسد میتواند در انتخابات وارد شود و اگر میتوانید اجازه ندهید که او پیروز شود». سخنگوی هیات عالی مذاکرات معارضان در ادامه در حالی که مشخصا از چرخش آمریکاییها عصبانی است، میگوید: «معارضان امتیازات بزرگ و دهشتناکی دادهاند... از شعار کنارهگیری اسد گرفته تا مرحله باقی ماندن وی در منصبش و بازه زمانی مشخص و پس از آن [فراهم کردن] مقدمات راهحل سیاسی [بحران سوریه]». سخنگوی هیات عالی مذاکرات معارضان درباره انتشار خبرهایی مبنی بر دعوت «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه از «مجلس سوریا الدیمقراطیه» (شورای سوریه دموکراتیک) برای حضور در مذاکرات ژنو با دولت سوریه گفت: «هیات ریاض نمیپذیرد که هیات دیگری حضور داشته باشد... مشکل در اسامی هیات مجلس سوریا الدیمقراطیه نیست، بلکه اختلاف در دستور کار و دیدگاه 2 هیات است». او که ادعا دارد هیات مذاکرهکنندهای که برآیند نشستهای ریاض - و دستچین شده آلسعود - بود به شکل متناقضی ابتدا تهدید میکند که به اجلاس هفته آتی در ژنو نمیرود ولی بعد این موضوع را منوط به دعوت دیمیستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه میکند. ارسال به دوستان
در مراسمی با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) صورت گرفت
بهرهبرداری از 500 طرح بنیاد برکت
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در اجرای اصل 49 قانون اساسی در مراسم بهرهبرداری همزمان 500 طرح بنیاد برکت در 27 استان کشور گفت: این طرحها با هزینه 394 میلیارد تومان راهاندازی شده است. به گزارش فارس، محمد مخبردزفولی دیروز در مراسم راهاندازی همزمان 500 طرح بنیاد برکت با حضور حجتالاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری که از طریق ویدئوکنفرانس در تهران انجام شد، گفت: امروز 24 طرح در 13 استان و با 394 میلیارد تومان اعتبار راهاندازی میشود، همچنین 345 واحد مسکونی با سرمایهگذاری 5/4 میلیارد تومان، ارسال به دوستان
رئیسجمهور به ایتالیا رفت
حسن روحانی دیروز اولین سفر اروپایی خود را به مقصد ایتالیا آغاز کرد. او که برای سفری رسمی به ایتالیا سفر کرده است، از سوی «سرجیو ماتارلا» رئیسجمهوری این کشور مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی که در کاخ ریاست جمهوری ایتالیا برگزار شد، پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا، رؤسای جمهوری 2 کشور هیأتهای عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. روحانی و ماتارلا سپس به گفتوگو با یکدیگر پرداختند. دیدار با نخستوزیر و تعدادی از سرمایهگذاران و صاحبان صنایع بزرگ و فعالان اقتصادی ایتالیا نیز در برنامه سفر رئیسجمهور به رم پیشبینی شده است. حضور در واتیکان و ملاقات و گفتوگو با پاپ و نیز نخستوزیر واتیکان از دیگر برنامههای حسن روحانی در این سفر است. روحانی پس از پایان سفر ایتالیا در سفر خود به پاریس و پس از استقبال رسمی از سوی رئیسجمهوری فرانسه، با وی دیدار و گفتوگو خواهد کرد و هیاتهای عالیرتبه 2 کشور نیز مذاکرات مشترک خواهند داشت. ملاقات و گفتوگو با مدیرکل یونسکو، بازوی فرهنگی سازمان ملل متحد از دیگر برنامههای روحانی در پاریس است. ارسال به دوستان
دولت از یارانه سود میبرد قطع هم میکند!
گروه اقتصادی: با وجود اینکه دولتیها یارانه نقدی را عذابآور و مصیبت میدانند، از محل درآمد هدفمندی یارانهها 5 هزار میلیارد تومان درآمد عاید دولت شده است! درآمد دولت از محل هدفمندی یارانهها در ۸ ماهه اول امسال بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه نقدی بیشتر شد اما همچنان دولتیها یارانه نقدی را مصیبت میدانند و یارانه افراد قطع میشود! درآمد ۸ ماهه دولت از محل اجرای هدفمندی یارانهها به بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این میزان ۲۸ هزار میلیارد تومان به پرداخت یارانههای نقدی اختصاص داده شده است. در حالی درآمد دولت از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که پیش از این، هر یک از دولتمردان به نحوی نسبت به تامین منابع هدفمندی یارانهها اظهار نگرانی کردهاند به طوری که برخی اعضای دولت میگویند در شبهای قبل واریز یارانه نقدی در دولت با مصیبت عظمایی روبهرو میشویم. در همین حال، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پرداخت یارانه نقدی را «عذابآور» خوانده و گفته است: بسیاری از شبها از نگرانی اینکه چطور باید پول یارانه نقدی را تامین کنیم، خوابم نمیبرد. اما حال با تامین کسری منابع دولت برای تامین منابع هدفمندی یارانههای نقدی دیگر شب قبل از واریز یارانه در دولت مصیبت عظما و پرداخت یارانه نقدی عذابآور نخواهد بود. با این وجود دولت هنوز اصرار دارد یارانه نقدی را قطع کند. در این میان زنگنه از پرداخت یارانه نقدی همچون برخی دولتمردان به عنوان یک مصیبت بزرگ یاد کرد و با اشاره به اینکه تقریبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از محل فروش فرآوردهها به هدفمندی یارانهها اختصاص مییابد، اظهار داشته است: جمع کردن پول هدفمندی و رساندن بموقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیبنیا، وزیر اقتصاد نیز گفتهاند، واقعا عذابآور است. بر همین اساس، بسیاری از شبها از نگرانی اینکه چطور باید پول هدفمندی یارانهها را تامین کنیم، خوابم نمیبرد. براین اساس دولتمردان پیش از این بارها اعلام کرده بودند برای تامین منابع یارانههای نقدی با کسری مواجه هستند. بر این اساس طی 2 سال اخیر همواره قیمت خدمات دولتی از قبیل بنزین، گازوئیل، آب، برق و... طی چندین بار افزایش یافته است و بعضا این افزایشها با اعلام رسانهای همراه بوده و در بسیاری از موارد دولت افزایش قیمت را به صورت چراغ خاموش انجام داده است. این افزایش قیمتها تا جایی ادامه یافت که در حال حاضر درآمد دولت به حدی رسیده که دیگر کسری برای تامین منابع هدفمندی یارانهها و در اصل پرداخت یارانه نقدی ندارد. رقم درآمد دولت از محل اجرای هدفمندی در حالی در ۸ ماهه اول امسال به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسیده که برای پرداخت یارانه نقدی به ۲۸ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و در اصل دولت با ۵ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد یارانه نقدی مواجه است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به مهر گفت: در ۸ ماهه امسال دولت ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانهها درآمد کسب کرد که از این میزان ۲۸ هزار میلیارد یارانه نقدی پرداخت شد. در کمیسیون برنامه و بودجه با حضور کارشناسان دیوان محاسبات و مرکز پژوهشهای مجلس عملکرد ۸ ماهه دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانهها بررسی شده است. براساس قانون هدفمندی یارانهها، دولت باید در کل امسال ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل قطع یارانه نان و برق درآمد کسب کند که فقط در ۸ ماهه امسال ۳۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان از این بخش کسب درآمد کرده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: براساس تبصره ۲۰ قانون هدفمندی یارانهها دولت باید در سال ۹۴ از درآمدهای هدفمندی، مبلغ ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به بخش تولید، بهبود حملونقل عمومی و بهینهسازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی، مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست اختصاص دهد که در ۸ ماهه سال ۹۴ مبلغ ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده است. علاوه بر این طبق قانون باید ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص مییافت که در ۸ ماه سال ۹۴ مبلغ ۸۷۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه، در ۱۲ ماهه سال ۹۴ باید دولت ۳۹ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در کل امسال اختصاص دهد که براساس گزارشهای موجود در ۸ ماهه اول سال ۲۸ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده است.جلیلی گفت: طبق قانون بودجه، دولت باید ۱۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی را به تامین بخشی از یارانه سود تسهیلات تامین مسکن حمایتی زوجهای جوان، اقشار آسیبپذیر، روستاییان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافتهای فرسوده، سکونتگاههای حاشیه شهرها و مسکن مهر اختصاص دهد که از ابتدای سال تاکنون هیچ بودجهای به این بخش اختصاص نیافته است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: علاوه بر این، براساس قانون بودجه سال ۹۴ دولت باید ۴ هزار میلیارد تومان به برنامههای اشتغال جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهها اختصاص دهد که در ۸ ماه سال ۹۴ این بودجه اختصاص نیافته است. با این اوصاف دولت حتی با ۵ هزار میلیارد تومان منابع بیش از اعتبار مورد نیاز برای هدفمندی یارانهها مواجه شده است بنابراین دیگر وزرا و دولتمردان شبها را به راحتی خواهند خوابید و نگرانیها نسبت به تامین منابع یارانههای نقدی از بین رفته است. برآوردها نشان میدهد درآمد ماهانه دولت از این محل طی ۸ ماه اخیر حدود ۴ هزار میلیارد تومان بوده، این در حالی است که برخی اعضای دولت پیش از این اعلام کرده بودند پرداخت ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی در هر ماه نیاز است و دولت برای پرداخت یارانه ایرانیان باید این رقم را به صورت ماهانه بپردازد. بنابراین اگر حتی نگوییم که درآمد دولت از محل هدفمندسازی یارانهها بیش از میزان پرداختیها شده است اما میتوانیم بگوییم که درآمد دولت با پرداختیها حداقل سر به سر شده است و دیگر کسری ندارد. بسیاری بر این تصور هستند که با کاهش قیمت نفت، دولت درآمدی برای پرداخت یارانهها ندارد اما نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد، زیرا درآمدهای دولت از محل هدفمندی بیشتر از منابعی همچون بنزین، گازوئیل، آب، برق، گاز و دیگر خدمات دولتی- حتی در صورت عدم افزایش در سال آینده- است که قابل تحقق است و به هیچوجه مشکوکالوصول نیست. ارسال به دوستان
ادامه انتقادات نهادهای مذهبی از اظهارات انتخاباتی روحانی با نامه فراکسیون روحانیون مجلس
تذکر روحانیت به روحانی
گروه سیاسی: اظهارات غیراصولی حسن روحانی درباره نهادهای نظارتی در نظام، واکنشهای بسیاری داشته است. پس از انتقاد صریح جامعه مدرسین و اساتید و طلاب حوزههای علمیه قم، این بار روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز با یادآوری دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) درباره نهادهای نظارتی بویژه حفظ شأن شورای نگهبان، درباره عدم پایبندی روحانی به این اصول هشدار دادند. فراکسیون روحانیت مجلس در نامهای خطاب به رئیسجمهور اعتراض خود را نسبت به مواضع مداخلهجویانه دولت در امر انتخابات اعلام کرد. متن تذکر فراکسیون روحانیون مجلس به روحانی به شرح زیر است. ارسال به دوستان
ردصلاحیت مخالفان نظام قانونی و عقلانی است
سعید ملکی: هرچه به موعد انتخابات 7 اسفند نزدیک میشویم، رقابتهای انتخاباتی میان گروهها و جریانهای سیاسی فشردهتر و حساستر میشود. از همین رو رهبر حکیم انقلاب بیش از پیش خطوط این رقابت سیاسی را روشن میکنند. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای در سخنان متعددی در بحث انتخابات، 2 محور را مورد تاکید قرار دادهاند: 1- حضور همه گروهها و جریانها و اقشار پای صندوقهای اخذ رأی(مشارکت در انتخابات) 2- مبارزات انتخاباتی عادلانه بر پایه چارچوبهای قانونی موجود در کشور(رقابت در انتخابات). ارسال به دوستان
شبکه انبیسی آمریکا گزارش داد
نزاع ولیعهد و پسر پادشاه در سایه زوال عقل سلمان
گروه بینالملل: بروس ریدل، افسر سابق اطلاعاتی سیا و متخصص امور خاورمیانه میگوید، برای شناخت خاندان سلطنتی سعودی، شما نباید حقوق و علوم سیاسی بخوانید؛ بلکه باید تراژدیهای شکسپیر را مطالعه کنید! دعوای محمد بن نایف، ولیعهد و محمد بن سلمان، وزیر دفاع و رئیس دربار، از همه شاخصهای موجود در نمایشنامههای دوره الیزابت برخوردار است؛ شاخصهایی چون ائتلافهای دور از ذهن، درباریان جاهطلب و پادشاه پیر و مریض که احتمالا از نظر ذهنی هم دچار اشکال است. شبکه تلویزیونی انبیسی آمریکا در گزارشی نوشت، منابع دیپلماتیک و مقامهای آمریکایی معتقدند ملک سلمان نشانههایی از بیماری زوال عقل دارد. یک مقام رسمی در واشنگتن میگوید در یکی از دیدارهای اخیر با ملک سلمان، او بارها ناچار شد برای درک مکالمه، سکوت کند و روی آنچه میگوید یا میشنود فکر کند. همچنین یکی از دستیاران سلمان احتمالا از اتاقی دیگر، گاه به وی پیام میداد که پاسخها را چگونه بیان کند و او پیامها را از روی یک دستگاه iPad میخواند. انبیسی افزود، وضعیت آنقدر جدی است که برخی تحلیلگران میگویند بهار گذشته که ملک سلمان به دعوت اوباما برای حضور در کمپدیوید پاسخ منفی داد، ناخرسندی از سیاستهای واشنگتن تنها دلیل این کار نبود؛ بلکه سلمان تمایل نداشت مقابل رسانههای جهان بیش از این شرمنده شود. طبق این گزارش، محمد بن نایف، ولیعهد سلمان است، اگرچه خویشاوند اوست، اما از نظر سیاستها و طرز فکر، 180 درجه با او اختلاف نظر دارد. محمد بن نایفِ 55 ساله، از متحدان امین آمریکاست. ولیعهد و وزیر کشور عربستان پس از موفقیت در سازمان مبارزه با تروریسم سعودی پیشرفت کرد. در همان سازمان بود که محمد بن نایف به یکی از شخصیتهای مورد علاقه سیا نیز تبدیل شد. محمد بن سلمان 29 ساله، پسر شاه عربستان اهل تبلیغات فراوان در شبکههای اجتماعی، تلویزیون و حتی بیلبوردهای خیابان است. وی یکی از طراحان اصلی جنگ یمن به شمار میرود. سفرهای پی در پی بن سلمان به روسیه، فرانسه و آمریکا، به طور گسترده در روزنامههای سعودی پوشش داده میشود که این کار، شخصیت او را نزد جوانان عربستان بسیار ویژه کرده است. اکنون رقابت میان بن نایف و بن سلمان بر سر اینکه چه کسی سیاستهای تندروانهتر و به اصطلاح مقتدرانهتری دارد، به یکی از دلمشغولیهای این 2 نفر تبدیل شده است. البته این رقابت، پیامدهای اسفناکی هم داشته است که تیرگی روابط با ایران، هزینههای هنگفت برای جنگ در یمن و برخی واکنشهای بینالمللی از جمله این پیامدهاست. اعدام شیخ باقر النمر، روحانی شیعه که به اعتقاد مقامهای آمریکایی، با فشار بن نایف انجام شد، روابط ریاض و تهران را تیرهتر کرد و حتی به واکنش کشورهای غربی انجامید. همچنین جنگ یمن اکنون به جنگی فرسایشی تبدیل شده است که عربستان باید روزی 200 میلیون دلار برایش هزینه کند. تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت در بحبوحه سقوط قیمتها که هر 2 شاهزاده از آن حمایت کردند نیز در نهایت به کاهش قدرت اقتصاد عربستان و کاستن از خدمات اجتماعی در آن کشور منجر شد. این تلویزیون آمریکایی افزود: اختلاف شاهزادگان عربستان تا اندازه زیادی به چینش دستگاه حکومت پس از درگذشت ملک عبدالله در ژانویه 2015 بازمیگردد. انتصاب بن نایف به ولایتعهدی تنها به عملکرد او در سازمان ضدتروریستی مربوط نیست و او روابط خاصی در حکومت داشته است. او فرزند شاهزاده نایف است که اگر پیش از ملک عبدالله نمیمرد، اکنون حاکم عربستان بود. ملک سلمان، فرزند خود، محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد دوم منصوب کرد. بنابراین، اگر بن نایف بمیرد، بنسلمان شاه خواهد شد. سیمون هندرسون، تحلیلگر سیاسی، میگوید شاه عربستان فکر میکند آفتابش با وجود پسرش بر مسند قدرت همچنان خواهد درخشید. انبیسی با اشاره به روابط خوب بننایف با مدیران سیا از جمله با رئیس کنونی این سازمان، یادآور شد: بن نایف به زبان انگلیسی مسلط است و علاوه بر تحصیل در ایالت اورگان، در پلیس فدرال آمریکا (FBI) و در اسکاتلند یارد دورههای ضدتروریستی را طی کرده است. اما رقابت میان این دو شاهزاده به کجا خواهد انجامید؟ کارشناسان در اینباره اتفاق نظر ندارند. بن سلمان و مادرش دربار را کنترل میکنند؛ بنابراین بن نایف نمیتواند بدون آگاهی بن سلمان با پادشاه دیدار کند. افزون بر این، شاید ملک سلمان حتی توانایی تصمیمگیری درباره جانشین خود را نداشته باشد. با این حال بن نایف فردی مقاوم و جانسخت است. او دستکم 3 بار از تلاش برای ترور جان سالم به در برده که در جدیترین حمله، یک بمبگذار انتحاری وابسته به القاعده در آگوست 2009 خود را منفجر کرد و بن نایف دچار سوختگیهای سطحی شد. هندرسون میگوید بنابراین بن نایف بخت و اقبال دارد و بخت چیزی است که در فرهنگ سعودی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
محمد النمر: ایدئولوژی آلسعود و داعش یکی است ارسال به دوستان
چرخش نومحافظهکاران به رادیکالیسم
کمیل احمدی: چنانکه میدانیم شعار عموم محافظهکاران اعم از قدیم و جدید در طول تاریخ «اعتدال» بوده است. آنان همواره جریانهایی که شعار خود را «عدالت» یا «آزادی» انتخاب میکردند به تندروی متهم کردهاند. همانطور که نومحافظهکاران فعلی در سال 92 با شعار «اعتدال» قدرت را به دست گرفتند و پیشینیان را به تندروی و رادیکالیسم متهم کردند.
لذا آنها چندان احساس نیازی به سیاست «فشار از پایین» نمیکردند چون به اعتقاد آنها «معامله» با کسانی که «کلید» و «سند» در دستان آنهاست کفایت میکرد! اما اکنون که شورای نگهبان تا اینجا نشان داده تحت فشارهای از بیرون قرار نگرفته و اتفاقا در روزی که آنان «جشن» میپنداشتند(!) و انتظار «هدیه پنهان» خویش را داشتند بدون اعتنا به فشارها به ردصلاحیتها پرداخته، شرایط را متفاوت میبینند. آنها خود را مانند بازیگری میدانند که تاریخ مصرفش تمام شده است. با این زمینه، اما سخنان پنجشنبه رئیس دولت که یک سخنرانی رادیکال بیسابقه بود، تردیدهایی را در ادامه این سیاست ایجاد کرده است. حتی در قیاس با رؤسای جمهوری پیشین هم این یک سخنرانی تندِ بیسابقه بود، یعنی نمیتوان در رؤسای جمهوری سه دوره پیش هم فردی را یافت که کمتر از 24 ساعت پس از بیان سیاستهای اصلی نظام، در نقض آنها به طور صریح سخنرانی کند. از این جهت شرایط بهگونهای رقم خورده است که برخی تحلیلگران معتقدند نومحافظهکاران در تاریخ فعلی افزون بر دل بستن به سیاست «فشار از بیرون» به سیاست «فشار از پایین» هم روی آوردهاند تا بتوانند از گرفتن کرسی قدرت مطمئن شوند. البته این را هم میتوان احتمال داد که ماهیت محافظهکارانه این جریان به دلیل منافع اقتصادیای که هماکنون برای آنان در حال تحصیل است، اقتضای چنین رفتاری را ندارد و صرفاً تلاش دارد بدون آنکه خود در این زمینه هزینه کند از فشار اپوزیسیون و اصلاحطلبان بهره ببرد، یعنی با ایجاد جو، آنان را در این مسیر تحریک و تشویق کند. لذا «رادیکالیسم نومحافظهکاری» را از این جهات باید نوعی رادیکالیسم محرک و تشویقی تلقی کرد.
ارسال به دوستان
مبنا و تحلیل حقوقی نظارت استصوابی شورای نگهبان
محمد مهاجری*: شورای نگهبان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به موجب اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 91 تا 99 قانون اساسی تشکیل و ایجاد شده است و کارویژههای مختلفی از جمله نظارت بر قوانین از نظر مغایرت نداشتن با شرع و قانون اساسی و همچنین تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. شورای نگهبان به موجب یک دیدگاه، جزئی از قوه مقننه است از این جهت که اصول مربوط به آن در فصل ششم ذیل عنوان قوه مقننه آمده است. اما شورای نگهبان به جهت صلاحیتهایی که دارد نمیتواند به عنوان جزئی از ارکان قوه مقننه به حساب آید. تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی مانع از آن است که شورای نگهبان را ذیل قوه مقننه برشماریم. کارویژههای شورای نگهبان با شورای قانون اساسی فرانسه و بسیاری نهادهای دیگر قابل مقایسه است. نهاد دادرس اساسی نظارت بر قوانین و مقررات را بر عهده دارد. نظارت در لغت به معنای مراقب بودن و نگریستن آمده است و در ادبیات فقهی- حقوقی نظارت را به نظارت استصوابی و نظارت اطلاعی یا استطلاعی تقسیم کردهاند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|