|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا موفقیت «انگل» و سینمای کرهجنوبی میتواند الگویی برای تغییر مسیرفعلی سینمای ایران باشد؟
مشرقی اصیل
احسان سالمی: اگر یکی دو سال پیش، از مخاطبان سینمای جهان میپرسیدید که تصور میکنند روزی اثری از سینمای کره بتواند برنده مهمترین جوایز سینمایی جهان شود، با نگاه متعجب آنها روبهرو میشدید، چرا که در تاریخ سینمای کره، هیچ فیلمی نتوانسته بود حتی نامزد بهترین فیلم خارجیزبان اسکار شود اما «انگل» اثری بود که با موفقیت خود توانست جایگاه سینمای کره در جهان را تثبیت کند؛ مسیری که قطعا با «انگل» آغاز نشده، بلکه باید آن را نقطه عطف این مسیر دانست که از بیش از یک دهه پیش آغاز شده و حالا نتیجه آن موفقیت این فیلم در فصل جوایز سینمایی شده است تا «انگل» کرهای بتواند فصل مشترک نگاه خاص و هنری جشنوارهای همچون جشنواره فیلم کن با جوایز مخاطبمحوری همچون اسکار باشد. حالا همین موفقیت را در برابر موفقیتهای سینمای ایران در جشنوارههای بینالمللی قرار دهید؛ موفقیتی که طی سالهای اخیر بشدت رو به افول بوده و البته مسیر آن نیز تفاوتهای بسیاری با مسیر موفقیت سینمای کره دارد.
* تنوع ژانر، ناجی کرهایها
سینمای کرهجنوبی حدود ۵۰ میلیون نفر مخاطب دارد و همواره از سینمای ایران عقبتر بوده است اما در ۱۵ سال اخیر اتفاقی آنجا افتاده که میتوان نام آن را معجزه ژانر نامید، چرا که به تبع تولید یک ژانر مخصوص به خود شکل گرفته است. در واقع آنچه باعث شده سینمای کره طی این سالها با پیشرفتی قابل قبول روبهرو شود، توجه به مسأله تنوع ژانر است. حالا این را با سینمای ایران مقایسه کنید؛ روز گذشته در صفحه 5 «وطنامروز»، در پروندهای که به بررسی ابعاد مختلف فیلمهای حاضر در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت، از این نوشتیم که عدم تنوع ژانر در سینمای ایران مسألهای است که همچنان سینمای ما را آزار میدهد و شاهد مثال آن نیز همین جشنواره سیوهشتم فیلم فجر است که اغلب آثار آن درامهای اجتماعی هستند.
* ژانر خود را بسازید
اگر مثل سینمای کره در چند سال اخیر را همچون یک گیاه در حال رشد در نظر بگیریم، «انگل» را باید نقطهای دانست که این گیاه به بار نشسته است. نکته حائز اهمیت در ارتباط با این موضوع آن است که کارگردانان کرهای با داستانهای «اصیل» و «پویا»ی خود پا به عرصه رقابت در حوزه فیلمسازی گذاشتند. مسأله خلق ژانر و رویکردهای بومی مسالهای است که ما نیز در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب و همراه با کنار گذاشتن فیلمفارسیها به آن توجه کردیم ولی مسأله آنجاست که درجا زدن ما در یک حوزه خاص و گیر کردن سوژهها و الگوهای فیلمسازی سینماگران ایرانی در دایره بسته درامهای اجتماعی باعث شده حالا دیگر چیزی به عنوان خلق ژانرها و قصههای بومی در سینمای ایران کمتر مورد توجه باشد. البته نشانههایی برای تغییر این مسیر در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر دیده شد که فیلم سینمایی «پوست» ساخته برادران ارک یکی از همین نشانهها بود. اتفاقا سازندگان این اثر نیز در نشست خبری فیلم خود دقیقا به همین موضوع اشاره کردند که میخواهند در مسیر فیلمسازی خود سراغ ساخت ژانر بومی و مخصوص خود بروند؛ ژانری که هم میتواند برای مخاطبان سینمای ایران جذاب باشد و هم مخاطب خارجی را با قصههای متفاوت ایرانی روبهرو میکند.
* قصههای تلخ برای کدام مخاطب؟ مسأله این است!
مهمترین نشانههای توجه به سینمای کره با فیلم «پیر پسر» (OldBoy) محصول سال 2004 نمایان شد؛ اثری بشدت تلخ و پر از خشونت که اتفاقا دارای ویژگیهای تام و تمام اثری از سینمای آسیا بود. ویژگی اصلی فیلمهایی چون «پیر پسر»، کمدی سیاه و تراژدی مستقیم آنهاست؛ الگویی که بعدها در بسیاری از آثار مهم سینمای کره نیز مورد توجه قرار گرفت و «انگل» نیز که حالا تبدیل به پرافتخارترین اثر تاریخ سینمای کره شده، فیلمی با همین ویژگیهاست. به نظر میرسد فیلمهای کرهای با نمایش این گونه سوژهها خاص شدهاند؛ فیلمهایی با داستانهای غیرمترقبه که شاید سرکی هم به سینمای هالیوود و تنوع ژانرهای آن بکشند اما مهمترین مسأله را که حفظ شاخصههای بومی قصههاست در خود حفظ میکنند. مسیر سینمای ایران نیز قرار بود زمانی به همین شکل باشد، همان موقع که سینمای ایران الگوی «سینمای گلخانهای» را برای خود مبنا قرار داد و بنا شد با ساخت آثاری مبتنی بر فرهنگ ایرانی، توجه مخاطبان جهانی را به سینمای ایران جلب کند. در ابتدا نیز این مسیر با موفقیتهایی همراه بود ولی منتهی شدن این مسیر به قصههای تلخ اجتماعی و تکرار مکرر این قصهها و الگوی روایی آنها در آثار گوناگون باعث شده این سینما دیگر حرفی برای مخاطب بینالمللی نداشته باشد تا تفاوت سینمای ما با سینمای کرهجنوبی در این باشد که آنها بدرستی از الگوی «کمدیهای تلخ» و «قصههای تراژیک» و روایت قصه طبقه فرودست برای خلق قصههایی با مفاهیم و مخاطبان جهانی استفاده کنند و ما از درامهای اجتماعی سیاه صرفا برای نمایش بدبختی و فلاکت جامعه خود استفاده کنیم.
* مشرقیهای اصیل
هر چند موفقیت فیلم سینمایی «انگل» در اسکار و به طبع آن موفقیت این فیلم در گیشه سینماها صرفا مبتنی بر مناسبات سینمایی و کیفیتهای فنی اثر نبود و قطعا توجه ویژه به این اثر در مراسم اسکار و در سال انتخابات آمریکا و در شرایطی که هالیوود به دنبال زمین زدن ترامپ است، اتفاقی صرفا سینمایی نیست اما بدون شک «انگل» شاخصههای کامل یک اثر بومی از سینمای کره با قصهای جذاب را داراست که حتی اگر بهترین فیلم اسکار امسال هم نمیشد، در زمره مهمترین آثار سینمای جهان در این سال قرار میگرفت. اساسا مسأله اصلی موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر سینمایی در جشنوارهها و جایزههای سینمایی نیست، بلکه آنچه باعث نگارش این متن و مقایسه سینمای رو به رشد کرهجنوبی با سینمای ایران شده است، توجه به تنوع ژانر و خلق ژانرهای بومی در آن سینماست؛ موفقیتی که از مسیر استفاده از قصههای بومی ملتها میگذرد؛ حتی اگر قرار باشد تصویرگر قصهای امروزی از جامعه مدرن کره باشد، باز هم باید به الگوهای بومی و روایی قصهگویی در این سینما اهتمام ورزید تا به عنوان اثری متفاوت در سینمای جهان مورد توجه قرار گرفت؛ درسی که سینمای ایران نیز این روزها بیش از همیشه به آن نیاز دارد.
***
[«انگل» با درخشش در اسکار گیشه هالیوود را به تسخیر درآورد]
پس از برد تاریخی فیلم «انگل» در شاخه اسکار بهترین فیلم، آمار فروش این اثر در باکسآفیس با افزایش چشمگیری مواجه شده است. به گزارش «وطن امروز»، این فیلم کرهای که هفته گذشته 4 جایزه اصلی جوایز اسکار را به خود اختصاص داد، در آخر هفته سپری شده 5/5 میلیون دلار فروخت. بر اساس آنچه ورایتی گزارش کرده، این یعنی فروش بلیتهای این اثر تا ۲۳۴ درصد افزایش داشته که آن را به عنوان بیشترین افزایش فروش یک فیلم پس از برگزیده شدن در شاخه اسکار بهترین فیلم در یک دهه اخیر میتوان محسوب کرد. «انگل» تاکنون 3/44 میلیون دلار تنها در آمریکای شمالی به فروش رسانده است که موفقیتی چشمگیر برای یک فیلم خارجی زبان محسوب میشود. این فیلم همچنین موفق شد در طول هفته گذشته به موفقیتی قابل توجه در گیشههای خارج از آمریکای شمالی دست پیدا کند و 7/12 میلیون دلار دیگر به فروش برساند. به این ترتیب فروش جهانی این فیلم کرهای در سراسر جهان به ۲۰۴ میلیون دلار رسیده است. در نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار، «انگل» به نخستین فیلم غیرانگلیسی تبدیل شد که موفق شده است جایزه اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. این فیلم کرهای که در 6 شاخه از جوایز اسکار به عنوان نامزد معرفی شده بود، در کنار جایزه اسکار بهترین فیلم، جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین کارگردانی را نیز به خود اختصاص داد.
ارسال به دوستان
جمشید جم مطرح کرد
چگونگی حذف سرودها و آهنگهای انقلابی از جشنواره موسیقی فجر
رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور درباره دلایل حذف بخش «سرود و آهنگهای انقلابی» در سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش «وطن امروز»، جمشید جم، خواننده باسابقه و رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور که قرار بود مدیریت بخش «سرود و آهنگهای انقلابی» را در سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر به عهده بگیرد، با اعلام خبر حذف این بخش از جشنواره سیوپنجم به مهر گفت: بر اساس برنامهریزیهایی که از مدتها قبل انجام شده بود، بنا بود پنجمین جشنواره «سرودهای حماسی و آواهای انقلابی» در چارچوب یکی از بخشهای سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار شود. حتی قرار بود بر این اساس تفاهمنامهای هم بین سازمان بسیج هنرمندان کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شود که بر اساس آن، گروههای منتخب سرود در محوطه پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در هر روز جشنواره به اجرای برنامه بپردازند. اجرای یک سرود ۱۰۰ نفره در مراسم اختتامیه هم یکی دیگر از مواردی بود که برای اجرای آن برنامهریزیهای لازم را انجام دادیم.
* برپایی رویدادی موسیقایی با موضوع کاروانهای راهیان نور
وی افزود: متاسفانه پس از مدتی دوستان وزارت ارشاد بر سر برخی مفاد تفاهمنامه که به امضا هم نرسید، از جمله میزبان تامین بودجه و نحوه مشارکت مالی انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان، نکاتی را مطرح کردند که به اعتقاد من نشاتگرفته از عدم تمایلشان برای همکاری بود. همین نکات هم باعث شد نتوانیم کار را استارت بزنیم. این در حالی است که ما بر اساس این تفاهمنامه کارهای اجرایی را آغاز کرده و بر آن بودیم تا به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر که مزین به نام انقلاب اسلامی است، باکیفیتترین کارها را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.
جم افزود: نمیدانم چه اتفاقاتی افتاد که دوستان وزارت ارشاد سیاستی را اعمال کردند که ما در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته باشیم. جالب اینکه ماجرا حتی تا این حد جلو رفت که نام بنده به عنوان مدیر بخش جنبی سرود و آهنگهای انقلابی جشنواره هم قید شده بود اما متأسفانه ماجرا به سمتوسویی رفت که به دلیل همین عدم همکاریها، بخش سرود از جشنواره حذف شد.
رئیس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برگزار نشدن پنجمین جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی گفت: متاسفانه به دلیل اتفاقاتی که رخ داد، دیگر وقتی برای برگزاری این جشنواره هم تا پایان سال نیست و بنا داریم فروردینماه سال آینده همزمان با برگزاری هفته بسیج، رویدادی موسیقایی را با موضوع کاروانهای راهیان نور در تهران برگزار کنیم که بزودی جزئیات آن در یک نشست خبری اعلام میشود.
وی در پایان تأکید کرد: تلاش بنده و همکارانم در انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور، حضور جدی در جشنواره موسیقی فجر بود اما به دلیل برخی بهانههایی که از سوی وزارت ارشاد در تفاهمنامه مطرح شد ما نتوانستیم در این رویداد حضور داشته باشیم.
ارسال به دوستان
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی خبر داد
حضور ایران در ۱۸ نمایشگاه کتاب خارج از کشور در سال آینده
مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران گفت: در تلاشیم تا هزینههای حضورمان در نمایشگاههای کتاب خارج از کشور را نسبت به سال قبل کاهش دهیم. بر اساس اهدافی که در نظر داریم، حضور در ۱۸ نمایشگاه کتاب را در سال آینده در برنامه کاری خود قرار دادهایم. به گزارش «وطن امروز»، قادر آشنا به سیاستهای حضور در نمایشگاههای کتاب خارج از کشور اشاره کرد و گفت: برای حضور در نمایشگاههای کتاب خارجی 5 سیاست و هدف را دنبال میکنیم. حضور در نمایشگاههایی که با نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تفاهمنامه همکاری مشترک دارند، حضور در نمایشگاههایی که از اهمیت جهانی برخوردار هستند، حضور در نمایشگاههایی که در حوزه تمدن ایران و اسلام و محور مقاومت قرار دارند، حضور در نمایشگاههایی که با ما قرابت فرهنگی دارند و حضور در نمایشگاههایی که زمینه مساعد برای گسترش نشر ایران در آنجا فراهم است، از جمله اهداف و سیاستهایی است که در جلسه هماندیشی با فعالان نشر بینالملل مورد توجه قرار گرفت و بر اساس آن جدول حضور ایران در نمایشگاههای بینالمللی خارج از کشور نهایی شد. آشنا در ادامه گفت: سال آینده در نمایشگاههای کتاب بلونیا، فرانکفورت، دهلینو، سئول، پکن، مسکو، بلگراد، کودک شانگهای، دوحه، بغداد، مسقط، کابل، دمشق، استانبول، بیروت، کوالالامپور، تونس و تاجیکستان حضور خواهیم داشت. ارسال به دوستان
با حضور معاون صدا انجام شد
تجلیل رادیوییها از آبادان یازده۶۰
مراسم تجلیل از عوامل فیلم «آبادان یازده ۶۰» با حضور حمید شاهآبادی، معاون صدا در استودیوی شماره یک صدای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مهرداد خوشبخت، کارگردان فیلم در این مراسم گفت: حدود 3 هفته در آبادان و حدود ۴۰ روز در تهران کار کردیم. من قصههای زیادی از آبادان داشتم و دوست داشتم دین خود را ادا کنم. این فیلم به لحاظ شرایط رسانه، روایت درستی از بچههایی که در دوران جنگ در رادیو ماندند، داشته است، زیرا آن زمان جز همان آنتن ابزار دیگری نداشتند و با استفاده از همان ابزار تلاش کردند که شهر را نجات دهند. وی همچنین گفت: زمانی که به آبادان رفتیم شرکت نفت حتی به ما جای خواب هم نداد. به نظرم خوب است ارگانها کمک کنند اما از طرفی هم فکر میکنم نمیتوان با ارگانها کار کرد. خوشبخت اضافه کرد: هر چقدر به تاریخ وفادارتر باشیم مردم بیشتر ارتباط برقرار میکنند. دلیل اینکه مردم کمتر با کارهای رادیو و تلویزیون و حتی کارهای خود من در تلویزیون ارتباط برقرار میکنند، این است که از واقعیت دور میشود، این فیلم هم بهخاطر حس و حال واقعیاش بود که مردم آن را دوست داشتند و گریه کردند. در ادامه شاهآبادی گفت: اصحاب رادیو جزو کسانی نبودند که از کنار قافله 8 سال دفاعمقدس براحتی عبور کرده باشند. پرچم بچههای رادیو همه جا بالا بود، این فیلم نمایشگر حضور اهالی رادیو در این آزمون بزرگ بود. ارسال به دوستان
نگاهی کوتاه به کتاب «بانگ آزادی» خاطرات شفاهی احمدعلی راغب
راز ماندگاری سرودهای انقلاب
طاهره راهی: دهه فجر برای بسیاری از ما با سرودهایش خاطرهانگیز است. سرودهایی که زمانی هر یک از ما از بر بودیم و همراه با دوستان و همشاگردیهایمان زمزمه میکردیم. از شعر «بوی گل سوسن و یاسمن آید» تا «این بانگ آزادیست» و... همه و همه یادآور دهههای پرشور 60 و 70 است. اما آنچه باعث درخاطره ماندن بیشتر آن اشعار در ذهنها شده، ملودی همراه با سرودهاست؛ همان موسیقیای که به بیان شهید آوینی، نتیجه روح سازنده آن است.
کتاب «بانگ آزادی» خاطرات شفاهی «احمدعلی راغب» از آهنگسازان بنام سرودهای انقلابی است که مسیر ساخت این ملودیها را با بیانی شیوا برای خواننده شرح میدهد. در این کتاب که توسط انتشارات «راهیار» منتشر شده است، راغب با فراغ بال، سفره دلش را گسترده و مخاطب را میهمان میکند. احمدعلی راغب که از مادری آذری و پدری اهل انزلی متولد شده است، از خاطرات کودکیاش در بندر میگوید و از کشتیهای روسی، از خاطرات نویسندگان انقلابی دوران کودکی و چگونگی همکاری با روزنامههای انقلابی، از مادری که موسیقی میشناسد و پیانو مینوازد، تا دوران نوجوانی و جوانی و چگونگی ورود به دنیای موسیقی در ارکستر تهران. از سرود جاودانه «ای مجاهد شهید مطهر» برای شهادت شهید مطهری میگوید، از شعر بلند و زیبای حمید سبزواری تا خواندن آن توسط محمد گلریز و دیدار خصوصی با امام خمینی(ره). راوی که روایت داستان را به عهده دارد، وقایع را با سیر زمانی پیش میبرد و مخاطب را به دنبال خود میکشد و چنان در بیان جزئیات صداقت دارد که همراه با خواندن کتاب، مخاطب را بیشتر جذب میکند.
راغب در بخشهای انتهایی کتاب به خاطراتش درباره موسیقی جنگ و غافلگیرکنندهترین سرود جنگ یعنی «خجسته باد این پیروزی» که برای آزادسازی خرمشهر ساخته و پخش شد، میپردازد. وی موسیقی انقلابی و جنگ را موسیقی حماسی میخواند که باید با رجز همراه باشد و بتواند مردم را درگیر کند.
این روزها که همه از اعتیاد به موسیقی میگویند، چرا ما از موسیقی انقلابی و حماسی سخن نگوییم. «بانگ آزادی» را در همین حالوهوا بخوانید و با تاریخچه و نحوه تولید اغلب سرودهای انقلابی آشنا شوید. پابهپای احمدعلی راغب پیش روید و در میان نتها و سرودها نفس تازه کنید.
ارسال به دوستان
«دیدن این فیلم جرم است» متقاضی اکران نوروزی
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» متقاضی اکران نوروزی شد. به گزارش «وطن امروز»، فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» سال گذشته هم بعد از اکران در جشنواره فیلم فجر سیوهفتم، متقاضی اکران در نوروز 98 شد که این درخواست به سرانجام نرسید و پس از آن نیز حاشیههای عدم صدور پروانه نمایش فیلم به وجود آمد. با این حال این فیلم برای اکران نوروزی سال 99 نیز متقاضی شده و باید دید بعد از رفع مشکلات مربوط به پروانه نمایش آن، سازمان سینمایی اجازه اکران نوروزی این فیلم را صادر میکند یا برای دومین سال پیاپی با این درخواست مخالفت میشود. گفتنی است فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» به تهیهکنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی رضا زهتابچیان، تولیدشده در باشگاه فیلم سوره محصول حوزه هنری است که بعد از جشنواره فیلم فجر سیوهفتم مشکلاتی در صدور پروانه نمایش آن رخ داد که این مشکلات چندی پیش با صدور پروانه نمایش آن مرتفع و فیلم آماده اکران عمومی در سینماهای کشور شد.
ارسال به دوستان
کتاب
12 اسفند، برگزاری مراسم پایانی جایزه «شهید غنیپور»
مراسم پایانی نوزدهمین دوره جایزه «شهید حبیب غنیپور» 12 اسفندماه برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، این مراسم که با اهدای نشان حبیب، تندیس جشنواره و لوح تقدیر به برگزیدگان این دوره از جایزه همراه است، روز دوشنبه (۱۲ اسفندماه) بعد از نماز مغرب و عشا در محل شبستان مسجد جوادالائمه(ع) برگزار میشود. در بخشهای کتاب کودک، رمان نوجوان و رمان بزرگسال، حداکثر 2 کتاب در هر بخش با عنوان کتاب سال و کتاب تقدیری معرفی میشوند. در ۱۸ دوره برگزاری این جشنواره (در برخی دورهها) سازمانهای فرهنگی و ادبی جوایزی نقدی به برندگان اهدا کردهاند.
***
چاپ جدید «آن مرد با باران میآید» در بازار نشر
تازهترین تقریظ منتشرشده رهبر انقلاب بر یک کتاب، اختصاص به کتاب «آن مرد با باران میآید» نوشته وجیهه سامانی دارد که هفته گذشته از آن رونمایی شد. این اثر از روز گذشته برای دوازدهمین بار از سوی کتابستان معرفت وارد بازار کتاب شد. به گزارش فارس، وجیهه سامانی در «آن مرد با باران میآید» قصه پسری نوجوان به نام بهزاد را روایت میکند که ناگهان در مسیر انقلاب قرار گرفته است. او دچار ترسهایی است که شاید هر نوجوانی در آن سن دارد اما در بهزاد کمی بیشتر هم هست. از طرفی به واسطه سن و تجربهاش هم از خیلی چیزها سر درنمیآورد. با این همه، وجود برادر بزرگترش بهروز که رفتار و تفکرات انقلابی دارد، کمکم ترسهای او را کم میکند و بر شناختش میافزاید. بهروز برای او از کاپیتولاسیون میگوید و دیگر ظلمها و بیعدالتیهایی که آمریکاییها و رژیم پهلوی بر سر مردم ایران آوردهاند... .
***
«یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹بهمن تبریز» منتشر شد
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» به قلم علی موسوی از مجموعه «یک روایت معتبر» انتشارات بهنشر منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» از مجموعه «یک روایت معتبر» بهنشر(انتشارات آستان قدس رضوی)، تالیف علی موسوی با بررسی سابقه و نحوه شکلگیری این قیام، به بازخوانی برگی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی میپردازد. «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز حادثه خونین و شهادت عدهای از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در روز ۲۹ بهمن سال ۵۶ و سخنرانی حضرت امام در روز ۲۹ بهمن در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف به مناسبت چهلم شهدای قم، نحوه شکلگیری حوادث و قیام 29 بهمن در تبریز را روایت میکند.
ارسال به دوستان
دردسرهای ویروس کرونا برای «جیمز باند»!
نخستین اکران فیلم سینمایی «زمانی برای مردن نیست» در کشور چین، به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیوایر، اکران از پیش تعیینشده فیلم سینمایی «زمانی برای مردن نیست»، جدیدترین فیلم از دنیای جیمزباند با نقشآفرینی دنیل کریگ، در کشور چین به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. این تصمیم در پی آن اتخاذ شده که کشور چین تقریباً تمام ۷۰ هزار سینمای خود را به دلیل شیوع این ویروس تعطیل کرده و در حال حاضر فروش این فیلم در گیشه چین تحت تأثیر قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|