|
نگاهی به کتاب «مگر چشم تو دریاست» اثر جواد کلاتهعربی
خط به خط حماسه
فهیمه اسماعیلی: «این کتاب، روایت یک مادر است. روایت مادر 4 جوان برومند؛ یکی از یکی گیراتر؛ که روزگاری از زیر قرآن ردشان کرد، آب پشتشان ریخت و ازشان دل کند و دل نکند. مادری که وقتی تنهاست، راه میرود، با گوشه چادرش قاب عکس جوانهایش را پاک میکند، درددلهایش را بهشان میگوید و با گوشه همان چادر، چشمش را خشک میکند اما مادری که وقتی مینشینی کنارش، مثل روزهای اول جنگ، آتشین حرف میزند و وقتی از 4 فرزند شهیدش میگوید، سر بالا میگیرد، محکم حرف میزند و زینبوار روایت فتح میکند. مادری که وقتی پرپر شدن گلهایش را یکی پس از دیگری میبیند، رمق از پایش میرود، زانو میزند اما دوباره میایستد و به راهش ادامه میدهد. مادری که مادریهایش مال وقتی است که تنهاست. این کتاب، روایت یک همسر است از یک مرد؛ مردی که وقتی پشت تریبون نماز جمعه میایستاد و تفنگ بهدست، مردم را به جنگ و جهاد و حمایت از حضرت امام و انقلاب فرامیخواند، خودش پیشاپیش، بچههایش را فرستاده بود جنگ و شهید داده بود. مردی که پس از شهادت سومین فرزندش، فکر نکرد دیگر تکلیفش را در قبال اسلام و انقلاب انجام داده و این آخرین فرزندش را بگذارد برای روز پیری، عصایش باشد. کسی که فکر میکرد اگر جانمازش را جلوتر از مردم میاندازد و پیشنمازشان میشود، باید در همه کارهای دیگر هم جلوتر از همان مردم بایستد و پیشقدمشان باشد. باران وقتی میبارد چطور بیمنت بر سر همه خلق خدا فرود میآید، همانطور بود؛ امام همه جماعت شهر. امام جماعت باحجاب و بدحجاب، ریشدار و بیریش، فقیر و غنی اما با این همه، این کتاب، روایت یک مادر است». ارسال به دوستان
مجموعه قصیدههای «سیاه مست سایه تاک» رونمایی شد
اسفندقه، اخوان جوان است
آیین رونمایی از مجموعه قصیدههای مرتضی امیری اسفندقه با عنوان «سیاه مست سایه تاک» با حضور چهرههای مختلف فرهنگی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد. به گزارش فارس، محمدکاظم کاظمی در این مراسم گفت: مرتضی امیریاسفندقه به عنوان کسی که حیات قصیده را تداوم بخشید باید مورد توجه قرار گیرد که اگر او و قصایدش نبود این قالب کمرونق بود، هر چند شاعران جوانتر قصیده گفتهاند اما حقیقت امر تداوم یک قالب این است که آن قالب در کتابهایشان جدی باشد و این سبب شده نقش امیری در قصیده انکارناشدنی باشد. کاظمی افزود: در این قصیدهها بویژه در نیمه دوم فضای خاصی به چشم میآید که بیشتر انجمنی است و همین سبب میشود از برد شعر در میان عموم کم کند و کارکرد عمومی نداشته باشد. معمولاً با عبارت قصیدهواره ارتباط نمیگیرم آن هم با شعر و شاعری مثل مرتضی امیریاسفندقه که هم شعرش شعر است و هم خودش شاعر و باید با افتخار این کتاب را بلند کرد و گفت قصیده زنده است. سعید حدادیان هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: ویژگی امیریاسفندقه که باید به آن توجه کرد، این است که اصرار دارد اخوانیه بسراید که به خاطر روحیه معلمی او است. او با سرودن اخوانیه در حال کار تربیتی کردن است و این نکته نباید مغفول بماند. علیرضا قزوه با اشاره به نقش امیریاسفندقه در شعر این روزگار گفت: مرتضی امیریاسفندقه از نظر برکتی که برای شعر ما داشت نظیر ندارد و احساس میکنم کسی جای او را در شعر پر نخواهد کرد. سلوک او یک ویژگی منحصربهفرد است که در دیگر شعرا دیده نمیشود. قزوه گفت: اخوان ثالث روی این اشعار سایه انداخته و اگر بخواهیم اخوان جوان را نام ببریم باید مرتضی امیریاسفندقه را اخوان دانست. مرتضی امیریاسفندقه در پایان این مراسم پس از تشکر از حاضران گفت: جای خالی جاودانیاد مهدی اخوان ثالث را هیچکس نمیتواند پر کند و شعرهای او مافوق طبیعت و طاقت بشر است. امیریاسفندقه گفت: بر این باورم که جهان را حروف الفبا نجات میدهد نه بمب اتم و این حروف معجزه خود را انجام میدهند. در عصر نیما، اخوان، فروغ، بامداد، سرشک، قیصر و پروین اعتصامی ما که شاعر نیستیم اما باید حرفمان را بزنیم و برویم؛ تا عشق و ایران بین ما هست؛ آن هم در ایرانی بدونجناح و پاینده. ارسال به دوستان
انتخاب باغ کتاب تهران به عنوان پردیس هنرمندان حاشیهساز شد
جدایی سینما از رسانه
سالنهای سینمای باغ کتاب تهران در حالی به مناسبت آغاز سیوششمین جشنواره فیلم فجر رسما کار خود را آغاز خواهند کرد که قرار است بر اساس تصمیم مدیران این دوره از جشنواره، سالنهای باغ کتاب میزبان سینماگران و هنرمندان شود. به گزارش «وطن امروز»، موضوع جابهجایی سالن رسانههای جشنواره فجر از جمله موضوعات پرحاشیه جشنواره فجر امسال بود که با اعلام انتخاب پردیس ملت به عنوان سالن رسانههای این دوره بحثهای زیادی پیرامون این تصمیم در میان اهالی رسانه شکل گرفت اما خبر انتخاب باغ کتاب تهران به عنوان پردیس ویژه هنرمندان و اهالی سینما و عملیاتی شدن بحث جداسازی سینماگران از اهالی رسانه به واسطه عدم امکان حضور آنها در باغ کتاب موضوعی بود که موجب اعتراض اهالی رسانه قرار گرفت. برخی از اهالی رسانه با نگارش نامهای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتراض خود را نسبت به این تصمیم که بدون هماهنگی و مشورت با اهالی رسانه اتخاذ شده بود، اعلام کردند. بویژه آنکه برگزاری مراسم «دو قدم تا سیمرغ» که در چند روز گذشته به عنوان برنامه مقدماتی این دوره از جشنواره فجر در پردیس ملت برگزار شد، نقاط ضعف این مکان برای برگزاری جشنواره فجر را بیش از پیش نمایان کرد. هر چند که بعید است این اعتراض دیرهنگام به نتیجه موردنظر در سال جاری دست پیدا کند و توانایی جابهجایی محل برگزاری جشنواره را داشته باشد ولی به نظر میرسد بتواند تاثیری در سایر تصمیمات مشابه مدیران جر در سالهای بعد بگذارد. در پردیس باغ کتاب10 سالن سینمایی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد که سالن اصلی پذیرای 450 نفر است. این پردیس با گنجایش مجموعا 1300 نفر در طول روزهای برپایی جشنواره سیوششم، میزبان اهالی سینما و هنرمندان خواهد بود. به گفته فرشاد شهیدزاده، مدیر ارتباطات و امور بینالملل باغ کتاب، این مجموعه در جشنواره فیلم فجر فقط میزبان هنرمندان و پس از پایان جشنواره پذیرای شهروندان است. گفتنی است افتتاحیه سیوششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای احسان کرمی روز پنجشنبه ۱۲ بهمنماه برگزار میشود. همچنین مراسم اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه ۲۲ بهمنماه و با اجرای رضا رشیدپور برگزار خواهد شد. ارسال به دوستان
نقدی به تصمیم اشتباه یک برنامه تلویزیونی درباره برگزاری نظرسنجی برای فیلمهای فجر
بیایید روند داوری جشنواره را مختل نکنیم!
گروه فرهنگ و هنر: فضای اجتماعی قطعا روی تصمیمات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی داوری جشنوارههای بزرگ اثرگذار است و همین مسأله باعث میشود در بزنگاههای مهم همه طرفهای ذینفع با استفاده از همه امکانات رسانهای تلاش کنند تا سهم خود از فضای اجتماعی را بیشتر کنند. «جشنواره فیلم فجر» هم از این قاعده مستثنا نیست و تلاش کارگردانان، تهیهکنندگان و عوامل فیلمها از یک ماه پیش برای آنکه نظرها را به سمت فیلم خود برگردانند شروع شده است. در این میان اما برخی رفتارها بیشتر از آنکه مثبت باشد نتیجه عکس میدهد و مسیر واقعی داوری جشنواره را به سمت تصمیمات توهمی ناشی از همین فضای اجتماعی سوق میدهد. رضا رشیدپور، مجری برنامه «حالا خورشید» دیروز میزبان داروغهزاده، دبیر این دوره جشنواره فیلم فجر بود و از داروغهزاده قول 100 صندلی برای مخاطبان برنامهاش را گرفت. رشیدپور برای آنکه بخواهد این 100 نفر را انتخاب کند یک نظرسنجی 2 مرحلهای را طراحی کرده است که در مرحله اول از طریق کانال برنامه از بین 23 فیلم رأیگیری میشود و سپس از 9 فیلم برتر از نظرسنجی نخست در یک نظرسنجی پیامکی به رأی گذاشته میشود تا فیلم پدیده این دوره از جشنواره از سوی مخاطبان حالا خورشید مشخص شود. این فرآیند در حالی طراحی شده است که با توجه به محدودیت بلیتهای جشنواره فیلم فجر طبیعتا بخش زیادی از مخاطبان حالا خورشید اساسا فیلمهای جشنواره را نخواهند دید و در فرآیندی رأی میدهند که هیچ شناختی نسبت به محتوا، ساخت و... فیلمها ندارند. اگرچه حالاخورشید نظرسنجیاش را پیش از جشنواره هم شروع کرده که هنوز هیچ کس فیلمها را ندیده است. رضا رشیدپور احتمالا تلاش داشته است با این کار فضای عمومی را از طریق برنامه خودش درگیر جشنواره فیلم فجر کند و به دیده شدن این جشنواره کمک کند اما مشخص است این نحوه ورود غلط او درباره نظرسنجی برای فیلمها به جز اینکه فشاری روانی- اجتماعی بر هیأت داوران و ابزاری برای برخی از لابیها شود نتیجه دیگری نخواهد داشت و در نهایت تنها منجر به مختل شدن روند این جشنواره تخصصی و مهم فیلم ایران خواهد شد. رشیدپور در حقیقت تصمیمی از جنس رفتار مدیران درباره خودروهای هیبریدی گرفته است که منطقی نداشت و خود تمام قد در برابر آن ایستاد. حالا باید دید او درباره این تصمیم فکر نشدهاش تجدیدنظر میکند یا قرار است این مسیر ادامه یابد. ارسال به دوستان
اخبار
بیرحمی صنعت ترجمه به «آتش و خشم» ترامپ ارسال به دوستان
اخبار
با 3 سال تأخیر برگزار میشود ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|