|
گزارش «وطنامروز» درباره نگاه نابرابر و ابزاری سینمای آمریکا به زنان
پرده سیاه سینما!
محسن شهمیرزادی: زمانی که شرکتهای دخانیات روند رو به رشدی برای فروش سیگار داشتند، متوجه شدند که نیمی از جامعه یعنی زنان در بازار آنها نمیگنجند و همین بهانهای شد تا تیزرهای فراوان تلویزیونی در اینباره ساخته شود؛ تیزرهایی که زنان را با پوششی تحریککننده، سوار بر اتومبیل نشان میداد. زنانی که در فریم به فریم تبلیغات برای قدرتمند نشان دادنشان سناریونویسی شده بود و در نهایت این زنان قدرتمند سیگار در دست، تیزر را ختم میکردند. گفته میشود پخش گسترده این تیزرها فروش سیگار را چندین برابر کرد؛ برای زنان اعتماد به نفس و خودباوری، برای مردان لذت جنسی و برای صاحبانش سرمایه اقتصادی، آوردهای بود که باعث شد، زن از آن پس بیش از همیشه جلوی دوربین مورد توجه باشد. اما ماجرای رسوایی هاروی واینستین، دومینویی آفرید که پس از حدود یک سال هر روز هالیوود زنانی را به خود میبیند که از تجاوزهای جنسی، نابرابریهای حقوقی و درآمدی و بحرانهای مختلف صدایشان بلندتر شده و «صنعت سینما» را با بحرانهای پیشبینی نشدهای مواجه کردهاند. ارسال به دوستان
واکنش 2 هنرمند به سوءاستفاده از اظهاراتشان درباره برنامه ۹۰
ارجمند: من سیاسیباز نیستم
رویگری: فردوسیپور جوانگرایی کند
داریوش ارجمند ضمن گلایه از سوءاستفاده صورت گرفته از صحبتهایش درباره حواشی برنامه «۹۰» تأکید کرد دعوای خانوادگی در صداوسیما را نباید به خیابان کشاند. به گزارش «وطنامروز»، هفتهگذشته و پس از انتشار خبری در ارتباط با پخش نشدن تنها یک قسمت از برنامه تلویزیونی نود، به دلیل تقارن زمان پخش برنامه با مسابقات جام ملتهای اروپا و بازی پرطرفدار انگلستان - اسپانیا، رسانههای سیاسی حامی عادل فردوسیپور، مجری برنامه نود به خبرسازی و موجسازی رسانهای در ارتباط با این اتفاق ساده پرداختند؛ موضوعی که باعث شد تا تعطیلی یک هفتهای برنامه نود آن هم در شرایط تعطیلی مسابقات لیگ برتر در هفته گذشته، تبدیل به مساله و دغدغه اصلی بسیاری از رسانههای سیاسی یک جریان خاص شود. کار تا آنجا پیش رفت که برخی از این رسانهها دست به دامن چهرههای سرشناس دنیای هنر شدند تا با انتشار گفتوگوهایی از آنها در راستای حمایت از این رفتار غیرحرفهای فردوسیپور، به نوعی کلیت مدیریت رسانه ملی و حق طبیعی آنها بر تصمیمگیری در زمینه پخش یا عدم پخش یک برنامه تلویزیونی را زیر سوال ببرند. البته این تکنیک عملیات روانی در ادامه با واکنشهای منفی همین چهرههای سرشناس روبهرو شد. در همین زمینه داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در رابطه با اظهار نظری که از وی در فضای مجازی پیرامون برنامه نود منتشر شده است، گفت: سوالی از من شد که قرار است برنامه نود تعطیل شود و من بر همین مبنا پاسخ دادم که تعطیلی این برنامه کار قشنگی نیست. بعد که از مسؤولان شبکه ۳ سوال کردم گفتند اساساً اینطور نیست و در واقع برنامه نود تعطیل نمیشود. من نمیدانم دنبال چه هستند. من سیاسیباز نیستم و نظرم را صریح میگویم. خدا سهراب سپهری را بیامرزد که میگفت: من قطاری دیدم که سیاست میبرد و چه خالی میرفت. خبرنگاری که نمیشناسمش از من پرسید میخواهند نود را تعطیل کنند من گفتم این برنامه مخاطب زیادی دارد و برنامه خوبی است. گفتند نظرت درباره فردوسیپور چیست؟ گفتم رفیق من است. ببینید! وقتی سوالی از من میکنند، من درباره آن سوال نظرم را صریح میگویم اما وقتی سوال اشتباه است و بنای سوءاستفاده وجود دارد این دیگر مشکل من نیست. من از مسؤولان شبکه ۳ سوال کردم و دیدم از نظر من سوءاستفاده شده است؛ اینکه از نظر من سوءاستفاده میکنند و تعطیلی نود واقعیت ندارد. مشکل من نیست که سوءاستفاده میکنند اما متاثر میشوم. وی درباره رابطه خود با عادل فردوسیپور گفت: من جزو نخستین کسانی هستم که به برنامه نود رفتم و صحبت کردم. با عادل هم رفیقم اما نقد هم دارم. هر برنامهای بالاخره عیوبی دارد اما مردم برنامه نود را دوست دارند. وی با انتقاد از سوءاستفاده از اظهارنظرها در فضای مجازی گفت: این فضا فضای مزاجی است و فضای مجازی نیست. هر کس هر حرفی را روی هوا به نفع خود سوءاستفاده میکند. داریوش ارجمند در ادامه با اشاره به شرایط برنامههای تلویزیونی تاکید کرد: صداوسیما خانواده من است. آدم دعوای خانوادهاش را سر خیابان نمیبرد. ارسال به دوستان
صحبتهای جدید ابراهیم داروغهزاده درباره جشنواره فجر، فیلمهای توقیفی و سینمای اقتصادی
«هزارپا» به جشنواره فجر هم میآمد راهش نمیدادند
ابراهیم داروغهزاده، دبیر جشنواره فجر در گفتوگویی تفصیلی در پاسخ به این مساله که آیا با وجود ابهام و کلی بودن آمار و ارقام، مساله شفافیت مدنظر ایشان محقق شده است یا خیر، اظهار داشت: آنچه من قول داده بودم، ناظر به سوالهای بسیاری بود که درباره بودجه جشنواره مطرح میشد. اولاً اعلام کردم با توجه به اینکه در مقام معاونت نظارت و ارزشیابی از ارشاد حقوق دریافت میکنم، هیچ دریافتی تحت هیچ عنوانی از بودجه جشنواره نخواهم داشت که واقعاً هم نداشتم. به گزارش «وطن امروز»، وی در ادامه بیان داشت: وعده دومم هم این بود که هر رقمی صرف برگزاری جشنواره شود و سازمان بازرسی و حسابرس موسسه رسانههای تصویری آن را تایید کنند، بلافاصله آن را اعلام خواهم کرد که ظرف یکی دو هفته، حسابرسی انجام شد و معاونت توسعه مدیریت سازمان تایید کرد رقم برگزاری چیزی در حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. از این مبلغ ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از بلیتفروشی درآمد داشتیم که به حساب موسسه رسانههای تصویری واریز شد. با این حساب کل بودجه مصرفی ما برای جشنواره سیوششم از حساب سازمان سینمایی 5/3 میلیارد تومان بود که رسماً هم اعلام کردیم. داروغهزاده در این گفتوگو که با «مهر» انجام شده، در واکنش به مساله «پولشویی» در سینما نیز اظهار داشت: این نگرانیها بیشتر از طرف افرادی مطرح میشود که در این جنس کارها و سرمایهگذاریها حضور نداشتهاند. برای اطمینان، شما میتوانید سراغ موسسات و افرادی بروید که این سرمایهگذاریها را میکنند. شما میدانید در تمام این سالها بسیاری از فیلمهای سینمایی نمیتوانستند حتی هزینه تولید خود را از گیشه برگردانند. از همین منظر افرادی که سراغ سرمایهگذاری در سینما میآیند هم الزاماً به دنبال بازگشت سرمایه نیستند و شاید اهداف دیگری را دنبال میکنند، کمااینکه در ورزش هم نمونههایی را شاهد بودهایم که فردی صرفاً برای برندسازی از نام خودش میلیاردها تومان هزینه کرده اما هیچ دستاوردی هم نداشته است. دبیر جشنواره فجر در واکنش به عدم حضور فیلمهای پرفروشی چون «هزارپا» در جشنواره فجر با بیان اینکه هزارپا اگر در جشنواره حضور هم داشت، انتخاب نمیشد، گفت: درباره فیلم آقای داوودی به احتمال زیاد اگر فیلم به جشنواره ارائه هم میشد، انتخاب نمیشد. همیشه هم اینگونه بوده که جشنواره بیشتر متمرکز بر فیلمهایی است که وجوه هنری پررنگتری دارند و صرفاً به قصد فروش و تجاری ساخته نشدهاند اما درباره توفیق یک فیلم در اکران مولفههای بسیاری دخیل است که یکی از آنها جشنواره فجر است، کمااینکه فیلمهای موفق جشنواره مانند «لاتاری»، «بهوقت شام»، «تنگه ابوقریب» و «مغزهای کوچک زنگزده» هم فروش موفقی در گیشه داشتهاند. از سوی دیگر فیلم «خوک» که در جشنواره نبود، نتوانست فروش موفقی هم در اکران عمومی داشته باشد. اساساً جشنواره تا حدودی میتواند در فروش فیلمهایی که صرفاً تجاری نیستند، تاثیرگذار باشد. ارسال به دوستان
اخبار
علیرضا قزوه: ارسال به دوستان
اخبار
رونمایی از دیوارنگاره اربعینی میدان ولیعصر(عج) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|