|
اخبار
مسؤول اکران جشنواره عمار در غرب خبر داد ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از مهمترین رویدادهای فرهنگی هفته
شاعرانههای یک تابلو
گروه فرهنگ و هنر: «روایت یک حماسه بزرگ در قابی کوچک»؛ این همه چیزی است که میتوان درباره جدیدترین نقاشی حسن روحالامین، نقاش جوان و عاشورایی کشورمان گفت. اثری به نام «لا فتی الا علی» که رونمایی از آن در این هفته تبدیل به یکی از مهمترین خبرهای فرهنگی و هنری کشور شد. به گزارش «وطن امروز»، دومین هفته شهریور ماه امسال، هفته پرخبری برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر انقلاب بود. هفتهای که در آن رونمایی از تابلوی جدید حسن روحالامین در کنار افتتاح پنجمین نمایشگاه ایراننوشت و عرضه اینترنتی مستند جنجالی «انقلاب جنسی» بخشی از مهمترین اتفاقات آن بود. ارسال به دوستان
خلق شخصیتهای کارتونی و پشتیبانی سایر محصولات
ر
محمد جعفر کبریایی*: امروز فرهنگ عمومی و سبک زندگی به عنوان یکی از فعالیتهای فرهنگی مهم و استراتژیک محسوب میشود. علت این اهمیت را میتوان گستردگی این حوزه در سراسر زندگی مردم، اعم از نخبگان و عادیترین افراد جامعه، در همه سنین جستوجو کرد. از سوی دیگر تاثیرگذاری مستقیم بر همه ساحتها از قبیل اقتصاد، اجتماع، سیاست و فرهنگ از جمله دلایل استراتژیک بودن این حوزه فرهنگی است. لوازم تحریر یکی از مهمترین گروههای کالایی است که روی فرهنگ عمومی مخاطبان کودک و نوجوان تاثیر میگذارد. همچنین این کالا به عنوان یک کالای ضروری و همچنین دارای مصرف مداوم در طول سال است اما متاسفانه با بررسی بازار لوازم تحریرکشور به این نتیجه میرسیم که بیشتر محصولات این بازار وارداتی و مبلغ فرهنگ غرب است. «بنتن»، «برتز»، «باربی»، «هانا مانتانا» و... شخصیتهایی هستند که بازار لوازم تحریر ایران را در حوزه کودک و نوجوان تسخیر کردهاند. خشونت، بیغیرتی، مصرفگرایی، بیحیایی و ترویج فرهنگ بیحجابی و برهنگی، سوغات فرهنگی غرب برای کودکان و نوجوانان ایرانی است که از طریق این محصولات به ذهن و روان آنان تزریق میشود. در حقیقت کودکان و نوجوانان ایرانی که آیندهسازان ایران اسلامی هستند در مواجهه مستقیم با سربازان جنگ نرم دشمن قرار دارند و ادامه این روند، آینده مطلوبی برای فرهنگ، باورها و ارزشهای ایران اسلامی نخواهد داشت.حالا رویشهای انقلاب دور هم جمع شدهاند تا در این جبهه خطشکنی کرده و به تولید لوازم تحریر با مفاهیم ایرانی- اسلامی اقدام کنند اما مشکلات پیش رو در این چند سال مانع پیشرفت و فراگیر شدن این موضوع در همه جهات در کشور شده است. یکی از اساسیترین مشکلات در حوزه پیشرفت نوشتافزار ایرانی، نبود کاراکترها یا شخصیتهای کارتونی برای کودکان است؛ اگر مخاطبان نوشتافزار را به 3 گروه کودک، نوجوان و جوان تقسیم کنیم بیشترین مصرفکننده نوشتافزار در کشور عزیز ما ایران، کودکان هستند که متاسفانه در طول 30 سال گذشته هنوز شخصیتهای کارتونی درخوری تولید نشده است. هر چند شخصیتهای کارتونی خوبی طی این سالها طراحی شده است اما عدم ترویج این شخصیتها در سالهای اخیر باعث شده استقبال از این شخصیتها کاهش پیدا کند. کلاه قرمزی، شکرستان، پهلوانان و مدرسه موشها چندی از این شخصیتها هستند که متاسفانه عدم پخش مستمر آنها از رسانه ملی باعث افت و کاهش استقبال مخاطبان از آنها شده است. ارسال به دوستان
مسعود نجابتی:
شهرهای ما نماد واقعی ندارند
مسعود نجابتی، مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاعمقدس گفت: ما سعی داریم تندیسهایی که به جشنوارهها میآید در حد ارائه در جشنواره نماند و آنها را به نماد شهری تبدیل کنیم. بهگزارش مهر، مسعود نجابتی طراح گرافیک، مدیر هنری و خوشنویس که این روزها در قامت مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاعمقدس فعالیت میکند، در ارتباط با چگونگی ارائه عمومی هنر به نحوی که موردپسند عموم مردم قرار بگیرد، اظهار کرد: ما در سیاستگذاریهای خود این موضوع را اعلام میکنیم که باید تولیدات به کدام سمت برود. حالا باید دید راهکار هنرمندان برای جذب حداکثری جامعه و دوری از شعارزدگی در خلق اثر و ایجاد دافعه در مردم چیست. مثلا بحث حجاب و عفاف را که یکی از مباحث مهم جامعه است باید از دوره دبستان و در لوازمالتحریر ترویج کرد. مهم نیست حتما تصویر ما با پیامی نوشتاری همراه باشد، با زبان هنر میتوان راه به زندگی حقیقی مردم باز کرد. بخش دیگر این است که هنر را به دانشگاهها و حتی خیابانها ببریم و آنجا عرضه کنیم. منتها اینها را ما در سیاستگذاریهایمان به نتیجه رساندیم. ما باید به سمتی برویم که طرحهای خودمان را برای محصولات داشته باشیم یا اینکه سعی داریم تندیسهایی که به جشنوارهها میآید در حد ارائه در جشنواره نماند و با همکاری سازمان زیباسازی دنبال این هستیم آنها را به نماد شهری تبدیل کنیم یا اینکه برود در کلانشهرها و حتی شهرهای دور افتاده و آنجاها دیده شود. در حال حاضر بسیاری از شهرهای ما یک نماد واقعی ندارند. ارسال به دوستان
در افتتاحیه بیستمین جشنواره مراکز استانها مطرح شد
رقابت جدی شبکههای استانی با شبکههای ماهوارهای
مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره مراکز استانها در سالن همایشهای صداوسیمای مرکز کردستان برگزار شد. به گزارش فارس، در این مراسم علی دارابی، معاون استانهای سازمان صداوسیما درباره لزوم توجه رسانه ملی به همه استانهای کشور گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که رسانه ملی به استانها توجه خاصی داشته باشد. صداوسیما، رسانه همه مردم ایران با هر لباس و زبان، نژاد و قومیت، از زن و مرد و کودک و نوجوان، سالمند و... است و در این بین شبکههای استانی آینه تمامنمای فرهنگ، آداب و سنن و آرزوها و آمال مردم در مناطق مختلف این کشور پهناور هستند تا پیامآور همزبانی و همدلی، اتحاد و همبستگی و مهربانی و مهرورزی باشند. معاون امور استانهای رسانه ملی، تنوع فرهنگی در ایران را مزیتی مهم دانست و خاطرنشان کرد: شبکههای استانی از این ظرفیت بالقوه بهرهمندند و با بازآفرینی آیینها و آداب و سنن محلی در قالبهای جذاب و مخاطبپسند به تعالی فرهنگی ایران اسلامی کمک شایانی میکنند. پخش ماهوارهای شبکههای استانی سبب شده جغرافیای امواج این شبکهها از مرزهای استان فراتر رود و زمینه ارتباط فرهنگی مردم استان در سراسر گیتی را فراهم کند. مردم شهرها و روستاهای مختلف با شبکههای استانی خود زندگی میکنند و این امتیاز منحصر به فرد فقط از آن شبکههای استانی است. معاون امور استانهای صداوسیما شبکههای استانی را محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای رسانه ملی توصیف کرد و افزود: این شبکهها به مدد خلاقیت و نوآوری نیروهای خبره و سختکوش هر روز بالندهتر از دیروز ظاهر میشوند. ارسال به دوستان
رویدادها
توصیههای سیار به ترانهسرایان جوان ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|