|
رئیس کمیسیون تلفیق:
دولت میخواهد گرانی بنزین را گردن مجلس بیندازد
بنزین 1150 تومانی گزینه جدید
گروه اقتصادی: دولت از همان روزهای اول تقدیم لایحه بحثبرانگیز بودجه 97 مجبور شده عقبنشینی کند تا جایی که بنزینی که دولت فکر میکرد تا بالای 1500 تومان افزایش پیدا خواهد کرد قرار است 1150 تومان عرضه شود. به گزارش «وطنامروز»، محمدباقر نوبخت آنقدر از لایحه بودجه 97 دفاع میکرد که بسیاری فکر میکردند دولت قرار است تحول عظیمی در اقتصاد به وجود آورد اما دقت در جزئیات لایحه نشان داد لایحه بودجه 97 نهتنها شفافیت کافی را ندارد بلکه فشار بسیاری را بر مردم وارد میکند. حذف میلیونها نفر و افزایش قیمت حاملهای انرژی از برنامههای دولت برای بودجه 97 بود. همین پیشبینیها بازار را نگران کرد و همه حرف از گرانی میزدند و جو روانی اقتصاد 97 چند ماه زودتر کار خود را کرد و افزایش قیمتها آغاز شد. مهمترین مساله، قیمت سوخت بود که نوبخت، سخنگوی دولت تلویحا آن را تایید و حتی در گفتوگو با رسانه مجلس اعلام کرد بنزین حتی احتمال دارد بیش از 1500 تومان شود. با آغاز انتقادات و اعتراضات اقصادی و مخالفت کارشناسان، سرانجام دولت عقبنشینی کرد و حتی نمایندههای مجلس اعلام کردند دولت با بنزین 1200 تومانی موافقت کرده است. در این شرایط شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرد مردم کارت سوخت خود را دریافت کنند تا باز هم بحث سهمیهبندی و بنزین دونرخی آغاز شود. گویا دولت که از قدرت پیشبینی زیادی برخوردار نیست نمیتواند برنامهریزی درستی در این زمینه داشته باشد و همواره برنامهریزیهایش بعد از اعلام و اتخاذ تصمیمهای اقتصادی عوض میشود. مثلا در بحث یارانه نقدی دولت وقتی دید 97 درصد مردم خواهان دریافت یارانه نقدی شدهاند 4 سال پرداخت یارانه را ادامه داد و بعد از انتخابات تصمیم به حذف آن گرفته است یا درباره بنزین و سوخت نیز نوبخت اعلام کرده بود دولت سوخت را گران میکند تا شغل ایجاد کند اما حالا سرنوشت بنزین و قیمت سایر حاملهای انرژی مبهمترین بحث در لایحه بودجه 97 شده است. رفتارهای دولت آنقدر عجیب و غریب بوده که تاجگردون، نماینده حامی دولت نیز اعلام کرده دولت میخواهد گرانی بنزین را به گردن مجلس بیندازد! غلامرضا تاجگردون در گفتوگو با خانه ملت، با اشاره به صحبتهای رئیسجمهور در این باره که مسؤول مستقیم برنامه و بودجه در کشور شخص رئیسجمهور است، اظهار داشت: رئیسجمهور در 5 سال گذشته اختیار داشت هم هدفمندی را اصلاح و هم یارانه نقدی اقشار پردرآمد را حذف کند و هم اختیار داشت قیمت بنزین را افزایش بدهد که تاکنون دست به چنین کاری نزده است. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما مسؤولیت ایشان را به استناد قانون اساسی در زمینه برنامه و بودجه قبول داریم، بنابراین رئیسجمهور مسؤول کل برنامه و بودجه باشد و این مسؤولیت را به گردن مجلس نیندازد. نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیسجمهور تاکید دارد اگر تبصرههای 14، 18 و 19 لایحه بودجه مورد توجه قرار نگیرد، در واقع لایحه بودجه دولت نیست، گفت: دولت این اختیار را دارد که بنزین را گران کند یا یارانه نقدی مدنظر قانون هدفمندی را حذف کند، دولت 5 سال چنین اختیاری داشته است اما تاکنون به آن عمل نکرده است و حالا میخواهد بار این موضوعات را به گردن مجلس بیندازد. وی تاکید کرد: اما مجلس این مسؤولیت و اختیار را تقدیم دولت میکند. رئیسجمهور میخواهد بار این مسؤولیت را به دوش مجلس بگذارد، در حالی که مجلس متوجه این امر است و تاکید داریم رئیس برنامه و بودجه کشور باید این امور را انجام دهد. تاجگردون در پاسخ به صحبت رئیسجمهور در این زمینه که مجلس اگر لایحه بودجه را تغییر میدهد باید پاسخگوی مردم باشد، بیان داشت: مجلس تغییری در لایحه بودجه و تبصرههای مدنظر دولت نداده است، دولت خواسته است 37 هزارمیلیارد تومان یارانه نقدی بدهد و کمیسیون تلفیق قبول کرده است، دولت عنوان کرده که میخواهد یارانه عدهای را قطع کند و در کمیسیون همین موضوع پذیرفته شده است. همچنین نایبرئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به منتفی شدن بنزین ۱۵۰۰ تومانی در سال۹۷، دونرخی شدن و استفاده از کارت سوخت یا افزایش ۱۵ درصدی را از پیشنهادات جایگزین توسط مجلس برشمرد. به گزارش تسنیم، هدایتالله خادمی با اشاره به حذف کامل تبصره 18 در کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: «ما اعتقاد داشتیم شدت افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رکود اقتصادی شدیدتر و ریزش شغل خواهد شد». وی افزایش شدید قیمت صدها کالا در ادامه افزایش 60 درصدی قیمت حاملهای انرژی را مورد اشاره قرار داد و گفت :«دولت میتوانست از سال 92 با شیب ملایمی افزایش قیمت را اعمال کند، بنابراین کمیسیون انرژی کل تبصره 18 را رد کرد». خادمی دونرخی شدن و استفاده از کارت سوخت یا افزایش 15 درصدی را از دیگر پیشنهادات دانست و افزود: «تصور میکنم به سمت کارت سوختی حرکت کنیم که حذف نشده و تنها مدتی کنار گذاشته شده بود. همچنین دونرخی بودن بنزین نیز به صورت پیشنهاد مطرح شد». وی افزود: مردم توان پرداخت هزینههای سنگین را ندارند و دولت افزایش قیمت بنزین را به عنوان درآمدزایی برای خود پیشبینی کرده بود. خادمی با بیان این مطلب افزود: «ما نیز در برخی مواقع نظارت صحیحی نداریم و اگر بعد نظارتی را تقویت کنیم، در راستای شأن مجلس عمل شده و بسیاری از مشکلات حل و فصل میشود ولی هماینک این مشکل وجود دارد». وی در ادامه گفت: «بخشی از نظارت صورت میگیرد ولی در بسیاری زمینهها مشکلاتی ایجاد کرده است و شاید اگر کار نظارتی خود را بخوبی انجام میدادیم، امروز هیچ جوانی بیکار نبود!» ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» از وضعیت تجارت و صادرات محصولات کشاورزی
تجارت خارجی ایران جاده یکطرفه است
دانش پورشفیعی: محصولات کشاورزی به عنوان کالاهای غیرنفتی سهم با ارزشی در سبد صادراتی هر کشوری دارند. ایران نیز بهدلیل دارا بودن اقلیمهای متنوع آب و هوایی و تولید و پرورش انواع میوهها و مرکبات، تولیدکننده مهمی در منطقه و جهان بوده و در تولید بیش از 10 محصول، دارای رتبه تکرقمی است. این قابلیتها و برخورداری از 300 روز آفتابی سبب شده تا محصولات کشاورزی تولیدی دارای کیفیتی بالا و ارگانیک باشد به طوری که برای آن در بازارهای صادراتی رقیبی جدی وجود ندارد. اما آنچه در این سالها باعث شده تا با وجود همه این مزیتها، بازار صادراتی محصولات کشاورزی ایرانیان صدمه دیده و رقبا جای ایران را بگیرند، ضعف در برخی زیرساختها است که تداوم آن در این سالها آسیب جدی به این صادرات غیرنفتی زده است. یکی از این موضوعات، بستهبندی محصولات است. موضوع دیگر سورتینگ (درجهبندی و دستهبندی) است. متأسفانه ضعف آشکار و گاهی تنبلی در انجام این دو مهم چنان ضربهای به جایگاه صادراتی محصولات کشاورزی ایران در بازار هدف زده که منجر به رویگردانی کشور مقصد از خرید میوههای ایرانی و در نهایت به قیمت از دست دادن آن بازار تمام شده است. اگر چه آموزشهای لازم برای دستهبندی و درجهبندی و سپس بستهبندی انواع محصولات از راههای گوناگون فراهم است اما اندیشه به دست آوردن سود کوتاهمدت و سریع در ذهن برخی تجار، سالها زحمات بازرگانان و تجار قانونمند و شریف را تباه کرده است. در بخش بستهبندی نیز ضعف آشکار و کمدوام بودن بستههای ارسالی سبب میشود تا محصولات براساس ضربات احتمالی آسیب ببیند و اگر چه میوههای چیده شده در بسته از بهترینها بوده اما بهدلیل بستههای غیرکیفی و ناکارآمد از نظر جنس، آن محصول ممتاز پس از رسیدن به بازار هدف، غیرقابل استفاده شده است. این بستههای زشت و بدرنگ با چاپهای بیکیفیت، مشتری را نسبت به آن بیانگیزه میکند، همچنان که در این بخش میتوان از عدم توانایی صادرکنندگان ایرانی در بستهبندی ممتاز زعفران یاد کرد که از گذشته تاکنون موجب شده زعفران ایران در ایتالیا و به نام آن کشور سورتینگ، بستهبندی و در دنیا فروخته شود. ارسال به دوستان
اخبار
نفتکش ایرانی همچنان در دریای چین شرقی در آتش میسوزد ارسال به دوستان
اخبار
تلگرام و اینستاگرام ایرانی میآید ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|