|
بیانیه متخصصان نفتی درباره اعلام کذب واردات اجزای پالایشگاه خلیج فارس پس از برجام
آقای روحانی! اطلاعات دروغ به شما میدهند
گروه اقتصادی: جمعی از متخصصان صنعت نفت در واکنش به برخی اظهارات حسن روحانی در مناظره دوم، ضمن اشاره به غلطهای فاحش وی در ارائه اطلاعات نفتی، از وزارت نفت خواستند برای آشنایی آقای روحانی با صنعت نفت، برای وی یک تور نفتی برگزار کند. در پی اظهارات حسن روحانی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری درباره نقش برجام در واردات کمپرسورهای پروژههای نفتی و دادن اطلاعات غلط درباره نقش برجام در این پروژهها، متخصصان صنعت نفت ضمن روشنگری حقیقت این موضوع، خواستار برگزاری تور آشنایی آقای روحانی با توانمندیهای ساخت داخل شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: همانگونه که میدانید طبق آخرین گزارش آنکتاد (سازمان توسعه و تجارت ملل متحد) در 4 سال اخیر یعنی زمان مسؤولیت دولت یازدهم سرمایهگذاری خارجی جذبشده ایران با کاهش 300 درصدی از 4 میلیارد دلار در سال 91 به یکمیلیارد دلار در سال 95 رسیده است! سوال ما این است: چرا طی 4 سال اخیر بویژه پس از برجام حتی یک دلار سرمایه خارجی در صنعت نفت جذب نشده است؟! چرا تمام تلاشهای تیم نفتی جنابعالی برای جذب سرمایهگذاری صرفاً معطوف به مدل قراردادی موسوم به IPC شده که اکنون پس از اتلاف وقت سهساله از صنعت نفت و اصلاحات فراوان (150 مورد اصلاح به اذعان معاون اول رئیسجمهور) در مصوبه هیات وزیران در خصوص این مدل قراردادی هنوز دارای ایرادات اساسی بوده و قابلیت اجرا ندارد؟! براستی چرا در زمان ریاست آقای خاتمی بر دولت اصلاحات شرکت اینپکس ژاپن از سرمایهگذاری در میدان مشترک آزادگان اجتناب و عقبنشینی کرد؟! چرا «شل» و «رپسول» بهرغم یک سال مذاکره برای توسعه فازهای 13 و 14 میدان مشترک پارس جنوبی انصراف خود را اعلام کردند؟! چرا شرکت نروژی «استات اویل» در میدان مشترک آذر حاضر به همکاری با شرکت ملی نفت ایران نشد؟! ارسال به دوستان
اخبار
عزم بنیاد برکت برای محرومیتزدایی در سمنان ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
واردات بیرویه بخش تعاون را به حاشیه برد
نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رکود فراگیر در اقتصاد کشور دامن بخش خصوصی و حتی تعاونیهای کشور را گرفته است، به بیان علل آن پرداخت و گفت: قاچاق کالا به کشور و واردات بیضابطه با وجود توانمندیهای تولید داخل از عوامل رکود فراگیر در کشور است. سیدناصر موسویلارگانی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: این بخش در حالی حمایتهای قانونی را دارد که در سالهای گذشته محرومترین حوزه در زمینه اجرایی و اقدامات دولت بوده است. وی افزود: قرار بود طبق قوانین اسناد بالادستی، واگذاریها به بخش تعاون انجام شود اما این اتفاق رخ نداده و حتی با ادغام وزارت تعاون با رفاه اجتماعی، وضعیت نهتنها بهتر نشد بلکه به لحاظ پیگیری مطالبات در پایینترین سطح قرار گرفت. وی با بیان اینکه بخش تعاون به لحاظ گستردگی نیازمند یک وزارتخانه مستقل است، خاطرنشان کرد: طبق قوانین باید به سهم 25 درصدی از اقتصاد میرسیدیم اما به دلیل غفلت دولتها این سهم در محدوده 5 درصد است، بنابراین نهتنها سهم تعاون در سالهای گذشته افزایش پیدا نکرد، بلکه روز به روز شاهد افت سهم بخش تعاون در بخش اقتصاد بودیم. نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از تعاونیهای کشور با یک رکود جدی دست و پنجه نرم میکنند، افزود: یکی از مهمترین دلایلی که تعاونیها هم دچار رکود و تعطیلی شدهاند، عدم استفاده از توان تولید داخل و افزایش قاچاق به کشور است. واردات بیرویه کالا، بخش خصوصی را شدیدا زمینگیر کرده است. ارسال به دوستان
چرخ صنعت موتوسیکلت کند میچرخد
رئیس انجمن موتوسیکلت و عضو هیأتمدیره خانه صنعت و معدن ایران از وجود 30 واحد تولیدی فعال و 20 واحد تولیدی نیمهفعال در صنعت موتوسیکلت کشور خبر داد. ابوالفضل حجازی در گفتوگو با رادیو اقتصاد، با بیان اینکه در سال 79 با ورود بخش خصوصی به صنعت موتوسیکلت انقلابی در این صنعت ایجاد شد، اظهار داشت: تعداد واحدهای تولیدی موتوسیکلت در کشور از سال 79 تا 82 به بیش از 200 واحد رسید. وی ادامه داد: متاسفانه از سال 82 تا پایان سال 90 تعداد واحدهای تولیدی موتوسیکلت به 50 واحد کاهش یافت تا آنجا که امروز این صنعت با 30 واحد فعال و 20 واحد نیمهفعال در کشور مشغول تولید است. وی در ادامه با بیان اینکه پارسال بهطور متوسط 800 هزار دستگاه موتوسیکلت در کشور تولید و مونتاژ شده است، افزود: امسال پیشبینی میشود تولید این وسیله نقلیه در حد 200 تا 250 هزار دستگاه بیشتر نباشد چون از یک طرف موتوسیکلتهای انژکتوری جایگزین موتوسیکلتهای کاربراتوری شده و تولید سیستم انژکتور در کشور وجود ندارد و باید از خارج وارد شود و از طرفی پارسال تعداد زیادی موتوسیکلت در کشور تولید شد ولی همچنان این کالا در انبار و مجموعه کارخانجات موتوسیکلتسازی خاک میخورد. حجازی با عنوان این مطلب که در حال حاضر تولید 60 تا 70 درصد قطعات موتوسیکلت در کشور بهصورت داخلی است، اظهار داشت: هماکنون 280 مدل (برند) موتوسیکلت به وسیله کارخانجات داخلی تولید میشود که از این تعداد 180 مدل شبیه یک موتور (طرح هوندای قدیم) اما با نامهای تجاری متفاوت است. ارسال به دوستان
بانک جهانی: جریان فساد در دولت یازدهم قوت گرفت
آمارهای نشر شده بانک جهانی نشان میدهد کنترل فساد در سومین سال فعالیت دولت یازدهم بدتر شده و ۱۴۴ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ عملکرد بهتری نسبت به ایران در کنترل فساد داشتهاند. به گزارش تسنیم، بانک جهانی جدیدترین برآورد خود از شاخص کنترل فساد در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران را نشر کرده است. بر اساس برآوردهای این نهاد بینالمللی، وضعیت کنترل فساد در ایران در سال 2015 که برابر با سومین سال فعالیت دولت یازدهم است نسبت به سال قبل از آن بدتر شده است. در حالی که نمره کنترل فساد دولت ایران در سال 2014 بالغ بر 6/34 اعلام شده بود این رقم در سال 2015 به 7/31 کاهش یافته است. در گزارش بانک جهانی به هر کشور در شاخص کنترل فساد نمرهای از صفر تا 100 داده شده است که هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر کنترل بیشتر فساد در آن کشور دارد. دولت ایران در بین کشورهای جهان رتبهای بهتر از 145 در شاخص کنترل فساد در سال 2015 بهدست نیاورده است و بسیاری از کشورهای آفریقایی و کوچک از جمله باربادوس، بورکینافاسو، آروبا، جیبوتی، کیریباتی، آبانی، ارمنستان، شیلی، کاستاریکا، مصر و استونی در این زمینه از دولت ایران پیش افتادهاند. ارسال به دوستان
سرخط خبر
علیرضا بزرگی، رئیس نظام مهندسی و منابع طبیعی استان تهران گفت: براساس توافق نظام مهندسی استان تهران و سازمان بیمه تامین اجتماعی، مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی از ابتدای اردیبهشت از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شدند. ارسال به دوستان
صدور سند خودرو در نمایشگاههای اتومبیل
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به بالا بودن هزینه صدور سند محضری در معاملات خودرو گفت: برای حل این مشکل در حال رایزنی با مجلس و پلیس راهور هستیم و از پلیس خواستیم معاملات مربوط به خرید و فروش خودرو ثبت شود و هزینه محضری نیز کاهش یابد. سعید مؤتمنی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: تا سال 85 مشکلی در زمینه صدور سند خودروها و جابهجایی خودرو نداشتیم و تعویض پلاک با هزینه پایینی انجام میشد. وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش هزینه صدور سند باعث ایجاد مشکلاتی برای فروشندگان و خریداران خودرو در بازار شده است، افزود: هزینه سند زدن در محضر برای خودرویی مانند لندکروز 5 میلیون تومان است، در حالی که نمایشگاهدار در فروش این خودرو سود یک میلیون تومانی را کاسب میشود و به همین دلیل اگر بخواهد در زمان خرید خودرو از صاحب اولش، تغییر نام و صدور سند انجام دهد، با توجه به بالا بودن هزینه سند زدن، این کار برای او صرفه اقتصادی نخواهد داشت. وی تصریح کرد: بالا بودن هزینه صدور سند در محضر باعث شده تعویض پلاک خودرو با تأخیر انجام شود و در همین مدت ممکن است تخلفاتی به نام صاحب پلاک ثبت شود و مشکلاتی را برای او به همراه داشته باشد. در حالی که اگر هزینه صدور سند کاهش یابد، پلاک خودرو سریع تغییر خواهد کرد و دیگر مسؤولیتی متوجه فروشنده نیست. وی در ادامه با بیان اینکه هماکنون هزینه صدور سند برای پراید در محضر 500 هزار تومان است، گفت: سود فروش یک پراید 22 میلیون تومانی، حدود 100 هزار تومان است و در این شرایط پرداخت هزینه 500 هزار تومانی برای واسطههای خرید و فروش به صرفه نیست. به گفته وی، هزینه نقلوانتقال سند برای پراید در سال 88 حدود 50 تا 60 هزار تومان بوده است. وی با تأکید بر اینکه برگ سبز خودرو به منزله سند خودرو بوده و نیازی به صدور سند دیگری از سوی محضر نیست، گفت: از پلیس خواستیم نمایشگاهداران خودرو که دارای پروانه هستند را در موضوع خرید و فروش خودرو دخالت دهند و معامله خودرو توسط این افراد انجام شود. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|