|
در مراسمی با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) صورت گرفت
بهرهبرداری از 500 طرح بنیاد برکت
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در اجرای اصل 49 قانون اساسی در مراسم بهرهبرداری همزمان 500 طرح بنیاد برکت در 27 استان کشور گفت: این طرحها با هزینه 394 میلیارد تومان راهاندازی شده است. به گزارش فارس، محمد مخبردزفولی دیروز در مراسم راهاندازی همزمان 500 طرح بنیاد برکت با حضور حجتالاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری که از طریق ویدئوکنفرانس در تهران انجام شد، گفت: امروز 24 طرح در 13 استان و با 394 میلیارد تومان اعتبار راهاندازی میشود، همچنین 345 واحد مسکونی با سرمایهگذاری 5/4 میلیارد تومان، ارسال به دوستان
گشایش اعتبار 10 میلیارد دلاری بانک صنعت و معدن
طی 2 سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد دلار گشایش اعتبار داشتهایم که از این میزان 6میلیارد دلار از خط اعتباری چین بوده است. علیاشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در یک نشست خبری گفت: پس از برجام 14 فقره السی به مبلغ یکصدمیلیون یورو از سوی این بانک باز شد و با تعدادی از بانکهای اروپایی در آلمان، اسپانیا، هلند و ایتالیا عملیات گشایش اعتبار را انجام دادیم. وی با اشاره به پروژههایی که از سوی این بانک فاینانسشده گفت: پروژه قطار تهران – اصفهان با 8/1 میلیون دلار سرمایه، طرحهای هفتگانه فولادی با 7 میلیون دلار بر طرح فولاد مسجد سلیمان با ارسال به دوستان
اخبار
بیمه پارسیان تندیس قهرمان صنعت گرفت ارسال به دوستان
اخبار
پرداخت 94 درصد قبوض آببهای مشترکان به صورت غیرحضوری ارسال به دوستان
مبنا و تحلیل حقوقی نظارت استصوابی شورای نگهبان
محمد مهاجری*: شورای نگهبان در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به موجب اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول 91 تا 99 قانون اساسی تشکیل و ایجاد شده است و کارویژههای مختلفی از جمله نظارت بر قوانین از نظر مغایرت نداشتن با شرع و قانون اساسی و همچنین تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. شورای نگهبان به موجب یک دیدگاه، جزئی از قوه مقننه است از این جهت که اصول مربوط به آن در فصل ششم ذیل عنوان قوه مقننه آمده است. اما شورای نگهبان به جهت صلاحیتهایی که دارد نمیتواند به عنوان جزئی از ارکان قوه مقننه به حساب آید. تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی مانع از آن است که شورای نگهبان را ذیل قوه مقننه برشماریم. کارویژههای شورای نگهبان با شورای قانون اساسی فرانسه و بسیاری نهادهای دیگر قابل مقایسه است. نهاد دادرس اساسی نظارت بر قوانین و مقررات را بر عهده دارد. نظارت در لغت به معنای مراقب بودن و نگریستن آمده است و در ادبیات فقهی- حقوقی نظارت را به نظارت استصوابی و نظارت اطلاعی یا استطلاعی تقسیم کردهاند. ارسال به دوستان
چرخش نومحافظهکاران به رادیکالیسم
کمیل احمدی: چنانکه میدانیم شعار عموم محافظهکاران اعم از قدیم و جدید در طول تاریخ «اعتدال» بوده است. آنان همواره جریانهایی که شعار خود را «عدالت» یا «آزادی» انتخاب میکردند به تندروی متهم کردهاند. همانطور که نومحافظهکاران فعلی در سال 92 با شعار «اعتدال» قدرت را به دست گرفتند و پیشینیان را به تندروی و رادیکالیسم متهم کردند.
لذا آنها چندان احساس نیازی به سیاست «فشار از پایین» نمیکردند چون به اعتقاد آنها «معامله» با کسانی که «کلید» و «سند» در دستان آنهاست کفایت میکرد! اما اکنون که شورای نگهبان تا اینجا نشان داده تحت فشارهای از بیرون قرار نگرفته و اتفاقا در روزی که آنان «جشن» میپنداشتند(!) و انتظار «هدیه پنهان» خویش را داشتند بدون اعتنا به فشارها به ردصلاحیتها پرداخته، شرایط را متفاوت میبینند. آنها خود را مانند بازیگری میدانند که تاریخ مصرفش تمام شده است. با این زمینه، اما سخنان پنجشنبه رئیس دولت که یک سخنرانی رادیکال بیسابقه بود، تردیدهایی را در ادامه این سیاست ایجاد کرده است. حتی در قیاس با رؤسای جمهوری پیشین هم این یک سخنرانی تندِ بیسابقه بود، یعنی نمیتوان در رؤسای جمهوری سه دوره پیش هم فردی را یافت که کمتر از 24 ساعت پس از بیان سیاستهای اصلی نظام، در نقض آنها به طور صریح سخنرانی کند. از این جهت شرایط بهگونهای رقم خورده است که برخی تحلیلگران معتقدند نومحافظهکاران در تاریخ فعلی افزون بر دل بستن به سیاست «فشار از بیرون» به سیاست «فشار از پایین» هم روی آوردهاند تا بتوانند از گرفتن کرسی قدرت مطمئن شوند. البته این را هم میتوان احتمال داد که ماهیت محافظهکارانه این جریان به دلیل منافع اقتصادیای که هماکنون برای آنان در حال تحصیل است، اقتضای چنین رفتاری را ندارد و صرفاً تلاش دارد بدون آنکه خود در این زمینه هزینه کند از فشار اپوزیسیون و اصلاحطلبان بهره ببرد، یعنی با ایجاد جو، آنان را در این مسیر تحریک و تشویق کند. لذا «رادیکالیسم نومحافظهکاری» را از این جهات باید نوعی رادیکالیسم محرک و تشویقی تلقی کرد.
ارسال به دوستان
دیکتاتورهایی که میخواهند بدعت کنند!
امیرعلی جهاندار: «روالِ احراز و تشخیص صلاحیت یک روال همهجایىِ دنیایى است و مخصوص ایران و مخصوص مجلس شوراى اسلامى هم نیست. در همهجا وقتى انسان براى مسؤولیتى مأموریت دارد که مسؤول معین کند، قهراً تفحص و جستوجو مىکند که آیا این شخص صلاحیت دارد یا ندارد؛ این هیچ ارتباط ندارد به اینکه مجلس شوراى اسلامى باشد یا غیر مجلس شوراى اسلامى. بنابراین کار، کاری معمولى است؛ کارى است که در همه جاى دنیا و پیش همه عقلاى عالم انجام مىگیرد». این توصیهای است که رهبر انقلاب 2 ماه قبل از انتخابات هفتم مجلس شورای اسلامی درباره تایید صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت داشتند. ارسال به دوستان
ردصلاحیت مخالفان نظام قانونی و عقلانی است
سعید ملکی: هرچه به موعد انتخابات 7 اسفند نزدیک میشویم، رقابتهای انتخاباتی میان گروهها و جریانهای سیاسی فشردهتر و حساستر میشود. از همین رو رهبر حکیم انقلاب بیش از پیش خطوط این رقابت سیاسی را روشن میکنند. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای در سخنان متعددی در بحث انتخابات، 2 محور را مورد تاکید قرار دادهاند: 1- حضور همه گروهها و جریانها و اقشار پای صندوقهای اخذ رأی(مشارکت در انتخابات) 2- مبارزات انتخاباتی عادلانه بر پایه چارچوبهای قانونی موجود در کشور(رقابت در انتخابات). ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|