|
انتشار یک گزارش علمی درباره حادثه برخورد 2 قطار
خطای غیرقابل انکار مدیران در فاجعه هفتخوان
گروه اقتصادی: مسؤولان وزارت راهوشهرسازی برای طفره رفتن از تقصیر حادثه قطار تهران- مشهد، خطای انسانی را عامل بروز چنین رخداد ناگواری میدانستند اما بررسیهای دقیق و کارشناسانه از بروز چنین اتفاق دردناکی مشخص کرد نهتنها ضعف خطای انسانی بلکه عوامل متعددی چون انتصابهای بیمورد مدیریتی، خطای سامانه ATC و سهلانگاری در بیتوجهی به افزایش ضریب ایمنی و... موجب شده است تا چنین حادثهای رخ دهد. در اینباره مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت نیز با انتشار گزارشی درباره سانحه ریلی هفتخوان، کمتوجهی مدیران وزارت راه به موضوع ایمنی را ریشه اصلی بروز این سانحه دانست. به گزارش فارس، مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت به عنوان تنها دانشگاه کشور که دانشکده مهندسی راهآهن را در خود جای داده است و بسیاری از مدیران راهآهن در آن تدریس میکنند، با انتشار گزارشی اعلام کرد کمتوجهی مدیران وزارت راهوشهرسازی به موضوع ایمنی، ریشه اصلی بروز سانحه هفتخوان سمنان است. مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت با انتشار گزارشی تحلیلی درباره سانحه هفتخوان سمنان به بررسی عوامل موثر در وقوع این سانحه پرداخت و اعلام کرد: مسائل زمینهساز بروز چنین حادثهای صرفاً محدود به یک سهلانگاری در شرکت راهآهن نیست که با استعفای مدیرعامل و دستگیری چند متصدی خاطی حل شود. مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت با انتشار گزارشی تحلیلی درباره سانحه هفتخوان سمنان به بررسی عوامل موثر در وقوع این سانحه پرداخت و 4 پیشنهاد برای اصلاح مشکلات به منظور جلوگیری از حوادث مشابه ارائه داد. در بخش مقدمه این گزارش آمده است: از نظر این مرکز مسائل زمینهساز بروز چنین حادثهای صرفاً محدود به یک سهلانگاری در شرکت راهآهن نیست که با استعفای مدیرعامل و دستگیری چند متصدی خاطی حل شود، بلکه پیشگیری از چنین وقایعی مستلزم اقدامات اساسی و ریشهای وزارت راهوشهرسازی به عنوان متولی اصلی حملونقل در کشور است. در این گزارش با تاکید بر اینکه در سانحه هفتخوان سمنان، خطاهای سیستمی به نوعی زمینهساز خطاهای انسانی شده و نقص در عملکرد سامانه ATC محور تهران- مشهد متوجه شرکت راهآهن و پیمانکار این پروژه است، آمده: بررسی بخشهای مؤثر در این حادثه نشان میدهد «کمتوجهی مدیران به موضوع ایمنی» ریشه اصلی بروز این سانحه بوده است؛ ردپای این کمتوجهی در بکارگیری سامانه ATC پیش از رفع اشکال، عدم توجه به گزارشهای مکرر متصدیان کنترل ترافیک، بیتوجهی مأموران قطار به دستورالعملها، عدم تجهیز ناوگان به ادوات ایمنی کافی و همچنین ناکارآمدی در امدادرسانی قابل مشاهده است. مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان یک نهاد تصمیمساز در کشور در راستای مأموریت خود اقدام به بررسی کارشناسی این موضوع کرده و گزارش تحلیلی و ارزیابی نهایی خود را به همراه پیشنهادهای اصلاحی ارائه کرده؛ از نظر این مرکز مسائل زمینهساز بروز چنین حادثهای صرفاً محدود به یک سهلانگاری در شرکت راهآهن نیست که با استعفای مدیرعامل و دستگیری چند متصدی خاطی حل شود بلکه پیشگیری از چنین وقایعی مستلزم اقدامات اساسی و ریشهای وزارت راهوشهرسازی به عنوان متولی اصلی حملونقل در کشور است. در این گزارش سعی شده پس از شرح حادثه و بیان نظرات منتشر شده درباره علل وقوع آن، عوامل مؤثر در حادثه به صورت مستقل ریشهیابی شود. در شرح حادثه از سوی مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت آمده است: در صبح روز سانحه، قطار تبریز- مشهد به دلیل نقص فنی سیستم ترمز واگن ناشی از برودت هوا در بلاک میانی منطقه هفتخوان بعد از ایستگاه سمنان متوقف شد، دقایقی بعد قطار سمنان- مشهد با مشاهده چراغ قرمز در فاصله 2 بلاک مانده به قطار تبریز- مشهد متوقف میشود، قطار سمنان- مشهد پس از برقراری ارتباط با کارشناس کنترل مرکزی، دستور خاموش کردن سامانه کنترل خودکار قطار (ATC) و حرکت در بلاکهای قرمز (بلاک مسدود) را دریافت میکند و به حرکت خود ادامه میدهد، پس از رسیدن قطار سمنان- مشهد به قوس محل توقف قطار تبریز- مشهد که به دلیل وجود تپههای مجاور فاقد دید مستقیم مناسب بود، با سرعت 117 کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد میکند که در نتیجه این تصادف تعدادی از واگنهای انتهایی قطار تبریز- مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق میشود؛ طبق آخرین اعلام رسمی، متأسفانه در این سانحه 48 نفر از هموطنان در اثر ضربه ناشی از برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد 43 مورد شناسایی و 5 نفر همچنان مفقود هستند؛ همچنین تعداد مصدومان این حادثه نیز بیش از 100 نفر اعلام شده است. ارسال به دوستان
اخبار
عرضه شیر «کاله» با تاریخ غیرواقعی ارسال به دوستان
هپکو هم تعطیل شد!
شرکت «هپکو» که با سرمایهگذاری بخش خصوصی و با هدف تولید ماشینآلات راهسازی تاسیس شده و در حوزه ماشینآلات، کامیون و کامیونت، پیمانکاری راه و تجهیزات آسفالت و T.B.M و طراحی و ساخت انواع ماشینآلات فعالیت میکرد، تعطیل شد. این شرکت که از شرکتهای مهم استان مرکزی در حوزه تولید بود، این روزها رونق خود را از دست داده و در رکود تولید و عرضه درگیر مشکلات عدیده همچون واگذاری غلط شرکت به افرادی خاص شده است. بهدنبال تعطیلی این شرکت که زندگی کارگران آن را به مخاطره شدید کشانده است، آنها ظهر روز گذشته در اعتراض به این بیعدالتی و بیتوجهی، داد خود را در خیابان اصلی اراک فریاد زدند. کارگران در این تجمع به مشکلات تولیدی و فعالیتی این کارخانه، تغییرات مدیریتی و نیز مشکلات پرداخت حقوق خود اعتراض کردند. کارگران شرکت هپکو حقوق اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور را به صورت نصفه و نیمه و ماههای آبان و آذر را هم دریافت نکردهاند. عضو شورای کار شرکت هپکوی اراک در حاشیه این تجمع گفت: جلسه بررسی آخرین وضعیت شرکت هپکو اراک و رسیدگی به مشکلات پیش رو 16 آبان با حضور سهامدار عمده هپکو، مدیرعامل شرکت و نماینده کارگران و دستگاههای مرتبط برگزار شد؛ در این جلسه میزان مطالبات کارگران شرکت بالغ بر 6 میلیارد تومان عنوان شد و قرار شد 5/3 میلیارد تومان توسط مدیرعامل تا 20 آبانماه و 5/2 میلیارد تومان مابقی توسط سهامدار تا 27 آبان به حساب کارگران واریز شود که هنوز سهم سهامداران پرداخت نشده است. ارسال به دوستان
اخبار
نخستین ایرباس نو به ایران میآید
ارسال به دوستان
سرخط خبر
آدرس سامانه مسکنمهر تغییر کرد و شهروندان از این پس به تارنمای mehr.mrud.ir مراجعه کنند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|