|
نقد فیلم «نیمهشب خاص» (Midnight Special) ساخته جف نیکولز
چشم در چشم خیال
سیدمحمد کاظمیاونجی: فیلم «نیمهشب خاص»، اثری در ژانر علمی- تخیلی و با رویکرد جستوجو است که جف نیکولز، فیلمساز گزیدهکار و خوشفکر سینما پس از فیلم مطرح «ماد» آن را ساخت. تمرکز نیکولز در آثارش در فیلم موخره وی نیز به چشم میخورد؛ کارگردانی که در کارنامهاش تنها 4 فیلم را میتوان دید و فاصله زمانی میان ساخت آثارش نشان از توجه و دقتی است که این فیلمساز بر آثارش دارد. فیلم «نیمهشب خاص»، حکایت تمثیلواری است از عشق پدرانه و مادرانه؛ احساسی قلبی که به چالشهایی مینگرد که در عشق ورزیدن به یک فرزند خارقالعاده و احتمال از دست رفتن او وجود دارد. این فیلم که اکران آن از 16 فوریه 2016 در پاریس آغاز شده یک درام ماجراجویانه به حساب میآید و در آن فیلمساز کوشیده از جهانی کودکانه و خالص و با نگاهی شفاف مخاطب را سوار بر بال خیال به آنسوی واقعیات برده و بیننده را در فضایی فراواقعی سهیم کند، اگر چه نقصهایی هم در این سفر کارگردان میتوان یافت. داستان از این قرار است که توی توملین (مایکل شنون)، مردی که زنش از وی جدا شده است، فرزند 8 ساله خود آلتون (جیون لیبرهر) را به کمک دوست قدیمیاش لوکاس (جوئل ادگارتون) میرباید، حالا نیروهای پلیس در حال تعقیب آنها در تگزاس هستند. سارا (کیرستن دانست)، مادر آلتون، میخواهد پسرش را پس بگیرد و دور از چشم کالوین مییر (سام شفرد)، مرشد فرقه ویکو، با مکانی به نام رنچ تماس میگیرد که زمانی وی و سارا را جزو دار و دستهاش به حساب میآورد اما این بچه یک ویژگی خاص دارد؛ او هرگاه عینک دودیاش را از چشمانش برمیدارد نوری سفید از چشمانش ساطع میشود. کالوین معتقد است آلتون میتواند خطابه بگوید، حرفهای قلنبه سلنبهای که خود کالوین در مناسکش بر زبان میآورد. نوری که از چشم او ساطع میشود میتواند ماهوارهای را از مدار خارج کرده آن را به سمت زمین بکشاند و باعث برخورد آن با زمین و متلاشی شدنش بشود. البته خود آلتون میخواهد والدینش او را به مقصدی ببرند که سرنوشتش را رقم میزند. این چارچوبی است که جف نیکولز براساس آن این فیلم مرموز و سحرآمیز را ساخته و پرداخته است. جف نیکولز 37 ساله اهل آرکانزاس با 4 اثری که خلق کرده در زمره بهترین کارگردانان آمریکایی نسل خودش قرار میگیرد؛ «داستانهای تفنگ ساچمهای» (2007) داستان خانوادهای را میگوید که توسط پدر نامرئی شکار میشوند، «پناه بگیر» (2011) از پدری حکایت میکند که آخر دنیا را پیشگویی میکند، «ماد» (2012) که به بررسی داستان یک پدر جابهجا شده و قایقی میپردازد که به طور سحرآمیزی از یک درخت آویزان است و سرانجام فیلم «نیمهشب خاص» که از پسربچهای با نیرویی ماورایی و خارقالعاده میگوید. جهانی خیالی و رویایی آرمانی که در ساختههای نیکولز میتوان یافت و نکته جالب اینکه برخی آثار او را دارای درجاتی از واقعیت دانستهاند. فیلم «نیمهشب خاص» میتواند اولین فیلم استودیویی جف نیکولز باشد اما او همچنان دنباله داستانهایی را میگیرد که غیرمعمول بوده و خارج از تعادل هستند. شنون که در همه فیلمهای نیکولز بازی کرده این بار نقش یک پدر بحرانزده را بازی میکند. وی که از سپردن آلتو به باغ رنچ احساس گناه و عذاب وجدان میکند حال باید به درخواست فرزندش برای معرفی و حبس خود به زندان به یک موجود بیگانه و ناشناس اعتماد کند. در این فیلم آنچه شاید مورد انتقاد باشد ملایمت و آرامی غیرمعمول بازیگران آن است. چیزی که باید بهعنوان یک نقطه اوج خیرهکننده و پروازی بلند و متعالی باشد کمی بیش از حد به تصاویر رویایی یک آگهی بازرگانی یا دفترچه طراحی دیجیتال یک معمار شباهت دارد! از این جهت گاهی بهترین حرکت در یک صحنه کنار بردن و خارج نگه داشتن رویاها و تصورات از دیدههاست. خالی از لطف نیست که بگوییم بازیگرانی که با نیکولز همکاری کردهاند تقریبا همیشه برای وی معجزهگر بودهاند؛ به این معنا که جذابترین بخش این فیلم ریسکدار و هیجانانگیز چنان وصفناپذیر است که در پایان باشکوه آن بروز میکند و در پایان اجرای قطعههای آرامتر و ملایمتر فیلم است که همگی به صورت کلوزآپ گرفته شده و شامل اصل و هسته کار یعنی افرادی ساکن، تحلیلرفته و غمگین است. در فیلم نیکولز، موسیقیای که در قسمتهای پایانی به کار رفته به مرموز بودن فیلم جان بیشتری میدهد. این موسیقی برگرفته از آهنگهای محلی و آوازی است که عنوان فیلم از آن الهام گرفته شده است؛ ترانهای که لید بلی معروف آن را ضبط کرده است. فیلم «نیمهشب خاص» در این آواز به بیان دقیق به مثابه قطاری است که سمبل رستگاری است، یکی از هزاران سمبلی که دامن هزار رنگ فرهنگ فولکلور آمریکا را تزئین میکند. یکی از دلایلی که فیلم «نیمهشب خاص» را اینچنین تاثیرگذار و جذاب کرده این است که تعداد زیادی از افراد دستاندرکار پشت صحنه مثل آدام استون و چاک کیت تصویربرداران، دیوید وینگوی فیلمنامهنویس و.... قبلا هم با نیکولز کار کرده و از آنچه وی قصد انتقال آن را به مخاطب دارد و نیز شیوه انتقال آن آگاهند. فیلم «نیمهشب خاص» مثل هر فیلم علمی- تخیلی دیگری که سراغ داریم اشکالاتی آنی و زودگذر دارد ولی حس بیرون ریزنده و دافع قوی روایتگری آن ما را درست به ورای این مسائل میبرد به طوری که وقت نگریستن به عقب را به ما نمیدهد. یکی از عناصر قوی فیلم توانایی آن در ترکیب و درهمآمیختن محتوای عاطفی صحنههاست، صحنههایی که به طور سطحی به چیزهایی مثل ماهیت و چرایی اعتقاد ما به مسؤولیتهای یک پدر میپردازد. نیکولز هم مثل کریستوفر نولان فیلمی استودیویی را با احساس استقلال کارگردانی کرده و باید گفت این خبر خوبی درباره اوست که به گوش میرسد. ارسال به دوستان
رابطه میان عدم حضور رئیسجمهور با تعطیلی شورایعالی سینما
فرهنگ و هنری که در اولویتها قرار ندارد!
تازهترین دستاورد دولت در بخش فرهنگ و هنر اعلام تعطیلی شورایعالی سینما به عنوان مرجع نهایی تصمیمگیریها بود! و این نشان از آن دارد که فرهنگ و هنر همان طور که بسیاری از اهالی فن به آن اشاره داشتند خارج از اولویتهای دولت یازدهم و نفر اول قوه مجریه است. شورایعالی سینما در دوران مدیریت جواد شمقدری، به منظور حل مشکلات سینما و با هدف حضور بالاترین مقام اجرایی کشور سازمان یافته بود تا مسائل و مشکلات اهالی سینما با جدیت بیشتری پیگیری شود اما در دولت یازدهم با عدم علاقه و حضور حجتالاسلام روحانی در این شورا وضعیت به شکلی دیگر درآمد. به گزارش تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این در این باره گفته بود: «بخشی از برگزاری جلسات شورایعالی سینما به ما مربوط میشود که این بخش مشکلی ندارد، اما بخش دیگری مربوط به حضور رئیسجمهور است که ایشان باید برای برگزاری این جلسات وقت داشته باشند.» گویا عدم فرصت رئیسجمهور برای حضور در شورایعالی سینما شرایط این نهاد را به گونه دیگری رغم زده است. رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور رئیسجمهور در شورایعالی سینما، باعث به حاشیه رفتن آن شده است، عنوان کرد: ما در کشور نزدیک به 20 شورایعالی داریم. بعضی از این شوراها خیلی هم مهم هستند و خیلی مهمتر از سینما هم هستند. آقای رئیسجمهور اگر بخواهد در این شوراها دائما شرکت کند باید همه کارها را تعطیل و در این شوراها شرکت کند. ایوبی همچنین گفته بود: «به نظر من نظام شورایی در کشور ما زیاد جواب نمیدهد.» بهمنماه سال گذشته نیز منوچهر محمدی، از اعضای شورایعالی سینما، وجه دیگری از عدم تشکیل جلسات این شورا را بیان کرده بود. محمدی در ایام جشنواره فیلم فجر از استعفای خود از شورایعالی سینما خبر داد و گفت: واقعیت این است که در پایان این 2 سال و اندی که از عمر دولت میگذرد دیگر برای ما مشخص و قطعی شده است که فرهنگ اساسا اولویت اصلی این دولت نیست و این را در همه برنامهها و جزئیات میشود دید. خیلی جالب است که این شورا در طول 2 سال گذشته تنها 2 جلسه تشریفاتی داشته است. او گفته بود: گویا حضور ما در این جمع فقط نقش «زینتالمجالس» بودن دارد. با این اوصاف به نظر میرسد دلیل اصلی تعطیلی این شورا، بهرغم همه وعدههای ابتدایی رئیسجمهور به اهالی هنر، عدم فرصت کافی ایشان برای حضور در جمع اهالی هنر باشد! رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما در جشن خانه سینما هم گفته بود امیدوارم بازگشایی خانه سینما برای بار سوم به عنوان تنها دستاورد فرهنگی دولت یازدهم اعلام نشود! گفتنی است داوود میرباقری، مسعود جعفریجوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود دهنمکی و محسن علیاکبری از اعضای شورایعالی سینما در گذشته بودند و فروردینماه سال 93 بود که مسعود جعفریجوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی با حکم وزیر ارشاد بهعنوان اعضای جدید شورایعالی سینما منصوب شدند. ارسال به دوستان
نگاهی به وضعیت آثار ادبی دفاعمقدس در سال 1394
من زندهام
نگاهی به میزان فروش کتابهای دفاعمقدس در سال گذشته نشان از استقبال مردمی از این آثار دارد. به گزارش تسنیم، همانطور که در تمام جهان پس از هر جنگ هنرمندان آنها با تولید آثاری نسبت به آن واکنش نشان میدهند تا رشادت سربازان خود را پاس بدارند و وقایع آن روزگار را برای آیندگان روایت کنند، پس از جنگ 8 ساله عراق علیه ایران و حتی در زمان جریان داشتن این جنگ نیز هنرمندان از نویسنده گرفته تا فیلمساز و سایر اقشار هنری به تولیداتی در این زمینه دست زدند. حال پس از گذشت حدود 27 سال از پایان این رویداد تاریخی، کتابهای این موضوع تبدیل به یک ژانر ادبی شده است که مخاطبان پر و پاقرصی هم دارد. انتشار کتابهای دفاعمقدس در سالهای اخیر و توزیع مناسب آن در بازار کشور، سبب شد تا مخاطبان بسیاری از اقشار مختلف جامعه به سمت این دسته از کتابها جلب شوند؛ کتابهایی که تلاش کردهاند تا با نگاهی نو و با سیاقی جدید، روایت تلخ جنگ را با واژگان به تصویر بکشند. در سال 94 نیز مطابق سالهای گذشته، کتابهای منتشر شده در حوزه ادبیات دفاعمقدس همچنان یکی از پرمخاطبترین کتابهای نشر ایران را به خود اختصاص دادهاند که در این گزارش به بخشی از این آثار پرداخته میشود. برگزاری مسابقه کتاب و زندگی و معرفی کتابی دیگر در حوزه دفاعمقدس زمینه را برای جلب نظر مخاطبان به سمت «دختر شینا» فراهم کرد. این کتاب که برای نخستینبار در سال 90 منتشر شد، عموماً به عنوان یکی از پرمخاطبترین کتابهای انتشارات سوره مهر مطرح میشد. اما اطلاعرسانی عمومی و معرفی مناسب آن از راههای مختلف بویژه پخش تیزر سینمایی با بازی الیکا عبدالرزاقی و امین زندگانی سبب شد تا مخاطب بیشتری مشتاق خواندن این کتاب شود. «دختر شینا» که دربردارنده خاطرات قدمخیر محمدی کنعان است، به قلم بهناز ضرابیزاده نوشته شده و دربردارنده خاطرات یکی از همسران شهداست که از دوران کودکی تا زمان شهادت همسرش روایت میشود. براساس آمار ارائه شده از سوی انتشارات سوره مهر این کتاب تنها در پاییز سال جاری بیش از 80 هزار نسخه به فروش رفته است. «دختر شینا» تاکنون 76 بار تجدید چاپ شده است. «آن بیستوسه نفر» نیز دیگر کتاب پرمخاطب انتشارات سوره مهر در سال جاری بود که بنا بر اعلام این انتشارات طی یک سال گذشته 90 هزار نسخه از آن به فروش رفته است. این اثر به قلم احمد یوسفزاده نوشته شده و دربردارنده خاطرات او به همراه 22 نوجوان دیگر از دوران اسارت است. «سلام بر ابراهیم» عنوان دیگری است که میتوان در این فهرست از آن یاد کرد. این اثر که توسط گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی تدوین شده، دربردارنده خاطراتی از همراهان و همرزمان شهید است. «سلام بر ابراهیم» تلاش دارد تا از گذر خاطرات و گفتههای دیگران، شخصیت ابراهیم هادی را به عنوان یکی از شهدای ارسال به دوستان
اخبار
مجید مجیدی: ارسال به دوستان
رویدادها
مقدم «سنگپا» نمیسازد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|