|
آیا دروغ راه جدید شبهروشنفکران سینما برای دیده شدن است؟
توهم و دروغ!
محسن شهمیرزادی: «خستگیناپذیر در دروغ، کلیک و لایک و فالوئر به چه قیمتی»؛ اینها عباراتی بود که مهناز افشار در توصیف افرادی به زبان آورد که معتقد بود آنها برای کلیک، لایک و فالوئر و در یک کلام برای بیشتر دیده شدن، حاضر به دروغپردازی و تحریک مردم هستند. این واکنش او در برابر ابهاماتی بود که پیرامون زندگی شخصی و مالیاش منتشر شد. انتقادی که بسیاری از سلبریتیها نیز نسبت به «توده» مردم در فضای مجازی دارند و مدام بر طبل «باید فرهنگسازی کنیم» میکوبند. آنها با بیان اینکه در فضای مجازی میتوان به آسانی دست به ایجاد شایعه زد، بر این نکته تاکید دارند که فقر فرهنگی مردم موجب میشود این شایعات به سرعت گسترش پیدا کند. آنها همچنین دروغپردازان و شایعهآفرینان را انسانهایی مغرض میدانند که وجودشان برای جامعه مضر است اما بیشک تکلیف سلبریتیها جدای از مردم است. آنها الگوی جامعه و نخبگان فرهنگی کشور هستند که مجازند در هر موضوعی اعم از سیاست، اجتماع، اقتصاد و... اظهارنظر کنند. آنها مجازند هر سخنی بگویند بدون آنکه بازخواست شوند. ارسال به دوستان
برگزاری سیزدهمین جشنواره دانشآموزی فیلم دفاعمقدس در کرمان
یادگاری شهید سیاحطاهری برای دانشآموزان مناطق زلزلهزده کرمان
سیزدهمین جشنواره دانشآموزی فیلم دفاعمقدس در مناطق زلزلهزده استان کرمان برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، سیزدهمین دوره جشنواره خودجوش دانشآموزی فیلم دفاعمقدس به همت جمعی از هنرمندان سینما، نویسندگان و جانبازان دوران دفاعمقدس با هدف تغییر روحیه آسیبدیدگان زلزله استان کرمان، در شهرستانهای کوهبنان و راور برگزار شد. در ایام برگزاری این جشنواره تمام دانشآموزان این شهرستانها و روستاهای اطراف به طور رایگان به محل برگزاری جشن منتقل شده و از برنامههای کاملاً شاد و آموزنده آن استفاده کردند. در حاشیه این برنامه به تمام دانشآموزان این مناطق بستههای نوشتافزار اهدا شد و کتاب «آن بیستوسه نفر»، خاطرات احمد یوسفزاده از آزادگان نوجوان کرمانی و فیلم مستند مربوط به آن، بین تمام معلمان رایگان توزیع شد. هنرمندانی همچون امیرمحمد متقیان، مالک حدپورسراج، محمدرضا هدایتی، سیدعلی صالحی (بازیگران سینما و تلویزیون) و آقایان سیدرضا میرکریمی، حسین ترابی و همایون امامی (کارگردانان سینما)، ملا صالح قاری (آزاده قهرمان) و احمد یوسفزاده (نویسنده) با همراهی در برگزاری این جشنواره ضمن اجرای برنامههایی شاد، جهت بالا بردن روحیه سختیپذیری در مقابله با مشکلات گذرای زلزله، دانشآموزان را با معارف مقاومت ملت ایران در زمان دفاعمقدس آشنا کردند. طی 4 روز برپایی سیزدهمین دوره این برنامه بیش از 9200 دانشآموز این مناطق به همراه تعدادی از والدین و معلمان خود از این برنامههای مفرح استفاده کردند. گفتنی است این برنامهها به صورت کاملا خودجوش، توسط شهید سعید سیاحطاهری از شهدای مدافع حریم و حرم پایهگذاری شده و تمام دورههای آن صرفا در مناطق محروم و آسیبدیده با سیاست سهگانه اجرا میشود. ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «از عشق تا عشق» اثر «ابراهیم اسماعیلیاراضی»
همنشین با «صریحترین آیه شکوفایی»
سیفالله نجاریان: «اگر میدانستم آنجا که «حسین منزوی» از من خواست مصاحبه را قطع کنم قرار نیست دوباره ادامه دهیم هیچ وقت اجازه نمیدادم این مصاحبه تمام شود». این جمله در مقدمه ابراهیم اسماعیلیاراضی بر کتاب «از عشق تا عشق» آمده است. کتابی که مصاحبه بلند ناتمام با حسین منزوی را در خود دارد. مصاحبهای که اگر ادامه پیدا میکرد و اجل به حسین منزوی فرصت میداد شاید پرده از اتفاقات جالبی در عرصه شعر معاصر کنار میزد. اتفاقاتی که حسین منزوی شاهد آنها بوده و به عنوان یک راوی صادق میتوانست روایتگر آنها باشد. این کتاب هرچند روی جلد آن عبارت یک «گفتوگوی بلند ناتمام» درج شده با این حال حدود ۳۰۰ صفحه دارد که در آن منزوی از دوران کودکی تا سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی را مرور میکند. خاطرات کودکی و روزهایی که با سختی روزگار گذرانده است. این اثر را باید در دسته آثار تاریخ شفاهی قرار داد که چند سالی است شاهد گسترش آثاری در این گونه، با محوریت ادبیات هستیم. تاریخ شفاهی یکی از شیوههای پژوهش در تاریخ است که به شرح رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاهها، شنیدهها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجرا میپردازد. تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب شدن، خصلتی گفتاری دارد. این نکتهای است که در کتاب «از عشق تا عشق» نیز به چشم میآید و خواننده در طول کتاب لحن راوی را که همان «حسین منزوی» باشد در سراسر متن حس میکند. لحن حسین منزوی و خستگی و دلزدگیاش از روزگار را در این کتاب بخوبی میتوان لمس کرد و حدس زد شاعر غزلسرای همروزگار ما چگونه روزهای پایانی عمرش را در خانهای در زنجان سپری میکرده است. در فرآیند مصاحبه تاریخ شفاهی 2 عامل مصاحبهکننده و راوی ارتباطی تنگاتنگ یافته و مصاحبهکننده به عنوان شنوندهای فعال، نقشی اساسی ایفا میکند تا مصاحبهشونده (راوی) در فضایی آرام و بیدغدغه به شرح و بسط دیدگاهها و شنیدههای خود بپردازد. ابراهیم اسماعیلیاراضی نیز در مقدمه این کتاب به رابطهاش با حسین منزوی اشاره میکند و به نسبت رابطه خود با او میپردازد تا خواننده بداند این کتاب اگر اسماعیلیاراضی پشت آن نبود شاید هیچگاه متولد نمیشد. در طول مصاحبه نیز این موضوع به چشم میآید و خواننده درمییابد مرحوم منزوی به اسماعیلیاراضی اعتماد دارد و با او راحت سخن میگوید. فضای آرام مصاحبه که در منزل مرحوم منزوی تدارک دیده شده در بیان خاطرات و مرور سالهای دور بسیار موثر است و همین سبب شده نکاتی پیرامون فضای حاکم بر شعر در سالهای پیش از انقلاب و همچنین سالهای اولیه انقلاب مطرح شود که در نوع خود جالب توجه است. اسامی و نامهایی که از زبان منزوی بیان میشود اسامی مهمی هستند. نامهایی که برخی در آن زمان از چهرههای جوان شعر پارسی بودند و بعدها هرکدام اسم و رسمی یافتند یا برخی که همان زمان از قلههای ادب پارسی بوده و خاطرات منزوی از آنها در نوع خود جالب توجه است. بدیهی است نقش مصاحبهگر در این میان، نقشی فعال و پویاست و گفتوگوی متقابل مصاحبهگر و راوی با بهکارگیری شیوههای اصولی و استاندارد مصاحبه تاریخ شفاهی به آشکارشدن زوایای پنهان تاریخ و بازسازی دوباره آن منجر میشود. به همین خاطر اگر این مصاحبه ادامه پیدا میکرد و حسین منزوی تمام خاطراتش را برای اسماعیلیاراضی بازگو میکرد، بیشک زوایای پنهانی از شعر کشور در سالهایی که این شاعر در دوران جوانی بوده را برای خواننده امروز آشکار میکرد. در این کتاب حسین منزوی پیرامون نقش انجمنهای ادبی و محافلی که شاعران در آنها شرکت میکردند، سخنان بسیاری بر زبان میآورد از این رو خواننده به جایگاه و اهمیت انجمنهای ادبی در رشد فضای شعر پی میبرد. او اسامی شاعرانی را عنوان میکند که خواننده شاید تنها یادی و حتی نامی از آنها شنیده باشد ولی او روایتهایی نزدیک از شخصیتهایی چون مرحوم مشفق کاشانی، مرحوم مهرداد اوستا و... را در خاطراتش مورد اشاره قرار میدهد. از آنجا که منزوی یکی از موثرترین شعرای معاصر در عرصه غزل بوده و شعرش روی شاعران بعد از خودش بسیار اثر داشته این کتاب خواننده را به فضای ذهنی این شاعر غزلسرا که از قدرتمندترین غزلسرایان معاصر به شمار میرود، نزدیک میکند. او در این کتاب از نخستین تجربیات شاعری خود سخن گفته و این میتواند برای شاعران جوان مسالهای جالب باشد، زیرا منزوی برای بسیاری از شاعران جوان شخصیتی محبوب است که بسیاری از نوسرودههای خود را از روی اشعار این شاعر در همان قالب و وزن سرودهاند. برای مثال او به شعری اشاره میکند که از سوی شاعران بسیاری از آن استقبال شده و به آن شکل، شعری سرودهاند: ارسال به دوستان
اخبار
لغو گردهمایی اندیشمندان ضداستکبار جهانی «افق نو» را تعطیل کردند ارسال به دوستان
اخبار
ساخت سریال مفاخر ادبی ایران در رسانه ملی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|