|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
تقویم امروز
اعلام بیطرفی ایران در جریان جنگ اول جهانی- 1293 ش ارسال به دوستان
اخبار
صادرات کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی ممنوع است ارسال به دوستان
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو مطرح کرد
خودروسازان معطل مجوز گرانی!
گروه اقتصادی: خودروسازان در حالی با ثبتنام متقاضیان خودرو، اعتماد مردم را در تامین این کالا به خود جلب کردهاند که روند کند عرضه خودرو از یکسو و افزایش هزینههای تولید از سوی دیگر، شرایط تحویل خودرو در زمان مقرر به متقاضیان را مبهم کرده است. اگر چه قیمت خودرو طی چند ماه اخیر در پی گرانی نرخ ارز سیر صعودی به خود گرفته اما گویا خودروسازان در این شرایط ولع خاصی برای گرانتر شدن قیمت این کالا دارند. هر چند نباید افزایش هزینه تمامشده تولید خودرو را با توجه به 2 برابر شدن نرخ ارز تخصیصی به خودروسازان نسبت به گذشته نادیده گرفت اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم نیز نباید به مصرفکنندگان فشار مضاعف وارد شود؛ در چنین شرایطی باید تدابیر خاصی اندیشیده شود تا هم خودروساز و هم مصرفکننده خودرو از قیمت منطقی برخوردار شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش درباره علت افزایش قیمت خودرو در بازار و بیتوجهی مسؤولان به این مهم به «وطنامروز» گفت: افزایش غیرمنطقی خودروهای ساخت داخل غیرقانونی است، چرا که مردم نباید تاوان افزایش هزینههای تولید را بدهند. نادر قاضیپور گفت: افزایش قیمت خودرو بویژه خودروهای ساخت داخل در شرایطی که مردم از قدرت خرید مناسبی برخوردار نیستند رویکردی غیرمعقولانه و نادرست است. همچنین رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمتها هستند، گفت: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به علت عدم عرضه بموقع خودرو به بازار است. سعید موتمنی در گفتوگو با فارس با بیان اینکه بازار خودرو تقریبا راکد است، افزود: ثبات قیمت ارز منجر به رونق خرید و فروش میشود اما هر زمان که قیمت ارز در نوسان باشد خریداران و فروشندگان واقعی تقریبا از معامله خودرو خودداری میکنند. موتمنی با اشاره به اینکه مطرح شدن مطالبی راجع به نرخ واقعی ارز که بین 7 تا 9 هزار تومان است، منجر به عدم اقدام خریداران برای خرید خودرو میشود، گفت: در این شرایط خریداران واقعی به دلیل نگرانی از متضرر شدن اقدام به خرید نمیکنند. وی با اشاره به اینکه خودروسازهای بزرگ داخلی به دلیل تقاضا برای افزایش قیمت، عرضه خودرو به بازار را کم کردهاند، بیان داشت: کاهش عرضه هم عاملی برای افزایش قیمت خودرو است. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان خودرو بیان داشت: در صورت عرضه به اندازه کافی، شاهد کاهش قیمتها خواهیم بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 60 درصدی قیمتها توسط یکی از خودروسازان براساس دریافت مجوز صورت گرفته است، گفت: افزایش قیمت ارز منجر به سوءاستفاده برخی خودروسازان از جمله خودروسازان چینی در کشور شده است. موتمنی با بیان اینکه تا سال گذشته این خودروسازان با اخذ مبالغ بسیار اندک اقدام به پیشفروش خودرو میکردند، گفت: در شرایط فعلی برخی خودروسازان که تقریبا مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور را انجام میدهند با افزایش 55 تا 60 درصدی قیمتها و بدون اینکه مراجع ارسال به دوستان
قیمت فرآوردههای لبنی نجومی شد
یک لیتر شیر: 4 هزار تومان!
افزایش خودسرانه قیمت لبنیات کماکان در بازار ادامه دارد و هر روز قیمت این محصولات در حال تغییر است. به گزارش میزان، ظاهرا داستان افزایش قیمت لبنیات توسط شرکتهای لبنی خیال تمام شدن ندارد و سریال افزایش قیمت کماکان ادامه دارد و توقفپذیر نیست. افزایش قیمت محصولات لبنی رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است و هر بطری شیر یک لیتری با قیمت ۴ هزار تومان به فروش میرسد، این در حالی است که قیمتها در سامانه سازمان حمایت به گونه دیگری درج شده است و اختلاف زیادی با قیمتهای عرضهشده توسط شرکتهای لبنی دارد. افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی از مدتها قبل آغاز شده و این شرکتها بیتوجه به مصوبه کارگروه تنظیم بازار با قیمتهای دلخواه خود محصولاتشان را به فروش میرسانند. پیشتر رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتوگو با میزان درباره دلایل افزایش قیمت محصولات لبنی بدون مصوبه کارگروه تنظیم بازار گفته بود: زمانی که بین هزار تا ۱۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم شیر و مواد بستهبندی تغییرات وجود دارد، هیچ کارخانهای سود آنچنانی ندارد که بتواند این موضوع را تحمل کند؛ بنابراین وارد زیاندهی میشود. وی تاکید کرده بود: بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان و ترازنامه منفی بلافاصله ما مسأله را منعکس میکنیم اما زمانی که روند تصمیمگیری کند و طولانی میشود، کارخانجات نمیتوانند چند ماه دچار ضرر و زیان شوند بنابراین یک ماه صبر میکنند و اگر جوابی نگیرند به ناچار افزایش قیمت میدهند. با توضیحاتی که دبیر انجمن صنایع لبنی داده، ظاهرا مردم باید تاوان عدم تحمل این صنایع در مشخص شدن قیمتها از سوی کارگروه تنظیم بازار را بدهند و خود را با قیمتهای دلخواه این صنایع وفق دهند. این افزایش قیمتهای سریالی در حالی است که پیشتر سازمان حمایت از برخورد با شرکتهای لبنی متخلف خبر داده بود اما ظاهرا شرکتهای لبنی خیال تمکین از قانون را ندارند. ارسال به دوستان
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از محاسبه قیمت بلیتها با نرخ جدید ارز خبر داد
پرواز دوباره نرخ پروازهای داخلی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه نرخ قبلی پروازهای داخلی بر مبنای دلار ۸ هزار تومانی بود، گفت: دریافت ارز از سامانه نیما کند است یا با قیمت تمامشده ۱۰ هزار تومان به دست شرکتها میرسد، بنابراین نرخ بلیت بر اساس ارز اختصاصی متغیر شد. مقصود اسعدیسامانی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: طبق قانون، نرخ تکلیفی برای پروازهای داخلی و خارجی وجود ندارد و نرخها تابع شرایط رقابتی و آزاد است. وی با اشاره به قیمتهای بلیت هواپیما که شهریورماه امسال از سوی شرکتها برای پروازهای داخلی تعیین و اعلام شد، گفت: پس از بروز نوسانات نرخ ارز، شرکتهای هواپیمایی به صورت داوطلبانه اعلام کردند حاضر هستند در راستای ممانعت از سودجویی برخی واسطهگران و عوامل فروش، نرخهای تعیین شده در پروازهای داخلی اعمال کنند. وی ادامه داد: نرخهایی که آن زمان برای پروازهای داخلی تعیین شد، بر اساس قیمتهای ارز سامانه نیما و دلار با قیمت 8 هزار تومان بود اما آنچه در 2 ماه اخیر رخ داد این بود که ارز با نرخ سامانه نیما اولاً بسیار به کندی اختصاص مییابد و ثانیا با احتساب کارمزدهای انتقال و تبدیل، یک دلار حدود 10 هزار تومان یا بیشتر برای شرکتهای هواپیمایی تمام شده است. وی ادامه داد: از آنجا که شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را شهریورماه با قیمت دلار 8 هزار تومانی در پروازهای داخلی تعیین کردند اما ارز 10 هزار تومانی یا آزاد دریافت کردند، متوجه زیان قابل توجهی شدند، بنابراین اعلام کردند ادامه این روند برای شرکتهای هواپیمایی تقریباً غیرممکن است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: با توجه به افزایش هزینههای داخلی شرکتهای هواپیمایی، ایرلاینها در راستای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر، تصمیم گرفتند متناسب با قیمت تمامشده ارز قابل دسترس که ممکن است ارز نیما، ارز سنا یا ارز بازار آزاد باشد، نرخ بلیتهای پروازی خود را تعیین و کلاسهای نرخی متفاوت را مشخص کنند و بلیت پرواز داخلی را در یک شرایط رقابتی به فروش برسانند. اسعدیسامانی افزود: در این راستا، جلسهای با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برگزار شد. آقای لاریجانی به بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک دستور پیگیری داد و معاون ارزی بانک مرکزی (پناهی) به بانکهای عامل ابلاغ کرد که همکاری لازم با شرکتهای هواپیمایی انجام شود. این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی کماکان در تأمین ارز مورد نیاز خود از طریق بانکهای عامل با محدودیتهایی مواجهند. ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|