|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند «باشگاه شهرت» که به مسأله مدیریت سلبریتیها و ستارهها پرداخته است
دیده نشوند، میمیرند!
عباس اسماعیلگل: فیلم مستند «باشگاه شهرت» به کارگردانی محمدحسن یادگاری که پس از موفقیت در جشنوار فیلم عمار این روزها به شبکه نمایش خانگی هم رسیده است، به واسطه پرداخت آسیبشناسانه به پدیده «سلبریتیها» با استقبال مخاطبان مواجه شده است. به بهانه عملکرد سلبریتیهای وطنی در اتفاقات اخیر با یادگاری، درباره فیلمش و موضوع آن به گفتوگو نشستیم.
***
* از آنجا که در کارنامه کاری شما مستنداتی با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و حتی ورزشی دیده میشود، چگونه به سوژه مستند «باشگاه شهرت» رسیدید و تصمیم گرفتید درباره سلبریتیها مستند بسازید؟
قبل از هر چیز باید بگویم اگر نگاهی به کارنامه کاری من بیندازید متوجه این نکته میشوید که سراغ سوژههایی برای ساخت مستندهایم میروم که در فرهنگ عامه جایگاهی داشته باشند و برای اقشار مختلف جامعه با هر سلیقه و جایگاهی جذاب باشد که در همین راستا تاکنون به موضوعاتی چون فوتبال، فرزندآوری، دنیای مد و مشکلات مسکن پرداختهام که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و در همین راستا، موضوع «سلبریتیها» هم برای تمام مردم جالب توجه به نظر میآید. از سوی دیگر، مسألهمحوری برای من در حوزه مستند در اولویت است و تلاش میکنم یک رویکرد محوری در تحلیل حوزههای فرهنگی هم داشته باشم، زیرا معتقدم برای تولید مستند با محوریت فرهنگ، باید علم و دانش بیشتری نسبت به سایر حوزهها داشته باشیم، چراکه در حوزه فرهنگ، پایه و مبنای کار بر پژوهش و تحقیق بنا شده است. در کارهای قبلیام نیز به مسائلی چون فوتبال از نگاه فرهنگی پرداختهام. بنده برای ساخت مستندهایم 3 اصل اساسی را همیشه لحاظ میکنم و هر گاه درباره این 3 اصل به جمعبندی رسیدم، نسبت به ساخت اثر اقدام میکنم. اولین و شاید مهمترین اصل، جذاب بودن سوژه مستند برای تمام طیفهای مخاطبان است، دومین معیار هم تفکرات و اعتقادات خودم است و سومین اصل بحث مهم سرمایهگذار است. درباره این کار به این جمعبندی در هر سه مورد دست پیدا کردم، از این رو با جدیت و انگیزه بالا نسبت به تولید مستند اقدام کردم.
* مهمترین ویژگی و وجهتمایز نوع پرداخت شما به سوژه «سلبریتی» در مستند باشگاه شهرت چه بوده است؟
به عنوان یک مستندساز سعی میکنم جلوتر از زمان حرکت کنم و برای این مسأله یک فیلمساز باید تمام پازلهای قبلی سوژه را کنار هم بچیند و بتواند مسائل و موارد مطرح شده درباره سوژه را به صورت به روز شده برای مخاطبان به تصویر بکشد.
* یکی از نکات جالب مستند شما بدون شک پرداختن مستند به سلبریتیهای خارجی است؛ چرا شما برای این اثر سراغ سلبریتیهای کشور نرفتید؟
با توجه به دلایلی که برای خیلیها مشخص است، هنگام پیشتولید کار به این نتیجه رسیدم که چارهای ندارم جز اینکه سلبریتیهای خارجی را دستمایه مستند قرار بدهم اما اتفاقی که این وسط رخ میدهد این است که مسائل و سوژههای مطرح شده به طور کلی درباره سلبریتیهاست و قابل تعمیم به موارد وطنی هم هست.
* میتوانید از این دلایل برایمان بگویید؟
متاسفانه از آنجا که قانون مشخصی درباره حمایت از فیلمسازی که به نقد اشخاص حقیقی یا حقوقی میپردازد در کشور وجود ندارد، ریسک تولید اینچنین آثاری بالاست و از سوی دیگر بسیار قابل پیشبینی بود که اگر به سلبریتیهای داخلی بپردازم، ضمن اینکه باید چند سال جواب پس بدهم، مستند را هم درگیر حاشیهای بیثمر میکردم که آنطور که باید و شاید حق مطلب را نسبت به مخاطب ادا نمیکرد.
* با توجه به اینکه برای تولید این مستند ساعتهای متمادی نسبت به رفتارشناسی سلبریتیها تحقیق و پژوهش کردهاید، مهمترین تفاوت عملکرد سلبریتیهای خارجی با نمونههای وطنی از نظر شما چیست؟
سلبریتیهای خارجی به واسطه نوع قراردادهای حرفهای و قواعد فرهنگی که برایشان لحاظ میشود، خیلی کمتر پیش میآید به موضوعاتی ورود کنند که اطلاعات و سررشتهای در آن ندارد. اگر هم این اتقاق رخ دهد، شک نکنید با یک برنامهریزی خاص و هدایت شده این کار را انجام میدهند. در مجموع باید گفت سلبریتیهای خارجی طوری به اتفاقات جامعه خود واکنش نشان میدهند که از نظر مخاطبان کاملا عقلانی و منطقی به نظر برسد، زیرا این افراد در کنار خود از بهترین و خبرهترین مشاوران رسانهای بهره میبرند. اما در این سو اغلب سلبریتیهای وطنی ما کاملا احساسی، غریزهای، شخصی و حتی میتوان گفت برخی مواقع بچگانه به مسائل پیرامون خود واکنش نشان میدهند که این واکنشها از هیچ قاعده فرهنگی خاصی هم پیروی نمیکند و در نتیجه شاهد واکنشهای کاملا غیرمنطقی و احساسی در مواقع حساس جامعه از سوی سلبریتیهای وطنی هستیم که متاسفانه در برخی مواقع این واکنشها هزینه بالایی بر مردم و کشور تحمیل میکند که حتی امنیت مردم و کشور را هم تحت تاثیر قرار میدهد، در واقع با واژه «امنیت» بازی خطرناکی میکنند، البته معتقدم برخی مواقع این کار عمدی نیست و از ناآگاهی و نداشتن سواد رسانهای نشأت میگیرد.
* اما انگار در اینباره اوضاع برای سلبریتیهای خارجی متفاوت است.
دقیقا همینطور است، زیرا ما شاهدیم سلبریتیهای خارجی بهواسطه همان قواعد فرهنگی که پیش از این اشاره شد، بخوبی توجیه هستند که اگر حرف و واکنشی غیر از قواعد حرفهای بزنند و نشان بدهند به طور کامل باید عواقب و مسؤولیت آن را بپذیرند و به همین خاطر خیلی کم پیش میآید که خود را وارد چنین چالشی کنند اما متاسفانه سلبریتیهای داخلی چون از هیچ قانون و قاعدهای پیروی نمیکنند، خیلی راحت و بدون مطالعه و آگاهی با انتشار یک توئیت، امنیت ملی کشور را به خطر میاندازند و مسؤولیت رفتار و گفتار خود را نمیپذیرند و هیچ کسی هم نیست که اینها را بازخواست کند.
* این مطالبی که گفتید کاملاً درست است اما درباره سلبریتیهای خارجی هم شاهد آن هستیم چهرههایی چون رابرت دنیرو هر از گاهی با اظهارات خود خبرساز میشوند؛ آیا در این موارد هم این سلبریتیها از قواعد خاصی پیروی میکنند؟
نکته جالب اینجاست که برخلاف تصور مخاطبان عام، این موارد هم کاملا برنامهریزی شده و بر اساس سیاستگذاریهای اعمال شده انجام میشود، زیرا سلبریتیهای خارجی برای هر قدمی که بخواهند بردارند از مشورت مشاوران حرفهای خود استفاده میکنند، به عنوان مثال همین اعتراضهای رابرت دنیرو، بازیگر مشهور هالیوود به ترامپ و سیاستهای جنگطلبانهاش، کاملا حسابشده و بر اساس پیشبرد اهداف حزبی در آمریکا انجام میشود، زیرا رابرت دنیرو و همحزبیهایش بخوبی پی بردهاند هماکنون بسیاری از مردم جهان و همچنین آمریکا نفرت عجیبی از دونالد ترامپ و سیاستهای دولت متبوعش دارند و سعی میکنند از نفرت سراسری مردم از ترامپ نهایت استفاده را ببرند و محبوبیت بیشتری نزد مردم کسب کنند.
* جناب یادگاری! همانطور که میدانید طی چند روز اخیر عده انگشتشماری از سلبریتیها به بهانه همدردی با مردم داغدار حادثه هواپیمایی اوکراین، کمپین تحریم جشنوارههای هنری فجر و تلویزیون را در فضای مجازی به راه انداختند؛ فارغ از اینکه به اهدافشان در این کمپین دست پیدا نکردند، شما این مسأله را یک اتفاق سازماندهی شده و مدون میدانید؟
به نظرم این کمپین تحریمی سازماندهی شده نبود؛ شاید عدهای معلومالحال به برخی سلبریتیها خط بدهند برای انجام چنین کارهایی اما چون این رفتار از قواعد فرهنگی نشأت نمیگیرد، نمیتوان اسم رفتار سازماندهی شده به آن داد، در واقع این وسط تنها شاهد سوءاستفاده از نبود سواد رسانهای نزد سلبریتیها بودیم که در مجموع با یک رفتار احساسی و دمدستی و حتی بدون تامل از سوی برخی هنرمندان مواجه شدیم. در نهایت نیز این کمپین نهتنها با شکست مواجه شد، بلکه موجب تخریب بیشتر شخصیت این سلبریتیها شد.
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «ابوعلی کجاست؟» که زندگینامه خودگفته شهید مرتضی عطایی است
برادرانههای دو شهید
احسان سالمی: آدم بعضی از خاطرات شهدای مدافع حرم را که میخواند باورش نمیشود این آدمها تا همین چند وقت پیش در کنار ما زندگی میکردند؛ نه رویینتن بودند و نه تواناییهای ماورایی داشتند؛ معمولی و ساده، عین خودمان اما با آرزوهایی بزرگ که از هر قدرتی قویترشان میکرد.
شهید مرتضی عطایی یکی از همین شهدای جالب اما گمنام مدافع حرم است. شهیدی که برای حضور در جمع مدافعان حرم، خود را به عنوان یکی از اهالی افغانستان جا زد تا اجازه حضورش در کنار دلاوران تیپ پرافتخار فاطمیون داده شود. مرتضی عطایی یار غار شهید مصطفی صدرزاده است؛ یاری که برای او همچون برادر بود و در نهایت نیز مدتی کوتاه بعد از آسمانی شدن شهید صدرزاده به این برادر شهیدش پیوست. «ابوعلی کجاست؟» خاطرات شهید مرتضی عطایی از روزهای حضورش در جبهههای نبرد با دشمن تکفیری است. خاطراتی که خود راوی آن است و قرار بوده برای نگارش کتابی در ارتباط با شهید صدرزاده مورد استفاده قرار بگیرد اما در نهایت به واسطه شهادت آقا مرتضی که همه او را در میدان رزم با نام «ابوعلی» میشناسند، کتاب «ابوعلی کجاست؟» در قالب اثری مستقل منتشر میشود. ابوعلی مصداقی تام و تمام از یک بسیجی مخلص است و زوج او و شهید صدرزاده در میدان نبرد، تبدیل به یکی از مهمترین تیمهای فرماندهی در میدان نبرد علیه داعش میشود. علاقه ابوعلی به بسیج و فعالیتهای نظامی در کنار توجه ویژه او به تذهیب نفس و البته رفاقت ششدانگش با مصطفی صدرزاده دست به دست هم میدهد تا یک تعمیرکار ساختمانی تبدیل به عارفی تمامعیار شود. کار تحقیق و تدوین این اثر به ترتیب توسط محمدمهدی رحیمی و نوید نوروزی انجام شده است؛ در بخشی از این کتاب در ارتباط با دلیل نامگذاری کتاب با عنوان «ابوعلی کجاست؟» میخوانیم: «در عملیات بصر الحریر دشمن 9 نفر اسیر گرفت که 5 نفر از آنها را به شهادت رساند و 4 نفر دیگر در ماه رمضان سال 95 با اسرای مسلحین معاوضه شدند؛ یکی از این اسرا حیدر محمدی بود. مسلحین موقع اسارتش عکس شاخص فاطمیون را به او نشان داده و گفته بودند: «ابوعلی کجاست؟» میگفت: «ابوعلی دیگر به منطقه نرو، اگر رفتی اسیر نشو که برایت نقشهها دارند!» ارتباط عاطفی شهید عطایی با شهید صدرزاده را باید نوعی رابطه مرید و مرادی دانست. صدرزاده به عنوان فرمانده درسهای بسیاری به ابوعلی میدهد که نه فقط برای او، بلکه برای همه جوانان نسل امروز قابل توجه و تامل است. ابوعلی در یکی از خاطراتش در ارتباط با شهید صدرزاده که در میدان نبرد به «سید ابراهیم» مشهور بود، میگوید: «یکی از تذکرات سیدابراهیم قبل از عملیاتها این بود که میگفت: «بچهها اینطوری دعا کنید که خدایا ما در این عملیات دعا نمیکنیم که پیروز شویم؛ ما میخواهیم در شکست و پیروزی، تو از ما راضی باشی. اگر تو با شکست از ما راضی میشوی، ما راضی هستیم که شکست بخوریم. اگر با پیروزی از ما راضی میشوی، هر چه رضای توست، همان اتفاق بیفتد.» خیلی تاکید میکرد که فقط برای رضای خدا کار کنیم».
ارسال به دوستان
شعرای نامی به تلویزیون میآیند
رئیس ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی معاونت سیما از ساخت برنامههای تلویزیونی با موضوع زندگینامه و معرفی آثار مفاخر و شاعران نامی کشور خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، مسعود احمدی افزادی درباره تازهترین تصمیمات رسانه ملی در جهت تقویت و پاسداشت زبان فارسی گفت: ۳ گام مهم پیشروی ستاد حفظ و ترویج زبان و ادب فارسی قرار گرفته است. در گام اول، فعالیت ستاد معطوف به ساخت «برنامک»های کوتاه با موضوع زبان فارسی به عنوان زبان معیار مانند «فارسی را پاس بداریم» یا «نقل و نقل» و تعدادی برنامک دیگر شده است. این گام تا پایان سال ۹۸ استمرار دارد. گام دوم به تولید برنامههای مستقل در حوزه زبان فارسی میپردازد. این گام تا تابستان سال آینده ادامهدار خواهد بود که در آن طرحهای برنامهسازی از جمله مسابقهها، گونههای جذاب برنامهای و مخاطبپسند، برنامههای شبانه با موضوع زبان و ادبیات فارسی و تعدادی دیگر جمعآوری و آماده تولید میشوند. گام سوم مربوط به نیمه دوم سال ۹۹ میشود که در آن تلاش میشود زندگینامه و آثار مفاخر زبان فارسی وارد گونههای نمایشی شود و مخاطبان از قاب تلویزیون با زندگی و آثار شاعران و بزرگان زبان و ادبیات فارسی در قالبهای مختلف برنامهسازی آشنا میشوند. همچنین پیشبینی شده است تا گروه ویژه زبان فارسی در معاونت سیما راهاندازی شود. این گروه به صورت خاص در جمعآوری آثار تولید شده با موضوع زبان فارسی و همچنین ارائه طرح و تولید برنامههای جدید در این حوزه تلاش خواهد کرد.
ارسال به دوستان
سالنهای میزبان جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند
سالنها، تالارها و تماشاخانههای میزبان سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند. به گزارش «وطن امروز»، تالارها و تماشاخانههای میزبان سیوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در بخشهای مختلف به شرح زیر اعلام میشود: بدین ترتیب مجموعه تئاتر شهر (سالن اصلی، سالن سایه، سالن چارسو و سالن قشقایی)، تماشاخانه ایرانشهر (سالن استاد ناظرزادهکرمانی و سالن استاد سمندریان)، تالار مولوی (سالن اصلی)، تالار رودکی، تماشاخانه سرو، پردیس تئاتر شهرزاد، تئاتر مستقل تهران، عمارت نوفل لوشاتو، تماشاخانه دیوار چهارم، تماشاخانه مهرگان، تماشاخانه ایران تماشا، تماشاخانه آژمان، تماشاخانه شانو و تماشاخانه دا میزبان آثار نمایشی و رادیوتئاترهای سیوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در ایام برگزاری این رویداد خواهند بود.
ارسال به دوستان
افشای نقش مخرب استعمار پیر در مذاکرات هستهای
کتاب «نقش انگلیس در پرونده هستهای ایران» نوشته سیما رفسنجانینژاد توسط موسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. به گزارش مهر، نویسنده در این کتاب با بررسی استراتژی انگلستان در ارتباط با برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران، ابزارهای اجرایی این استراتژی و چشمانداز آینده آن را به صورت منسجم و عمیق مورد مطالعه قرار داده است. در فصول هشتگانه کتاب، ابتدا بنیانهای نظری به منظور آشنایی با مفاهیم و نیز درک رفتار نهادها و کشورهای درگیر در پرونده هستهای مطرح میشود. سپس هدف ایران از دستیابی به انرژی هستهای مورد بررسی قرار میگیرد و در مرحله بعد، با ترسیم روابط ایران و انگلیس، رفتار متناقض انگلیس در قبال دستیابی ایران به انرژی هستهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی میشود. کتاب «نقش انگلیس در پرونده هستهای ایران» به قلم سیما رفسنجانینژاد در ۳۰۵ صفحه و با قیمت ۳۸ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی- هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.
ارسال به دوستان
حامی آزار جنسی، رئیس داوران جشنواره فمینیستی برلیناله!
انتخاب «جرمی آیرنز» به عنوان رئیس هیأت داوران برای جشنواره فیلم برلیناله حاشیهساز شد. به گزارش تسنیم به نقل از اسکرین دیلی، 2 نشریه tageszeitung و Der Tagesspiegel به صحبتهای «جرمی آیرنز» در سال 2011 با مجله رادیو تایمز اشاره کردند و جشنواره فیلم برلیناله را به دلیل انتخاب این فرد به عنوان رئیس هیأت داوران، نقد کردند. این بازیگر هالیوودی به طور مستقیم در مصاحبهاش، به آزارهای جنسی اشاره و آن را ارتباط دوستانه توصیف کرده است. او همچنین در مصاحبه با مجله هافینگتون پست در سال 2013 گفته قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان مشکلات زیادی را به وجود میآورد که البته مدتی بعد تمام صحبتهای خود را به کلی تغییر داد. در 2 سال گذشته جشنواره فیلم برلین به دلیل به راه افتادن جنبش «من هم» توجه بیشتری به زنان داشته و عملاً تبدیل به جشنوارهای فمینیستی شده است. اما به گفته یکی از این رسانهها، اگر تغییر این طرز فکر در صنعت فیلمسازی واقعا برای مسؤولان این جشنواره مهم بود، آنها نباید کسی را که در گذشته صحبتهای نامتعارفی داشته به عنوان رئیس هیأت داوران انتخاب میکردند. آنها باید کسی را انتخاب میکردند که برای ایجاد دنیایی برابر و به دور از آزار و خشونت تلاش کند.
ارسال به دوستان
پاسخ روابط عمومی فجر به شایعات درباره نرسیدن برخی آثار
داوران فجر 38 چه زمانی معرفی میشوند؟
مدیر روابط عمومی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر شایعات مطرح شده درباره احتمال نرسیدن فیلمهایی مانند «روز صفر» و «خورشید» به این رویداد سینمایی را رد کرد. به گزارش «وطن امروز»، مسعود نجفی درباره آخرین وضعیت بلیتفروشی این رویداد و استقبال مردم گفت: روز دوشنبه ساعت ۱۲ ظهر سامانه بلیتفروشی جشنواره باز شد و در ۱۱ دقیقه ابتدایی ۸۰ هزار قطعه بلیت فروش رفت. مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت: با تدبیری که سال گذشته آقای داروغهزاده، دبیر جشنواره داشته سهم بلیت بین تهیهکننده و سینمادار تقسیم خواهد شد و جشنواره سهمی نخواهد برد. هزینه دیسیپی هم تا سال گذشته بر عهده جشنواره بوده اما از امسال بر عهده تهیهکننده است. مدیر روابط عمومی جشنواره فجر در پاسخ به اینکه چرا لیست نهایی هیأت داوران هنوز اعلام شده است، گفت: ما با مدل جشنواره فیلم فجر هر ساله پیش رفتهایم و معمولا در روزهای اول بهمن هیأت داوران معرفی میشوند. در چند روز آینده گزینههای مورد نظر نهایی و معرفی خواهند شد. نجفی در پاسخ به این شایعه که فیلمهای «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان به دلیل طولانی شدن فرآیند تولید شاید به جشنواره نرسند هم اظهار کرد: انشاءالله هر 2 فیلم در جشنواره امسال دیده میشود. طی آخرین پیگیریهای دبیرخانه، نمایش فیلمها هم در سینماهای مردمی و هم در سینمای رسانه طبق برنامهریزی منتشر شده در قالب جداول اکران جلو خواهد رفت. ارسال به دوستان
رئیس حوزه هنری خبر داد
آغاز نهضت ترجمه با انتشار ۱۵۰ عنوان کتاب به بیش از 7 زبان
رئیس حوزه هنری در آیین افتتاح اولین نمایشگاه کتابهای ترجمه شده سوره مهر به زبانهای خارجی اظهار داشت: نهضت ترجمه در حوزه ادبیات انقلاب و دفاعمقدس با ترجمه ۱۵۰ عنوان کتاب اتفاق افتاده است. به گزارش «وطنامروز»، در این نشست عبدالحمید قرهداغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر در ارتباط با جزئیات این نمایشگاه گفت: آثاری که در این نمایشگاه مشاهده میکنید قریب به ۱۵۰ عنوان کتاب به چندین زبان برجسته دنیا از جمله عربی، انگلیسی، روسی، ترکی، فرانسوی، اردو و... است که البته تعداد ترجمهها بیش از اینهاست و این نمایشگاه تنها اختصاص به کتابهای سوره مهر دارد. در ادامه مؤمنیشریف، رئیس حوزه هنری نیز گفت: «بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب به بیش از 7 زبان زنده دنیا ترجمه و از سوی حوزه هنری منتشر شده است. البته در حوزه ترجمه آثار بدون مشکل هم نبودهایم و مشکلات زیادی از سوی دولتهای غربی سر راه ترجمه آثار ما به این زبانها وجود دارد. سالهاست نتوانستهایم کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم(ص) است را در آمریکا منتشر کنیم». اولین دوره نمایشگاه «نهضت ترجمه» به مدت 4 روز از 30 دیماه تا سوم بهمنماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ پذیرای علاقهمندان است. ارسال به دوستان
وجیهه سامانی: نویسندگان ارزشی جزیرههای جدا از هم هستند!
تعجب از جایزه به تحقیر ایرانی
وجیهه سامانی در نشست «ادبیات بانوان در گام دوم انقلاب»، نویسندهپروری را مهمترین راهکار زایندگی ادبیات انقلاب دانست و بر لزوم متحد شدن نویسندگان متعهد با یکدیگر تأکید کرد. به گزارش «وطن امروز»، وجیهه سامانی خالق آثاری چون «خواب باران» و «بادبادکها» در نشست «ادبیات بانوان در گام دوم انقلاب» که از سوی انجمن قلم ایران در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی تحول و اتفاق مهمی در ایران، منطقه و کل جهان بود،؛ اولین حکومت شیعی ایجاد شد که نظیر آن تاکنون هم نیامده است، بنابراین توپخانه دشمن بعد از انقلاب شدیدتر عمل کرد به طوری که چند سال قبل یکی از معتبرترین جوایز ادبی ما به کتابی داده شد که تعجب همگان را برانگیخت، چرا که هیچ کشوری نمیتوانست به این اندازه خود را تحقیر کند. وقتی من که این حس را به کشور و مردمم ندارم اثر را مطالعه میکنم، با خود میگویم اینجا جای ماندن نیست. فارغ از اسلام و انقلاب، کدام کشوری اینگونه تیشه به ریشه خود میزند. وی در ادامه درباره پیشنهاداتش برای رسیدن به افق آرمانی ادبیات انقلاب گفت: این یک جریان دوسویه است، متولیان امر باید دلسوزی کنند. نباید احساس کرد که دغدغه و نگرانیای برای ادبیات داستانی ارزشی وجود ندارد. چرا باید این وضع جشنوارهها و داوران آن باشد؟ ناشران انقلابی ما که کارهای خوب و ارزشمند منتشر میکنند تعدادشان محدود است، پخش و توزیع این ناشران چه اندازه گسترده است؟ توزیع کار بسیار مهمی است که به نظر میرسد، در این بخش از آن غفلت کردهایم. اکثر ناشران ما دغدغه اخلاق و انقلاب ندارند، بیشتر دغدغه تجاری دارند و توزیع کارهای انقلابی زیاد گسترده نیست. توجه به حوزه چاپ و نشر و مسائل صنفی اهل قلم از سوی مسؤولان نیز بسیار مهم است. الان حقالتالیف کتاب 10 تا 15 درصد و در چند قسط است، گاهی هم کتاب توزیع میشود و یک سال هم از فروشش میگذرد اما هنوز حقالتالیف آن پرداخت نشده است. این دلسوزی را من نویسنده هم باید داشته باشم. معضلات اجتماعی و اخلاقی بسیاری روی زمین مانده است اما نویسنده هم به لحاظ کمی و کیفی توان محدودی دارد. برخی نویسندگان آثارشان هر چه میگذرد، بهتر نمیشود، در حالی که برخی دیگر از نویسندگان رفتهرفته کیفیت قلمشان بهتر و بیشتر میشود. سامانی در پایان این نشست گفت: ما نویسندگان ارزشی، جزیرههای جدا از هم هستیم؛ جبهه کفر در کفر خود متحد است اما ما در حقمان متحد نیستیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|