|
ارسال به دوستان
هزینههای جاری در بودجه سال 97 رشد کرده است
افزایش درآمد دولت از جیب ملت
گروه اقتصادی: لایحه بودجه 97 که روز یکشنبه تقدیم مجلس شد، حرف و حدیثهای فراوانی را در پی داشته است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
عضو کمیسیون عمران مجلس:
آخوندی مقصر اصلی کاهش بودجههای عمرانی است
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وزیر راه درباره بودجههای عمرانی باید با دولت رایزنی کند، گفت: آخوندی ۵ ماه قبل دوباره مسؤولیت وزارت راهوشهرسازی را برعهده گرفته و نگاه دولت را میدانست، فکر میکنم پاک کردن صورت مسأله دردی را درمان نمیکند. محمد دامادی در گفتوگو با تسنیم با تاکید بر اینکه شخص وزیر راهوشهرسازی مسؤول کاهش بودجههای عمرانی وزارت راه است، گفت: در بحث بودجههای عمرانی بیشتر از خود عدد بودجه، میزان تخصیصها به پروژههای عمرانی مهم است. متاسفانه با وجود آنکه بودجه عمرانی در لایحه دیده میشود اما تخصیص آن پایین است. وی ادامه داد: این مسأله باعث ایجاد مشکل و رکود شدید پروژههای عمرانی در کشور شده است. وی با بیان اینکه این وضعیت خسارتهای سنگینی را به اقتصاد کشور وارد میکند، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر پیمانکاران مطالبات بسیار زیادی دارند و پیمانکاران بزرگ ورشکست شدهاند. وی بیان کرد: کشور به اجرای پروژههای عمرانی نیازمند است و وقتی میخواهیم با عددهای پایین پروژهها را اجرا کنیم، نتیجه آن کاهش کیفیت و افت آن است. عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «فکر میکنم آقایان به جای اینکه از بودجه عمرانی کم کنند باید هزینههای جاری کشور را بدرستی مدیریت کنند»، اظهار کرد: هزینههای جاری کشور به طور مداوم در حال افزایش و دولت نیز بزرگتر شده و مظلومترین بخش، بودجههای عمرانی است. دامادی با تاکید بر اینکه کمیسیون عمران مجلس نسبت به کاهش بودجههای عمرانی واکنش مناسبی نشان میدهد، افزود: دولت باید سعی کند هزینههای اضافه خودش را حذف کند. وی یادآور شد: دولت باید نهتنها بودجههای عمرانی کشور را کاهش ندهد بلکه میزان تخصیصها را افزایش دهد. وی با بیان اینکه برخی پروژههای کشور عمر 20 تا 30 ساله دارد، تصریح کرد: بودجهای که تصویب میشود نمیتواند پویایی لازم را داشته باشد، اگر پروژههای عمرانی کم یا تعطیل شود، اشتغال و اقتصاد کشور دچار مشکلات اساسی میشود. وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمدهای از دلایل کاهش بودجههای عمرانی به رایزنیهای وزیر راهوشهرسازی بازمیگردد، اظهار کرد: وی باید در دولت از بودجههای عمرانی دفاع کند، نباید همیشه بحث را به اینجا برسانیم که بگوییم وضع منابع مالی خوب نیست و پول نداریم. عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: باید بتوانیم دولت را متقاعد کنیم، بنده که در هیأت دولت نیستم یا در جلسات کمیسیون زیربنایی دولت حضور ندارم. وزیر راهوشهرسازی باید دولت را متقاعد کند بودجههای جاری را نسبت به بودجههای عمرانی متناسب کند. دامادی گفت: پویایی بودجه به این است که «جاری» نسبت به «عمرانی» تعادل متوازنی را داشته باشد و باید آقای آخوندی این کار را انجام دهد؛ وی مسؤول این کار است. ارسال به دوستان
رئیس اتاق بازرگانی ایران:
حذف هر امضا دیواری از فساد را فرو میریزد
گستردگی کانونهای فساد در کشور و شیوع فراگیر آن، لزوم اقدامات جدی برای حل این معضل اساسی را در کشور دوچندان میکند. به این معنا که فساد، پیامدهای سیاسی، اقتصاد و اجتماعی گسترده دارد و میتواند مسیر رشد و توسعه اقتصادی را کاملا منحرف کند. به گزارش مهر، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در سال گذشته ایران از نظر گستردگی فساد اقتصادی، در یکچهارم پایانی فهرست کشورهای فاسد قرار گرفت، گفت: تضعیف امنیت اقتصادی، افزایش فعالیتهای زیرزمینی، بیثباتی در کشور، اختلال در سرمایهگذاری، افزایش هزینههای معاملات و انحراف استعدادها تنها بخش کوچکی از آثار زیانبار فساد در کشور است. وی اظهار داشت: به ازای کاهش هر امضا، دیواری از فساد فرو میریزد چراکه اکنون تورم مقررات داریم. وی تصریح کرد: فساد در نهایت، اعتماد عمومی را از بین برده و سرمایه اجتماعی را به نابودی میکشاند. بر این اساس مطالعات مختلف نیز نشان میدهد که فساد اداری، میتواند رشد سرانه تولید ناخالص یک کشور را بین یک تا ۷ درصد کاهش دهد و نتایج یک مطالعه درباره اثر فساد روی تجارت دوجانبه کشورها نیز در منطقه خاورمیانه بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ نشان میدهد کاهش یک درصدی فساد میتواند باعث افزایش 53/3 درصدی صادرات کشورها شود و درباره واردات این رقم، 27/2 درصد است. به گفته شافعی، متاسفانه شاهد این هستیم که هزینهها و پیامدهای رفتارهای فسادآلوده به طرق مختلف به جامعه و بویژه بازیگران اقتصادی و فعالان اقتصادی واقعی و سالم، تحمیل میشود. در چنین محیطی، فعالیتهای غیرمولد به فعالیتهای مولد، ارجحیت خواهد یافت و تمایل برای ورود به فعالیتهای تولیدی کاملا کاهش خواهد یافت چراکه برخورداری از کانالهای دیگر غیر از فعالیتهای سالم، بسادگی میتواند تحقق یابد. وی اظهار داشت: در چنین شرایطی، بنگاههای اقتصادی معمولا به جای اینکه درصدد بهبود بهرهوری باشند، در تلاش برای دستیابی به مجوزهای خاص و دسترسی به موقعیتهای انسانی هستند و انگیزه کافی برای ارتقای بهرهوری به وجود نمیآید. بر این اساس است که مشاهده میشود بسیاری از بنگاههایی که در سالهای اخیر وارد میدان میشوند، الزاما کارایی ندارند بلکه بر بال پرواز رانت و فساد سوار میشوند. شافعی گفت: رانت و فساد اکنون در کشور سیستمی شده و ریشه گرفته است، پس نیازمند توجه جدی و کاری اساسی است. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
ورود نخستین اتومبیل به ایران در زمان مظفرالدینشاه قاجار- 1279ش ارسال به دوستان
اخبار
تقویت ۳۵۳ واحدی شاخص کل ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|