|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
واگذاری امتیاز بهرهبرداری از معادن ایران به «رویتر» انگلیسی در زمان «ناصرالدینشاه» - 1251 ش ارسال به دوستان
اخبار
رشد 58 درصدی انهدام کالاهای فاقد مجوز مصرف ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از وضعیت سرمایهگذاری خارجی در پسابرجام
150هیأت تجاری آمد اما سرمایهگذاری کم شد!
اسدالله خسروی: برجام یک ساله شد اما هیچ سرمایهگذاری در ایران سرمایهگذاری نکرد، چراکه سرمایهگذاران شرایط لازم و بستر مناسب برای سرمایهگذاری را در ایران نمیبینند. به گزارش «وطن امروز»، پس از توافق هستهای نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا راهی ایران شدند تا در این موقعیت بهوجود آمده با مشارکت و انجام سرمایهگذاری در ایران از ظرفیتهای فراوان اقتصادی در کشورمان استفاده کنند اما از آنجایی که برجام به سرانجام نرسید و وعدههای طرف مقابل پوچ از آب درآمد بنابراین سرمایهگذاران خارجی به خود اجازه ندادند در ایران که ریسک سرمایهگذاری دارد سرمایهگذاری کنند. مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره ناکامی و ناتوانی ایران در جذب و جلب سرمایهگذار خارجی به «وطن امروز» گفت: ایران به موجب برخورداری از قابلیتهای فراوان اقتصادی، منابع و معادن و نیروی کار، دارای مزایای فراوانی است اما متاسفانه بستر لازم برای ورود سرمایهگذاران خارجی به کشور فراهم نشده است. وی به جذب 300 میلیون دلار سرمایهگذاری سالانه در کشور اشاره کرد و گفت: جذب سرمایهگذاری در کشور باید سالانه بیش از 10 میلیارد دلار باشد، چراکه ایران ظرفیت لازم را داراست و این درحالی است که فضای لازم برای جذب سرمایهگذاری خارجی ایجاد نشده است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه امید به برجام و جذب سرمایهگذاری خارجی در پسابرجام در یک سال اخیر ناامید شد، افزود: اگرچه برای جلب سرمایهگذاری خارجی باید بستر لازم مهیا شود اما مهمترین موضوعی که باعث عدم سرمایهگذاری خارجی در ایران در یک سال گذشته شده است، وجود مشکل در سیستم بانکی کشور و متصل نبودن آن به شبکه بانکی جهانی برای مبادلات مالی بوده که رغبت سرمایهگذاران را به سرمایهگذاری در ایران بشدت کاهش داده است. وی اضافه کرد: سرمایهگذار برای انجام سرمایهگذاری باید امکانات لازم را داشته باشد تا بتواند با سرمایه خود با خاطر آسوده سودآوری کند نه اینکه در کشوری که ارتباط سیستم بانکی آن با دنیا قفل است و فضای کسبوکار، قانون کار و مالیات درست و حسابی ندارد وارد معاملات مالی شود. وی افزود: پس از توافق هستهای ایران با 1+5 بیش از 180 هیات تجاری از اروپا، آسیا و آمریکای لاتین به ایران آمدند اما همه آنها تا حدودی تماشاچی بودند و بخش کمی از آنها فقط در حد امضای تفاهمنامه با ایران قرارداد بستند و تاکنون سرمایهگذاری آنچنانی در کشور صورت نگرفته است. چراکه ایران نیازمند شفافیت فضای مالی و وجود زیرساختهای حملونقل مناسب است اما متاسفانه در ایران هنوز ارتباط سیستم بانکی با دنیا دچار اشکال است و نمیتواند با شبکه بانکی دنیا ارتباط برقرار کند. ارسال به دوستان
ساخت نیروگاه با مشارکت ترکیه مغایر با اقتصاد مقاومتی است
ورود مجلس به بزرگترین قرارداد خارجی پسابرجام
اظهارنظرهای کلی برخی مسؤولان درباره قرارداد ساخت نیروگاه در ایران با شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه، عطش بخش نظارتی کشور در قوای مقننه و رسانهها را برطرف نکرد و در روزهای اخیر مرکز پژوهشهای مجلس به بررسی این قرارداد ورود کرده است. خردادماه امسال در سکوت کامل خبری قراردادی 2/4 میلیارد دلاری بین شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو و دولت ایران و شرکت ترکیهای یونیت اینترنشنال برای احداث 5 تا 6 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در ایران به امضا رسید. تسنیم در اینباره نوشته است: امضای این قرارداد در حالی بود که حدود 2 ماه و نیم قبل از آن، مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی در بخشی از سخنان خود در تشریح 10 اقدام اساسی اقتصاد مقاومتی برای نجات کشور فرمودند: «بعضی بخشها را ما در گذشته رویش سرمایهگذاری کردیم، از آنها استفاده بشود، مثلاً در زمینه نیروگاهسازی یا در زمینه پتروشیمی سرمایهگذاری خوبی کردیم. امروز کشور به نیروگاه احتیاج دارد. کشورهای دیگر هم به نیروگاه ارزانی که ما میسازیم احتیاج دارند. ما دیگر نرویم از بیرون نیروگاه بخریم وارد کنیم یا افرادی بیاوریم برایمان نیروگاه درست کنند». تضاد آشکار این اقدام دولت با فرمایشات مقام معظم رهبری از یک سو و سکوت دولت از سوی دیگر موجب شد بخشهای مختلف کشور اعم از رسانهها و قوای مقننه نسبت به ابعاد این قرارداد حساس شوند. اعضای هیات دولت درباره این قرارداد که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد خارجی دولت در پسابرجام یاد میشود، سکوت کردهاند اما مدیران مجموعه وزارت نیرو جسته و گریخته از فرآیند کلی قرارداد خبرهایی دادهاند. در روزهای اخیر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به بررسی این قرارداد ورود کرده است. هفته گذشته جلسهای در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با حضور برخی مدیران وزارت نیرو و شرکتهای بخش خصوصی داخلی فعال در ساخت نیروگاه برگزار شد و ابعاد این قرارداد مورد طرح و بررسی قرار گرفت و مقرر شد مرکز پژوهشهای مجلس، طی هفتههای آتی گزارشی رسمی از بررسیهای خود را اعلام کند. اسدالله قرهخانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در اینباره گفت: «کمیسیون انرژی مجلس از وزارت نیرو تقاضا کرده اصل قرارداد به همراه ضمائم، جزئیات و تعهداتش را به کمیسیون انرژی مجلس جهت بررسی و تطبیق با قوانین بالادستی کشور ارائه کند. با توجه به اینکه انعقاد قرارداد وزارت نیرو با یک شرکت ترکیهای برای سرمایهگذاری در صنعت برق کشور موجب نگرانی بخش خصوصی شده است، بنابراین کمیسیون انرژی مجلس به مرکز پژوهشهای مجلس مأموریت داده این قرارداد را بررسی کرده و نظر کارشناسیاش را به این کمیسیون اعلام کند». ارسال به دوستان
پیشنهاد خرید بنزین با کارتهای بانکی
ظرفیتهای سامانه هوشمند سوخت را نابود نکنید
یکی از برنامههای وزارت نفت، توقف عرضه کارتی و حذف سامانه هوشمند سوخت در بخش بنزین است؛ این در حالی است که با استفاده از ظرفیتهای فنی و نرمافزاری سامانه هوشمند سوخت میتوان به جای کارت بنزین، از کارتهای بانکی برای خرید بنزین در جایگاههای سوخت استفاده کرد. ناصر رئیسیفر، رئیس کانون کارفرمایان جایگاههای سوخت کشور به مهر گفت: هماکنون این قابلیت در سطح سامانه هوشمند سوخت وجود دارد تا با اعمال تغییراتی و تغییر پوز در کارتهای بانکی و همچنین پوز جایگاههای سوخت نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند. سوختگیری با کارت بانکی به جای کارت سوخت شخصی میتواند دستاوردهای متعدد اقتصادی برای دولت و مردم به همراه داشته باشد. وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد مردم از کارت جایگاهداران سوخت به جای کارت سوخت شخصی برای سوختگیری در جایگاههای بنزین استفاده میکنند، گفت: به عبارت دیگر در شرایط فعلی عملاً کارتهای بنزین شخصی مورد استفاده قرار نمیگیرد و اکثر مصرفکنندگان ترجیح میدهند به جای کارت شخصی از کارت جایگاهدار برای خرید بنزین استفاده کنند. رئیسیفر با تاکید بر اینکه افزایش امنیت، کاهش فساد، تسریع در زمان سوختگیری خودروها و کاهش مبادله پول کاغذی و بویژه اسکناس را میتوان از مهمترین دستاوردهای عرضه بنزین با کارتهای بانکی نام برد، یادآور شد: از سوی دیگر با توجه به اینکه مردم معمولاً کارت بانکی شخصی خود را در اختیار افراد دیگر قرار نمیدهند، عملاً با استفاده از سوختگیری با کارت بانکی میتوان اطلاعات متعدد، مستند و شفافی درباره نحوه سوختگیری و حتی اعمال طرحهای مدیریت مصرف سوخت در سطح کشور استخراج کرد. وی اظهار داشت: هماکنون با توجه به افزایش نرخ بنزین معمولی و سوپر به لیتری یکهزار و یکهزار و ۲۰۰ تومان پرداخت پول بنزین معمولاً با مشکلاتی همچون پول خرد یا تهیه اسکناس همراه میشود؛ به عبارت دیگر با توجه به اینکه هماکنون تجارت الکترونیکی با توسعه کارتهای بانکی در تمام فروشگاهها و مراکز تجاری رایج شده است، مردم کمتر پول نقد با خود به همراه دارند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|