|
مهاجرت گسترده به دومین شهر پرجمعیت خراسان رضوی
بحران حاشیهنشینی، نیشابور را تهدید میکند
طبق آمار غیررسمی ۶۰ هزار حاشیهنشین در شهری که ۲۶۰ هزار نفر جمعیت دارد مهمترین چالش مسؤولان نیشابور به شمار میرود که باید برای آن چارهاندیشی شود. نیشابور یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی محسوب میشود که سالانه میزبان زائران داخلی و خارجی امام رضا(ع) است و به همین دلیل توجه به موضوعات زیارت چه در بخش زیرساختی و چه در حوزه فرهنگی قطعا باید در اولویت مسؤولان شهرستان نیشابور قرار گیرد. شهر نیشابور در حال گذار از وضعیتی است که اگر مسؤولان برای حاشیه آن برنامهریزی نکنند در آینده با چالشهایی مانند افزایش موج مهاجرت، گسترش حاشیهنشینی و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن مواجه میشود. متاسفانه در حاشیه این شهر، مناطقی با ازدحام بیش از حد جمعیت با وضعیت نامناسب یا غیررسمی که معمولا دارای بافت ریزدانه و منازل دارای متراژ زیر ۱۰۰ متر است و بدون امکانات خدماتی، رفاهی، بهداشتی و فرهنگی به چشم میخورد. در دومین شهر خراسان رضوی ۱۷ محله به عنوان محلههای فرودست یا غیررسمی با وسعت حدود ۵۰۰ هکتار و جمعیت حدود ۷۵ هزار نفر شناسایی شدهاند که در این میان ۱۱ محله در 3 محدوده مجزا در جنوب، جنوب غرب و غرب شهر قرار دارند. هادی ترقی، عضو شورای شهر نیشابور در گفتوگو با مهر، حاشیهنشینی را از معضلات کنونی این شهر بیان کرد و گفت: این مشکلات شایسته شهری مانند نیشابور با جاذبههای مختلف فرهنگی و مذهبی نیست و مسؤولان شهری موظفند خدمات مناسبی را به مناطق کمبرخوردار شهر ارائه دهند. وی افزود: در مناطق جنوبی شهر نیشابور شاهد جمعیتی هستیم که از شهرها و استانهای مختلف مهاجرت کردهاند و برخی از این مهاجرتها باعث حاشیهنشینی شده و موجب شده فرهنگ شهر در وضعیت نابسامانی قرار گیرد. محمدحسن زرندی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر نیشابور اظهار کرد: در بحث ساماندهی ساختوسازهای غیرمجاز به دنبال تسهیل و مشوقسازی هستیم و تمام کسانی که قصد گرفتن پروانه ساخت دارند، عوارض آنها را به حداقل رساندهایم. وی ادامه داد: با تمام ساختوسازهای حاشیه شهر به جد برخورد خواهیم کرد و اشخاصی که در کمیسیونهای ماده ۱۰۰ پرونده دارند برای آنها پروانههای ساختوسازهای جدید صادر نمیکنیم. زرندی با اشاره به اینکه جریمههای ساختوسازهای غیرمجاز را به حدی خواهیم رساند که عامل بازدارنده باشد و این سیاستی است که شورای پنجم به دنبال اجرای آن است، گفت: آمار دقیقی از رشد یا کاهش جمعیت در حاشیه شهر نیشابور ندارم. یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیشابور گفت: باید در مناطق کمبرخوردار شهر تعرفه پروانه ساخت به کمترین میزان ممکن برسد که ساختوساز در حاشیه شهر قانونمند شود و شهرداری بتواند خدمات مناسبتری را به شهروندان ارائه دهد. علیاکبر شکیبا افزود: اگر جمعیت حاشیهنشین نیشابور افزایش پیدا کند بحرانهای جدی را در پیش خواهیم داشت و خدماترسانی شهرداری با مشکل مواجه خواهد شد. سعی داریم فرهنگ حاشیهنشینی را در نیشابور ریشهکن کنیم و برای تخلفات ساختوسازهای غیرمجاز به دنبال لایحه جدیدی هستیم که با ساختوسازهای غیرمجاز برخورد کنیم. وی درباره رشد جمعیت حاشیهنشین در شهر نیشابور گفت: آمار دقیقی از رشد جمعیت در مناطق کمبرخوردار و حاشیهنشین نیشابور در دسترس نیست. علی نجفی، شهردار نیشابور نیز در این باره گفت: اگر نتوانیم معضل حاشیهنشینی را در سطح شهر هدایت کنیم، این مساله میتواند به یک جریان ویرانگر در حوزه مدیریت شهری تبدیل شود و نحوه اقداماتی که در حاشیه شهر بدون ضابطه صورت میگیرد در حوزه شهری و اجتماعی مشکلساز خواهد شد. شهردار نیشابور ابراز کرد: باید مساله حاشیهنشینی را به مجرای قانونی خود هدایت کنیم و با فراهم کردن تسهیلاتی که مورد نیاز است و با توجه به ظرفیتهای موجود حاشیه شهر و وضعیت اقتصادی که مردم دارند، شرایط را تسهیل کنیم و اجازه دهیم این مناطق در یک بستر مناسب بازمهندسی شوند. سیدحسن رضوی، کارشناس مسائل شهری و اجتماعی نیز در این باره گفت: حاشیهنشینی یکی از موضوعات مهم اجتماعی است که به خاطر بیتدبیری و کمکاری مسؤولان در ارائه خدمات به وجود آمده است. کمتوجهی و نبود امکانات در روستاها در زمینههای مختلف اقتصادی، کشاورزی، دامداری و فرهنگی سبب مهاجرت جمعیتی میشود که از روستا مانده و از شهر نیز رانده شدهاند. این کارشناس مسائل شهری اظهار میکند: در بعد آموزشوپرورش بیشتر دانشآموزان در این خانوادهها ترک تحصیل میکنند و بازوی حمایتی و اقتصادی خانوادهها میشوند. ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری مانور آتشنشانی در فضای بسته در بندرلنگه ارسال به دوستان
منطقه آزاد ارس به فهرست بنادر خشک میپیوندد
بر اساس تصمیمات گرفته شده در جلسه مشترک سازمان منطقه آزاد ارس و راهآهن جمهوری اسلامی ایران، منطقه آزاد ارس به لیست بنادر خشک میپیوندد. رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام این خبر گفت: منطقه آزاد ارس با فراهم کردن زمینهها به لیست بنادر خشک میپیوندد و نام آن به عنوان بندر خشک ثبت خواهد شد. محسن خادم عربباغی با اشاره به اینکه برای ثبت در لیست بنادر خشک به 50 تا 80 هکتار زمین نیاز است، تصریح کرد: با امضای تفاهمنامه، این مقدار زمین به بندرخشک اختصاص خواهد یافت تا با همکاری راهآهن جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد ارس، مقدمات کار فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: مراحل تصویب و ثبت منطقه آزاد ارس به عنوان بندر خشک توسط راهآهن جمهوری اسلامی ایران پیگیری میشود و مشاوران صاحب صلاحیت معرفی شده، مراحل ابتدایی و آمادهسازی این پروژه را انجام خواهند داد. عربباغی تاکید کرد: بر همین اساس شرکت حملونقل ریلی با عنوان «ارسریل» نیز در دستور کار سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد و این شرکت پس از ثبت با مجوز راهآهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت خواهد کرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: احداث سکوی تخلیه و بارگیری حملونقل ترکیبی نیز از دیگر مواردی است که توسط راهآهن جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد ارس، انجام میشود. خادم عربباغی تصریح کرد: در زمینه گردشگری نیز همکاریهای بیشتری با راهآهن جمهوری اسلامی خواهیم داشت و بر اساس نتایج این جلسه، مقدمات جابهجایی دوباره مسافران در جشنوارههای پاییزی و زمستانی بر مبنای صددرصد ظرفیت قطار تبریز- جلفا و برعکس فراهم شده است. گفتنی است، بندر خشک به یک بندر درونسرزمینی چندمنظوره اطلاق میشود که به طور مستقیم توسط جاده یا راهآهن به بندر دریایی وصل است و مرکزی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است. بندر خشک هم برای انتقال درونسرزمینی کالاها و هم برای ذخیره و انبار کالاها کاربرد دارد. ارسال به دوستان
بانک
بانک آینده گواهینامه استاندارد بینالمللی مدیریت آموزش گرفت ارسال به دوستان
5 اصل برای فهم تحولات پرشتاب منطقه
مهدی محمدی: یکم- شدت تحولات در منطقه خاورمیانه اکنون بسیار بالاست. بازیگران مختلف گویی به این نتیجه رسیده باشند وقت در حال از دست رفتن است، با سرعت تصمیمهایی میگیرند و با سرعت بیشتری درصدد اجرای آنها هستند. برخی تصمیمها هم هنوز گرفته نشده و برخی دیگر در شرایطی کور و پرابهام اتخاذ میشود، طوری که انگار صاحبان آنها فقط میخواهند کاری کرده باشند، بدون آنکه درک روشنی از تبعات آنچه میکنند، داشته باشند. در این شرایط، از اهداف میتوان حرف زد اما از برنامهها- به طور کامل- نه! برخی بازیگران هنوز حتی نمیدانند چه هدفی را باید انتخاب کنند. فقدان استراتژی، خود به یک استراتژی تبدیل شده و درباره یک مساله گاه بیش از 10 مسیر وجود دارد که همه ظاهرا بنبست است. در چنین شرایط پیچیدهای فقط میتوان از سناریوهای محتمل سخن گفت و جایی برای پیشبینی باقی نمیماند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|