|
گفتوگوی «وطن امروز» با مجید عزیزی، کارگردان مستندمسابقه «ضدگلوله»
«ضدگلوله» ترویج خشونت نمیکند
گروه فرهنگ و هنر: مستندمسابقه ضدگلوله که پخش آن مدتی است شروع شده با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد و جدیدی مانند فضای نظامی و رزمی در کنار هیجان بالا و همچنین استفاده از سلاح لیزری توانسته نظر مخاطبان بسیاری را از جوانان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان و خانوادهها به خود جلب کند. به گزارش «وطن امروز»، تولید اینگونه مستندها در ایران سابقه زیادی ندارد و با توجه با اینکه هنوز امکانات و شرایط فنی ویژهای برای این شکل برنامههای تلویزیونی وجود ندارد، تولید آن بسیار پیچیده به نظر میرسد اما مدتی است که خانه مستند انقلاب اسلامی با مستندمسابقههای موفقی نظیر «فرمانده»، «خانه ما»، «خونه به خونه» و... توانسته اقبال مخاطبان را نسبت به این ژانر به دست آورد و این بار «ضدگلوله» را که به مراتب پیچیدگیهای فراوانی دارد و ماهها برگزاری آن به طول خواهد انجامید راهی تلویزیون کرده است. به همین بهانه و برای آشنا شدن بیشتر با فرآیند تولید این مستند و اهداف و دغدغههای سازندگان مستندمسابقه ضدگلوله به گفتوگو با مجید عزیزی یکی از کارگردانان این مستندمسابقه نشستیم. ارسال به دوستان
درباره فیلم سینمایی «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی
رویکرد معکوس
حسین ساعیمنش: درباره «مالاریا» میتوانیم از همان اول فیلم شروع کنیم و عواملی را که ارتباطمان با فیلم را مخدوش میکنند، یکی یکی نام ببریم: اینکه مرتضی و حنا بدون هیچ دلیلی به یک راننده ون که در راه دیدهاند اینچنین اعتماد میکنند، اینکه آذرخش هم متقابلا هیچ ابایی ندارد که 2 تا جوان در راه مانده را که کس و کارشان معلوم نیست وارد جزئیات زندگیاش کند، اینکه رابطه مرتضی و حنا به این شدت دچار تنش شود و به همین راحتی هم حل شود، اینکه انگیزه مرتضی و حنا اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد، اینکه تصمیمهای شخصیتهای قصه معقول نیست (مثلا نقشه نهایی مرتضی یا پیشنهاد او برای رفتن پیش جوجه رنگکن)، اینکه بعضی از شخصیتها بدون هیچ سرانجامی رها میشوند، اینکه سرانجام همان 2 شخصیت اصلی هم تحمیلی به نظر میرسد و... اما راستش اینها که گفته شد، هیچکدام مشکل اصلی نیستند. مساله اصلی همان چیزی است که فیلم، اساسا بر آن بنا شده: اینکه به بهانه آمدن 2 جوان غیرتهرانی به پایتخت، دوربین فیلمساز هم دنبال آنها راه بیفتد و وضعیت مورد نظر کارگردان را به تصویر بکشد. خب، وقتی همه چیز از داستان گرفته تا شخصیتها حکم همین «بهانه» را دارند، نمیتوانیم همان اول، از پرداخت آنها ایراد بگیریم. چون این مشکلات هم در واقع از دل همان مشکل اصلی بیرون آمدهاند: اینکه تمام تلاش فیلم صرف «اجتماعی» بودنش شده است. در نتیجه، وقتی فیلم توانسته وضعیت رقتبار جوانان را نشان بدهد که در این شهر سیاه حرف دلشان را به «خدای کهکشونها» میزنند و هیچ کسی هم به فکرشان نیست و حتی وسایلشان را هم بیرون میریزند (اصلا هم اهمیتی ندارد که طرف چندین ماه اجاره خانهاش را نداده و در حالی که صاحبخانهاش ضربالاجل تعیین کرده، همهچیز را ول کرده و دارد «شیر»های سطح شهر را به دوستانش نشان میدهد) و از آن هم بدتر، وقتی نیمه شب با لباس پاره و هیبت خونی در خیابان آنها را میبینند که دارند توی یک ماشین پارک شده را دید میزنند، دستگیرشان میکنند (با تاکید بر اینکه «مگه گشت کسی رو الکی میگیره؟»)، دیگر فرض را بر این گرفته که رسالتش به پایان رسیده و توانسته به خوبی جامعه این روزها و سالها را برای مخاطبش شرح دهد و آسیبشناسی کند. طبیعی است فیلمی که از ابتدا با این تصور شکل گرفته، برای آن ایرادهایی که اول گفته شد، اهمیت خاصی قائل نمیشود. نکته ناراحتکنندهتر اما این است که انتخاب این راه برای ساختن فیلم، دقیقا برعکس همان راهی است که «دربند» طی کرده و تبدیل به فیلم موفقی شده بود. در آنجا با شخصیت اصلی همراه میشدیم و آنچه که در اولویت بود خود شخصیت فیلم بود و فیلم با تمرکز بر شخصیت و حوادثی که برایش رخ میداد، میتوانست نهایتا در ترسیم وضعیت شهر هم (که اتفاقا آنجا هم پای یک غیرتهرانی در میان بود) موفق باشد. اما «مالاریا» با اینکه کارگردانش قبلا مسیر موفقیت را آزموده، اصرار دارد با تغییر دادن اولویتها، هر چه بیشتر تبدیل به فیلمی اجتماعی شود. غافل از اینکه این رویکرد، نه تنها مخاطب را از فضای فیلم (اگر اصلا قصدی برای فضاسازی بوده باشد) دور میکند، بلکه به همان میزان از دغدغههای «اجتماعی» هم که در جای جای فیلم به چشم میخورد، رنگی از تظاهر میزند و باعث میشود هر چه بیشتر توی ذوق مخاطب بزند. همین مساله باعث میشود تلخی فیلم (که در نمونه مشابه «دربند» تاثیرگذار از آب درآمده بود) یا مثل مورد بیرون ریختن وسایل آذرخش ابلهانه باشد، یا مثل پایان فیلم تحمیلی. ارسال به دوستان
مراسمی برای تجدید خاطره با پیرغلامان حسینی
پاسداشت نواهای عاشورایی در نسل محتشم
مراسم پاسداشت نواهای خاطرهانگیز عاشورایی و تجدید خاطره پیرغلامان آستان سیدالشهدا با عنوان از نسل محتشم در سازمان هنری - رسانهای اوج برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، آیتالله سیدحسین مومنی استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای برنامه ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم بیان کرد: حرکت نورانی سیدالشهدا محدود به یک عصر خاص نیست و اتفاقا به همین جهت امام حسین (ع) هیچگاه محدود نمیشود. او امامی است که خونش به آسمان رفت و عرش الهی با خون او رنگین شد. این یک جریان، فرهنگ و سیر است که باید به آن توجه کرد. البته که اهل بیت به ما نیازی ندارند و این ما این هستیم که باید به اهل بیت متوسل شویم. این ما هستیم که میخواهیم غلامی سیدالشهدا را بکنیم. حسامالدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی و خواننده مجموعه آلبومهای «وداع» به آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی هم گفت: مجالس مرتبط با امام حسین(ع) همیشه عزیز است و دلهای ما را شستوشو میدهد و من امیدوارم چنین برنامههایی همواره ادامه پیدا کند تا ما از این فضای معنوی استفاده کنیم. تجلیل از حاج یونس حبیبی، ذاکر اهل بیت و جانباز شیمیایی دوران 8 سال دفاعمقدس بخش دیگری از این مراسم بود. حبیبی، مداح قطعه شناختهشده «یا ابا عبدالله الحسین» بعد از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: خیلی از دوستان هستند که این روزها در آسایشگاه و بیمارستان هستند و آرزوی حضور در این جلسات را دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط جسمانی قادر به حضور نیستند. آرزو میکنیم خدا همه ما را همانند محسن حججیها عاشورایی از دنیا ببرد. ارسال به دوستان
علیمحمد مؤدب:
آثار دفاعمقدس پنجرهای برای تنفس شاعران است
علیمحمد مودب گفت: مطالعه آثار منتشر شده درباره دفاعمقدس با ارائه ارزشهای ناب این دوران، پنجرهای برای تنفس شاعران در حال و هوای دفاعمقدس باز میکند. به گزارش مهر، علیمحمد مودب، شاعر و مدیر موسسه شهرستان ادب درباره تاثیر مطالعه آثار دفاعمقدس در مسیر کاری شاعران این حوزه گفت: نقطه عزیمت شاعر در سرودن شعر یا در ایستگاه زندگی است یا در ایستگاه متن؛ برخی شاعران، شاعری را از متن ادبی و میراث ادبی آغاز میکنند و به پایان میبرند که حاصل کار آنها ملالآور و خستهکننده خواهد بود، اما شاعرانی که شاعری را از زندگی آغاز میکنند، شاعرتر، زندهتر و معاصرتر هستند. اگر شاعر صرفا در مطالعاتش به حوزه میراث و متن ادبی اکتفا نکند، میتواند افقهای گستردهتری را پیش روی خود ببیند؛ مطالعه و آشنایی با وقایع دوران، میتواند سرچشمه الهامهای تازه برای شاعر باشد. بر این اساس مطالعه آثار ارزشمند منتشر شده درباره حماسه دفاعمقدس با ارائه اطلاعاتی از مجاهدتها و ارزشهای ناب این دوران، پنجرهای برای تنفس شاعران در حال و هوای دفاعمقدس میگشاید. این شاعر در ادامه گفت: امیدوارم شاعران امروز در سرایش آثار خود تنها به متن ادبی تکیه نکنند و در حوزه دفاع مقدس با مطالعه آثاری ارزشمند همچون کتاب «وقتی مهتاب گم شد» از میراث نفیسی از عواطف و تجربههای معنوی در سرایش آثار خود بهره بگیرند که کنگره شعر کتاب دفاعمقدس زمینه این بهرهمندی را برای شاعران فراهم کرده است. ارسال به دوستان
اخبار
داوران فجر مستند را قربانی نام سلبریتیهای سینما نکنند ارسال به دوستان
«رومن پولانسکی» را هم اخراج کنید!
جان اولیور پس از خبر اخراج «هاروی واینستین» از آکادمی اسکار گفت: بله! بالاخره هیاترئیسه اسکار به این نتیجه رسید که از بین «رومن پولانسکی»، «بیل کازبی» و «مل گیبسون»، کسی که با زنان بدرفتاری کرده را بیرون بیندازد. به گزارش سینماپرس، جان اولیور، کمدین، نویسنده و مجری معروف شبکه تلویزیونی HBO پس از اخراج «واینستین» از آکادمی اسکار به حضور «رومن پولانسکی» و «بیل کازبی» از دیگر متجاوزان جنسی، در عضویت مادامالعمر آکادمی، اعتراض کرد. هیاترئیسه 54 نفره اسکار که شامل چهرههای سرشناس هالیوودی نظیر «استیون اسپیلبرگ» «تام هنکس» «ووپی گلدبرگ» و «کاتلین کندی» است، دیروز جلسهای فوری تشکیل داده و در ادارهکل آکادمی در «بورلی هیلز» به اخراج «هاروی واینستین» از عضویت مادامالعمر اسکار رای دادند. پس از اعلام این رای، اولیور در ضمن اعتراضات خود عنوان کرد که این پاکسازی کافی نیست و باید دیگر عواملی که مرتکب تجاوزها و آزارهای متعدد جنسی شدهاند نیز اخراج شوند. این برنامه با بازخوردهای میلیونی همراه بود و بسیاری مطالبی در تایید اعتراض جان اولیور به اشتراک گذاشتند. جان اولیور، مجری برنامه «هفته گذشته، امشب» پربینندهترین برنامه «آخر شب» شبکه HBO هفته گذشته پس از انتشار خبر رسوایی جنسی هاروی واینستین، نخستین کسی بود که در برنامه خود به اطلاعرسانی بیشتر پرداخت و واینستین را محکوم کرد. ارسال به دوستان
رویدادها
«طیب» دهنمکی به مشکل مالی خورد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|