|
با دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
باید به فکر ساخت تئاترشهر دیگری بود
آقای ایمانی! برخی اعتقاد دارند که حوزه تئاتر نمیتواند وابسته به بخش خصوصی باشد و ناچار است از حمایتهای دولتی بهرهمند شود. نظر شما چیست و اساسا با مقوله خصوصیسازی در هنر موافق هستید؟
این سوال به بحث اقتصاد تئاتر برمیگردد. من در این ارتباط سال گذشته، مقاله مفصلی در زمینه تئاتر خصوصی در تئاتر شهر ارائه دادم. اگر بخواهیم به شکل علمی در اینباره بحث کنیم باید بگوییم اصلا اینکه تئاتر باید به بخش خصوصی واگذار شود یعنی چه؟! من تصور میکنم در این حیطه، نیتها چندان روشن نیست. من باز هم متعاقب پرسش شما این سوال را مطرح میکنم که خصوصیسازی در تئاتر به چه معنی است؟ یعنی سالنها به بخش خصوصی واگذار شود یا بخش خصوصی برود کار را تولید کند؟ آن چیزی که میتوانم با توجه به تجربه و تخصصم در این زمینه بگویم این است که اقتصادی که درباره هنرهای تجسمی به آن اشاره کردم درباره تئاتر مصداق ندارد. در هیچ جای دنیا اینطور نیست که کار تئاتر بدون کارفرما و حمایت دولت انجام شود. مهمترین حامی تئاتر در کشورهای پیشرفته شهرداریها هستند که به پررنگ کردن این امر کمک میکنند. در کشور ما، تئاتر از منظر سرمایهگذاری از سوی دولت و بخشهای دولتی حمایت میشود. این میتواند هم بد باشد و هم خوب. منتها اشکال اتکا به بخش غیردولتی اینجاست که دیگر هنرمند دغدغه تماشاگر نخواهد داشت چون سرمایهاش از جایی دیگر تامین میشود. حالا این کار چقدر گیشه داشته باشد یا نه برایش مهم نیست. به نظرم راه صفر و یک روی تئاتر جواب نمیدهد، یعنی نمیتوان گفت یا دولت از تئاتر حمایت کند یا اینکه واگذار کند و کنار رود. ما باید راهی بینابین را داشته باشیم. کارگردان و تولیدکننده تئاتر باید حتما در گیشه سهم داشته باشند تا بتوانند آن بخش از درآمد را که متصل به گیشه است به سمت تماشاگر ببرند. دولت هم باید در این راستا یارانههایی به مصرفکننده تئاتر بدهد.
این اتفاق تاکنون افتاده است؟
بله، در حال حاضر وقتی تولیدکنندگان تئاترها قرارداد میبندند، پول را از دولت میگیرند. به نظرم این امر میتواند در بحث فروش بلیت ارزان به مخاطب یعنی مصرفکننده هم گسترش داشته باشد، اما باز هم تاکید میکنم تولیدکننده تئاتر اگر بخواهد مطرح شود یا موفقیتی کسب کند باید حتما در گیشه سهم داشته باشد با مشارکت دولت، بویژه در این سالهای اخیر ما شاهد ظهور کارهای فاخری بودهایم که این فرضیه را که کار گیشهای مطلوب نیست به طور کل باطل کرده است، یعنی میتوان کاری کرد که هم در گیشه عملکرد موفقیتآمیز داشته باشد و هم به لحاظ درونمایه مطلوب بوده باشد. اگر این رویه و سطح کار حفظ شود، میتوان در اقتصاد تئاتر به جلوههای ارزشی دست یافت. در واقع ما با داشتن تماشاگر عالی، فروش بلیت و حمایتهای دولتی میتوانیم به شکل مقبول و منطقی به بحث اقتصاد خصوصی نزدیک شویم.
باتوجه به اینکه در سالهای گذشته، برخی سالنهای تئاتر شهر، چند بار در معرض تخریب، بازسازی و مرمت قرار گرفتهاند، آیا تمهیدی درباره بازسازی کلی این مجموعه در نظر گرفتهاید؟
ببینید، تئاتر شهر در حال حاضر دیگر نیازی به بازسازی ندارد زیرا در تمام زمینههای اصلی مثل زیرساختها و تاسیسات و تعمیرات، تمهیدات اساسی شده است. به طوری که تا چندین سال آینده احتیاجی به بازسازی این مجموعه نخواهیم داشت. من تصور میکنم باید به فکر ساخت تئاتر شهر دیگری بود. در این راستا هم چندین بار با شهرداری تماسهایی برقرار شده است تا زمینه را برای ساخت یک تئاتر شهر دیگر اختصاص دهد. جالب است بدانید امروز به برکت وجود و عملکردهای دولت نهم، اصلا مشکل سالن در شهرستانها نداریم، اما باتوجه به جمعیت زیاد تهران، جای آن است که در هر منطقه و ناحیهای یک سالن ساخته شود. بهعنوان مثال مجموعه «ایرانشهر» پیش از ساخت یک سوله بود ولی امروز اینقدر مجهز شده که هیچکس فکر نمیکند اینجا قبلا سوله بوده است. به نظرم ساخت مجموعه ایرانشهر میتواند به مثابه تجربهای باشد که در جایجای تهران انجام شود. اگر مراکز متعددی نظیر تئاتر شهر در سطح تهران ساخته شود، فشار کمتری روی تئاتر شهر میآید و عمر بازدهی آن نیز بیشتر میشود.
یک سوال هم درباره حضور گروههای نمایشی ایرانی در مجامع بینالمللی دارم. سال گذشته تئاتر «آنتیگونه در نیویورک» به کارگردانی خانم هما روستا به دلیل تعلل مرکز هنرهای نمایشی از اجرا در بلاروس بازماند. چرا فکری برای حضور گروههای نمایشی در کشورهای دیگر نمیشود؟
تصور نمیکنم اینطور باشد زیرا تاکنون کارهای زیادی از ایران در خارج از کشور به اجرا درآمده، یعنی فکر کنم دو ماه یک بار این کار انجام شده است. به نظرم مشکل به عدم هماهنگی گروههای تئاتری با مرکز هنرهای نمایشی بازمیگردد.
هنرمند یا کارگردان اول دعوتنامه را دریافت میکند بعد از مراحلی به سراغ مرکز هنرهای نمایی میرود. خب طبیعی است که با این مشکل، هماهنگی لازم صورت نمیگیرد. به نظرم یکی، دو موردی که شما به آنها اشاره کردید، عدم هماهنگی بوده است.
معاونت هنری وزارت ارشاد چقدر برای مرتفع کردن هزینههای سفر مثل تهیه بلیت و ... میتواند در این راستا به گروههایی که مایلند در جشنوارههای خارجی شرکت کنند کمک کند؟
بخش بودجه بینالمللی نامحدود نیست. بلکه این بودجه متناسب با نیازها و درخواستها اختصاص داده میشود. مثلا در ابتدای سال، بخش بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی درخواست حمایت از اجرای یکی از کارهای تئاتری در خارج از کشور میکند و حمایت هم میشود. یک کار دیگری هم هست، اینکه بخش بینالملل، گاه هزینه بلیتهای رفت و برگشت یا محل اقامت را برعهده میگیرد.
حسین پارسایی، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی مدتی پیش در نشستی خبری از تدوین آییننامه حقوق تولیدکنندگان تئاتر خبر داد و در آن به کسر مالیات 5 درصدی هنرمندان اشاره کرد. این در حالی است که اغلب هنرمندان از این کسر مالیات رضایت ندارند و غالبا موفق به دریافت معافیت مالی هم نمیشوند. نظر شما در اینباره چیست؟
ببینید، این مساله به وزارت ارشاد برنمیگردد و باید وزارت اقتصادی و دارایی پاسخگوی آن باشد. ما تا جایی که توانستهایم باتوجه به قوانین، معرفینامهای را در جهت تایید جایگاه هنری هنرمند ارائه دادهایم. این تاییدیه به وزارت اقتصاد میرود و آنها این معافیت را صادر میکنند. از این موارد که موفق به دریافت معافیت شدهاند نیز کم نداریم. این راه، فعلا راهی میانبر و کوتاهمدت است. امیدوارم دولت دهم در مصوبهای با توجه به قانون موجود مالیات در وزارت ارشاد و وزارت اقتصادی و دارایی از شکل موردی خارج شود و هنرمندان بتوانند از این معافیت قانونی به شکل فراگیر استفاده کنند.
با توجه به اینکه آییننامه قراردادهای تیپ نمایشی روی سربرگهای وزارت ارشاد نوشته شده است، آیا تمام مفاد و مصوبههای آن در راستای تایید معاونت هنری بوده است؟
تا اینجا که پیش رفته، مسیر قانونیاش را طی کرده است. پیشنهاداتی نیز در این میان شده که خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی بررسی کردهاند، اما به هرحال به تایید وزارت ارشاد رسیده است که آقایان پارسایی و راد نیز به اعلام آن پرداختند. این آییننامه پس از انجام مراحل قانونی به تأیید نهایی معاونت هنری وزارت ارشاد رسیده است و ملاک عمل قرار میگیرد.
بپردازیم به مبحث موسیقی. میخواستم درباره نخستین حضور بینالمللی گروههای کر ایرانی در بخش فولکلوریک بپرسم. این گروه امسال موفق شد مقام دوم را در آسیا به دست بیاورد که در نوع خود اتفاق مهمی تلقی میشود.
بیتردید حضور بینالمللی این گروه، کاری بیسابقه در عرصه موسیقی کشور و جزو ثمرات سیاستهای دولت نهم بوده است که باید به آن اشاره کرد. این گروه بعد از شناسایی و حمایت توانست در نخستین حضور بینالمللی، رتبه دوم جهانی و رتبه اول آسیایی را به دست آورد. جای آن بود که رسانهها و صدا و سیما به شکل پررنگتر به این مقوله بپردازند. زیرا مسلما جایگاه و اعتبار این گروه در مجامع بینالمللی کمتر از رتبههای علمی و ورزشی نیست که نشاندهنده توانایی فرزندان جوان این مرز و بوم در عرصه موسیقی نیز هست.
بنابراین، مسؤولان باید بیشتر به حمایت هنر بپردازند، زیرا هنر، سرمایه بزرگ و ملی ما است و میتوان از این سرمایه، بهره بیشتری برد. روی این اصل، باید جایگاه معتبر هنر ایران اسلامی را به دنیا بیش از پیش انعکاس دهیم.
صرف نظر از این درخشش در شاخه کر، آیا قرار است فعالیتهای دیگری نیز در شاخههای مختلف هنر انجام شود؟
بله. در حال حاضر کسب این مقام انگیزهای برای دیگر جوانان شده است. امیدوارم در سالهای آینده شاهد بروز این اتفاق در حوزه تجسمی، نمایش و ... نیز باشیم.
آیا برنامهای برای ارتقا و گسترش سالنهای موسیقی
درنظر گرفته شده است؟
غیر از تهران در زمینه سالن برای دیگر استانها مشکل نداریم بویژه اینکه سالنهای شهرستانها چندمنظوره است و گذشته از استفاده موسیقی در رشته تئاتر نیز فعالند. در تهران نیز سالنهای موسیقی به اندازه کافی وجود دارد. مگر برای اجراهای بالای هزار نفر که خب در مواردی با مشکل مواجه میشویم. البته در این زمینه نیز ما سالنهای وزارت کشور و میلاد و همچنین برای تابستان، فضاهای باز را داریم. همیشه گفتهام اگر شهرداری بتواند برای ساخت تالاری برای موسیقی زمین مطلوبی را در اختیار بگذارد، میتوان به پاسخگو بودن تعداد بیشتر مخاطبان و تماشاگران امیدوار بود. در واقع، در صورت تخصیص مکان مناسب، بودجه این امر در نظر گرفته شده و موجود است.
در بحث مجوز آلبومهای موسیقی، نقدی که عنوان میشود وجود نوعی عدم توازن است. بهعنوان مثال اینگونه مطرح میشود کهگاه آلبومی مجوز میگیرد که از منظر ترانهسرایی و نوع اجرا و آهنگ در سطح کیفی نازلی قرار گرفته است و در مقابل، آلبومهایی که قابلیتهای هنری دارند،مدتها در انتظار مجوز میمانند.
کارهایی که از طریق ناشران موسیقی به دفتر موسیقی وارد میشود مشکلی ندارد و در شورای شعر و موسیقی به بررسی این آثار میپردازند و نهایتا مجوز هم صادر میشود منتها آن بخش از کارهایی که خارج از دایره ناشران است فرق میکند. مثلا شاعری یک شعر میگوید و تصور میکند میتوان روی آن آهنگی گذاشت.
پس خودش به شکل انفرادی به پیگیری دریافت مجوز میپردازد. خب طبیعی است که زمان زیادی هم برای دریافت مجوز میبرد.
آیا منظورتان این است که این سلسله مراتب است که دارد رعایت میشود وگرنه روند مجوزها طولانی نیست؟
بله، ببینید زمانی ناشری یک اثر را قبول میکند و دنبال کارهای مجوز آن برای تولیدکنندهاش نیز هست ولی آثاری که به شکل مجزا میخواهند مجوز بگیرند، چون از طریق ناشر وارد نمیشوند داخل صف مجوز میروند. دلیلش هم این است که متقاضی در این زمینه زیاد است، بنابراین طی رویکرد دفتر موسیقی و نشستهایی که با آنها داشتهام مشخص است که کار باید از طریق ناشران موسیقی انجام شود. همانطور که معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مجوزهای کتاب را به ناشر و معاونت سینمایی مجوز فیلم را به تهیهکننده میدهد، در حوزه موسیقی نیز ناشران موسیقی درخواست کننده باشند تا بتوان راحتتر مجوزها را به آلبومهای موسیقی داد. به عنوان مثال میتوان به برنامههایی اشاره کرد که برای نخستینبار در عرصه هنر به بار نشست و توجه به رویکرد خاص این برنامهها و هدفمند بودن آنها میتواند یکی از نشانههای موفقیت در اثر باشد.
آیا در دولت نهم، طرح،هدف یا برنامه خاصی بود که محقق نشد یا نیمهکاره ماند؟
خوشبختانه وقتی به کارنامه دولت نهم نگاه میکنیم، میبینیم کارنامهای موفق بوده است. در اینجا شایسته است که از جناب محمدحسین صفارهرندی به عنوان وزیری یاد کنیم که رویه اعتدال را در حیطههای فرهنگ و هنر در پیش گرفت و در این زمینهها موفق هم شد. بهطوری که در هر ماه، ما برنامههای هنری داشتیم. حتی همین الان که با شما حرف میزنم، دو جشنواره بزرگ بینالمللی آیینی - سنتی و هنرهای موسیقی تجسمی مقاومت کرمانشاه را داریم که نشاندهنده حجم زیاد فعالیتهاست. تصور میکنم وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دهم، با وجود این فعالیتها بیشتر باید اجرا کند تا برنامهریزی. به هر حال کارنامه ما کارنامهای موفق بود. ضمن اینکه به نقایص موجود نیز واقف هستیم، اما فعالیتهای ما از لحاظ کمی،کیفی، بودجه، مخاطب، ساخت و ساز و ... رشد داشته و درخشان بوده است و دورهای طلایی در عرصه فعالیتهای هنری به شمار میرود.
ارسال به دوستان
محمود شالویی:
علاقهمند به مشارکت فعال همه هنرمندان در برگزاری دوسالانهها هستیم
گروه فرهنگ و هنر: محمود شالویی گفت: موضعگیری افراد، تأثیری در روند برگزاری برنامههای مرکز هنرهای تجسمی ندارد، اما ما همچنان علاقهمند به مشارکت فعال همه هنرمندان در برگزاری دوسالانهها هستیم.
محمود شالویی مدیرکل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره استعفای برخی از اعضای شورای سیاستگذاری و داوران دهمین دوسالانه بینالمللی پوستر تهران گفت: علاقهمند به ادامه همکاری این دوستان هستیم، اما اگر بنا به هر دلیل حاضر به همکاری نباشند، دوسالانه پوستر بدون هیچ خللی مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد.
شالویی درباره دلایل استعفای این افراد گفت: دلیل آن را باید از خودشان بپرسید اما طبق آییننامهای که به تصویب و تأیید آقای ایمانی، معاون هنری وزارت ارشاد رسیده، مرکز هنرهای تجسمی برگزارکننده دوسالانههاست، بنابراین اگر انجمنهای صنفی در برگزاری دوسالانهها با مرکز هنرهای تجسمی مشارکت و همکاری داشته باشند، ما استقبال خواهیم کرد، حتی اگر خود انجمنها بخواهند دوسالانه برگزار کنند خیلی خوب است، اما وقتی هزینه برگزاری دوسالانهها از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد پرداخت میشود، باید این دوسالانه با نظارت مرکز هنرهای تجسمی برگزار شود، ضمن اینکه وقتی برگزارکننده این رویدادهای ملی، مرکز هنرهای تجسمی است، دامنه حضور هنرمندان گستردهتر است، چرا که بسیاری از هنرمندان عضو انجمنها نیستند.
به گزارش فارس، مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی درباره عدم بیان نام انجمن صنفی طراحان گرافیک در فراخوان دهمین دوسالانه پوستر تهران گفت: بیان نام انجمن در این فراخوان از نظر ما بلامانع است. همانطور که در دوسالانههای دیگر هم در فراخوان، اسم انجمنها آمده است.
وی در خاتمه تصریح کرد: موضعگیری افراد، تأثیری در روند برگزاری برنامههای مرکز هنرهای تجسمی ندارد، اما ما علاقهمند به مشارکت فعال همه هنرمندان از جمله اعضای انجمنهای صنفی در برگزاری دوسالانهها هستیم.
چندی پیش، تعدای از اعضای شورای سیاستگذاری و داوری دهمین دوسالانه پوستر تهران به دلیل عدم حضور انجمن طراحان گرافیک در این دوسالانه، از حضور در این دوسالانه اعلام انصراف کردند.
ارسال به دوستان
گزارش
گزارشی از مراسم پایانی دومین جشنواره بینالمللی «آخرین منجی»
دومین جشنواره بینالمللی آخرین منجی با معرفی برگزیدگان مسابقات عکس، موسیقی، نماهنگ، فیلم، گزارش تصویری، گزارش صوتی و آثار مکتوب به کار خود پایان داد. در مراسمی که شامگاه 18 مرداد در کاخ موزه ملت برگزار شده بود، «مهدی افراسیابی»، دبیر شورای هماهنگی دومین جشنواره بینالمللی آخرین منجی با اشاره به زمینههای انتشار فراخوان و برگزاری دومین جشنواره بینالمللی آخرین منجی با موضوع «ولایت فقیه» گفت: انتظار ظهور آخرین منجی بشریت یک عقیده عمومی و مشترک است که اختصاص به یک قوم،ملت و دین خاص ندارد. ایجاد تحول جهانی با محوریت عدالتخواهی، صلحطلبی و یکتاپرستی همانا آرمانی است که انسان امروز با چشمانی سرشار از انتظار منجی به آن چشم امید دوخته و از این رو بود که فراخوان دومین جشنواره بینالمللی آخرین منجی با موضوع جهان در انتظار منجی منتشر شد. او اضافه کرد: ارسال بیش از 5 هزار اثر به دبیرخانه دومین جشنواره بینالمللی آخرین منجی نشانگر اوج شور و اشتیاق جهانی برای فراهم ساختن زمینههای ظهور منجی است و آنچه این جشنواره را از سایر جشنوارهها متفاوت میکند، حضور بیسابقه نهادها و ارگانهای فرهنگی نظام براساس رسالتها و برنامههای راهبردی شان درعرصه مهدویت است، به گونهای که هر یک از این سازمانها درجشنواره عهدهدار پیگیری تحقق ماموریت و وظیفه خاصی بودند. افراسیابی اضافه کرد: ستاد عالی کانونهای فرهنگی- هنری مساجد کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشکده صدا و سیما، اداره کل نغمات آیینی صداو سیما،حوزه هنری، معاونت فرهنگی نیروی مقاومت بسیج، معاونت فرهنگی شهرداری تهران،استانداری تهران و... از جمله نهادهای همراه در این جشنواره بینالمللی بودند و بیشک دستاوردهای این جشنواره نتیجه این همکاری معنوی است. دبیر شورای هماهنگی دومین جشنواره آخرین منجی در پایان عنوان کرد: بیشک نقاط اشتراک این جشنواره با دیگر جشنوارههای مهدوی کشور بسیار مهمتر از برخی تفاوتهای آن است. زیرا همه ما برای یک هدف مشترک تلاش و برای یک آرمان مبارزه میکنیم و در آرزوی یک آینده روشن و مشترک که همانا طلیعه ظهور آخرین منجی بشریت است، قد برافراشتهایم. در بخش دیگری از این مراسم، سردار محمد نایینی، معاونت فرهنگی نیروی مقاومت بسیج بعد از اشاره به زمینههای تشکیل حکومت اسلامی در غیاب حضرت مهدی(ع) و مسیر این حکومت، عنوان کرد: وظیفه ما تقویت جریانهای فرهنگی مثبت است و باید در ترویج فرهنگ مهدویت تلاش کنیم، زیرا دفاع از نظام اسلامی و ولایت فقیه در شرایط حاضر تلاشی برای بسط و ظهور حضرت مهدی(ع) است.
در ادامه این مراسم با حضور سردار نایینی، افتخاری، حسین ربانی، دهقان نیری و خراسانی جوایز برگزیدگان بخشهای مختلف اهدا شد. در بخش «عکس»، یوسف اکبری پابندی رتبه پنجم، میلاد آخی رتبه چهارم، امیر قادری رتبه سوم و حمید رضا مجیدی رتبه دوم را کسب کردند. در بخش «موسیقی» نیز بیژن صادقی رتبه پنجم، رضا شیرازی رتبه چهارم، محمد حسین برزین رتبه سوم و رضا جنیدی رتبه دوم را دریافت کردند. در بخش «نماهنگ» رتبه سوم به صورت مشترک به حمید ایلی و علی رضا صانعی و رتبه دوم به صورت مشترک به رضا یارخلج و سعید بیدختی اهدا شد. در بخش «فیلم» نیز رتبه پنجم به قربانعلی طائرفر، رتبه چهارم به میثم علیپور، رتبه سوم به سید حمید حسینی و رتبه دوم به فرهود بحریکرمی اهدا شد. در بخش «گزارش تصویری» حمید امامی رتبه سوم و محمدحسین صالحیآرا رتبه دوم و در بخش «گزارش صوتی» مریم یزدیزاده رتبه سوم و مهرنوش شاهمحمدی رتبه دوم را کسب کردند.
در بخش «آثار مکتوب» نیز سید مهدی طاهری رتبه سوم و اکبر مبارکی رتبه دوم را دریافت کردند. همچنین «تندیس منجی یاوران» همایش بینالمللی آخرین منجی به توکلی، ایازی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری برای انتشار بیلبوردهای شهری، دکتر علیاصغر محکی، مدیر عامل موسسه فرهنگی- مطبوعاتی همشهری، فتحالله عذیری، مدیر ارشاد شمال شمیرانات و رئیس نمایشگاه آخرین منجی و سید نظام موسوی مدیر مسؤول روزنامه جوان اهدا شد.
با گرامیداشت یاد «مجتبی تکین»
مجمع عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران برگزار میشود
مجمع عمومی عادی و فوقالعاده - نوبت دوم- انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران ساعت 15 پنجشنبه 22مرداد در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
این مجمع جهت انتخاب بازرسان و تکمیل اعضای هیات مدیره و همچنین بررسی و تغییر بندهایی از اساسنامه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات برگزار میشود و هر عضو انجمن میتواند با در دست داشتن کارت معتبر انجمن یا وکالتنامه کتبی از طرف هریک از اعضای دیگر انجمن که واجد شرایط رای دادن است و صحت مدارک ایشان قبل از انتخابات در دبیرخانه تایید شده است،رای دهد. انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران در نظر دارد در حاشیه این مجمع، مراسم گرامیداشت و یادبود زندهیاد «مجتبی تکین»، عضو انجمن و دبیر عکس خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز که چندی پیش در حادثه تصادف درگذشت را برگزار کند.
ارسال به دوستان
تازه های فرهنگ
«يكصد بيت پرماجراي حافظ»
به چاپ ميرسد
ایسنا: «يكصد بيت پرماجراي حافظ» همزمان با روز بزرگداشت اين شاعر در مهرماه منتشر ميشود. محمدحسين بهراميان اين روزها به تأليف اثري با نام «يكصد بيت پرماجراي حافظ» مشغول است تا ضمن گرد هم آوردن يكصد بيت پرحاشيه اين شاعر در يك مجموعه، به آراي عنوان شده در شرح و تفسير اين بيتها نيز بپردازد.
پاسخ احمدیان به اعتراضات دنبالهدار
فارس: در پي نمايش نسخه بازبيني «خوابهاي دنبالهدار» در جشنواره همدان، مسعود احمديان از فراهم شدن امكان نمايش آن در دوره آينده جشنواره يا جشنواره امسال فيلم فجر خبر داد.
دبير بيستوسومين جشنواره فيلم كودكان و نوجوانان افزود: نسخه 35 ميليمتري «خوابهاي دنبالهدار» در آخرين روز جشنواره به دست ما رسيد و براي داوري آن بسيار دير بود و عملا از گردونه داوري خارج شد اما اين امكان وجود دارد كه در جشنواره سال آينده همدان شركت كند ضمن اينكه در صورت صلاحديد سازندگان فيلم، «خوابهاي دنبالهدار» ميتواند راهي جشنواره فيلم فجر شود.
انتشار اشعار قيصر امينپور
به خط بريل
فارس: 3 جلد كتاب شعر از آثار قيصر امينپور به خط بريل چاپ شده و در دسترس نابينايان قرار گرفته است. حسن عبدلي مسؤول بخش نابينايان كتابخانه آيتالله خامنهاي قم گفت: كتابهاي «گلها همه آفتابگردانند»، «دستور زبان عشق» و «آينههاي ناگهان» به خط بريل در 120 نسخه چاپ شده و در اختيار نابينايان قرار گرفته است. وي تصريح كرد: با استقبال صورت گرفته از آثار، درصدد هستيم كتابهايي در زمينههاي مختلف هنري و برخي زيارتنامهها و ادعيه را نيز به خط بريل چاپ كرده و در اختيار علاقهمندان قرار دهيم.
فروش 150 هزار دلاری
«آواز گنجشکها» در جهان
مهر: فروش جهانی فیلم سینمایی «آواز گنجشکها» به کارگردانی مجید مجیدی در سینماهای جهان از مرز 150 هزار دلار گذشت. اکران این فیلم سینمایی از 126 روز پیش در سینماهای آمریکا شروع شده و همچنان در یک سالن ادامه دارد.
«آواز گنجشکها» که در روزهای نخست اکران در 5 سالن روی پرده رفته بود، در هفته اول نمایش در یک سالن 8 هزار دلار فروش کرد. نمایش «آواز گنجشکها» در سینماهای کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد.
ادامه انتظار
برای ثبت «بنياد اكبررادي»
ایسنا: همسر زندهیاد اكبر رادي اظهار اميدواري كرد بنياد اين نمايشنامهنويس تا 2 ماه آينده به ثبت برسد. حميده بانو عنقا گفت: در حال حاضر سرگرم جمعآوري مدارك لازم هستيم و اميدوارم بعد از گذراندن مراحل قانوني لازم اين بنياد به ثبت برسد. رئيس هيات موسس بنياد رادي، تشكيل اين بنياد را تنها آرزوي خود پس از درگذشت اين نمايشنامهنويس دانست و افزود: اگر اين بنياد راهاندازي شود، شايد براي نخستينبار احقاق حقي از اكبر رادي شده باشد.
انتشار «جامع الحكايات»
براي نخستينبار در ايران
فارس: مجموعه «جامع الحكايات»، از متون دوران صفويه، براي نخستینبار در ايران با تصحيح محمد جعفري قنواتي منتشر ميشود. این پژوهشگر ادبيات عامه گفت: اين كتاب بسيار مهم كه در عصر صفوي توسط كاتب يا كاتباني نامعلوم تدوين شده است، براي نخستين بار در ايران معرفي و منتشر ميشود. وي ادامه داد: جامع الحكايات مجموعه 46 قصه است كه كاتب آن بخشي از اين قصهها را از متون رسمي گرفته و آنها را بازنويسي و بازآفريني كرده و بخشي را هم از زبان رايج مردم دوران خودش اخذ و مكتوب كرده است.
رئیسی و مقدمی
به «مهر هفتم» پیوستند
مهر: نمایش «مهر هفتم» به کارگردانی سعید شاپوری شهریورماه در تالار قشقایی تئاتر شهر روی صحنه میرود. شاپوری گفت: حضور نیما رئیسی، شبنم مقدمی، فرزین صابونی، بهنام تشکر، علیرضا محمدی و رویا میرعلمی در «مهر هفتم» قطعی شده و در حال انتخاب بازیگر برای چند نقش کوتاه هستیم. البته تمرینها شروع شده و طبق برنامه اعلام شده از طرف مدیریت مجموعه تئاتر شهر این نمایش را پنجم شهریورماه در تالار قشقایی به صحنه خواهیم برد.
«به کبودی یاس» 13 دقیقه کوتاه شد
مهر: فیلم سینمایی «به کبودی یاس» به کارگردانی جواد اردکانی برای نمایش در سینماها 13 دقیقه کوتاه شد. مراحل فنی این فیلم سینمایی به پایان رسیده و «به کبودی یاس» برای نمایش عمومی آماده میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|