|
ایران گسترش شهرکسازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی در گسترش شهرکسازی و الحاق بخشهایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ را در راستای اجرای طرح ننگین ترامپ موسوم به معامله قرن توصیف و آن را بشدت محکوم کرد. سید عباس موسوی اینگونه اقدامات غیر قانونی را نقض قوانین بینالمللی و تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه دانست.
ارسال به دوستان
آسمان و ریسمان بافتن وزیر خارجه آمریکا برای تهدید تحریمهای تسلیحاتی ایران
هذیانهای تکراری
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا خواستار تمدید تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت به دلیل اقدام ایران برای ارسال ماهواره نور به فضا شد.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور با انتشار بیانیهای به ادعاهای ضدایرانیاش در پی پرتاب موفقیتآمیز ماهواره نور ادامه داد و گفت: سالهاست ایران مدعی است برنامه فضایی آن کاملا صلحآمیز و غیرنظامی است. دولت ترامپ[رئیسجمهور آمریکا] هیچگاه آن را باور نکرده است. پرتاب ماهواره نظامی این هفته از سوی سپاه پاسداران ایران که به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شده است، نشاندهنده چیزی است که همیشه گفتهایم؛ برنامه فضایی ایران نه صلحآمیز است و نه کاملا غیرنظامی.
پمپئو در ادامه مدعی شد: این ماهوارهبر و موارد دیگری که قبلا پرتاب شدهاند، متشکل از فناوریهایی همانند و قابل تعویض با فناوریهای موشکهای بالستیک است که شامل سامانههای دوربرد مانند موشکهای بالستیک قارهپیما میشود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشکهای بالستیک قارهپیما مگر به منظور حمل سلاحهای هستهای استفاده نکرده است.
وزیر خارجه آمریکا با تلاش برای همراه کردن کشورهای دیگر با سیاستهای ضدایرانی دولت کشورش گفت: تمام کشورهایی که دوستدار صلح هستند، باید توسعه فناوریهای موشکهای بالستیک ایران را رد کرده و در متوقف کردن برنامه موشکی خطرناک ایران به یکدیگر ملحق شوند. برای شروع، کشورها باید از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که ماه اکتبر منقضی خواهد شد، حمایت کنند.
او در ادامه این بیانیه از اتحادیه اروپایی خواست «افراد و نهادهای فعال در زمینه برنامه موشکی ایران را تحریم کند».
آمریکاییها در حالی در تلاش هستند سایر کشورها را برای تمدید تحریمهای شورای امنیت علیه ایران مجاب کنند که بر اساس توافق هستهای با گذشت 5 سال از عمر توافق، ایران از تحریمهای تسلیحاتی معاف میشود.
در بیانیه قطعنامه 2231 شورای امنیت که بنا بر ادعای مقامات دولتی به عنوان قطعنامه پشتیبان برجام به تصویب رسیده است، درباره محدودیتهای موشکی و تسلیحاتی ایران و زمان رفع این محدودیتها آمده است:
«تمام کشورها، مشروط به اینکه شورای امنیت پیشاپیش بر مبنایی مورد به مورد، تصمیم به تصویب بگیرد، باید در این فعالیتها مشارکت داشته و اجازه آن را صادر کنند: تأمین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی زرهی، سامانههای توپخانهای سنگین، هواپیماهای رزمی، بالگردهای تهاجمی، ناوهای جنگی، موشکها یا سامانههای موشکی، مطابق با اهداف «فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل»، یا مواد مرتبط، شامل قطعات یدکی، از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیتیشان، یا توسط اتباع آنها یا افراد تحت حاکمیت آنها، یا با استفاده از هواپیماها و کشتیهای حامل پرچمهای آنها، اعم از اینکه از قلمروشان نشأت گرفته یا خیر، به ایران، یا برای استفاده در داخل ایران یا در جهت تأمین منافع ایران، و ارائه آموزش فنی، منابع یا خدمات مالی، پیشنهادات، دیگر خدمات و کمکهای مرتبط با تأمین، فروش، انتقال، تولید، حفظ و نگهداری یا استفاده از تسلیحات و مواد مرتبط توصیف شده در این بند فرعی، به ایران توسط اتباع این کشورها یا از داخل یا از طریق قلمروهای تحت حاکمیتشان».
این بند باید تا مدت 5 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارش تأیید «جمعبندی مبسوط» را ارائه دهد، اجرا شود، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.
بنابراین بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، اواخر مهرماه سال جاری و با پایان یافتن 5 سالگی برجام، تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت برداشته خواهد شد.
حسن روحانی نیز 20 آبان سال گذشته درباره رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران گفته بود:
با ادامه برجام در سال آینده به یک هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست مییابیم، سالها خرید سلاح از سوی ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع بود و همچنین نمیتوانستیم سلاحی بفروشیم و اگر طبق قطعنامه 2231، برجام را حفظ کنیم، سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و به راحتی میتوانیم سلاح لازم را بخریم یا صادر کنیم که این از آثار مهم برجام است.
اما چند نکته درباره اظهارات پمپئو و رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران وجود دارد:
1- موضوع تحریمهای تسلیحاتی ایران با تحریمهای موشکی ایران متفاوت است. بر اساس قطعنامه 2231، تحریمهای موشکی شامل تمام اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوریهای مرتبط تا 8 سال پس از برجام یعنی تا اواخر مهرماه سال 1402 ادامه دارد.
2- پمپئو گفته است: این ماهوارهبر (قاصد) و موارد دیگری که قبلا پرتاب شدهاند، متشکل از فناوریهایی همانند و قابل تعویض با فناوریهای موشکهای بالستیک است که شامل سامانههای دوربرد مانند موشکهای بالستیک قارهپیما میشود. هیچ کشوری تاکنون از توان موشکهای بالستیک قارهپیما مگر به منظور حمل سلاحهای هستهای استفاده نکرده است.
پمپئو با چسباندن موضوع حمل سلاح هستهای به موشکهای ایرانی درصدد است حساسیت جهانی علیه برنامه موشکی ایران را برانگیزد. علاوه بر این در قطعنامه 2231 شورای امنیت آمده است: از ایران خواسته میشود هیچ فعالیتی مرتبط با موشکهای بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هستهای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوریهای مربوط به موشکهای بالستیک، تا زمان 8 سال پس از «روز پذیرش برجام» یا تا زمانی که آژانس بینالمللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمعبندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.
به بیان دیگر، آمریکا به دنبال آن است با اعلام اینکه موشکهای ایرانی قابلیت حمل کلاهک هستهای را داراست، این گزاره را به اثبات برساند که ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده و مستحق تحریمهای بیشتر است.
با این حال مقامات دولتی معتقدند در بحث تحریمهای موشکی، موشکهای ایران مشمول قطعنامه نمیشوند، چرا که هیچکدام از موشکهای ایرانی به منظور حمل سلاح هستهای طراحی نشده است. علاوه بر این آمریکا با خروج از برجام صلاحیت خود را درباره این توافق از دست داده است. کشوری که خود ناقض بندهای قطعنامه 2231 شورای امنیت است، حال نمیتواند برای تحت فشار گذاشتن ایران به همان قطعنامهای استناد کند که خود به آن پایبند نیست.
3- پمپئو برای نشان دادن غیرصلحآمیز و نامتعارف بودن برنامه موشکی ایران یک ادعای عجیب مطرح کرد. وی گفت: هیچ کشوری تاکنون از توان موشکهای بالستیک قارهپیما مگر به منظور حمل سلاحهای هستهای استفاده نکرده است. در پاسخ به این اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا میتوان گفت اگر تمام کشورها تاکنون از موشکهای بالستیک قارهپیما برای حمل سلاح هستهای استفاده کردهاند، پس اگر فرض را بر استفاده ایران از این موشکها به منظور حمل سلاح هستهای بگذاریم، ایران اقدام نامتعارفی انجام نداده است چرا که سایر کشورها نیز از این موشکها برای حمل سلاح هستهای استفاده میکردند. علاوه بر این ایران بارها اعلام کرده است قصد استفاده غیرصلحآمیز از توان موشکی خود را ندارد و به منظور ارتقای توان دفاعی خود اقدام به توسعه برنامه موشکی کرده است. این اقدام ایران برخلاف هیچ یک از قوانین بینالمللی نیست بلکه در چارچوب حق دفاع مشروع قابل پذیرش است، حال اینکه برخی کشورها توان موشکهای بالستیک خود را در اختیار اهداف توسعهطلبانه و غیرصلحآمیز قرار دادهاند دلیل نمیشود که همه کشورها قصد داشته باشند چنین راهی را بپیمایند. به بیان دیگر آمریکا باید اعتراض خود را علیه کشورهایی به کار گیرد که از موشکهای بالستیک خود برای حمل سلاح هستهای استفاده میکنند. اینکه کشوری کاملا برخلاف مسیر کشورهای قدرتمند در هستهسازی موشکهای خود، صرفا توان موشکی خود را برای دفاع مشروع بر مبنای مواد و تسلیحات متعارف قرار داده است آیا جای انتقاد و اعتراض دارد؟
4- نکته دیگر آنکه با نزدیک شدن به ضربالاجل شورای امنیت، حسن روحانی رفع تحریمهای تسلیحاتی پس از 5 سال را از دستاوردهای برجام میخواند و صرفا به همین دلیل کلیت برجام را مفید برای مردم ایران ارزیابی میکند. اول آنکه انتقادی که به دولت درباره ماجرای تحریمهای تسلیحاتی وارد است، این است که تحریمهای تسلیحاتی از آن دست تحریمهایی به شمار میرفت که با توجه به امتیازاتی که تیم مذاکرهکننده ایران به طرف مقابل داده بود، باید در همان روز اول برداشته میشد. حتی کشورهای نزدیک به ایران در مذاکرات به دنبال تثبیت حق مسلم ایران به منظور خرید و فروش تسلیحات بلافاصله پس از توافق هستهای بودند اما نکته قابل تامل آنکه تیم مذاکرهکننده هستهای بهرغم اصرار کشورهایی چون روسیه مبنی بر لغو تحریمهای تسلیحاتی بلافاصله پس از دستیابی به توافق، محدودیتهای 5 ساله را پذیرفت.
داستان معروف وقفه چند روزه مذاکرات به خاطر اصرار روسیه و چین بر سر عدم نیاز به طرح مساله تسلیحاتی در برجام و در نهایت رضایت تیم ایرانی برای مصالحه بر سر مسائل تسلیحاتی، یکی از نقاط سیاه دوران مذاکرات هستهای است. «وندی شرمن» با اشاره به برخی نقاط اختلاف تیم مذاکرهکننده آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات هستهای گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. در نهایت بر سر این موضوع مصالحه کردیم». شرمن ادامه میدهد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تایید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمیخواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند اما متوجه شدند بدون وجود محدودیتهایی که بود، ما نمیتوانیم توافق کنیم». سرگئی ریابکوف، عضو ارشد تیم مذاکرهکننده روسیه در اینباره گفت: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هستهای حامی رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود. ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود اما نتیجه متفاوت بود». سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز 2 روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت بهرغم مقاومت روسیه و چین، طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریمهای تسلیحاتی مصالحه کرد!
5- نکته آخر اینکه احتمالا با نزدیک شدن به پایان ضربالاجل تحریمهای تسلیحاتی شورای امنیت، آمریکا فشار خود را بر سایر کشورها به منظور تمدید این تحریمها بیشتر کند و چه بسا در این مسیر نیز به موفقیتهایی دست یابد. هماکنون و در حالی که 6 ماه به پایان تحریمهای تسلیحاتی زمان باقی مانده است، دستگاه دیپلماسی کشور باید نقش فعالتری را ایفا کند. از یک سو مسؤولان وزارت امور خارجه باید پاسخ اظهارات مقامات آمریکایی را در رسانهها و در فضای مجازی تحت اختیار خود بدهند و از سوی دیگر رایزنیهای مورد نیاز را با کشورها بویژه کشورهای همسو با ایران که ظرفیتهای تسلیحاتی مناسبی دارند نیز افزایش داده و یک جبهه در حوزه دیپلماسی علیه فشارهای آمریکا در اینباره تشکیل دهند. رایزنی درباره قراردادهای نظامی در آینده با این کشورها از جمله اقداماتی است که میتواند موضع این کشورها را علیه ادعاهای مقامات آمریکایی تقویت کند.
ارسال به دوستان
بررسی آینده سیاسی حامیان دولت به بهانه استعفای نایبرئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان
قرنطینه
گروه سیاسی: پازل سیاسی سال 98 چند هفتهای زودتر از زمان تقویمی مرسوم به پایان رسید تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه تبدیل به آخرین رخداد سیاسی کشور شود. پیروزی حداکثری اصولگرایان و تغییر بدنه بهارستان در حالی رقم خورد که عملکرد ضعیف دولت روحانی و انفعال و سکوت فراکسیون امید باعث شد اصلاحطلبان قرنطینه سیاسی خود را هفتهها پیش از قرنطینه خانگی آغاز کنند و مجید انصاری سرلیست این جبهه سیاسی با کسب تنها 60 هزار رای یعنی یکدهم آرای آخرین منتخب مردم تهران در بهارستان، وداع تلخی با انتخابات داشته باشد. در چنین شرایطی با رونمایی از انهدام سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان، بخش قابل توجهی از رسانههای این جریان با در پیش گرفتن رویه تکراری خود در مقصر جلوه دادن شورای نگهبان، تلاش خود را معطوف به نسبتسازی میان افت محسوس مشارکت سیاسی با ردصلاحیت برخی کاندیداهای اصلاحطلب کردند. با این همه، در میان فعالان سیاسی و رسانههایی که به دنبال تکرار این ادعا بودند صداهایی متفاوت نیز به گوش میرسید؛ صداهایی که نسبت 60 هزار رای مجید انصاری در سال 98 با یک میلیون و 600 هزار رای محمدرضا عارف در سال 94 را نتیجه عواملی ریشهایتر به شمار میآوردند. عواملی که مهمترین آنها را میتوان همسفره بودن با عملکرد حسن روحانی، فاصله گرفتن از دغدغهها و شعارهای اقتصادی طبقات متوسط و پایین جامعه و سازوکارهای درونتشکیلاتی خود آنان دانست. در چنین فضایی انتشار خبر استعفای موسویلاری، نایبرئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در روزهای گذشته را میتوان یکی از گامها در جهت تغییر سازوکار فعالیتهای سیاسی این جریان برشمرد.
* حذف و اضافه سیاسی
واکنشهای متفاوت رسانهای به این اقدام در حالی صورت گرفت که اختلافات اصلاحطلبان در زمینه مدیریت شورای عالی سیاستگذاری از ماهها پیش از انتخابات علنی شده بود. در همین زمینه روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «دوئل دوباره عالیجنابان تکنوکرات و مشارکت؛ موسویلاری چرا کنار کشید؟» به بررسی پیشینه این اختلافات و واکنشهایی که در ماههای گذشته نسبت به عملکرد این شورا صورت گرفته بود پرداخت. در بخشی از این گزارش با اشاره به مطالب ماههای گذشته نمایندگان حزب کارگزاران و طرفداران محمدرضا عارف خطاب به یکدیگر آمده است: «انتقادات محمدقوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و مسؤول رسانهای این حزب و واکنش مسؤول رسانهای عارف تقریبا مرکز اختلافات را مشخص کرده و آن قدرت گرفتن یک حزب خاص در شورای عالی سیاستگذاری و تحمیل اراده خود به همراه سایر اعضای حقیقی بر احزاب دیگر است. شاید عبدالواحد موسوی لاری هم از این مسأله ناراحت بوده است که در استعفانامه خود، لزوم نقشآفرینی بیشتر به احزاب را مورد تاکید قرار میدهد اما مگر احزاب در شورای عالی اصلاحطلبان چه وضعیتی دارند که این مسأله جزو دغدغه وزیر کشور دولت اصلاحات است که در زمان وی تعداد احزاب به بیش از 200 حزب افزایش یافت؟» در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سقوط سرمایه اجتماعی اصلاحطلبان، بار دیگر به این نقل سعید حجاریان که «ممکن است مردم جملگی اصلاحطلبان را پس بزنند و میان هسته سخت پالایش شده و دیگر اصلاحطلبان تمایزی نگذارند. اصلاحطلبان در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی باید سیاست خود را به تعبیر مولانا از زبان غیر مطرح کنند. به این معنا که سیاستهایشان را نخست با گروههای مرجع جدید شامل هنرمندان، مشاهیر و... در میان بگذارند و پس از دریافت بازخوردها و اعمال تغییرات احتمالی سیاست درباره همان گروههای مرجع جدید در جامعه منعکس شود» اشاره شده و سناریوی احتمالی اصلاحطلبان را در وامگیری از گروههای مرجع جدید اجتماعی یافته است.
* دولت روحانی؛ یک پایان تلخ یا یک تلخی بیپایان؟
نسبت روحانی و اصلاحطلبان از بدو آغاز به کار او در پاستور تبدیل به پاشنه آشیل هر دو طرف شده بود؛ نسبت غیرقابل انکاری که روحانی سعی داشت با طرح ایده «دولت فراجناحی» و اصلاحطلبان با طرح «رحم اجارهای» نسبت به وجود خارجی آن تردید ایجاد کنند. نسبتی که در آستانه هر انتخابات علنیتر میشد و پس از انتخابات هر دو گروه رو به انکار آن میآوردند. با این حال رویکرد سازشکارانه شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در مواجهه با دولت روحانی و تلاش حداکثری برای تبدیل کردن بدنه خود در مجلس به مدافعان صددرصدی سیاستهای دولت او باعث شد آنها نیز همزمان با روحانی از اواخر سال 96 سقوط آزادی را در فضای اجتماعی تجربه کنند. استعفای موسویلاری و تعبیر این استعفا به گام نخستین برای بازسازی اصلاحات و احیای فعالیتهای تند سیاسی این جناح در حالی است که تفکیک عملکرد این جناح از واقعیتهای ملموس ناشی از سیاستهای دولتهای یازدهم و دوازدهم بسیار سخت و بعید به نظر میآید، با این همه یک سال باقیمانده تا انتخابات ریاستجمهوری سال 1400 و تلاش اصلاحطلبان برای عدم تجربه مجدد شکستهای دومینووار اوایل دهه 80 میتواند خبر از آغاز موج جدید سیاستورزی آنان و تلاش برای سوار شدن بر شکافهای اجتماعی و سیاسی دهد؛ شکافهایی که در همه آنها ردپای دولتی به چشم میخورد که عبور از آن را میتوان سختترین گام همسفرههایش دانست.
ارسال به دوستان
اخبار
استقبال گوترش از تلاشهای ایران برای آتشبس در یمن
دبیرکل سازمان ملل متحد از تلاشهای ایران برای آتشبس در یمن و آغاز گفتوگوهای سیاسی استقبال کرد. به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش در سومین گفتوگوی تلفنی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در 2 هفته اخیر، از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران برای آتشبس در یمن و آغاز گفتوگوهای سیاسی استقبال کرد. طرفین در این گفتوگو بر لزوم باز شدن و امنیت مرزها و بنادر یمن برای ارسال کمکهای بشردوستانه به مردم یمن بویژه در شرایط شیوع کرونا تاکید کردند.
***
واکنش ایران به تصمیم آمریکا برای ایجاد محدودیت برای رسانههای ایرانی
وزارت امور خارجه تصمیم اخیر وزارت خزانهداری آمریکا در ایجاد محدودیت برای رسانههای ایرانی را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حساب توئیتر خود در این زمینه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران قویا تصمیم خزانهداری آمریکا در مسدودسازی دسترسی به دامنه اینترنتی رسانههای ایرانی را که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر و آزادی بیان است، محکوم میکند. اقدام این رژیم در ساکت کردن جریان رسانهای بدیل، آمریکا را به نقضکننده اصلی نظم قانونمحور بینالملل تقلیل داده است».
***
بازدید رئیس قوهقضائیه از دادگستری شهرستان ری
رئیس قوهقضائیه از دادسرا و دادگستری شهرستان ری بازدید کرد. به گزارش «وطن امروز»، آیتالله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوهقضائیه روز گذشته به صورت از پیش اعلام نشده، از دادسرا و دادگستری شهرستان ری بازدید کرد. رئیس قوهقضائیه ضمن بازدید از بخشهای مختلف دادسرا و دادگستری این شهرستان، در جریان مشکلات حقوقی و قضایی برخی مراجعان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. رئیس دستگاه قضا در ابتدای این بازدید، از معاونت ارجاع دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ری نیز بازدید کرد. همچنین برخی مراجعان مشکلات حقوقی خود را به صورت شفاهی و مکتوب بیان کردند و رئیس دستگاه قضا نیز دستورات لازم را برای رسیدگی به مشکلات آنها صادر کرد. آیتالله رئیسی بر اجرای سریع و بموقع احکام و در دادگاههای خانواده بر ارائه فرصت به منظور صلح و سازش در میان زوجین و ارجاع پروندههای خانواده در بدو امر به شورا تاکید کرد. تسریع در رسیدگی به پروندههای کثیرالشاکی از دیگر تاکیدات ریاست قوهقضائیه در بازدید از دادگستری شهرستان ری بود. رعایت پروتکل بهداشتی برای متهمان، محکومان، وکلا و مراجعان به دادگستری از موارد مهم دیگری بود که از سوی آیتالله رئیسی مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
***
پهپاد فطرس به یگان پهپادی سپاه اضافه میشود
فرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بهکارگیری پهپاد فطرس در آینده نزدیک در این نیرو خبر داد. سرهنگ اکبر کریملو در گفتوگو با تسنیم، از بهکارگیری پهپاد فطرس در آینده نزدیک در این نیرو خبر داد و گفت: درباره این پرنده، تعامل جدی و خوبی با وزارت دفاع داریم و چندین جلسه کارشناسی نیز با آنها داشتهایم و درباره امکانات و الزامات آن نیز صحبتهای تخصصی زیادی شده است تا انشاءالله این پرنده بتواند در مجموعه پهپاد نیرو عملیاتی شود. وی افزود: با جدیت در حال گذراندن آیتمها و پارامترهای مختلف پهپاد فطرس هستیم و بعد از نهایی شدن نسبت به بهکارگیری آن در مناطق مأموریتی اقدام خواهد شد.
ارسال به دوستان
ناوشکن دماوند2 در راه دریا
جمعی از فرماندهان ارتش با سفر به بندر انزلی از نزدیک در جریان پروژه ساخت ناوشکن دماوند قرار گرفتند.
به گزارش «وطن امروز»، دریادار حبیبالله سیاری، معاون هماهنگکننده ارتش به همراه جمعی از فرماندهان عالی ارتش روز گذشته از پروژههای در دست اقدام سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بندر انزلی بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت ساخت ناوشکن دماوند قرار گرفت. رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در جریان این بازدید با ارائه گزارشی، روند فعالیتها و پروژههای سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع را تشریح کرد. وی درباره ناوشکن دماوند اظهار داشت: این ناوشکن در حال ساخت توسط سازمان صنایع وزارت دفاع در حوزه رانش، تسلیحات، سامانههای راداری، سوناری، هدایت آتش و مخابراتی نسبت به فروند قبلی ارتقا یافته است. وی همچنین تاکید کرد: ناوشکن دماوند در آینده نه چندان دور پرچم پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در دریای صلح و دوستی خزر به اهتزاز در خواهد آورد.
بنا به این گزارش، توانمندی ویژه متخصصان ایرانی تحسین دریادار حبیبالله سیاری را در جریان بازدید از روند تولید ناوشکن دماوند برانگیخت. معاون هماهنگکننده ارتش با ابراز رضایت و قدردانی از تلاشهای متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و خودباوری به وجود آمده در فرزندان این سرزمین و البته تلاش شبانهروزی متخصصان و کارکنان سازمان صنایع دریایی به جایگاهی رسیدهایم که تمام نیاز نیروهای مسلح را طراحی و تولید میکنیم و توانستهایم در عرصه دریا بخوبی از منافع کشورمان در آبهای آزاد دفاع کنیم. وی تصریح کرد: تا زمانی که به توانمندیهای خود ایمان داشته باشیم میتوانیم پیشرفت کنیم اما اگر این ایمان و خودباوری را از دست بدهیم تحت تسلط دشمن قرار میگیریم. رئیس ستاد و معاون هماهنگکننده ارتش خاطرنشان کرد: پیشرفتهای دفاعی کشور زیر سایه شدیدترین تحریمها انجام شده است پس باور داریم هر چه بخواهیم میتوانیم به آن دست پیدا کنیم؛ خودباوری و اعتماد به جوانان در صنایع دریایی موجب شده در حوزه دریا هیچ کمبودی نداشته باشیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|