|
از «چرنوبیل» تا «ویکو»؛ چرا آمریکاییها به تحریف تاریخ علاقه دارند؟
دروغهای شیرین آمریکایی!
احسان سالمی: درست در روزهایی که بسیاری از مخاطبان سریالهای روز جهان در بهت و حیرت از پایانبندی عجیب و غریب سریال پرمخاطب «بازی تاجوتخت» بعد از چند فصل کشمکش میان خاندانهای مختلف دنیای وستروس بر سر رسیدن به تخت آهنین بودند، شبکه آمریکایی HBO با انتشار یک مینیسریال پرسروصدا در ارتباط با فاجعه چرنوبیل، خاکسترهای روی آتشی را که سالها پیش در ظاهر خاموش شده بود کنار زد تا با «روایت آمریکایی فاجعه چرنوبیل» تصویر مورد نظر خود را از یکی از مهمترین دشمنان دیرینهاش، یعنی روسها به جهان ارائه کند. تصویری زیرکانه از دشمنی در ظاهر نادان که زمینهساز یک فاجعه انسانی شده است. اما «چرنوبیل» در حالی با پروپاگاندای رسانهای تبدیل به سریالی مورد توجه شد که نمونههایی به مراتب بدتر از فاجعه چرنوبیل در داخل آمریکا به وقوع پیوسته است و آمریکاییها با ارائه روایتهای مخدوش حقایق آنها را وارونه نشان دادهاند.
هولوکاست فراموشنشدنی آمریکایی!
همه مقصرند، الا آمریکا!
نبرد روایتهای آمریکایی با سایر روایتها
چرا آمریکاییها به دروغگویی علاقه دارند؟ ارسال به دوستان
چرا آمریکاییها به دروغگویی علاقه دارند؟
«Waco» یکی از صدها نمونه از سریالهایی است که آمریکاییها در این سالها برای اصلاح چهره خود یا تخریب چهره حریف تولید کردهاند. سریال «چرنوبیل» درواقع روی دیگر سکهای است که میخواهد با ساخت آثاری همچون«Waco» تصویری متفاوت از دشمنان آمریکا را در ذهن مخاطبان جای بدهد؛ در حالی که ممکن است یک روز این دشمن روسها باشند و یک روز گروهی از شهروندان آمریکایی! برخلاف تصور برخی کارشناسان و سیاستمداران ایرانی که با ذوقزدگی اقدام به تعریف و تمجید از سریالهایی همچون «چرنوبیل» میکنند، حقیقت آن است که آنچه به عنوان واقعیتهای تاریخی در این سریالها به خورد مخاطب داده میشود، تنها روایتی آمریکایی از اتفاقات است؛ روایتهایی که در آنها همیشه دشمنان آمریکا، دشمنان بشریت هستند و این آمریکاست که باید ناجی بشریت باشد. حتی اگر این دشمنان گروهی از زنان و کودکان بیدفاع آمریکایی باشند که سرنوشت تلخشان سوختن در آتشی باشد که نیروهای امنیتی آمریکا باعث و بانی شعلهور شدن آن هستند! ارسال به دوستان
مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما پاسخ داد
مالکیت عروسکهای محبوب تلویزیونی برای کیست؟
مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما در گفتوگویی در ارتباط با مالکیت برخی کاراکترهای سرشناس تلویزیونی توضیح داده است. به گزارش «وطنامروز»، بحث مالکیت حقوقی و تجاری عروسکهای مورد استفاده در برنامهها و تولیدات تلویزیونی معمولا هر سال با نزدیک شدن به ایام پخش مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی در میان رسانهها داغ میشود. امسال اما باب این موضوع خیلی زودتر از فرارسیدن ایام عید نوروز در رسانهها باز شده است. ایسنا در گفتوگو با حامد معینی، مدیر کل مالکیت فکری و حقوق بینالملل سازمان صداوسیما در ارتباط با مالکیت حقوقی عروسکهای صداوسیما بویژه کلاه قرمزی و جناب خان از قول او آورده است: «کلاه قرمزی» اثری بود که به سفارش سازمان صداوسیما تولید شده بود و طرح و برنامه سازمان صداوسیما برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صداوسیما مبالغی را دریافت کردهاند که آن را انجام بدهند. در قراردادها هم مقرر شده بود مالکیت این اثر متعلق به سازمان صداوسیماست و به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی روی این داراییهایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهرهبرداری کردند اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگیای که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با توافقی که با پدیدآورندگان و تهیهکنندگان خود اثر کلاهقرمزی داشتم، پرونده این مجموعه از طریق مصالحه معلوم شد که این حقوق، متعلق به سازمان صداوسیماست. ارسال به دوستان
داستان اسباببازی ۴» به فروش ۱۲میلیون دلار رسید
ادامه رکوردشکنی کلانتر وودی در گیشه سینماها
«داستان اسباببازی ۴» که ادامهای بر دنباله محبوب قصه «داستان اسباببازی» با محوریت کلانتر وودی و دوستانش است، این روزها در حال رکوردشکنی در گیشه سینماهای جهان است. به گزارش «وطنامروز»، انیمیشن «داستان اسباببازی 4» هفته گذشته به فروش 12 میلیون دلار در پنجشنبهشب رسید که دومین فروش بزرگ اکران نخست برای انیمیشن در تاریخ سینما بوده است. انیمیشن «شگفتانگیزان 2» نیز اثر دیگر کمپانی پیکسار بود که به فروش 18میلیون دلار رسید و بعد از 3 روز توانست مبلغ 183 میلیون دلار را کسب کند. داستان اسباببازی که در مقام دوم قرار دارد قبل از انیمیشن «در جستوجوی دوری» است که توانست مبلغ 9 میلیون دلار را از آن خود کند. این انیمیشن که به کارگردانی «جاش کالی» تولید شده است، توانسته در سایت «راتن تومیتوز» 98 درصد امتیاز را بهدست آورد. در این اثر سینمایی یکبار دیگر شاهد حضور «تام هنکس» در نقش «وودی» و «تیم آلن» در نقش باز هستیم. همینطور «تونی هال» در نقش «فورکی» (چنگال) و «کیانا ریوز» در نقش «کابوی موتورسوار» ایفای نقش میکنند. همچنین اثر سینمایی دیگر یعنی «بازی کودکان» پنجشنبهشب به فروش یک میلیون و 800هزار دلار در 2500 سالن سینمای آمریکا رسید. این فیلم بازسازی امروزی از فیلم کلاسیک ترسناکی به همین نام است که در آن مادری به نام کارن به پسر خود به نام اندی یک عروسک هدیه میدهد که از ماهیت ترسناک آن باخبر نیست. فیلم «لوک بسون» به نام «آنا» که یک تریلر جنایی است هم توانست مبلغ 325 هزار دلار را نصیب خود کند. ارسال به دوستان
یک مسابقه جدید استعدادیابی برای کودکان و نوجوانان
«نوستاره» در راه شبکه نمایش خانگی
نخستین مسابقه کشف استعداد کودکان و نوجوانان از شبکه نمایش خانگی و همینطور به صورت آنلاین توزیع میشود. به گزارش «وطنامروز»، نشست خبری مسابقه «نوستاره» که نخستین مسابقه کشف استعداد کودکان و نوجوانان است با حضور محسن احتشامی مجری طرح و کارگردان این برنامه، صادقی تهیهکننده، الهه رضایی رئیس هیات داوران، بهنام صفاریان داور و نیلوفر امینیفر و مهیار مجیب مجریان این برنامه در حضور اصحاب رسانه برگزار شد. محسن احتشامی، مجری طرح و کارگردان مسابقه «نوستاره» گفت: به نظرم معنای واقعی کشف استعداد مختص به کودک و نوجوان است، بنابراین تصمیم گرفتیم نخستین مسابقه کشف استعداد در تلویزیون را راهاندازی کنیم. وی درباره داوری و موضوعیت آن نیز گفت: در حوزه داوری از کارشناسان این حوزه بهره گرفتیم که خانم الهه رضایی، مجری پیشکسوت عرصه کودک و نوجوان به عنوان رئیس هیات داوران، بهنام صفاریان در حوزه موسیقی و یاسر خاسب نیز داوران ما هستند. در کنار آنها 2 مجری داریم، چرا که کودکان نباید به لحاظ روحی آسیب ببینند و به همین دلیل تلاش ما این است که هیچ بچهای حین اجرا دچار استرس نشود. نیلوفر امینیفر و مهیار مجیب در واقع یاوران کودکان هستند. احتشامی درباره حضور سلبریتیها نیز اظهار کرد: ما در هر قسمت یک داور میهمان داریم که بر مبنای فاز اصلی اجراها انتخاب خواهند شد. این مسابقه ویژه 2 گروه سنی 5 تا 10 و 11تا 16 سال است و در زمینه مهارتهای ورزشی، خوانندگی، نوازندگی، بازیگری، استندآپ کمدی، نوابغ ذهنی، شعبدهبازی، گویندگی و اجرا، حرکات خارقالعاده، تقلید صدا، ابداعات و اختراعات و هرگونه مهارت ویژه دیگری جذب استعداد میکند. ارسال به دوستان
یادداشتی درباره داستان بلند «تفنگ بادی» که محسن محمدی آن را نوشته است
بچههای دهه 60
محمد قائمخانی: بسیاری از ما در دوره نوجوانی، عضو یک گروه دوستی متشکل و پرشور بودهایم، معمولا هم همسایه همدیگر. در مدرسه، توی کوچه، خانه یکدیگر، زمین بازی، حتی صف نانوایی، با هم بودیم و بازی میکردیم و درس میخواندیم و نان میخریدیم و شر به پا میکردیم! محسن محمدی در داستان بلند «تفنگ بادی» دوربینش را برده روی یکی از همین جمعهای نوجوانان، که هر لحظه ممکن است سر از جایی دربیاورند یا کاری بکنند. همین تمرکز به او امکان داده تا با واسطه یک شیء (یعنی همان تفنگ بادی)، نقبی بزند به شرایط دهه 60 یک شهر بزرگ و مسائلی که برای خانوادهها پیش میآمد، بویژه معضل بمباران شهرها. شروع بسیار خوب داستان ما را ناگهان به داخل این گروه دوستی پرتاب میکند و با حفظ تعلیق بالای روایت، ما را با موقعیت جنگ روبهرو میکند. همان شروع خوب به او امکان میدهد بهسرعت سراغ موقعیتهای بعدی برود و با ریتمی تند، تصمیمات عجیب و غریب نوجوانان را از خلال گفتوگوها و واکنشهای آنها به ما بنمایاند. ویژگی بسیار خوب داستان «تفنگ بادی» این است که مسأله اصلی را در همان ابتدا فاش نمیکند و گام به گام ما را از خلال صحنههای مختلفی که گروه در آن دور هم جمع شدهاند، به تصمیم بزرگ داستان نزدیک میکند. این ویژگی میتواند مخاطب نوجوان را نسبت به ادامه کار ترغیب کند و در ضمن شخصیتپردازی را هم جلو ببرد اما متأسفانه کار خیلی زود به پایان نزدیک میشود. در نقطهای که گروه برای تصمیم بزرگ خود جمع شدهاند، لحظات زیادی پیش میآید که شرایط علیه این گروه بشود و آنها به هدفشان نرسند، بویژه که موقعیت جنگی حوادث زیادی را محتمل و باورپذیر میکند اما نویسنده از کنار همه آنها میگذرد و مستقیم سراغ کاری میرود که نوجوانان قصد انجامش را دارند. این در حالی است که نوع روایت و موقعیتی که حوادث داستان در آن میگذرد، دست نویسنده را برای گسترش پیرنگ باز گذاشته و مخاطب فرصت کافی برای پیچیدهتر شدن ماجرای این گروه دوستی میدهد. این نقطه میتوانست جایی باشد که خانوادههای این نوجوانان را وارد ماجراها بکند و زمینه را برای گسترش سریع پیرنگ در سطحی وسیع فراهم آورد تا موقعیتهای زیادی برای نقشآفرینی تکتک افراد این گروه دوستی فراهم آید و صحنه آخر داستان با قدرت و قوت بیشتری روایت شود. در پیرنگ فعلی، اکثر افراد گروه تماشاگر ماجراها هستند و فرصت کافی برای عرض اندام خویش پیدا نمیکنند، بویژه که هرکدام از آنها ویژگی خاص خودشان را دارند و از این منظر هم دست نویسنده برای خلق موقعیتهای داستانی بسته نیست. در نسخه فعلی وزن 2 نفر از بچهها خیلی بیشتر است و بقیه، با وجود آنکه شخصیت دارند و امکان کنش برای ایشان فراهم است، صرفا تمهیداتی برای گسترش پیرنگ داستان فراهم میآورند. ارسال به دوستان
چاپ هشتاد و دوم برای «رویای نیمه شب»
رمان «رویای نیمهشب» به قلم مظفر سالاری که از سوی کتابستان معرفت منتشر شده است، به چاپ هشتاد و دوم رسید. «رویای نیمهشب» رمانی است عاشقانه که علاقه جوانی ثروتمند و زیبا به نام هاشم را روایت میکند. علاقهای که در مسیر تکاملش دارای ابعاد معنوی میشود و زندگی هاشم را در سراشیبی تغییر قرار میدهد. ارسال به دوستان
اخبار
درگذشت حسین خلج پیرغلام اهلبیت(ع) ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|