|
تأکید رئیس قوهقضائیه بر تشویق گزارشگران فساد
رئیس قوهقضائیه با تأکید بر اینکه گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار گیرند، گفت: وقتی افرادی دغدغه و حساسیت روی نارساییهای اجتماعی و اقتصادی دارند و آسیب را به گوش ما میرسانند باید مورد تشویق قرار گیرند. به گزارش فارس، آیتالله سیدابراهیم رئیسی اظهار داشت: در رابطه با مفسدان اقتصادی تسامح در حد صفر باشد اما نسبت به جرائم اجتماعی نگاه باید ترمیمی و اصلاحی باشد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از بایدهای اقدام اخیر دولت در کاهش تعهدات هستهای گزارش میدهد
گام نامتوازن
حسین مدرسی: گام چهارم کاهش تعهدات هستهای ایران با تزریق گاز به سانتریفیوژهای موجود در فردو برداشته شد.
به گزارش «وطن امروز»، روز پنجشنبه مخزن ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) بود تحت نظارت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنیسازی شهید احمدیروشن (نطنز) به مجتمع غنیسازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراکدهی مجتمع فردو قرار گرفت و فرآیند تزریق گاز به سانتریفیوژهای مستقر در فردو از سرگرفته شد.
آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای مستقر در فردو پس از آن انجام شد که در نتیجه توافق هستهای میان ایران و کشورهای 1+5 موسوم به برجام، تاسیسات فردو از یک تاسیسات غنیسازی اورانیوم به مرکز تحقیق و توسعه تغییر کاربری داده بود و از آن زمان یعنی بیش از 4 سال، غنیسازی در این تاسیسات «تعطیل» شده بود.
آغاز غنیسازی در فردو اما برخلاف گامهای پیشین که بیشتر حالت «نمادین» و «صوری» داشت، یک اقدام عملی و رو به جلو است اما با توجه به عدم پایبندی طرف مقابل به تمام تعهداتش، ناکافی به حساب میآید.
چرا گام چهارم ایران «کافی» نیست؟
1- ایران در حالی آغاز به غنیسازی اورانیوم با غنای 3 تا 5 درصد کرده است که در شرایط قبل از برجام، در تاسیسات فردو اورانیوم با غنای 20 درصد تولید میشد.
میزان ذخایر ایران تا قبل از مذاکرات ژنو در سال 1392 به 246 کیلوگرم رسیده بود. با روی کار آمدن دولت روحانی در سال 1392 و آغاز دور جدید گفتوگوها به سرپرستی محمدجواد ظریف، تعلیق غنیسازی 20 درصد در فردو جزو اهداف اولیه مذاکراتی طرف غربی به حساب میآمد، هدفی که آذر همان سال برای کشورهای آمریکا و 3 شریک اروپاییاش حاصل شد.
اما غنیسازی 20 درصد از چند جهت برای ایران اهمیت داشت.
اول آنکه غنیسازی در این مقیاس نیاز ایران به کشورهای غربی برای تامین سوخت نیروگاه مهم تهران و در نتیجه نیاز بیماران به رادیودارو را رفع میکرد.
دوم ایران میتوانست براساس اختیاراتی که انپیتی برای کشورهای عضو در نظرگرفته با فروش سوخت 20 درصد کسب درآمد کند. همانند آرژانتین که اواخر دهه 60 شمسی در ازای 100 کیلو اورانیوم 20 درصد رقمی معادل 5 میلیون دلار از ایران دریافت کرد.
سوم ایران با استفاده از اورانیوم 20 درصد میتوانست غنیسازی در سطح بالاتر را نیز تجربه کند. مثلا برای سوخت برخی زیردریاییها و کشتیهای غولپیکر نیاز به اورانیوم 45 تا 50 درصد است.
برای به دست آوردن اورانیوم در مقیاس بالاتر باید اورانیوم با غنای 20 درصد فرآوری شود و این امکان وجود ندارد که بتوان به یک باره اورانیوم 5 درصد را به اورانیوم بالاتر از 20 درصد رساند.
و چهارم آنکه اورانیوم 20 درصد قابلیت فرار هستهای ایران را بالا برده بود.
هر چند ایران بارها به صورت رسمی اعلام کرده بود که به دنبال ساخت بمب اتم نیست اما توانایی ایران در تولید اورانیوم 20 درصد این ترس را در میان غربیها بهوجود آورده بود که در صورت برخورد نامتعارف با ایران بهعنوان مثال حمله اسرائیل به تاسیسات هستهای ایران، جمهوری اسلامی کمتر از 6 ماه اورانیوم
20 درصد خود را به اورانیوم 90 درصد تبدیل میکند و به دنبال ساخت بمب اتم میرود. در واقع فرار هستهای هیچگاه از سوی ایران بالفعل نمیشد اما ایران با همین برگه میتوانست بزرگترین امتیازات را از غرب بگیرد.
با این حال، کشورهای غربی در ادامه مذاکرات هستهای که به برجام منتهی شد چند گام دیگر جلو آمدند. تیم مذاکرهکننده ایران در نتیجه برجام درباره سطح غنیسازی در فردو موافقت کرد که 1- ذخایر اورانیوم 20 درصد ایران را از بین ببرد. 2- غنیسازی 20 درصد در فردو تعطیل و 3- هر سطح از غنیسازی در فردو تعطیل شود. حال بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی طرف اروپایی به تعهدات برجامیاش، ایران در واکنش به این «بدعهدی» تصمیم گرفت بالاخره در گام چهارم، یک گام «فرابرجامی» بردارد اما گام چهارم ایران تنها محدود به رفع یکی از محدودیتهای فردو شده است.
همانگونه که در بالا گفته شد در نتیجه برجام غنیسازی در فردو تعطیل شده بود. ایران ناظر به همین محدودیت، اقدام به آغاز غنیسازی در فردو کرده است اما برخلاف شرایط ماقبل برجام، ایران به سمت غنیسازی 20 درصد در فردو نرفته است.
به بیان دیگر، گام عملی ایران که توأم با تاخیر بوده، ناقص نیز هست، چرا که به جای غنیسازی اورانیوم 20 درصد به غنیسازی اورانیوم در سطح 3 تا 5 درصد روی آورده است.
2- تعداد سانتریفیوژهای فعال در فردو یکی دیگر از محدودیتهایی بود که تیم مذاکرهکننده ایران در نتیجه برجام درباره آن با طرف مقابل به توافق رسید. بر اساس برجام، ایران متعهد شد «1044 ماشین IR1 در قالب 6 آبشار در یک بال در تاسیسات فردو باقی خواهد ماند. 2 عدد از این آبشارها به همراه زیرساختهای مربوط بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد و از جمله از طریق اصلاح مقتضی زیرساختها، برای تولید ایزوتوپهای پایدار منتقل خواهد شد. 4 آبشار دیگر به همراه همه زیرساختهای مربوط به صورت ساکن باقی خواهد ماند. همه سانتریفیوژهای دیگر و زیرساختهای مرتبط با غنیسازی جمعآوری و تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشخص شده در پیوست یک، انبار خواهد شد».
تیم مذاکرهکننده ایران در حالی با استقرار 1044 سانتریفیوژ در فردو موافقت کرد که پیش از برجام در فردو 2976 سانتریفیوژ فعال در قالب 16 آبشار وجود داشت که همگی این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای 20 درصد تولید میکردند. همانطور که در متن برجام ذکر شده ایران باید تعداد سانتریفیوژهای خود را به 1044 سانتریفیوژ IR1 کاهش دهد.
به بیان دیگر ایران نهتنها با کاهش تعداد سانتریفیوژها موافقت کرد، بلکه متعهد شد تنها از سانتریفیوژهای مدل IR1 استفاده کند. رفع این محدودیتها، یعنی بازگشت به شرایط ماقبل برجامی، پاسخ عملی و منطقی به بدعهدی طرف اروپایی و آمریکایی در اجرای برجام است. پاسخ متوازن ایران درباره فردو علاوه بر غنیسازی 20 درصد، باید شامل راهاندازی 16 آبشار سانتریفیوژ و همچنین بهرهگیری بدون محدودیت از سانتریفیوژهای پیشرفته مانند IR6 یا IR2M باشد که بهعنوان مثال سانتریفیوژ IR2M چهار برابر مدل IR1 قدرت غنیسازی دارد. درکنار این اقدام، بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف است در صورت عدم پایبندی طرف مقابل علاوه بر قطع همکاریهای داوطلبانه ظرف 2 سال ظرفیت غنیسازی کشور را به 190 هزار سو افزایش دهد. در بند سوم مصوبه مجلس آمده است: «دولت موظف است هرگونه عدمپایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریمها یا بازگرداندن تحریمهای لغوشده یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را بهدقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف کند و توسعه سریع برنامه هستهای صلحآمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد بهطوری که ظرف مدت 2 سال ظرفیت غنیسازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع است. دولت باید ظرف مدت 4 ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورا ارائه کند».
دولت روحانی نهتنها از جهت «فنی» پاسخ بدعهدی طرف مقابل را نداده، بلکه از جهت «قانونی» نیز فاصله بسیاری با قانون مصوب مجلس دارد. دولت همچنان دلخوش به مذاکره با غرب است با این حال آبی تاکنون برای روحانی و تیم مذاکرهکنندهاش از مذاکره و توافق گرم نشده، البته مذاکره آنقدر برای صاحب تئوری «بستن با کدخدا» جذابیت دارد که بخواهد همچنان نسبت به تجربه برجام فراموشکار باشد.
چرا فردو مهم است؟
فردو تنها سایت هستهای جمهوری اسلامی است که اصول روز پدافند غیرعامل در آن بخوبی رعایت شده و از لحاظ نظامی بسیار استراتژیک است.
نزدیکی مرکز غنیسازی فردو به تهران یا به تعبیری قلب کشور، از مزیتهای این مرکز فوقپیشرفته غنیسازی است که آن را از سایر مراکز تاسیسات هستهای ایران جدا میکند.
فردو 40 متر زیر زمین بوده و 90 متر پوشش کوه دارد، یعنی 130 متر ضریب عدم دسترسی برای انهدام که عملاً مورد حمله قرار گرفتن این سایت را برخلاف نطنز، غیرممکن کرده است؛ گفته میشود بمب 400 میلیون دلاری سنگرشکن آمریکا معروف به «مادر بمبها» نیز قادر به انهدام آن نیست.
تمام تاسیسات مورد نیاز غنیسازی در فردو برخلاف نطنز در زیر زمین بوده و قابل انهدام نیست.
ایران فرآیند غنیسازی 20 درصد خود را در فردو انجام میداد
فردو محل ذخیرهسازی اورانیوم با غنای 20 درصد بوده است.
نحوه طراحی و چینش سانتریفیوژها (با بهکارگیری نسلهای جدید سانتریفیوژ) در فردو بدون هیچ تغییری دارای قابلیت غنیسازی برابر میزان مورد نیاز کشور است.
دقت در چینش نیروها و تمهیدات لازم، درز اطلاعات را از این مرکز محدود کرده است.
سامانه ضدموشکی اس 300 که یکی از اهداف استقرار آن محافظت از تاسیسات هستهای بوده در نزدیکی تاسیسات هستهای فردو جایگذاری شده است.
به بیان دیگر، رعایت اصول پدافند عامل و غیرعامل مهمترین رکن ضربهناپذیری فردو است که در صورت حمله نظامی به تاسیسات هستهای، این مرکز میتواند بدون هیچ محدودیتی به فعالیتهای خود ادامه دهد.
ارسال به دوستان
اخبار
مردم ایران سر سازش با آمریکا ندارند
رئیس دفتر مقام معظم رهبری تاکید کرد: مردم ایران سر سازش با آمریکا ندارند. به گزارش تسنیم، حجــتالاسلام محمد محمدیگلپایگانی در آیین تکریم و معارفه نماینده ولیفقیه در مازندران در مجتمع فرهنگی اهلالبیت(ع) با اشاره به خصوصیات شخصیتی آیتالله طبرسی اظهار داشت: این شخصیت نستوه از جایگاه خود برای حفظ مطامع دنیوی استفاده نکرده است و جایگاه او در آخرت نیز متعالی خواهد شد. وی با اعلام اینکه نماز جمعه نماد وحدت و اتحاد مسلمین است، افزود: مردم با همین مکان درخشان و اثرگذار توانستند با توطئههای استکباری مقابله کنند و هیچگاه مذاکره با آمریکا را در برنامه ندارند.
برخی برای تصویب لوایح FATF دروغ میگویند
خطیب جمعه تهران گفت: تأسفآور این است که هنوز هم عدهای پیگیر تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند و گاهی هم دروغ میگویند.به گزارش فارس، حجتالاسلام کاظم صدیقی در خطبههای نمازجمعه دیروز تهران اظهار داشت: تا مدتی در انتظار برجام نشستند و گفتند بدون برجام آب خوردن گیرمان نمیآید و آنچه نباید گفته میشد. کاری صورت ندادند تا برجام عملی بشود. بعد نتیجه برجام چه شد؟ یک تحریم برداشته شد؟ نهتنها برداشته نشد، بلکه چندین تحریم اضافه شد. وی با بیان اینکه تأسفآورتر این است که هنوز هم عدهای پیگیر تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند و گاهی هم دروغ میگویند، افزود: گفتند در جلسه سران قوا توافق شده است و آن را به بیت رهبر انقلاب مرتبط کردند که بعد هم تکذیب شد. آیا برجام کافی نبود که آقایان میخواهند مضیقههای بیشتری را به ملت تحمیل کنند؟ امامجمعه موقت تهران خطاب به دولت گفت: بس کنید، به ملت تکیه کنید و جوانان عزیز را بهکار بگیرید تا نیازی به اینطور ذلتها نداشته باشید.
ارسال به دوستان
دفاعی
دشمنان به دنبال سوءاستفاده از مطالبات مردم عراق هستند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دشمنان در روزهای اخیر، توطئههایی را در لبنان و عراق ایجاد کردند تا از مطالبات بهحق مردم سوءاستفاده و بر آن موجسواری کنند. به گزارش ایسنا، سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان قم با اشاره به تحولات منطقه اظهار کرد: دشمنان در روزهای اخیر، توطئههایی را در لبنان و عراق ایجاد کردند تا از مطالبات بهحق مردم سوءاستفاده و بر آن موجسواری کنند و حکومتهای مزدور را در این کشورها بر سر کار آورند ولی مرجعیت و مردم لبنان و عراق با توطئههای دشمنان مقابله کردند. وی افزود: حکومتهای لبنان و عراق وظیفه دارند چه تظاهراتی باشد یا نباشد، مشکلات مردم خود را حل و کشورهایشان را آباد کنند، آنها این مسیر را طی میکنند، هیچ کس حق دخالت در این کشورها را ندارد، دشمنان فکر میکنند محور مقاومت با این توطئهها ضربه میخورد. سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ملت عراق در اربعین نشان داد چه کرامت و بزرگواری و میهماننوازی دارد و حماسه اربعین را خلق کرد.
انهدام پهپاد متجاوز توسط سامانههای بومی پدافند هوایی
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: بامداد دیروز (جمعه) یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانههای بومی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد. به گزارش فارس، امیر سرتیپ علیرضا صباحیفرد گفت: بامداد دیروز (جمعه) یک فروند پهپاد متجاوز توسط سامانههای بومی نیروی پدافند هوایی ارتش مستقر در منطقه عمومی ماهشهر تحت هدایت شبکه یکپارچه قرارگاه پدافند هوایی کشور منهدم شد. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: این اقدام قاطع و شلیک موشک در واکنش به تجاوز یک فروند پهپاد متجاوز خارجی به حریم هوایی کشورمان بوده است و پهپاد متجاوز قبل از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد. امیر صباحیفرد تاکید کرد: ما بارها اخطار دادهایم شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با آمادگی کامل، قاطعانه با هرگونه تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ خواهد داد.
واکنش سپاه به تحریم ستاد کل نیروهای مسلح
سپاه پاسداران تحریم ستاد کل نیروهای مسلح توسط آمریکا را تحریکآمیز و موجب مصممتر شدن نیروهای مسلح و مدافع انقلاب برای عملیاتی کردن سناریوهای مورد نظر برای مقابله با شیطان بزرگ و متحدان کاخسفید دانست. به گزارش فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای ضمن محکومیت اقدام شکستخورده اخیر رژیم تروریستی آمریکا در تحریم ستاد کل نیروهای مسلح و تعدادی از فرماندهان و مقامات لشکری کشورمان تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر نیروهای مسلح مقتدر و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور با اشراف اطلاعاتی همهجانبه بر وضعیت و تحرکات دشمن در جغرافیای داخلی و پیرامونی میهن اسلامی، مهار هوشمندانه سیاستها و سناریوهای ضدامنیتی و مخاطرهآفرین برای این سرزمین مقدس را در دستور کار دائمی داشته و قاطعانه اجازه نخواهند داد استقلال، تمامیت ارضی و امنیت پایدار و کمنظیر ایران عزیز خدشهدار شود.
ارسال به دوستان
«سرا»؛ طرح جدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان بهانه یک دعوای درونخانوادگی دیگر شد
«لایک» سیاسی برای «فالوئرهای» انتخاباتی
تنش در فرم و محتوای سیاسی پیدا کردن راهکاری برای برونرفت از انجماد سیاسی و احیای وجهه اجتماعی برای بالا بردن احتمال پیروزی مجدد در انتخابات اسفندماه را میتوان خلاصه دغدغه این روزهای اصلاحطلبان دانست؛ دغدغهای که مضاف بر تنشهای موجود برای مبرا کردن خود از عملکرد ضعیف قوای مجریه و مقننه، اصلاحات فرمی و ساختاری جریان اصلاحات را نیز دربر میگیرد. دعوایی که پیش از هر چیز با تنشهای میان «حزب کارگزاران سازندگی» و «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان» و مصاحبههایی که حامیان و مخالفان محمدرضا عارف پیرامون عملکرد او داشتند آغاز شد و به احتمال خروج کارگزارانیها از تشکیلات تحت نظر محمد خاتمی نیز ختم شد. در این میان فضاسازی برای تعریفی نوین از مفهوم اصلاحطلبی که توانایی زاویهگیری با دولت دوازدهم بهعنوان مرکز ثقل نارضایتیهای اجتماعی را برخوردار باشد و همچنین فضا را برای چینش لیستی متفاوت از لیست بدعاقبت «امید» داشته باشد، تبدیل به مساله روز گروههای اصلاحطلب شده است و بیراه نیست اگر این تلاش را بهعنوان زمینهای برای شیفت فعالیت سیاسی اصلاحطلبان از گارد دفاعی به گارد هجومی نسبت به فضای اجرایی و مدیریتی کشور تصور کنیم؛ گاردی که پیش از همه نیازمند تغییر نمود اجتماعی این جریان بهعنوان جریانی جدید است که نقشی در مدیریت این سالهای کشور نداشته است.
نخستین مخالف: همان همیشگی «اساسا ارسال لینک یک کاندیدا به این و آن و تقاضا از دیگران که به این لینک رای و امتیاز بدهند، آدمی را به یاد طرحهای انتخاب دختر خوشگل در مهدکودکها و سایتهای زرد میاندازد که در پی جمع کردن فالوئر هستند. آیا اصلاحطلبانی که مدعی پیشروترین برنامهها بودند به این حد از خفیف بودن رسیدهاند که باید با طرحهای ابتدایی دنبال فالوئر باشند»، این بخشی کوتاه از نقد اکبر منتجبی در مخالفت با طرح سرا بود که در روزنامه حزب کارگزاران منتشر شد.غلامحسین کرباسچی نیز در توئیتی نوشت: «واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاحطلبان به بدنه اجتماعی: آنچه انتخابات را معنادار میکند و به مردم رغبت رای دادن میبخشد نتیجه رای دادن است نه مناسک آن. شکلگرایی و مناسکگرایی چه برای حکومت و چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم».همین مخالفتها بود که در ساعات نخستین اعلام شکلگیری سرا بار دیگر تقابل کارگزاران با شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان و تمایل قلبیشان به جدا شدن از این گروه را نمایان کرد؛ تقابلی که حداقل در ظاهر امر و جنبه علنی آن گواهی از بالا گرفتن شکاف پیرامون نسبت احزاب اصلاحطلب و رویکرد انتخاباتی آنان در مواجهه با دلسردی حامیانشان دارد.
سرای اینترنتی با 16هزار فالوئر
جدیدترین طرح انتخاباتی اصلاحطلبان هفته گذشته و با عنوان «سرا» که برآمده از عبارت «سامانه رایسنجی اصلاحطلبان» است رونمایی شد؛ طرحی که به شکل اختصاری به گروهها و احزاب اصلاحطلب این امکان را میدهد تا هر گروه نام 20نفر را بهعنوان گزینه احتمالی انتخابات مجلس یازدهم معرفی کند و هر کدام از این افراد نیز نام 20 نفر دیگر را بهعنوان اشخاص پیشنهادی ثبت کرده و در نهایت با ثبت شدن نام 16 هزار کاندیدا، در جریان یک رایگیری اینترنتی افرادی بهعنوان منتخب برای لیست انتخاباتی اصلاحطلبان انتخاب شوند. این طرح که کلیاتش در بیستودومین جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان با ریاست محمدرضا عارف تصویب شد بهعنوان تلاشی برای شفاف و دموکراتیک شدن پروسه انتخاباتی و لیستبندی اصلاحطلبان تعریف شده است، شفافیتی که پس از انتشار لیست کاندیداهای شورای پنجم شهر تهران تبدیل به پاشنه آشیل این شورا شد و مصاحبه یکی از نمایندگان سابق اصلاحطلب شورای شهر که شرط ورودش به لیست را پرداخت رقمی میلیاردی اعلام کرده بود، باعث شد این بار اصلاحطلبان برای احیای وجهه سیاسی خود سراغ طرحی اینترنتی و نسخهای دست چندم از پروسه انتخاباتی بعضی نظامهای سیاسی حزبی بروند، نظامی که در آن عدهای از منتخبان احزاب اصلاحطلب بهعنوان واسطهای برای انتخاب محبوبترین اصلاحطلبان از سوی مردم دست به کار میشوند.
اما و اگرهایی بر یک دعوای خانوادگی
به نظر میآید هر قدر در انتخابات مجلس دهم لیست امید و پشتیبانان آن سعی بر جمعآوری یک جبهه حداکثری صرفا برای شکست دادن رقیب سیاسی خود داشتهاند و همین امر باعث شد کارآمدی نمایندگان آن لیست در مجلس شورای اسلامی به پایینترین سطح کیفی ممکن برسد، تلاشها در انتخابات پیشرو معطوف به آن شده تا با تلاش برای خالصسازی لیستهای انتخاباتی، بر وزن سیاسی نمایندگان منتخب افزوده شود. در این میان اما پرسش اصلی نسبت آینده سیاسی احزاب اصلاحطلب در دوران پساهاشمی و سقوط نفوذ اجتماعی خاتمی در میان هوادارانش است. تلاشها برای بازتعریف «خودی» اصلاحطلب مقابل «دیگری»هایی که مورد برائت قرار گیرند فضا را به سمتی میبرد که هر گروه در تلاش برای تعریف کردن گروه دیگر بهعنوان عامل ناکارآمدی جریان مدیریتی و نظارتی کشور باشد.کارنامه شکستخورده تمام پیروزهای انتخاباتی در سالهای اخیر و تناقض «در قدرت» بودن و «بر قدرت» تعریف کردن خود باعث شده اختلافات بر گردونه انکار دیگری به سمت و سویی برود که فضا را بهسوی یک تبرئه سیاسی در جهت احیای موقعیت اجتماعی اصلاحطلبان ببرد. با تمام این اوصاف جدلهای لفظی اخیر و کنش و واکنشهای سیاسی میان کارگزاران و شورای عالی اصلاحطلبان را میشود بهعنوان بخشی از پازل فرار سیاسی تعریف کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|