|
علیعسگری در نشست مدیران رسانه ملی:
انتقادات را با سعه صدر به جان خریدیم
گروه فرهنگ و هنر: رئیس رسانه ملی در سومین نشست مدیران این رسانه بر راهبردها و اهداف تاکید کرد و خواستار ساخته شدن برنامههایی در این باره شد. به گزارش «وطن امروز»، سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی به منظور تشریح سیاستهای اجرایی این رسانه برای تحقق شعار سال و تبیین نقش رسانه ملی در افزایش وحدت ملی و خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. عبدالعلی علیعسگری، رئیس سازمان صداوسیما در این نشست ضمن تبیین نقش رسانه ملی در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال گفت: رسانه ملی برای عمل به وظایفش در این زمینه باید شناخت صحیح و علمی از اقتصاد ملی بیابد تا با کمک همه دستگاهها نقش خود را در این زمینه بخوبی ایفا و فرهنگ لازم را برای تحقق این امر ایجاد کند. ارسال به دوستان
سعید سعدی: قاچاقچیان از طریق سازمان سینمایی به فیلمها دسترسی دارند
اعتبار نهادهای صنفی سینمایی سوخت؟
سعید سعدی، تهیهکننده سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی گفت: سازمان سینمایی موظف است راههای نفوذ قاچاقچیان را شناسایی کند و نگذارد حقوق تهیهکنندگان و سرمایهگذاران سینما بیش از این تضییع شود. به گزارش سینماپرس، تهیهکننده فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» گفت: سازمان سینمایی باید با دعوت از کارشناسان نیروی انتظامی و قوه قضائیه دست قاچاقچیان فیلم را برای همیشه از سینمای ایران کوتاه کند و در ضمن یک بار برای همیشه قانون کپیرایت را که در اغلب کشورهای پیشرفته جهان رعایت میشود در سینمای ما نیز به سرانجام برساند و آرزوی دیرینه بخش اعظمی از دستاندرکاران و فعالان سینمای کشور را محقق کند. وی سپس با تأکید بر اینکه کیفیت بسیار بالای برخی فیلمهای قاچاق شده طی سالهای اخیر نشاندهنده آن است که قاچاقچیان یا از طریق سالنهای سینما یا سازمان سینمایی به فیلمها دسترسی دارند، اظهار داشت: در گذشته قاچاقچیان فیلمها را از روی پرده سینماها ضبط میکردند و آنها را به طور گسترده در جامعه پخش میکردند که به دلیل کیفیت بسیار پایین این فیلمها مورد توجه مردم قرار نمیگرفت اما طی سالهای اخیر اغلب فیلمهای قاچاق شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و این مساله باعث بهت و حیرت همه اهالی سینما شده است. تهیهکننده فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» خاطرنشان کرد: ما هیچگاه شاهد محاکمه و برخورد جدی با قاچاقچیان در کشور نبودهایم و همین مساله باعث شده تا آنها با فراغبال هر کاری را که دوست دارند انجام دهند؛ گویا دستهایی در پشت پرده وجود دارد که به قاچاقچیان اجازه چنین کاری را میدهد در غیر این صورت شناسایی و تدبیر جدی برای رفع این معضل بسیار مهم که طی این سالها گریبان بسیاری از تهیهکنندگان سینما را گرفته است چندان کار دشواری به نظر نمیرسد. این تهیهکننده در خاتمه این گفتوگو تأکید کرد: همه تهیهکنندگان سینمای ایران خواهان برخورد جدی و قاطعانه با این دستهای ارسال به دوستان
«شکسپیر» در منظر رهبر انقلاب
ویلیام شکسپیر را باید جزو معدود ادبای غربی دانست که در نگاه رهبر انقلاب جایگاه ویژهای پیدا کرده است. درامنویس انگلیسی بارها موضوع گفتارهای رهبر انقلاب بوده و شاید از این حیث رکورددار است. به گزارش رسانه انقلاب، به همان درجه که سعدی، حافظ و فردوسی مظهر تفکر و زبان و ادبیات ایران اسلامی هستند و گفتههای آنان زبانزد خاص و عام است، شکسپیر هم در تمدن انگلستان مقامی بسیار ارجمند دارد. حضرت آیتالله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با این نمایشنامهنویس شهیر مسائل مختلفی را مطرح کردهاند و در خلال بیاناتشان به اندازه فرصت و ظرفیت حاضران تحلیلهایی کوتاه نیز ارائه دادهاند. متن بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ویلیام شکسپیر در ذیل آمده است: «نوشته شکسپیر هم، برای آدمی که اهل ادبیات است، به قدر نوشته «سعدی» احترام و لذت ایجاد میکند. بنده خودم شاید اکثر نوشتههای شکسپیر را خواندهام و احساس التذاذ و تعظیم و تکریم کردهام». (8/5/73) «یعنی اگر ما نویسنده زبردستی داشتیم، میتوانست رمانی مثل رمانهای تاریخی- مثل همین نمایشنامههای شکسپیری- براساس آن بنویسد. نمایشنامههای شکسپیر، داستانهایی تاریخی است که او آنها را به این شکل زیبا درآورده و غالباً هم از دیدگاه خود آنها، «ارزشی» است». (29/10/71) «شما به نمایشنامههای معروف شکسپیر انگلیسی نگاه کنید، ببینید با چه نفسی و با چه زبانی و با چه دیدی در این نمایشنامهها و سایر ادبیات غربی به زن نگاه میشود! مرد در ادبیات غربی، سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست که بعضی از نمونههای این فرهنگ و آثار آن، امروز هم باقی است». (3/7/71) «نمایشنامههای شکسپیر، همین «تاجر ونیزی» یا آن یکی «اتللو»، همهاش آثار ارزشی است؛ منتها ارزش غربی. مثلاً «رام کردن زن سرکش»، یکی از همان نمایشنامههای ارزشی است. در این نمایشنامه، از دیدگاه شکسپیر، همه ارزش و اهمیت زن به این است که مطیع و برده مرد باشد. خانمها خوب است تعدادی از نمایشنامههای شکسپیر را اگر نخواندهاند، بخوانند تا ببینند که زن در چشم غربیها چیست؟!» (29/10/71)«از دیدگاه آنها، مرد سرور زن است! در همین نمایشنامه اتللو، اتللو کیست؟ اتللو یک سیاهپوست بیاصل و نسب است و طرف مقابلش یک خانم اشرافی است به نام دزدمونا. زن، خانمی اشرافی و زیبا و مرد، یک سیاه گردنکلفت که در جنگ مهارت به خرج میدهد و سرباز خوبی است. به مجردی که اتللوی سیاهپوست، شوهر دزدمونای اشرافی میشود، دیگر زن باید به او بگوید «سرور من». بعد هم مرد، اینقدر حق دارد که زن را به دست خودش خفه کند؛ برای اینکه سوءظنی به او پیدا کرده است. توجه میکنید؟ حالا اینها را مقایسه کنید با اسلام. در اسلام این مسائل و این خبرها نیست. بله! در اسلام هم ازدواج یک دختر اشرافی زیبای با اصل و نسب را با یک پسر زشت بیاصل و نسب که همان داستان معروف «جویبر» است، داریم اما این دختر، وقتی که به همسری جویبر در میآید، شوهر «سرور او» نمیشود. در «اتللو» به مجردی که زن اشرافی به همسری سیاهپوست در میآید، مرد «سرور» زن محسوب میشود. این نگرش به زن را ملاحظه کنید! در آن دیدگاه، زن، همه ارزشش به این است که مرید و برده و مخلص و مطیع دربست شوهر باشد. اینها نشاندهنده نگرش غربیها نسبت به زن است و چقدر هم نگرش بدی است!» ویلیام شکسپیر زاده ۱۵۶۴ میلادی شاعر و نمایشنامهنویس انگلیسی بود که بسیاری وی را بزرگترین نویسنده در زبان انگلیسی دانستهاند. از او نمایشنامههایی نظیر اتللو، شاه لیر و مکبث، هنری چهارم، تیتوس آندرونیکس، رویای شب نیمه تابستان، بازرگان ونیزی و ریچارد دوم به جا مانده است. ارسال به دوستان
اخبار
«حمید آخوندی» درگذشت ارسال به دوستان
رویدادها
آرمانها با دفاعمقدس ماندگار شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|