|
مویه در اندوه منا؛ مروری بر ادبیات و شعر پیرامون واقعه منا
ما به قربان تو رفتیم و همان جا ماندیم
گروه فرهنگ و هنر: حالا و از این به بعد، هر سال موسم حج که فرارسد، داغ فاجعه منا، افزون بر داغ حج خونین سال 66، یادآور خاطرات حاجیانی است که در روز عید قربان، قربانی شدند. اتفاقی که به واسطه بیکفایتی و کینه آلسعود از امت مسلمان رخ داد، شاعران مسلمان را برآن داشت تا با سرودههای خود، اجازه فراموشی این واقعه را ندهند. به گزارش «وطنامروز»، ادبیات فضایی کمنظیر برای تبیین و توصیف وقایع در اختیار میگذارد و منشأ همه تولیداتی است که در فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شکل میگیرند. سال گذشته و پس از شنیدن خبر غمانگیز قربانی شدن هزاران حاجی مسلمان در منا، اهالی شعر و ادب با زبان شعر، یاد و خاطره حاجیان قربانی را پاس داشتند و جنایات آلسعود را در قالب ادبیات به تصویر کشیدند. در این میان مرور برخی ابیات و نوشتههای سالیان دورتر نیز توسط برخی از اهالی ذوق صورت گرفت. شهرستان ادب در مجموعهای با عنوان « رستاخیز ادبیات در اندوه فاجعه منا» برخی نوشتهها و اشعار در باب حج که در گذشته سروده شدهاند، گردآوری کرده است. به عنوان نمونه بخشهایی از «خسی در میقات» جلال آلاحمد - که اتفاقا این روزها سالگرد وفات او نیز هست - را میتوان یادآور شد. ارسال به دوستان
کتابسازی از اشعار بیکیفیت
غلامرضا طریقی، شاعر با اشاره به مساله کتابسازی در تمام حوزههای ادبیات از جمله شعر گفت: امروزه کتابسازی در حوزه شعر را به 2 صورت میبینیم. در یک شکل آن، اغلب دوستانی هستند که آثار بدون کیفیت و بیارزش منتشر میکنند. ارسال به دوستان
اخبار
تقدیر از داوود میرباقری در جشنواره «چهلچراغ» ارسال به دوستان
ثریا قاسمی: پیشکسوتان نادیده گرفته میشوند
ثریا قاسمی، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در آستانه روز ملی سینما گفت: متأسفانه پیشکسوتان نادیده گرفته میشوند. به گزارش سینماپرس، این بازیگر پیشکسوت افزود: متأسفانه جایی برای پیشکسوتان وجود ندارد و مدیران و سیاستگذاران ترجیح میدهند از چهرههای جوان برای تولید آثارشان بهرهمند شوند؛ این در حالی است که این پیشکسوتان بودهاند که با فداکاریهای زیاد وضعیت سینما و تلویزیون کشور را به اینجا رساندهاند و روا نیست بیدلیل به دست فراموشی سپرده شوند. وی ادامه داد: درست است که هر شغلی سختیهای مختص خودش را دارد اما فرهنگ ما بهگونهای بوده که در تمام طول تاریخ به پیشکسوتان احترام زیادی میگذاشتند اما امروز نهتنها احترامی باقی نمانده که متأسفانه رسماً پیشکسوتان نادیده گرفته میشوند. این بازیگر خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز در سینمای ایران ما شاهد آن هستیم این است که عدهای از تهیهکنندگان سودجو نابازیگرانی را وارد سینما میکنند که نهتنها دستمزدی برای حضورشان در فیلمها طلب نمیکنند بلکه ممکن است مبلغی پول نیز به تهیهکننده بدهند و همین امر باعث شده هم پیشکسوتان و دغدغهمندان سینما خانهنشین شوند و هم کیفیت آثار تولیدشده در سینمای ایران نسبت به سالها قبل تنزل کند و این در حالی است که ما از نظر امکانات و تجهیزات امروزه بسیار بیشتر از گذشته پیشرفت کردهایم. وی افزود: فیلمنامههای سردستی و بیمحتوا و بشدت نازل که این روزها توسط فیلمنامهنویسان نوشته میشود و به عنوان یک خوراک فرهنگی به خورد مخاطبان بختبرگشته سینمای کشور داده میشود تمام میل، رغبت و اشتیاق کهنهکارهای سینما را از بین میبرد و باعث میشود آنها ترجیح بدهند خانهنشین شوند. ارسال به دوستان
اساس کار نوشتن مطالعه کردن است
ابراهیم حسنبیگی گفت: اساس کار نوشتن مطالعه کردن است و پیشتر مطالعات بیشتری داشتم. به گزارش مهر، ابراهیم حسن بیگی، داستاننویس و مدرس داستاننویسی با حضور در برنامه تلویزیونی شابک درباره نخستین تجربه نویسندگیاش گفت: نخستین داستانم را در سال ۱۳۵۸ بدون اینکه چیز زیادی از داستاننویسی بدانم، نوشتم که همان زمان در برخی مجلات منتشر شد و نخستین مجموعه داستانم در سال ۱۳۶۶ به انتشار رسید. وی ادامه داد: اساس کار نوشتن مطالعه کردن است. در سالهای پیش از انقلاب که دانشآموز بودم علاقه بسیار زیادی به کتاب داشتم و برای اینکه فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشم به مدرسه شبانه رفتم تا بتوانم زمان بیشتری کتاب بخوانم. داستاننویسی را که آغاز کردم بهصورت تخصصیتر به کتاب خواندن و مطالعه پرداختم. این نویسنده در ارتباط با زندگی در مناطق جنگی عنوان کرد: در سال ۶۴ بهخاطر جنگهای داخلی که در منطقه کردستان روی میداد و علاقه زیاد من به نوشتن آنها، به کردستان مهاجرت کردم و در زمان جنگ 5 سال در کردستان زندگی کردم و آثاری در اینباره منتشر کردم. ارسال به دوستان
رویدادها
برگزاری دومین سوگواره موسیقی محرم در تبریز ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|