|
ارسال به دوستان
واردات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور، حاصل حذف سهمیهبندی سوخت
زنگنه ایران را محتاج واردات بنزین کرد
گروه اقتصادی: از 2 سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیهبندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت. به گزارش نسیمآنلاین، مصرف بنزین در سال جاری، با شتاب فراوان در حال افزایش است و رکوردهای جدیدی به جای میگذارد که دلیل اصلی آن را باید در اقدامات غیرکارشناسی وزارت نفت دانست که سهمیهبندی بنزین را لغو کرد. به گفته منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، هماکنون میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است. از سوی دیگر، در تیرماه امسال مصرف بنزین به ۸۴ میلیون لیتر رسیده که در مقایسه با تیر سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. بر این اساس، هماکنون نیاز کشور به واردات بنزین به حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز هم نزدیک شده است که رکورد جدیدی در سالیان اخیر بویژه پس از سهمیهبندی بنزین است. با ادامه روند افزایشی مصرف بنزین، یقینا روز به روز باید ارز بیشتری از منابع کشور را صرف واردات این فرآورده نفتی کرد. اما چرا مصرف بنزین، ترمز بریده است؟ دلیل آن را باید در اقدام غیرکارشناسی وزارت نفت دولت یازدهم در حذف سهمیهبندی بنزین دانست. زنگنه در ۲ سال اخیر همواره در پاسخ به انتقادات درباره تبعات حذف سهمیهبندی بنزین، مدعی بود که این اقدام موجب افزایش بیرویه مصرف نخواهد شد. سال ۹۵ زنگنه با دفاع از اقدامش در حذف سهمیهبندی بنزین به ایسنا گفت: «نکته جالب این است که سال گذشته (۱۳۹۴) در زمان مشابه ما از کارت سوخت و بنزین سهمیهای استفاده میکردیم که الان هیچکدام از آنها را نداریم و در این مدت نیز گفته میشود یک میلیون خودرو به سامانه حملونقل کشور اضافه شده است و این درحالی است که تنها 7/1 درصد مصرف بنزین رشد پیدا کرده است و این آمار به این معناست که مردم به صورت معقول بنزین مصرف میکنند و کارت سوخت هیچگونه تأثیری در کنترل مصرف سوخت ندارد.» اما در حالی که مجلس در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ بازگشت سهمیهبندی بنزین را تصویب کرده بود، با اصرار وزارت نفت، این حکم قانونی در اصلاحیه بودجه حذف شد تا روند مصرف بنزین در سال ۹۵ هم ادامه پیدا کند. این روند افزایشی سرانجام در سال جاری ترمز برید و این روزها به بالای ۸۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده است. با توجه به اینکه واردات روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین هزینه ارزی سنگینی به دولت تحمیل میکند، مسؤولان وزارت نفت مجددا به دنبال راه چاره میگردند و احتمالا مجددا مجبور به سهمیهبندی خواهند شد. اکنون باید به جناب زنگنه گفت دستپخت خود را در حذف سهمیهبندی بنزین تحویل بگیرید. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
اعلام به رسمیت شناختن رژیم غاصب اسرائیل توسط «محمدرضا پهلوی» در ایران- 1339 ش ارسال به دوستان
اخبار
طلا ۱۰ دلار گران شد ارسال به دوستان
رئیس سازمان راهداری: چارهای جز واقعی کردن قیمت سوخت نداریم
احتمال افزایش قیمت گازوئیل!
رئیس سازمان راهداری گفت: راه اصلی حل مساله، اصلاح قیمت سوخت است؛ مادامی که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان تحویل میشود رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست، چون تا زمانی که سوخت ارزان تحویل میشود تغییری در حملونقل ایجاد نخواهد شد. به گزارش تسنیم، داوود کشاورزیان در مراسم امضای قرارداد همکاری شرکت سایپا دیزل با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و بانک توسعه تعاون افزود: با مصوبه شورای اقتصاد برای بازسازی 65 هزار دستگاه ناوگان بالای 35 سال اعتبار تخصیص داده شده است و با توجه به مجوز شورای اقتصاد میتوانیم همه ناوگان را نوسازی کنیم. وی گفت: وزارت نفت اجازه دارد برای نوسازی 65 هزار دستگاه 2/7 میلیون هزینه کند که برای هر کامیون بیش از 42 هزار دلار برای یک دوره 7 تا 8 ساله است. کشاورزیان افزود: از محل صرفهجویی مصرف سوخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی پرداخت میشود و مصرفکننده نهایی 9 درصد و حدود 15 درصد را وزارت نفت و سازنده تأمین میکنند. وی گفت: قرارداد سال گذشته با ماموت امضا شد و تاکنون بیش از 400 دستگاه تحویل شده است. وی گفت: میزان پیمایش کامیونها را به سازمان بهینهسازی سوخت اعلام میکنیم که چه میزان صرفهجویی در سوخت شده است و در صورت کوتاهی در پرداخت اقساط توسط دریافتکننده تسهیلات با ابزار قانونی از فعالیت آن جلوگیری میشود. کشاورزیان افزود: برای فعالیت ناوگان فرسوده باید محدودیت ایجاد کنیم تا برای ناوگان نو فرصت کار و پیمایش بیشتر فراهم شود. نظارتها اکنون براساس 100 هزار کیلومتر در سال است و با نوسازی پیمایش آنها بیشتر و در نتیجه صرفهجویی بیشتر سوخت را به همراه خواهد داشت که موجب آثار زیستمحیطی و کاهش تولید آلایندگی خواهد شد. رئیس سازمان راهداری گفت: راه اصلی حل مساله، اصلاح قیمت سوخت است، مادامی که گازوئیل لیتری 300 تومان تحویل میشود رغبتی برای نوسازی ناوگان نیست، چون تا زمانی که سوخت ارزان تحویل میشود تغییری در حملونقل ایجاد نخواهد شد. کشاورزیان افزود: در بسیاری کشورها قیمت سوخت واقعی و بین یک تا 2 دلار است و ما هم چارهای نداریم جز اینکه به سمت واقعی کردن قیمت سوخت برویم. وی گفت: یکی از مهمترین چالشهای حملونقل پایین بودن قیمت سوخت است. وجود صفهای طولانی در بنادر به علت پایین بودن قیمت سوخت است، پایین بودن قیمت سوخت مانع از فعالیت ناوگان نو، کاهش پیمایش و افزایش آلایندههای بسیاری خواهد شد. کشاورزیان افزود: اگر قیمت سوخت واقعی شود ناوگان فرسوده خودبهخود از چرخه حملونقل خارج خواهد شد و شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود. وی گفت: چون قیمت واقعی نیست باید بهرغم محدودیت منابع از دارندگان ناوگان فرسوده خواهش کنیم بیایند و از این تسهیلات استفاده کنند. ارسال به دوستان
چرا طرح یاراکارت بهصورت گسترده عملیاتی نشد؟
سرپیچی بانکها از دستور بانک مرکزی در پرداخت وام
در حالی بانکها از طرح بانک مرکزی مبنی بر پرداخت وام به حساب یارانه استقبال نکردهاند که پیشتر مقامات ارشد نظام بانکی از لزوم اجرای این طرح در تمام بانکها خبر داده بودند. به گزارش تسنیم، اواخر اردیبهشتماه بخشنامهای از سوی بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شد که براساس آن خانوارها میتوانند از یارانه خود بهعنوان وثیقه نزد بانکی که یارانه را دریافت میکنند، استفاده کرده و از خدمات کارت اعتباری بهرهمند شوند. بانک مرکزی اعلام کرده بود سقف استفاده از این کارت 5 میلیون تومان با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و مدت بازپرداخت آن حداکثر تا 3 سال است؛ البته اگر شهروندان بیش از حد توان یارانه خود بخواهند از مبلغ این کارت استفاده کنند احتمالا بانکها ممکن است از آنها علاوه بر وثیقه یارانه، ضامن یا قرارداد لازمالاجرا یا وثیقه مطالبه کنند. ولی در حالی از ابلاغ طرح یاراکارت که بیشتر به طرح انتخاباتی بانک مرکزی دولت یازدهم معروف است، چندماهی میگذرد که جز یک بانک سایر بانکها استقبالی از آن نکردهاند. مراجعات حضوری و تماس خبرنگار تسنیم با شعب بانکهای دولتی و خصوصی برای پیگیری چگونگی پرداخت وام به حساب یارانه حکایت از آن دارد که جز بانک کشاورزی سایر بانکها تمایلی به اجرای این طرح ندارند. کارمندان شعب این بانکها به متقاضیان میگویند: بخشنامه مربوط از اداره مرکزی به شعب ابلاغ نشده است. این درحالی است که فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی چندی قبل و در آیین رونمایی از یاراکارت در بانک کشاورزی گفته بود: این ابزار به بانکهای دیگر نیز ابلاغ شده که از نظر ما فاصله یک تا 2 ماهه برای آمادگی ایجاد نرمافزار و آموزش کارکنان لازم است تا تدارک لازم دیده شود و استنباط ما این است که از تیرماه این تسهیلات میتواند در سایر بانکها نیز عملیاتی شود. با استناد به سخنان حیدری و اتمام تیرماه میتوان گفت تحلیل و استنباط بانک مرکزی از اجرای طرح انتخاباتی یاراکارت غلط از آب درآمد و بانکها با استقبال سرد از این طرح نشان دادند تمایلی به همراهی با بانک مرکزی ندارند. گفتنی است محمدرضا حسینزاده، مدیرعامل بانک ملی ایران چندی پیش در پاسخ به اینکه چرا بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک دولتی اقدامی در اینباره نداشته است، گفت: ما این تسهیلات را از قبل داشتیم البته نه بهصورت یاراکارت ولی بهشکل دیگر از سال گذشته در بانک ملی ایران پیاده شده است، اگر لازم باشد برای اعطای تسهیلات یاراکارت نیز اقدام خواهیم کرد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|