|
گفتوگو با حمید حسام درباره استقبال مخاطبان از «وقتی مهتاب گم شد»
فراتر از یک ذائقه خاص
گروه فرهنگ و هنر: فرصت مطالعه در ایام نوروز از فرصتهای مغتنمی است که اهالی کتاب برای بیشتر بهره بردن از آن برنامهریزی میکنند. به گزارش «وطنامروز»، یکی از کتابهایی که امسال بر سرزبانها افتاد و کاربران شبکههای اجتماعی آن را به یکدیگر توصیه میکردند، «وقتی مهتاب گم شد» حمید حسام بود که خاطرات «علی خوشلفظ» از رزمندگان دوران دفاعمقدس را شامل میشد. کتابی که چند مرحله از سوی رهبر انقلاب، نسبت به مطالعه آن توصیه شد. رهبر انقلاب در دیدار با شاعران مذهبی با اشاره به بخشهایی از این کتاب گفتند: برادرانی که اهل شعر و ذوق و هنر هستید این کتابها را بخوانید. این هنر بزرگ مجاهدت فیسبیلالله و عشق به شهادت را در این کتابها مزمزه کنید. شماها خیلی بهتر از دیگران معنایی را که در این کتابها هست میتوانید بفهمید. نگاه کنید. رهبر انقلاب همچنین در تقریظی که بر این کتاب نوشتند، نکات مهمی از این کتاب را مورد اشاره و تاکید قرار دادند. متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «وقتی مهتاب گم شد» که روایتی عاطفی از خاطرات جانباز سرافراز علی خوشلفظ، همرزم حاج احمد متوسلیان به قلم حمید حسام است، بدین شرح است: ارسال به دوستان
سلیم غفوری مطرح کرد
واکنش سریع شبکه مستند به موضوعات چالشی روز
مدیر شبکه مستند سیما به بیان توضیحاتی درباره سیاستهای این شبکه برای جذب مخاطب بیشتر و پخش تولیدات جدید داخلی و خارجی پرداخت. به گزارش ایسنا، سلیم غفوری درباره سیاستهای شبکه مستند سیما در راستای جذب مخاطب بیشتر با توجه به تغییر فضای رسانهای دنیا، اظهار کرد: در بحث شبکههای اجتماعی و فضای مجازی با روی کار آمدن آقای علیعسگری در راس سازمان صداوسیما، معاونت فضای مجازی شکل گرفت که خیلی جدی در این زمینه فعالیت میکنند. طبعا برنامهریزی ما در شبکه مستند بر این پایه استوار است که مخاطبهای این شبکه تلویزیونی را با تولید برنامههای جذاب و شاخص و تنوع موضوعی جدول پخش افزایش دهیم. مدیر شبکه مستند سیما ادامه داد: البته ما نیز در شبکه مستند نیمنگاهی به شبکههای اجتماعی داریم. در این راستا تقریبا تمام برنامههای شبکه را روی وبسایت منتشر میکنیم، در بعضی از شبکههای اجتماعی حضور فعال داریم، از بستر شبکههای اجتماعی برای اطلاعرسانی برنامهها استفاده میکنیم و سایت شبکه مستند را مرتب بهروزرسانی میکنیم بهطوری که الان سایت شبکه از سایتهای پرمخاطب سیما محسوب میشود. غفوری با بیان اینکه تلاش ما در شبکه مستند این است که جدول پخش متنوعی داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال تلاش میکنیم موضوعات اجتماعی که در شبکههای اجتماعی به آنها پرداخته میشود، چالشزا هستند و برای مخاطبان تبدیل به یک دغدغه و سوال جدی شده است، از بخشهای مهم جدول پخش شبکه باشد اما طبعاً تولید برخی آثار با این موضوعات نیاز به زمان دارد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر تلاش میشود تا مستندهای بهروز داخلی و خارجی از شبکه مستند پخش شود، یادآور شد: تلاش ما این است که مستندهای بهروز پخش کنیم. به عنوان مثال بسیاری از آثاری که قرار است در بخش مستندهای سیاسی و اجتماعی که به موضوعات و تحولات خارج از کشور میپردازد، پخش کنیم، تولید سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اروپا و آمریکا هستند. همچنین مستندهایی که به تحولات منطقه میپردازد را در دستور پخش قرار دادهایم اما هنوز نمیتوانیم ادعا کنیم که یک شبکه با واکنش سریع هستم. کمی زمان میبرد تا بتوانیم به این مرحله برسیم. ارسال به دوستان
در نشست بررسی کتاب «طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» مطرح شد
طنز سیاسی یک طنز تاریخ مصرفدار است
نشست عصری با کتاب ویژه کتاب «طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» اثر محمدباقر نجفزادهبارفروش برگزار شد. به گزارش فارس، حسین احمدی در این نشست با اشاره به این کتاب گفت: وقتی به این کتاب نگاه میکنم متوجه رنج و سختی نجفزاده میشوم زیرا سختی کار پژوهشی را میدانم، پژوهش کردن کار دشواری است و کسی که اهل پژوهش نباشد متوجه ارزش آن نمیشود. وی افزود: سرایش طنز از سایر ژانرها دشوارتر است و باید برایش تلاش کرد. اگر در طنز دقت نشود به هجو و لغو کشیده میشود و اینطور نیست که فکر کنیم سرودن طنز راحت است و کاری که نجفزاده کرده یک اثر گرانسنگ است زیرا در حوزه طنز دست به کار پژوهشی زده است. محمود اکرامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: این کتاب اثر شایستهای است و باید طنز را یک سوزن به خود و یک نیشتر به دیگران زدن دانست و اگر چنین نباشد طنز نیست و به فحش و ناسزا نزدیک میشود و پرداختن به طنزپردازانی که لطیف هستند کار دشواری است. وی افزود: 20 سال پیش تمام طنزها حول پنیر و سیبزمینی بود و به مسائل اقتصادی میپرداخت ولی بعد از آن طنز به سیاست کوچ کرد اما طنز سیاسی یک طنز تاریخ مصرفدار است زیرا با کنار رفتن افراد و اتفاقات سیاسی از ذهن مردم آن طنز هم از رونق میافتد و باید به موزه برود و این یک آسیب در حوزه طنز است. این منتقد و پژوهشگر ادبی گفت: آفت طنزهای امروز ما تاریخ مصرفدار بودن آنها است چون به هنجارها میپردازیم نه به ارزشها و پرداختن به طنز یک هوشمندی میخواهد. حدود 150 صفحه از این کتاب ربطی به اسم آن ندارد و اضافه است و میخواهم به مولف پیشنهاد دهم که میتواند در کتاب مجزایی آنها را منتشر کند زیرا تعاریف طنز و تاریخچه آن و طنز مطبوعاتی و... که در کتاب آمده ربطی به طنزسرایان ندارد و به نظرم یا باید عنوان را عوض کرد یا این بخش را در مجلدی مجزا آورد. کامران شرفشاهی در بخش دیگری با اشاره به این کتاب گفت: چاپ این کتاب به سالهای اول دهه 70 بازمیگردد که در آن روزگار کسی در حوزه طنز حرفی برای گفتن نداشته است. محمدباقر نجفزادهبارفروش در پایان این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکننده و شرکتکنندگان در این مراسم گفت: روزی که این کتاب را مینوشتم و پس از آن منتشر شد سر و صورتم سیاه بود و چشمانم نمیدید. این کتاب را به سختی و دشواری و در شرایط سخت مالی نوشتم و برای چاپ آن هم با سختی روبهرو شدم. وی افزود: ناشر این کتاب به من میگفت این کتاب را از حروفچین تا صفحهبند با لذت رویش کار کردند و همه آن را دوست داشتهاند. ارسال به دوستان
امیر دژاکام:
برای پول درآوردن به صحنه نیامدم!
کارگردان نمایش «صعود مقاومتپذیر آرتور و اوئی» گفت: امروز هر گوشهای درباره اقتصاد صحبت میشود؛ من هم هنرمند هستم و با زبان ساده خودم درباره پروژهها و وامهایی صحبت میکنم که بیحساب و کتاب است ضمن اینکه ما تا به حال درباره اقتصاد نمایشنامه خوب نداشتهایم. به گزارش فارس، امیر دژاکام قصد دارد نمایش «صعود مقاومتپذیر آرتور و اوئی» اثر برتولت برشت را از فروردینماه 96 در تالار حافظ روی صحنه ببرد. وی درباره این نمایش و شرایط تولید آن گفت: این نمایشنامه درباره واقعهای در شیکاگو مثل نقشه به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان است، در واقع یک نوع قدرت گرفتن لومپنیزم، گانگسترها، مافیا و توطئهها و نقشههایی که آنها دارند، همینطور مفاسد اقتصادی، زد و بندهای سیاسی و وامهای کلان که افراد خاص میگیرند و آنها را بازنمیگردانند بنابراین نمایشنامه حول محور اقتصاد و سیاست میچرخد اینکه چطور با زور به دنبالش مفاسد اقتصادی شکل میگیرد. به نظرم این نمایشنامه جذاب است که البته در تمام دنیا نیز به اجرا درآمده است. دژاکام افزود: کمدی آرتور و اوئی کار سختی است همچنان که «ننه دلاور» را هم من کمدی کار کردم، خیلیها هم آن را نپذیرفتند مثلا اینکه یک امر مقدس باید حتما تراژیک باشد، حتی ناراحت میشدند اما کمدی هم انواع مختلف دارد، شکسپیر هم این کار را انجام داد. مثال بارز آن هم «مکبث» است در لحظهای که شاه به دست لیدی مکبث کشته میشود بلافاصله صحنه دربان را داریم که کمدی است. به اعتقاد من، تراژدی و کمدی به تنهایی در زندگی امروز کاربرد ندارد چون واقعیت خیلی دروغین میشود نه مردم آنقدر عاقل هستند و نه آنقدر احساسی این دو باید با هم جلو بروند. ما انواع کمدی کلامی، گریهدار، خندهدار، اشتباه گرفتن و... داریم وقتی میگوییم کمدی الزاما نباید اینطور باشد که حتما پایانش گریهآور یا شاد باشد. وی درباره وجوه اجتماعی این نمایش گفت: ما اگر به سخنرانی مسؤولان هم توجه کنیم هر کدام یک گوشهای درباره اقتصاد صحبت میکنند من هم هنرمند هستم و با زبان ساده خودم راجع به کسانی میگویم که وام گرفتهاند و پس ندادهاند یا پروژههایی که قرار بوده بسازند و نساختهاند یا پروژههایی داریم پولهایی و چیزهایی خریدهاند که نشده و سوای همه اینها ما تا به حال یک نمایشنامه درباره اقتصاد نداشتهایم، همه یا عشق و عاشقی است یا مضامین اجتماعی اینها هم البته خوب است. ارسال به دوستان
اخبار
«ماجرای نیمروز» و «خوب بد جلف» در طرح سینما سیار ارسال به دوستان
رویدادها
«راهبندان» عرفانپور درباره ترافیک ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|