|
به بهانه تقدیر از «پیغام ماهیها» نوشته گلعلی بابایی در نهمین دوره جایزه جلال
مستندنگاری در اوج
گروه فرهنگ و هنر: میدان واقعیتها، فضای نبرد حقیقی و بیان آنچه در مستند زندگی انسانها و قهرمانان روی میدهد، فراز و نشیبهایی که انسانهای بزرگ طی میکنند و همه آنچه سالها به شکل داستان و در آمیزش با تخیل شکل گرفته و در قالب رمانهای خواندنی و دوستداشتنی ساخته و پرداخته شده است، روی دیگری نیز دارد. آنجا که نویسنده تخیل را در نوشته راه نمیدهد، از گفتن واقعیتها ابا نمیکند و همه آنچه که بوده و اتفاق افتاده را همانگونه که بوده و اتفاق افتاده روایت میکند. به گزارش «وطن امروز»، گلعلی بابایی یکی از این راویان است که دفاعمقدس و ادبیات پایداری را بیکم و کاست، بدون اغراق و بدون تخیل و در قالب مستندنگاری به منصه ظهور میرساند. او بتازگی در جایزه جلال به خاطر کتاب «پیغام ماهیها» شایسته تقدیر شناخته شد. بابایی شخصیت ویژهای است که با همکار و دوست خود، حسین بهزاد در سالهای بعد از دفاعمقدس با تلاش پیگیر و مستمر در حوزه ادبیات دفاعمقدس و ادبیات پایداری به مستندنگاری این واقعه بزرگ پرداختند و آثار گرانسنگی را در این مسیر تهیه و تدوین کرد. «همپای صاعقه»، «ضربت متقابل»، «گردان نهم»، «بهار 82» و چندین عنوان کتاب دیگر با شیوه مستندنگاری دفاعمقدس از گلعلی بابایی و حسین بهزاد به رشته تحریر درآمده و تدوین شده است. جنگ 2 نوع دستور زبان دارد. یک دستور زبان برای عصر جنگ است که تبلیغی، حماسی و شورانگیز است که در همه جای دنیا هم این ادبیات وجود دارد، چرا که مردم باید برای دفاع آگاهی پیدا کنند، در شرایط سخت دوام بیاورند و برای جنگ تهییج شوند. اما دستور زبان عصر بعد از جنگ تعقلی است. چیزی که بابایی در کتابهایش دارد. از همین جنس تعقل است. نامهها، یادداشتها و خاطرات از محکمات جنگ است که امثال بابایی سراغش میروند. اینها مولفههای نثر ادبیات تعقلی است. نصرتالله محمودزاده، نویسنده ادبیات پایداری که کتاب «مسیح کردستان» را در کارنامه دارد، درباره نوع ورود و نوع نگاه گلعلی بابایی در حوزه ادبیات دفاعمقدس میگوید: نکته برجستهای که درباره گلعلی بابایی باید گفت این است که بابایی ننوشت که نوشته باشد و نویسنده شده باشد. نوشت که آن حرف دل رزمنده را ثبت کند. این احساس مسؤولیت بر قلمش غلبه کرد. قلم متعهد شد به واقعیتها. غلبه جوهر نویسنده بر قلم بیشتر نقش دارد تا اینکه قلم به نویسنده بگوید چه بنویس. هرگاه قلم تسلیم جوهر شود متعهد میشود. جوهر بابایی واقعیتهایی بود که در آن 8 سال دفاعمقدس اتفاق افتاده بود. بابایی کتابی دارد به نام «نقطه رهایی» که خاطرات خودش است. این کتاب به ما میرساند که وی واقعا هیچ عملیاتی نیست که نبوده باشد. هم قلاویزان است، هم شلمچه، هم بازیدراز است، هم اروند، هم طلاییه است و هم مجنون. اینها عقبه قلم بابایی است. بابایی خود درباره سبک مستندنگاری معتقد است: این ژانر هنوز در کشور ما ناشناخته مانده است و حتی برخی ناشران روی خوشی برای انتشار اینگونه کارها از خود نشان نمیدهند. او در گفتوگویی با تسنیم درباره کتاب «پیغام ماهیها» و مستندنگاری این طور توضیح میدهد: اصولاً تولید هر مستندی از جنگ دشوار است و سختیهای خود را به همراه دارد، در کتاب «پیغام ماهیها» بخشی از کار چون در قالب مصاحبه بود، کمتر درگیر این مشکلات شد اما نگارش بخشی که مربوط به دوران حضور شهید در سوریه بود، به هر حال دشوار بود. من صحبتهای شهید همدانی درباره سوریه را در کتاب نقل کردم اما پس از انتشار برخی از دوستان مطرح کردند که گفتن برخی مباحث به صلاح نبوده است، البته در نهایت قانع شدند که نقل استراتژی ایران در قبال سوریه از زبان شهید همدانی بهترین نتایج را داشته است. به هر حال امروز بخشی از جامعه ما این پرسش را دارد که چرا جوانان ما باید در سوریه حضور پیدا کنند؟ چرا ما باید در سوریه حضور مستشاری داشته باشیم و...؟ شهید همدانی در 2 فصل کتاب این موضوع را بخوبی تشریح کرده است.
پیغام ماهیها ارسال به دوستان
«رادمرد» روایتی از زندگینامه طیب حاجرضایی روانه بازار کتاب شد
انتشار اسنادی از زندگی طیب حاجرضایی برای نخستینبار
کتاب «رادمرد» که با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی شهید طیب حاجرضایی میپردازد، توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «رادمرد» که با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی شهید طیب حاجرضایی میپردازد، توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب در قالب «دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان» با شمارگان 2500 نسخه در 156 صفحه با قیمت 5000 تومان توسط علیاکبر مسگر و مجتبی غفوری تألیف شده است و از دیروز روانه بازار کتاب شد. در مقدمه کتاب آمده است: مردانگی و جوانمردی از خصلتهای ارزشمند انسانی است که در فرهنگ ایرانی ریشه کهنی دارد. یکی از عوامل زایش و پرورش آن خصلت، زورخانه بوده و هست که این آیین را باید در فرد بپروراند و تقویت کند؛ جایی که قدرت بدنی و شجاعت و سلامت روحی ورزشکار شانه به شانه هم میبالد. در تاریخ ایران، جماعتی بسیار دعوی صفت پهلوانی داشتهاند و گاهی نهادی اجتماعی به پا ساختهاند اما صحت و سقم ادعای آنان را برگهای پرشمار این تاریخ بازمینمایاند. عیاران، شاطران، باباشملها، داشمشدیها و لوطیان و... از این مدعیانند. طیب حاجرضایی از این دسته افراد بود. وی ضمن رعایت مرام لوطیگری و برگزاری مراسم سینهزنی و دستهگردانی- که در این اقدام شهره شهر بود- به تزئین طاقنماهای تکیههای محلات در ایام محرم میپرداخت. عشق و علاقه وی به امام حسین(ع) و اهلبیت علیهمالسلام باعث شد پس از گذراندن دوره جاهلیت و دفاع از مزدوران رژیم پهلوی دوم، راه درست را پیدا کند و با نهضت امام خمینی(ره) همراه شود. وقتی مزدوران رژیم از وی خواستند علیه امام خمینی(ره) در دادگاه شهادت دهد و ادعا کند از ایشان پول گرفته تا در قیام خونین 15 خرداد سال 1342 شرکت کند، زیر بار نرفت و همین باعث شکنجه و در نهایت شهادت وی شد. او حر زمان بود. کتاب پیش رو با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی طیب حاجرضایی پرداخته است. کتاب «رادمرد» در 3 فصل زندگینامه طیب حاجرضایی به رشته تحریر درآمده است. در فصل اول با عنوان «طیب در اجتماع»، دوران کودکی، نوجوانی، جوانی، محلههای تهران، فعالیتهای اجتماعی، مردمداری طیب، ازدواج، تبعید، مراسمهای محرم، ویژگیهای مذهبی، خصوصیات اجتماعی، جمع دوستان، خصوصیات ظاهری، کانون خانواده و خیل دشمنان او مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم نیز با عنوان «در عرصه سیاست» شامل عنوانهای «واقعه نهم اسفند»، «محرم 1342»، «قیام 15 خرداد 1342»، «مدیریت تظاهرات»، «سرکوب قیام مردم»، «دستگیری»، «بازجویی»، «درخواست عفو جهت آزادی طیب حاجرضایی»، «شهادت طیب»، «واکنشها به اعدام طیب»، «مجلس ختم شهید طیب حاجرضایی» و «وصیتنامه شهید طیب حاجرضایی» است. در فصل سوم نیز ارتباط طیب حاجرضایی با روحانیان مورد بررسی قرار گرفته است و مولف در این فصل با واکاوی «رابطه طیب با امام خمینی(ره)»، «ارتباط طیب با آیتالله کاشانی»، «علاقه طیب به امام خمینی(ره)» و «حاج اسماعیل رضایی» به شرحی از زندگینامه این شهید میپردازد. در پایان کتاب نیز اسناد و تصاویری از شهید طیب حاجرضایی به چاپ رسیده است. ارسال به دوستان
بایرامی: « لم یزرع»حرکت میان تقدیر وتصادف بود
نویسنده برگزیده جایزه ادبیجلال گفت: لمیزرع رمانی بود که از ابتدا بر مبنای تصویر و برای تصویر، آن را نوشتم و تجربهای بود که پیش از این نداشتم و حالا دیگر دنبال تجربهای تازهتر هستم. به گزارش مهر، محمدرضا بایرامی، نویسنده و برگزیده نهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد با اشاره به اظهارنظر کوتاه خود پس از دریافت این جایزه گفت: من آنجا به طعنه گفتم که در خارج از ایران برخی نویسندهها وقتی برگزیده جایزه مهمی میشوند، میگویند این جایزه در شیوه نوشتن و زندگی آنها تاثیر نخواهد گذاشت اما در ایران چون ما نویسندگان وطنی، افرادی سختگیر نیستیم، دوست داریم این جایزه در شیوه نوشتن و زندگیمان تاثیر داشته باشد که چنین نیست و تضعیف مالی جایزه به نظرم درست نبوده است. وی ادامه داد: یک جایزه ادبی بهتر است در شیوه زندگی نویسنده تاثیرگذار باشد، اگر در شیوه نوشتن او هم تاثیر نگذارد. صرف نظر از تعارف، در کشور ما ادبیات برای مسؤولان موضوع مهمی نیست، پس وقتی هم بعد از کش و قوس فراوان، جایزه قابلتوجهی برای آن تعیین میشود، همه در اولین فرصت، سعی میکنند این جایزه را کم کنند. البته ما هم بهانه و ناچاریها را میفهمیم اما راهحلهای سادهای هم وجود داشت که این تخفیف ـ و اگر نگوییم در مقام مقایسه با قبل، تحقیر ـ روی ندهد. این نویسنده در ادامه با اشاره به محتوای کتاب «لم یزرع» افزود: سیر کلی داستان در این رمان بر مبنای تابوها بنا شده و این همان حرکت لب تیغی و لبمرزی است که در همه جای رمان رخ میدهد. شخصیت اصلی این رمان همیشه خلاف جهت آب حرکت میکند و میداند که این حرکت او را به دردسر خواهد انداخت اما به این کار ادامه میدهد. جملهای هست در اصل از آن شخصیت پدر در داستان که همه جا تکرار میشود: «هیچ کس داستان ما را باور نخواهد کرد، هیچ کس!» و این هم دقیقاً اشاره به همان حرکت لب تیغی دارد که در نهایت، در محتوا هم از آن استفاده میشود، یعنی پدر بناست با پهنه تیغ، پسر را تنبیه کند اما تاریکی باعث میشود با تیغه، پسر را بکشد. من به جهات مختلفی سعی کردم این حرکت و زیست لب مرزی را در رمان روایت کنم و حتی در فرم هم به کار ببندم. بایرامی همچنین گفت: داستان «لمیزرع» میان تقدیر و تصادف در نوسان است. این نوع از روایت فرمی بود که دوست داشتم آن را تجربه کنم، یعنی از محتوا برای روایت فرم استفاده کنم. ارسال به دوستان
اخبار
تنها جشنواره فرهنگی درباره فتنه تعطیل شد ارسال به دوستان
رویدادها
جمال شورجه: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|