|
آیتالله جوادیآملی در دیدارهای اخیرش با اهالی هنر از اهمیت سینما برای انتقال مفاهیم الهی سخن گفت
سینما بهترین راه است
گروه فرهنگ وهنر: آیتالله جوادیآملی در دیدارهایی جداگانه روزهای اخیر با اهالی هنر، سینما را بهترین راه جذب مخاطب و تبلیغ معارف الهی عنوان کرده است. به گزارش «وطنامروز» علامه جوادیآملی در روزهای گذشته در دیدار با عوامل فیلم ارسال به دوستان
دبیر جشنواره تئاتر فجر از لغو حضور گروههای تئاتر خارجی در جشنواره خبر داد
به خاطر مصوبه آمریکا نیامدند
سعید اسدى، دبیر جشنواره تئاتر فجر در نشست خبرى سىوپنجمین دوره این جشنواره گفت: مصوبه آمریکا درباره تحریم کسانی که به ایران سفر می کنند باعث شد نتوانیم تعدادی از گروههای تئاتری که برای بخش بینالملل در نظر گرفته بودیم را دعوت کنیم. به گزارش «وطن امروز»، اسدی سال گذشته نیز بر تاثیر مصوبه کنگره آمریکا بر جشنواره تئاتر فجر گلایه کرده بود. وی در نشست خبری تئاتر فجر سال گذشته گفته بود: میهمانهایی را از مدیران کمپانیها و مدیران تئاترها دعوت کردیم که به دلیل مصوبه آمریکا به ایران نیامدند. قانون محدودیت ویزا که در روزهای پس از برجام علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید، شرایطی را به وجود آورده که عملا حضور هنرمندان مستقل را در ایران سختتر کرده است. چنانکه در سال گذشته نیز بنا بود جشنواره موسیقی فجر میزبان شجاعت حسینخان از موسیقیدانان شهیر و فرزند افسانه موسیقی هند باشد، اما به دلیل مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر محدودیت ویزا، سفر وی به ایران و شرکت در جشنواره فجر و نوازندگی در آن لغو شد. همایون سخی و سیار هاشمی نیز از جمله موسیقیدانانی بودند که کنسرت آنها در جشنواره فجر تحت تاثیر از مصوبه کنگره آمریکا لغو شد.گفتنی است، براساس فصل 203 متن لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که اکنون به قانون تبدیل شده است، شهروندان 38 کشوری که تاکنون میتوانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمیتوانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند. ارسال به دوستان
به بهانه پاسداشت مقام ادبی حمیدرضا شکارسری در سیودومین برنامه «شب شاعر»
به عشق همه منتقدان
عابد نظری: جسارت نوشتن و گفتن درباره آنهایی که بزرگترند؛ چه به معنای عمر و تجربه و چه به معنای دانایی، خود از اخلاقی است که در معاشرت با شکارسری دیده و دریافت میشود. اشخاص مختلفی در شخصیت واحد شکارسری درکشدنی است. شکارسری شاعر، شاید به واسطه تعدد کتب، وجه غالب شناخت ما از او باشد اما شکارسری معلم و نیز شکارسری منتقد، اگر مهمتر نباشند که به نظر حقیر هستند، لااقل همانقدر اهمیت دارند. نمیدانم دوستانی که خطکش نسلبندی در دست دارند، شکارسری را در نسل چندم شاعران انقلاب قرار میدهند اما طبق اطلاع خودم، شخصیت شاعری شکارسری در اواخر دهه اول حیات جمهوری اسلامی ظهور کرد. آن جریان نوگرایی ادبیات که در سالهای آخر حکومت پهلوی به اوج خود نزدیک میشد، با پیروزی انقلاب انگار به کلی به محاق رفت. رجعت به ادبیات سنتی در قالب و مضمون جریان یافت. این جریان در دهه اول حکومت نوپای اسلامی ادامه داشت. خاصیت تبلیغی و تهییجی ادبیات و به طورکلی هنر، در آن سالهای جنگ و مبارزه مجال بروز فکر و فرم نواندیش و غیرسنتی را متوقف کرده بود. رفته رفته با التیام آن التهاب، جریانهای تازه با حرکت خزنده و آرام به راه افتاد البته کمی بعد دست به انقلاب یا حتی انتحار زد. شکارسری شاعر در همین دوران معرفی شد. شاعران آن دوره بیش از آنکه شاعر مردم عصر خود باشند شاعر شاعران زمانهای بعد بودند. آنها تجربه مجسم تئوریهای ساختارشکنانه بودند. این، هر قدر بحث ساختاری و فرمی را در شعر ایشان بسط بدهد، اقبال عامه را قبض میکند. به همین راحتی که وقتی چند روز پیش در 4 کتابفروشی بزرگ تهران پی آثار حمیدرضا شکارسری گشتم، یکی، دو جا که اصلا کتابی از او نداشتند و باقی فروشندگان آثار ادبی هم شکارسری و نامش را صرفا در حافظه کامپیوترشان جستند. این نشانه کوچکی از خاص بودن مخاطبان شعرهای شکارسری است. با همه ارادت و احترام، خود من هم به لحاظ پسند شعری به طبقه عامه مردم تعلق دارم. اما در حیطه نقد، شکارسری منتقد، آن امید همیشه آرزوکردنی است. همانقدر که در کسب علم عمیق است و اهل مطالعه، در کاربست دانستههایش گسترده است و پرکار. «زایشمرگهای متن» مجموعه ٧٨ یادداشت شکارسری برای ٧٨ شعر از ٧٨ شاعر است. شاعرانی که شاید در حافظه تاریخ ادبی فارسی نباشند اما شکارسری آنها را دیده و خوانده و بررسی کرده. این به یقین نشاندهنده مماس بودن منتقد با زمانه خود است. چیزی را دور نمیاندازد. حتی اگر به وضوح آنها را شعر نداند. و در همین یادداشتها انبوه ارجاعات علمی به تئوریها و الگوهای نقد ادبی حتما نشانه جدی بودن و عمیق بودن او در مساله ادبیات و هنر است. او براستی بیش از آنکه بگوید، میشنود و بیش از نوشتن، میخواند. قسمت اول قریب به اتفاق تمام یادداشتهای کتاب، گریزی به گزارهای تئوریک است. از بارت بگیرید تا فمنیستها! اجازه بدهید این وجیزه را با تقدیری از استاد ختم کنم. همین چند ماه پیش، در ماه محرم، در برنامه نقد شعر جناب بیابانکی، حمیدرضا شکارسری در قسمتی طرف مباحثه بود؛ با عنوان شعر آیینی. در حقیقت شکارسری به دفاع از «شعر بودن» در مقابل التزام به «تاریخ» پرداخت. خوشا به شجاعتی که تو داری مرد! و گفت که تعداد زیادی از آنچه به قلل شعر مذهبی (و نه آیینی) معرفی میشوند را اصلا شعر نمیداند. معروف به تعلق به جریانی باشی و علم مقاومت در برابر انحراف در همین جریان برداری، حتما شجاعت میخواهد. شکارسری که خود مردی دینمدار است و متاسفانه به غلط در مظان اتهام محافظهکاری، علیه این بیراهه ایستاده است و این فراتر از منتقد بودن است. این خود مصلح بودن است. لذا عرض میکنم «عشق به شکارسری، عشق به همه منتقدان، به همه مصلحین است». ارسال به دوستان
دیواری که با سیاست ساخته شد، با فرهنگ فرو میریزد
رضا امیرخانی، در نشست نقد و بررسی کتابش در کابل گفت: دیواری که با سیاست ساخته شد، با فرهنگ فرو میریزد. به گزارش تسنیم، جلسه نقد و بررسی کتاب «جانستان کابلستان» نوشته مستندنگارانه رضا امیرخانی، عصر روز شنبه 25 دی به همت اتحادیه نویسندگان افغانستان و با مشارکت بنیاد شعر و ادبیات داستانی و با حضور صاحب اثر و نویسندگان و ادیبان ایران و افغانستان برگزار شد. رضا امیرخانی، در این نشست با بیان اینکه همانند دیگر انسانها در یک چهاردیواری به دنیا آمده است، گفت: روز خوشی است امروز برای من که برادران و خواهرانم را میبینم بابت یادداشتهایی سطحی که از سرزمینی عمیق برداشتهام. چندین و چند کشور جهان را دیدهام و در همهجا به طبع ذات نوشتن یادداشت فراوان برداشتهام اما هیچکدام از آن سرزمینها مرا وادار به نوشتن نکرده بود. امیرخانی در ادامه گفت: اتفاقاتی که در دهه اخیر در رابطه فرهنگی این دو همنژادترین همسایه افتاده است، شاید غیرقابل باور باشد. امروز بهراحتی میتوان جایزه مشترک گرفت در حوزه زبان فارسی و بدون احساس غریبگی در دانشگاه کابل گرد هم آمد برای کتابی از وطنداری که در آن سوی دیوار میزید. خالق «ارمیا» گفت: دیوار شمال و غرب و جنوب، طبق اسناد ثبتی به دست مالکان دوسوی دیوار ساخته شد. اما دیوار شرقی «مید این آذرز» بود. 7 سال پیش که جانستان را مینوشتم به دنبال این بودم که روی این دیوار، پنجرهای ولو کوچک بسازم در کنار پنجرههایی که عزیزان دیگر ساخته بودند؛ کسانی که همگی فضل تقدم دارند بر من، چنگیز پهلوان، محمدکاظم کاظمی، محمدحسین جعفریان و... اما امروز و در این محفل به امری دیگر میاندیشم. امروز به این میاندیشم که این نسل، باید چنان این پنجرههای کوچک را کلان کند که دیوار فرو بریزد. دیواری که با سیاست ساخته شد، با فرهنگ فرو میریزد. ارسال به دوستان
اخبار
فراخوان یازدهمین جشنواره شعر فجر منتشر شد ارسال به دوستان
رویدادها
پوستر سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر با تصویر «علی حاتمی» ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|