|
ایران یاریگر کشورهای نیازمند تجهیزات مقابله با کرونا خواهد بود
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با توجه به پیشرفت ایران در کاهش منحنی «کووید-۱۹»، آقای ظریف وعده داده بودند دستگاهها و تجهیزات مرتبط با ویروس کرونا را به کشورهای جهان صادر کنند. وی تاکید کرد: به نشانه همبستگی، ایران اخیرا اقلام درمانی و پزشکی به 3 کشور افغانستان، لبنان و آلمان ارسال کرده است. ایران همچنان دستگیر و یاریگر ملتهای نیازمند این تجهیزات خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه نوشت: با یکدیگر قویتر هستیم.
ارسال به دوستان
روحانی که حالا دیگر وزرایش را در بیان دستاوردهای برجام در کنار خود نمیبیند همچنان معتقد است توافق هستهای فواید زیادی برای مردم داشته است
در سوگ برجام
گروه سیاسی: امروز دومین سالگرد خروج آمریکا از توافق هستهای موسوم به برجام است. روحانی که پیش از خروج آمریکا در یک هفته چندین بار موضوع برجام را پیش میکشید و از دستاوردهای آن سخن میگفت و در این مسیر وزرایش را نیز همراه خود میدید، پس از فروریختن پایههای توافق ترجیح داد کمتر از برجام بگوید و حال برای آنکه نشان دهد برجام حداقل برای او نمرده است، هر از گاهی سخنی از این توافق به میان میآورد و درباره امتیازات آن صحبت میکند.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیأت دولت به بهانه دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام پس از مدتها درباره این توافق سخنرانی کرد.
البته اظهارات رئیسجمهور اظهارات جدیدی نبود و تقریبا همان اظهاراتی بود که روحانی از سال 94 یعنی سال انعقاد برجام به زبان میآورد و آنها را تکرار میکرد: «اجرای این توافق برکات فراوانی برای کشور داشت و در تاریخ سیاسی کشور کمنظیر بود. با اجرای برجام همه قطعنامهها علیه کشورمان لغو شد. پرونده PMD بسته و مشخص شد تحریمهای تسلیحاتی کی برداشته میشود. حسابهای بانکی و اموال ما آزاد شد. تمام قطعاتی که در بنادر متوقف شده بود، آزاد شد. رشد اقتصادی ایران به 5/12 درصد در سال ۹۵ که در سطح جهان بینظیر بود رسید. صادرات نفت از ۹۰۰ هزار بشکه به 2 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید و طرحهای نیمهتمام تمام شد. در واقع ما بهره کافی از تلاش مجدانه خود بردیم اما تحمل این دستاوردها برای مخالفان جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت بود که یک کشور به تنهایی پای میز مذاکره بنشیند و خطرات پیش روی خود را از بین ببرد». منتقدان برجام به این نوع اظهارات بارها جواب دادهاند اما حالا دیگر وقتی مردم دریافتهاند برجام هیچ عایدی برای کشور نداشته و خود مردم عیار سیاستهای حسن روحانی در زمینه سیاست خارجی و هستهای را دریافتهاند، منتقدان نیز دیگر تمایلی به انتقاد از سیاستهای هستهای حسن روحانی ندارند. بر مبنای آخرین نظرسنجیهای انجام شده توسط نهادهای مستقل، محبوبیت حسن روحانی در کمترین میزان زمان ریاست جمهوریاش از سال 92 قرار دارد.
در چنین شرایطی روحانی بدون توجه به اظهارات کارشناسان و منتقدان حرفهای خود را همچنان تکرار میکند:«عراق از سال 1991 به زیر فصل ۷ شورای امنیت سازمان ملل رفت. آمریکا این کشور را اشغال کرد و دولت و سایر نهادها را در آنجا تشکیل داد اما عراق هنوز از فصل ۷ خارج نشده است اما ایران ظرف 2 سال و 4 ماه از این فصل خارج شد و این یک افتخار سیاسی در تاریخ کشورمان است».
این اظهارات را روحانی روز گذشته گفت. حسن روحانی پس از خوانش منحصر به فردش از دستاوردهای برجام، موضوع داغ این روزها در حوزه سیاست خارجی یعنی تلاش آمریکاییها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را وسط کشید. نکته جالب آنکه روحانی در این بخش از اظهاراتش تحریمها و محدودیتهای 5، 8 و 10 ساله را نیز جزو دستاوردهای برجام بیان کرده است: در برجام 2 مقطع داریم که یکی ۵ ساله است که بر اساس آن تحریمهای تسلیحاتی برداشته میشود و در حال نزدیک شدن به آن مقطع هستیم. مقطع دیگری که در برجام وجود دارد ۸ الی ۱۰ ساله است که با فرارسیدن آن تحریمها برداشته میشود.
روحانی در ادامه تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه 2231 را نمیپذیرد و حق مسلم ایران است که از تحریم تسلیحاتی در چارچوب قطعنامه 2231 خارج شود. البته ما چه سلاح بخریم چه بسازیم، برای دفاع از خود و ملتها از آن استفاده میکنیم. سلاح ما بنزین بر آتش نیست، بلکه آبی بر آتش است. ما نمیگذاریم جنگ شعلهور شود. راه عاقلانه آمریکا هم این است که به برجام بازگردد، غرامت بدهد و از ملت ایران عذرخواهی کند اما در این جماعت چنین عقلی دیده نمیشود.
اشاره روحانی به دور جدید تلاش مقامهای آمریکایی برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران است.
8 اردیبهشت روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز گزارش داده بود آمریکا به دنبال به اجرا گذشتن طرحی است که از ظرفیتهای شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران بهره بگیرد.
4 روز بعد از این گزارش وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ما از تمام تواناییهای دیپلماتیک خود استفاده میکنیم تا اطمینان حاصل کنیم تا چندماه دیگر تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران منقضی نشود. یک راه، رفتن به سازمان ملل است. این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار واضح است. این قطعنامه به وضوح توضیح داده «طرفین» به چه معناست. این قطعنامه با برجام تفاوت دارد. ما یکی از طرفین هستیم و طرفین حق دارند تحریمهای تسلیحاتی را بازگردانند، البته مسأله بازگشت به برجام مطرح نیست. ما تمایلی به این کار نداریم. آن توافق فاجعهبار بود. این هدف ما نیست. ما از ابزارهایی که در سازمان ملل داریم استفاده میکنیم تا تحریمهای تسلیحاتی لغو نشود.
در همین حال برایان هوک، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران گفت آمریکا پیشنویس قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران را تهیه کرده است؛ پیشنویسی که با ۹ رأی موافق و بدون وتو از جانب کشورهای روسیه، چین، انگلیس یا فرانسه قابل تصویب خواهد بود. برخی دیپلماتها اظهار کردهاند ایالات متحده احتمالا برای به دست آوردن رأی متحدان ایران یعنی روسیه و چین با مشکل روبهرو خواهد شد. با این حال، هوک بارها طی کنفرانسهای خبری اعلام کرده است: ما همچنان امیدوار هستیم.
* فرصت کمکاری مذاکراتی ایران به آمریکا
روحانی در حالی در تلاش است محدودیتهای 5 ساله ایران در خرید و فروش تسلیحات و لغو این محدودیتها پس از 5 سال را به عنوان «دستاورد» معرفی کند که «وطن امروز» پیش از این 9 اردیبهشتماه سال جاری در این باره نوشت: با نزدیک شدن به ضربالاجل شورای امنیت، حسن روحانی رفع تحریمهای تسلیحاتی پس از 5 سال را از دستاوردهای برجام میخواند و صرفا به همین دلیل کلیت برجام را مفید برای مردم ایران ارزیابی میکند. انتقادی که به دولت درباره ماجرای تحریمهای تسلیحاتی وارد است، این است که تحریمهای تسلیحاتی از آن دست تحریمهایی به شمار میرفت که با توجه به امتیازاتی که تیم مذاکرهکننده ایران به طرف مقابل داده بود، باید در همان روز اول برداشته میشد. حتی کشورهای نزدیک به ایران در مذاکرات به دنبال تثبیت حق مسلم ایران به منظور خرید و فروش تسلیحات بلافاصله پس از توافق هستهای بودند اما نکته قابل تامل آنکه تیم مذاکرهکننده هستهای بهرغم اصرار کشورهایی چون روسیه مبنی بر لغو تحریمهای تسلیحاتی، بلافاصله پس از دستیابی به توافق محدودیتهای 5 ساله را پذیرفت. داستان معروف وقفه چند روزه مذاکرات به خاطر اصرار روسیه و چین بر سر عدم نیاز به طرح مساله تسلیحاتی در برجام و در نهایت رضایت تیم ایرانی برای مصالحه بر سر مسائل تسلیحاتی، یکی از نقاط سیاه مذاکرات هستهای است. «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا با اشاره به برخی نقاط اختلاف تیمهای مذاکرهکننده آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات هستهای گفت: «یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روسها که البته اواخر مذاکرات روی میز گذاشته شد، قطعنامه سازمان ملل درباره تحریم موشکی و تسلیحاتی بود. روسیه معتقد بود نباید هیچ محدودیتی روی موشک و تسلیحات باشد. آنها هیچ محدودیتی را روی موشکهای خودشان نمیخواستند و البته فکر میکردند چنین محدودیتی نباید بر ایرانیان هم اعمال شود. در نهایت بر سر این موضوع مصالحه کردیم».
شرمن ادامه میدهد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تایید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمیخواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند اما متوجه شدند بدون وجود محدودیتهایی که بود، ما نمیتوانیم توافق کنیم». سرگئی ریابکوف، عضو ارشد تیم مذاکرهکننده روسیه هم در این باره گفت: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هستهای حامی رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود. ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را تدوین کردیم که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود اما نتیجه متفاوت بود». سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز 2 روز پس از انعقاد برجام در تاریخ 25 تیر 1394 اظهار داشت بهرغم مقاومت روسیه و چین، طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریمهای تسلیحاتی مصالحه کرد(!)
ارسال به دوستان
«وطن امروز» در دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام از نتایج سیاسی و اقتصادی این اقدام گزارش میدهد
برجام مرد، ختم هم نگرفتند!
گروه سیاسی: مناسبتهای ملی و دینی خطی هویتبخش را برای تاریخ بشری به یادگار میگذارند، حکایت اولین و آخرینها، میلاد و وفاتها و شاید پیروزی و شکستها؛ برهههایی که با ضمیمه کردن بخشی از تجارب خود به تقویم تاریخ، بسترساز یک نگاه و قضاوت جمعی پیرامون تصمیمگیری و تصمیمسازیها میشوند. شاید به همین دلیل بود که حسن روحانی در اقدامی شتابزده تلاش کرد 23 تیر سالروز توافق هستهای جمهوری اسلامی با 1+5 را با عنوان «روز گفتوگو و تعامل سازنده با جهان» در تقویم ملی ایرانیان به ثبت برساند. حالا امروز 18اردیبهشت سال 99، دومین سالگرد خروج ایالاتمتحده آمریکا از توافق مذکور است؛ خروجی که شاید هیچگاه در تقویم رسمی ثبت نشود اما بخشی جداییناپذیر از تاریخ پرونده پرفراز و نشیب هستهای ایران و به پایان رسیدن رویاهای برجامی دولت تدبیروامید به شمار میرود. خروجی که فراتر از تبعات انکارناپذیری که بر نتایج اقتصادی و سیاسی برجام داشت، بهمثابه حادثهای هویتی «رویای آمریکایی» پیشرفت و توسعه را برای بخشی از جریانات سیاسی داخلی که از قضا خود زمام امور را نیز در دست داشتند با فقدان اعتبار مواجه ساخت؛ رویای که فرمول پیشرفت و توسعه را در پازلی خارجی و مبتنی بر دادوستد بینالمللی مییافت، رویایی که با برجام آغاز شد و امید داشت ثمرات آن با شیرین کردن کام ملت تبدیل به رویهای برای ادامه دادوستدها شود اما درست در نقطهای که انتظارش را نمیکشید با بنبست مواجه شد.
* روحانی: برجام خیروبرکتی کمنظیر بود
سخنان روز گذشته رئیسجمهور هرچند فضایی در محکومیت اقدام 2 سال گذشته ترامپ در خروج از توافق هستهای با کشورمان داشت اما در سطحی کلانتر، تکراری بر دفاع از پروژه عقلانیت برجامی بود. روحانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به عمر 2 سال و 4 ماهه برجام گفت: «این 2 سال و 4 ماه خیر و برکت فراوانی برای کشور ما داشت و فکر میکنم در تاریخ سیاسی کشور ما کمنظیر بوده و باز هم در اینجا از تلاشهای بینظیر وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع تشکر میکنم که در آن مقطع تلاش فراوانی انجام دادند. این کاری که انجام گرفت یعنی همه قطعنامههایی که علیه ما بود کانلمیکن شد یعنی یک پرونده بزرگی که اینها میخواستند دهها سال ادامه بدهند - پرونده پی.ام.دی - بسته شد، یعنی تحریم تسلیحاتی که حالا بیشتر روی آن اشاره میکنم بعد از چند سال در توافق و در قطعنامه 2231 مشخص شد تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد و اینکه حسابهای بانکی ما البته قبل از اینکه این توافق اجرایی شود، باز شد. در همان توافق موقت اول در ژنو، اموال ما آزاد شد و در این 2 سال و 4 ماه دوم در واقع بهره کافی بردیم از تلاشهای مجدانه 2 سال و 4 ماه اول؛ حسابهای بانکی ما باز شد، اعتبارات باز شد، تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد، یک نتیجه آن این بود که بعد از توافق برجام در سال 95 رشد اقتصادی ما یک رشد اقتصادی بینظیر حتی در سطح جهانی بود. صادرات نفت ما یکمرتبه از 900 هزار بشکه به 2میلیون و 800 هزار بشکه رسید؛ تمام طرحهای نیمهتمام در همه استانها شروع به تکمیل شدن کرد؛ پالایشگاههای عظیم، واحدهای گاز، واحدهای پتروشیمی». روحانی در حالی در دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام سعی کرد آن را واجد «خیر و برکت فراوانی» که «در تاریخ سیاسی کشور ما کمنظیر بوده» توصیف کند، که در 2 سال گذشته حتی خود نیز بارها به تبدیل برجام به یک تجربه عبرتآموز اقرار کرده و کشورهای دیگر را نسبت به تبعات در پیش گرفتن چنین رویهای بیم داده بود.
* شکست برجام؛ پایان یک ایده تکخطی
صادق زیباکلام از فعالان سیاسی اصلاحطلب که چهره ثابت عمده همایشها و مناظرهها برای حمایت از سیاست خارجه روحانی و برجام شناخته میشد، هفته گذشته در حاشیه یکی از گفتوگوهای خود با اشاره به موقعیت اجتماعی اصلاحطلبان و حامیان دولت گفت: «اصلاحات تمام شده است، دوم اسفند ۹۸، همه چیز تمام شد، اصلاحات تمام شد، چون کرونا بود نمیشد ختم و شب هفت گرفت، مسجدالجواد را نمیشد کرایه کنیم که بعدازظهر برای فاتحه بیایند».
اظهارات زیباکلام شاید در ظاهر امر بحثی بهدور از سالگرد خروج آمریکا از برجام باشد اما میتواند تمثیلی نمادین نیز از آن به شمار برود؛ تمثیلی از شکست «رویای برجامی» و منطقی که همه امور داخلی کشور را در گرو حاصل شدن یک توافق خارجی در نظر میگرفت و با گره زدن این 2 به یکدیگر، سعادت و کامیابی ملی را در محقق شدن آن تفسیر و تعبیر میکرد.
روحانی پس از خروج از برجام، با یک روزشمار 3 ساله برای پایان دولت خود روبهرو بود که حتی برای یک روز آن نیز «ایده اجرایی» نداشت، از همین رو شاید اثرات برجامی دولت را در شرایط پس از خروج آمریکا با وضوح بهتری بتوان تماشا کرد، شرایطی که گواهی بر نداشتن هیچ گونه ایده اجرایی جدید برای مواجهه با موقعیت حاضر داشت و منظومه فکری دولت را در موقعیت پرسوال و بیپاسخی تنها گذاشته بود.
18اردیبهشت سالگرد خروج دولت آمریکا از توافقی است که محقق شدن آن یکی از بزرگترین آرزوهای یک جناح سیاسی به شمار میرفت؛ جناح و تفکری که با خلق این آرزو به قدرت رسید، با انعقادش قدرت خود را تثبیت کرد و با خروج آمریکا از آن نیز خود را برای یک مرگ بدون ختم آماده کرد. از همین رو شاید 18اردیبهشت را بتوان یکی از هویتیترین و در عین حال عبرتآموزترین تاریخهای به جا مانده از آمریکا در تقویم کشور دانست، تاریخی که بیش از هر چیز ناقص بودن ایده تکخطی دولت برای رفع مشکلات را یادآوری میکند، ایدهای که حتی مجریان آن نیز در توصیفش از عبارت دستاورد «تقریبا هیچ» استفاده کردند و بعدها در فقدان همان نیز رویه «بیعملی» را برای عبور از بحرانها تجویز کردند.
ارسال به دوستان
آخرین جلسات مجلس دهم بهرغم درگیری کشور با بحران کرونا و انفعال بهارستان در این باره صرف جنجالهای سیاسی درباره قانون انتخابات شد
سیاسیکاری در وقت اضافه
اقدام اخیر مجلس در اصلاح موادی از قانون انتخابات مدتی است خبرساز شده است. جدا از اینکه برخی فعالان و کارشناسان سیاسی بررسی قانون انتخابات را در بحبوحه درگیری کشور با بحران کرونا و انفعال مجلس در این باره، مورد انتقاد قرار دادهاند، محتوای مصوبات و مباحثات رد و بدل شده در صحن علنی مجلس نیز واکنشهایی را در پی داشته است.
به گزارش «وطن امروز»، دبیر شورای نگهبان روز گذشته در جلسه این شورا به ماجرای طرح اخیر مجلس دهم موسوم به اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: در حالی که ما مدتها و پیش از برگزاری انتخابات اخیر، درباره اصلاح قانون انتخابات فریاد زدیم و مطالبه کردیم اما مجلس محترم هیچ توجهی به این امر نکرد و حالا و در روزهای پایانی خود تازه به فکر اصلاح قانون انتخابات آن هم با این کیفیت افتاده است.
آیتالله احمد جنتی تأکید کرد: بنده حتی پیش از انتخابات در مذاکرهای که با رئیس محترم مجلس داشتم به ایشان گفتم باید اصلاح قانون انتخابات ناظر بر سیاستهای کلی انتخابات باشد اما متأسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاستهای کلی انتخابات ندارد، بلکه با هدف بیخاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.
آیتالله جنتی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات ناظر بر سیاستهای کلی انتخابات را امری ضروری و واجب میداند که باید با کار دقیق و کارشناسی به دور از هیجانات انجام شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مجلس یازدهم با هماهنگی متولیان امر انتخابات همچون وزارت کشور و شورای نگهبان که تجربه ارزشمندی در این حوزه دارند، در فضایی معقول اقدام به اصلاح قانون انتخابات کند.
لازم به یادآوری است نمایندگان به کلیات طرحی رای دادند که بر اساس متن تبصره الحاقی آن «هرگاه گزارش ارسالی به مراجع اجرایی و نظارتی انتخابات به ادعای ذینفع خلاف واقع باشد، داوطلب میتواند به محاکم صالح قضایی شکایت نموده و در صورت اثبات خلاف بودن گزارش، گزارشدهنده در صورتی که به اتکای مسؤولیت در یکی از مراجع استعلامی، این گزارش خلاف را داده، متخلف و به 2 سال انفصال از خدمات محکوم خواهد شد. گزارشدهندگان غیر مسؤول در دستگاههای ذیربط، به 6 ماه حبس تعزیری محکوم خواهند شد. این قانون عطف به ما سبق برای یک دوره میشود».
برخی فعالان و کارشناسان سیاسی معتقدند مصوبات اخیر مجلس در اصلاح موادی از قانون انتخابات بیش از آنکه یک اقدام کارشناسی باشد، اقدامی سیاسی و جناحی است. در همین راستا سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینیشهر در مجلس در گفتوگویی اظهار داشت: به اعتقاد بنده طراحان طرح اصلاح قانون انتخابات به دنبال اعاده حیثیت خود و محدود کردن شورای نگهبان هستند.
وی با بیان اینکه با تصویب این طرح علیه دستگاهها و گزارشدهندهها، پروندههای بسیاری در آینده نزدیک در قوهقضائیه تشکیل خواهد شد، اظهار داشت: در حدود 170 هزار نفر در انتخابات شوراها شرکت میکنند که بخش عمدهای از آنها ردصلاحیت میشوند، اگر 100 هزار نفر از آنها به قوهقضائیه شکایت کنند، حجم عظیمی از پرونده در محاکم قضایی ایجاد خواهد شد.
ابطحی با بیان اینکه برخی مفاد این طرح با قانون اساسی مغایرت داشته و با سیاستهای کلی نیز همخوانی ندارد، تصریح کرد: اولا با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی مجلس دهم، زمان کافی برای طی کردن این طرح برای تبدیل شدن به قانون وجود ندارد و از طرف دیگر قطعا به دلیل مغایرت برخی مفاد این طرح با قانون اساسی، از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود 6 جلسه تا پایان مجلس دهم باقی مانده، لذا بهتر بود نمایندگان از فرصت باقیمانده به بهترین وجه استفاده کرده و وقت مجلس را با طرحهای غیر ضرور و مغایر قانون اساسی تلف نمیکردند. ابطحی با بیان اینکه این طرح موجب تضعیف عملکرد دستگاههای امنیتی و نظارتی میشود، اضافه کرد: در صورت تصویب این طرح هیبت دستگاههای نظارتی شکسته میشود. فهیم مصطفیزاده، دانشآموخته دکترای حقوق کیفری و جرمشناسی و مدرس دانشگاه نیز در یادداشتی نوشت درباره ارائه گزارشهای خلاف واقع به مراجع قانونی تایید صلاحیتها به هیچ عنوان خلأ قانونی وجود نداشته که مجلس دست به قانونگذاری در این حیطه زده است.
وی در یادداشت تحلیلی خود نوشته است: لازم است مجلس شورای اسلامی به جای محدود کردن و تحت فشار قراردادن ارائهدهندگان گزارش به مراجع صالح، در راستای مصلحت عمومی و جلوگیری از ورود افراد فاسد یا ناباب به مجلس و دیگر نهادهای انتخاباتی، قانونی را تصویب کند تا همه شهروندان ملزم شوند در صورت مشاهده یا اطلاع از فساد یا رفتارهای ناصواب کاندیداها که موثر در صلاحیت آنها باشد، به نهاد ناظر انتخابات گزارش دهند، اگرنه مرتکب جرم شده و مستوجب مجازات خواهند بود.
به هر ترتیب نمایندگان مجلس مصوبه خود درباره الحاق یک تبصره به قانون انتخابات کشور را به شورای نگهبان فرستادند و باید منتظر بود تا شورای نگهبان نظر خود را در اینباره اعلام کند. اگرچه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتوگویی کوتاه در تشریح نشست روز گذشته شورای نگهبان گفت: بخش عمدهای از جلسه به بررسی مصوبه مجلس درباره الحاق یک تبصره به قانون انتخابات گذشت. وی خاطرنشان کرد: البته این مصوبه از جهات مختلف دارای ابهامات گوناگون، ایرادات شرعی و قانونی است که در مهلت قانونی درباره آن اعلام نظر میکنیم.
ارسال به دوستان
اخبار
آلمان با سفیر امنیتی به دنبال اقدامات غیردیپلماتیک در ایران است
منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم با انتقاد از پذیرش استوارنامه سفیر آلمان در ایران عنوان کرد: روزمه کاری و فعالیتهای دیپلماتیک هر فردی که به عنوان سفیر به وزارت امور خارجه معرفی میشود باید برای دستگاه دیپلماسی و وزارت اطلاعات روشن باشد تا اقدامی خلاف منافع ملی صورت نگیرد. محمدصالح جوکار در گفتوگو با دانا، با بیان اینکه قابل قبول نیست فردی با سوابق امنیتی و وابستگی به سیستمهای اطلاعاتی کشور آلمان به عنوان سفیر در کشور پذیرفته شود، افزود: این نشان میدهد آلمان در صدد جمعآوری اخبار و اطلاعاتی غیر از پروتکلهای دیپلماسی و انجام اقداماتی غیر از اقدامات دیپلماتیک در کشور ما است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تصریح کرد: وظایف سفارتخانهها در هر کشور براساس قوانین بینالمللی روشن و مشخص است اما با توجه به سوابقی که از کشورهای اروپایی در تلاش برای مداخله در امور جمهوری اسلامی ایران یا اقدامات خلاف امنیت ملی از جمله آشوبآفرینی وجود دارد، نباید استوارنامه افراد مسألهدار امنیتی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور پذیرفته شود. منتخب مردم یزد در مجلس یازدهم گفت: در جریان فتنه 88 و آشوبهای آبان 98 سفارتخانههای خارجی و عوامل نفوذی آنها نقش محوری ایفا کردند و اگر اشراف اطلاعاتی نبود بساط اقدامات نفوذی آنها برچیده نمیشد. جوکار با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه به طور دقیق رصد کند تا به جای دیپلمات، جاسوس وارد کشور نشود، خاطرنشان کرد: پذیرش افرادی با سوابق امنیتی و وابستگی اطلاعاتی به کشورهای بیگانه ضربات جدی را به امنیت کشور خواهد زد. وی با بیان اینکه سرویس ضدجاسوسی وزارت اطلاعات باید بدرستی کار رصد و بررسی کارنامه سفرای خارجی را انجام داده و در این باره حساس باشد، تصریح کرد: باید مشخص شود که آیا وزارت اطلاعات درباره وابستگی سفیر آلمان به سرویسهای اطلاعاتی بررسیهای لازم را انجام داده یا نه. جوکار خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی وظیفه داشته اطلاعات اولیه را برای رصد کامل سفیر آلمان در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد تا از پذیرش فردی با سوابق امنیتی به عنوان دیپلمات جلوگیری شود.
***
رایزنی نماینده ویژه ظریف با مقامات طالبان
محمدابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در تماس تلفنی با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر به بررسی تحولات جاری در افغانستان پرداخت. به گزارش ایسنا، 2 طرف در این گفتوگوی تلفنی درباره روند آتی در مذاکرات بینالافغانی و تلاشهای همهجانبه جهت جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان نیز تبادلنظر و رایزنی کردند. این گفتوگوی تلفنی در حالی انجام شده است که هماکنون یکی از نگرانیهای جامعه بینالمللی بویژه همسایگان افغانستان موضوع شیوع بیماری کرونا در این کشور بویژه در مناطق تحت کنترل طالبان است که همزمانی آن با مشکلات گسترده اقتصادی و کمبود منابع و مواد اصلی غذایی میتواند موجی از آسیبهای جدید و جدی در افغانستان را در پی داشته باشد.
***
2 گذرگاه مرزی با عراق بزودی بازگشایی میشود
رئیس گذرگاههای مرزی عراق اعلام کرد 2 گذرگاه مرزی این کشور با ایران که به دلیل انتشار ویروس کرونا بسته شده بود، بزودی بازگشایی میشود. عمر الوائلی، رئیس گذرگاههای مرزی عراق دیروز در گفتوگو با پایگاه خبری بغدادالیوم گفت: گذرگاه مرزی مندلی واقع در استان دیالی و زرباطیه در استان واسط به منظور انجام مبادلات تجاری با ایران بزودی بازگشایی خواهد شد. وی در رابطه با مرزهای اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز گفت مرزهای اقلیم کردستان ارتباطی با هیأت گذرگاههای مرزی عراق ندارند و دستورات خود را از دولت اقلیم کردستان میگیرند.
***
رویترز: آمریکا دانشمند ایرانی را آزاد میکند
خبرگزاری رویترز روز سهشنبه به نقل از یک مقام ایرانی- آمریکایی گزارش داد واشنگتن «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی را که به دلیل نقض تحریمهای آمریکا زندانی کرده بود، آزاد خواهد کرد. رویترز مدعی شد آزاد شدن عسگری احتمالا بخشی از مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا باشد و منابعی از ایران به خبرگزاری رویترز گفتهاند تهران آماده مشارکت در این مبادله است. «ابوالفضل مهرآبادی» از دیپلماتهای ایران در بخش حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گفت دکتر عسگری ۵۹ ساله، ۱۰ روز پیش در بازداشتگاه آمریکا به کرونا مبتلا شده و در حال حاضر تحت درمان قرار دارد و پس از بهبود آمریکا را ترک خواهد کرد. مهرآبادی افزود: «ما در حال کار و همکاری با دفتر مهاجرت آمریکا هستیم تا هر چه سریعتر وی را به ایران بازگردانیم».
***
اقامه مجدد نماز جمعه در ۱۸۰ پایگاه از این هفته آغاز خواهد شد
شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در اطلاعیهای اعلام کرد: اقامه مجدد نماز در ۱۸۰ پایگاه نماز جمعه، از این هفته آغاز خواهد شد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «بر اساس فهرست رسمی و اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در ۲۳ استان و ۱۳۲ شهرستان، مجموعا ۲۹۴ نقطه از فیوضات معنوی اقامه مجدد نمازهای جماعت در مساجد بهرهمند خواهند بود و از این میان، چشممان به جمال مؤمنان در ۱۸۰ پایگاه نمازجمعه از تاریخ ۱۹ اردیبهشتماه ۱۳۹۹ روشن خواهد شد. گفتنی است در ادامه همکاری و هماهنگی با ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم عبادی- سیاسی نماز جمعه تا اطلاع ثانوی در مراکز استانها اقامه نخواهد شد و در سایر شهرستانها و مناطق، تابع تعیین و اعلام مصادیق جدید از مناطق سفید خواهد بود».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|