|
ارسال به دوستان
انتقاد شدید نمایندگان مجلس از عملکرد ضعیف دولت در ساماندهی بازار
دولت از گرانی سکه هم سود میبرد!
گروه اقتصادی: آشفتگی بازار سکه و ارز و بیتدبیری مسؤولان در ساماندهی آن موجب شد علاوه بر نارضایتی مردم، نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. قیمت سکه و ارز مدتی است در بازار به شکل نامعقولی در حال افزایش است تا جایی که نرخ دلار در یکی، دو ماه اخیر حدود 300 تومان افزایش یافته و سکه نیز با حباب قیمتی بیش از 150 هزار تومان همراه شده است. دولت اگرچه برای ممانعت از افزایش قیمت سکه و تامین نیاز متقاضیان اقدام به حراج سکه در بانک کارگشایی کرده اما کارشناسان معتقدند این رویکرد بانک مرکزی نمیتواند مشکلگشای بازار سوداگرانه و پرحاشیه سکه و ارز شود، از طرفی نیز نرخ ارز دولتی و بهدنبال آن قیمت ارز در بازار آزاد همچنان مسیر رشد را میپیماید و کسی جلودار آن نیست. نایبرئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی بر لزوم جلوگیری از رونق سوداگری در بازار ارز تاکید کرد. امیر خجسته در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به سوالش در نشست اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد درباره افزایش ناگهانی و غیرمنطقی نرخ برخی ارزها گفت: نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت کالاهای داخلی دارد و نمیتوان به نوسانات بازار بیتفاوت بود. نایبرئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملکرد وزارت اقتصاد باید درباره روند صعودی قیمت ارز در مدت اخیر مورد بررسی قرار گیرد، چرا که در 2 ماه گذشته قیمت دلار و یورو با نوسان روبهرو شده است. خجسته افزود: قیمت دلار در ماههای اخیر از حدود 3500 تومان به 4200 تومان رسیده و نرخ یورو نیز از حدود 4000 تومان به 5000 تومان افزایش یافته است و اقدامات کنترلی صورت نگرفته، این در حالی است که باید بازار ارز بهصورت اقتصادی مدیریت شود و نباید مدیریت بازار ارز در اختیار برخی سوداگران قرار گیرد. وی ادامه داد: با رشد نرخ ارز قیمت برخی کالاها بهصورت سرسامآور بالا رفته و این موضوع بدیهی است که بالا رفتن قیمت ارز متعاقبا به افزایش قیمت مایحتاج زندگی مردم و فشارهای اقتصادی بر جامعه منجر میشود. خجسته تصریح کرد: رها کردن قیمت ارز یعنی افزایش تمام اقلام خوراکی و غیرخوراکی که مایحتاج اصلی مردم است بنابراین به هیچ وجه این وضعیت قابل قبول نیست و وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مردم باشد. نایبرئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر اقتصاد باید با همراهی تیم اقتصادی دولت تدابیری اتخاذ کنند تا ثبات نسبی به بازار ارز بازگردد. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
شهادت «سیدعبدالحسین واحدی» مرد شماره 2 فداییان اسلام توسط رژیم پهلوی- 1335ش ارسال به دوستان
مسابقه مصرف
امیر استکی : «تحریک مصرف» به عنوان اصلیترین عامل «افزایش تقاضا» همواره برای «رونق اقتصادی» و «افزایش رشد اقتصادی» در اقتصادهای سرمایهداری مطرح بوده است. در سیستم به هم پیوسته تجارت جهانی افزایش مصرف در هر یک از واحدهای این سیستم منافعی را برای همه واحدها به دنبال خواهد داشت. درست است که در این سیستم هر واحد همه آنچه مصرف میکند را تولید نمیکند اما در شرایطی که این واحدها در یک سیستم جهانی تجارت آزاد به هم پیوسته شدهاند، اگر در هیچ واحدی محدودیتی برای افزایش مصرف بهوجود نیاید، در نهایت همه این واحدها به علت وابستگیهای متقابلشان از بالا رفتن مصرف بشدت استقبال خواهند کرد اما در عالم واقع همه واحدها از این افزایش مصرف «سود» نمیبرند. ارسال به دوستان
عضو کارگری شورایعالی کار:
وعده رفع قراردادهای سفید امضا عملی نشد
عضو کارگری شورایعالی کار با بیان اینکه راهاندازی سامانه «ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست» ضمانت اجرایی ندارد، گفت: هدف از راهاندازی این سامانه حذف قراردادهای سفید امضا بوده که تاکنون محقق نشده است. علی خدایی در گفتوگو با تسنیم، افزود: سامانه «ثبت قراردادهای کار و ثبت دادخواست» به صورت پایلوت در چند شهر اجرا شد تا اشکالات آن برطرف شود. اما حجم انتظاری که از این سامانه میرفت فراتر از موضوع ثبت قراردادها بود به همین دلیل پیوندهای مختلفی که باید با سامانه بسته میشد تا حدی زمانبر شد و هنوز در اختیار عموم قرار نگرفته است. البته تأخیر دولت بر اساس وعدههایی که برای راهاندازی سامانه داده شده بود جای سوال دارد. وی ادامه داد: یکی از مواردی که قرار بود معضل جامعه کارگری را حل کند بحث ثبت قراردادها بود که سامانه ثبت قراردادها را عاملی برای جلوگیری از ثبت قراردادهای سفید امضا میدانیم. یکی از ظرفیتهای مغفول ماده 10 قانون کار که کارفرما را مکلف میکند تا قرارداد کار را در 4 نسخه تنظیم و یک نسخه را به اداره کار تحویل دهد، همان جایی است که در قانون برای جلوگیری از انعقاد قرارداد سفید امضا پیشبینی شده بود که متأسفانه اجرایی نشده است. عضو کارگری شورایعالی کار با بیان اینکه قراردادهای سفید امضا یکی از موضوعات ضروری و حاد جامعه کارگری است، گفت: ما هم انتظار داریم هر چه سریعتر این سامانه در اختیار عموم قرار گیرد. هنوز ضمانت کافی برای ثبت این قراردادها دیده نشده است؛ در مذاکرات با دولت این معضل را مطرح کردیم، یعنی سوال داریم که اگر کارفرمایی این قرارداد را ثبت نکرد چه اتفاقی میافتد؟ اما تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیدهایم. تا زمانی که ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد راهاندازی سامانه ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون انرژی مجلس: افزایش قیمت بنزین فقط صورت مسأله را پاک میکند
برخی دستگاهها به دنبال دستبرد به جیب مردماند
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاکنون در چند مرحله بنزین گران شده اما جادهها ایمن نشده است، لذا گران کردن بنزین تنها پاک کردن صورت مساله عدم اجرای وظایف قانونی دستگاهها است. فریدون حسنوند در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به اظهارات وزیر راهوشهرسازی مبنی بر اینکه سوخت باید گران شود تا جادهها ایمن شود، گفت: راهکار انتقال مردم از وسایل نقلیه شخصی به وسایل عمومی گران کردن بنزین نیست، چرا که تاکنون تجربه این موضوع را بارها داشتهایم و در چند مرحله بنزین گران شده اما جادهها ایمن نشده است. وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر قیمت بنزین 100 تومان نبود که امروز هزار تومان فروخته میشود، افزود: مشخص میشود که نهتنها جادهها با افزایش قیمت بنزین ایمن نشده و حملونقل عمومی تقویت نشده است، بلکه افزایش قیمت در حملونقل عمومی بیش از گذشته مشاهده میشود و از سوی دیگر تاثیر منفی آن در قیمت سایر اقدامات در سطح کشور بروز کرد و اثر منفی برجای گذاشت. حسنوند با بیان اینکه استدلالهای وزارت راه غیرمنطقی و غیرکارشناسی است و تنها به دنبال گران کردن بنزین هستند، افزود: تا امروز کمیسیون انرژی با موضوع افزایش قیمت بنزین مخالف بوده و نظر خود را به صراحت اعلام کرده است. طرح این سخنان پاک کردن صورت مسالهای است که برخی دستگاهها رسالت و وظایف قانونی خود را انجام ندهند و تنها به دنبال دست کردن در جیب مردم باشند. وی ادامه داد: قطعا در گران کردن بنزین آثار منفی آن بر دوش طبقات متوسط و ضعیف جامعه است و با گران کردن بنزین هیچ مشکلی در زندگی قشر مرفه به وجود نمیآید و طبقه متوسط و ضعیف آسیب میبینند. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزیر راه بهتر است به دنبال اولویتگذاری و توزیع مناسب اعتبارات باشد، اظهار داشت: کمیسیون انرژی و کمیسیون عمران با حمایت کمیسیون تلفیق و تصویب مجلس یک درصد از درآمدهای نفت را به حملونقل ریلی اختصاص داد، لذا باید پرسید وزیر راه چه دفاعی کرد که این اعتبار قانونا در ردیف بودجه سال 96 قرار گیرد و چه پیگیریای کرد که این بودجه در ردیف اعتباری سال 97 قرار گیرد. وی تصریح کرد: اختصاص یک درصد از درآمدهای نفت به حملونقل ریلی تکلیف قانونی است و در برنامه ششم توسعه کشور آمده و لازمالاجراست، لذا بهتر است وزارت راهوشهرسازی به تکلیف قانونی خود عمل و دولت را ملزم به اجرای برنامه ششم توسعه کند تا این یک درصد را به حوزه حملونقل ریلی تخصیص دهد و سایر دلایل و توجیهات فرافکنی است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|