|
اخبار
پرونده ۳ محکوم به اعدام اعتراضات آبان ۹۸ دوباره رسیدگی میشود
درخواست بررسی مجدد پرونده ۳ محکوم به اعدام اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد. به گزارش فارس، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوهقضائیه روز سهشنبه هفته گذشته (۲۴ تیرماه) در بیستونهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تأیید حکم اعدام ۳ نفر از محکومان اعتراضات آبانماه 98 اظهار کرد: این حکم بعد از فرجامخواهی متهمان و وکلای مدافع آنها به تأیید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شده است. وی افزود: اجرای احکام، یک فرآیند کاملا قانونی دارد که باید طی شود و ممکن است در این فرآیند قانونی، باز دادرسیهای فوقالعاده مانند اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ یا هر موجب قانونی دیگری چه در این پرونده و چه در سایر پروندهها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند. دیروز در همین زمینه ۴ وکیل محکومان این پرونده در متنی اعلام کردند: «با توجه به اظهارات سخنگوی قوهقضائیه درباره احتمال پذیرش درخواست اعاده دادرسی در این پرونده، امید به نقض رأی بدوی داریم و بر همین اساس درخواست اعمال ماده ۴۷۴ را تقدیم رئیس دیوان عالی کشور کردیم. حسب اطلاع واصله، خوشبختانه این درخواست توسط رئیس دیوان عالی کشور پذیرفته شده و پرونده جهت بررسی مجدد به یکی از شعب دیوان عالی ارجاع شده است و با توجه به موازین قانونی و رویه جاری قضایی، در حال حاضر اجرای حکم اعدام موکلان تا زمان تعیین تکلیف نهایی قضایی در این پرونده، متوقف میباشد و از آنجا که یکی از قضات دیوان عالی کشور در شعبه رسیدگیکننده هم قبلا مخالف رأی صادره بوده، بسیار امیدواریم با توجه به رویکردهای امیدبرانگیز دوران تحول در دستگاه قضا و در چارچوب عدل و انصاف، این پرونده مورد بررسی مجدد قرار گرفته و رأی قبلی نقض شود».
***
تصویب یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جلسه علنی و بعد از تصویب یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی اظهار داشت: بحثی که در جلسه امروز مجلس مطرح شد آن بود که پیشنهاددهندگان این طرح درخواست دوفوریتی طرح را داشتند اما بعدا آن را به یک فوریت تبدیل کردند. وی افزود: طرحهای مشابهی هم درباره تأمین کالاهای اساسی وجود دارد و حتی آقای نادران و کمیسیون برنامه و بودجه هم طرحی در این رابطه داشتند که قطعا از نظرات آنها استفاده خواهد شد، ضمن اینکه طرح حمایت دارویی هم در مجلس وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معنای طرح، تأمین کالاهای اساسی در جامعه نیست، بلکه عدالت و دسترسی جامعه به کالاهای اساسی مشکل دارد. قالیباف خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در مجلس تصویب شده است اما این کالاها به دست مردم نمیرسد و به نظر میرسد شبکه توزیع باید کار خود را درست انجام دهد تا کالاهای اساسی به دست نیازمندان واقعی برسد.
***
تعطیلات تابستانی مجلس معلق شد
با تصمیم هیأترئیسه مجلس تعطیلات تابستانی مجلس به صورت موقت معلق شد. بر اساس تصمیم هیأترئیسه مجلس تعطیلات تابستانی مجلس معلق شد. حجتالاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیأترئیسه مجلس در ضمن اعلام این خبر افزود: البته این تصمیم موقت است و دائمی نیست.
ارسال به دوستان
پاتولوژی برجام از منظر سیاست داخلی
سیدهفاطمه حسینی: 5 سال از انعقاد توافق هستهای میان ایران و اعضای 1+5 میگذرد. هماکنون با برجامی مواجه هستیم که دچار مرگ مغزی شده و علائم حیاتی حداقلی خود را نیز از دست داده است. البته هنوز همه اتصالات مربوط به این «توافق جوانمرگ» کشیده نشده و بانیان انعقاد آن نسبت به اعلام رسمی مرگ آن رضایت ندادهاند. تا اینجا بماند! فارغ از تحلیلهایی که درباره آسیبهای حقوقی سند برجام و فراتر از آن، خوشبینی کاذب طرفداران «گفتمان مذاکره با غرب» و بانیان شکلگیری «اقتصاد تحریممحور» مطرح شده است، در بازخوانی سلسله رفتارهای تاثیرگذار بر حوزه سیاست داخلی کشور (در پروسه برگزاری مذاکرات هستهای و انعقاد برجام از سال 92) لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم.
یک: نظریه برچسبزنی (Labeling Theory)
یکی از تئوریهای کاربردی در توجیه «اقلیتسازی» یا «ایجاد هراس کاذب» در یک ساختار سیاسی- اجتماعی محسوب میشود. این نظریه که توسط «هاوارد سولبکر» و دیگر جامعهشناسان مشهور ارائه و تشریح شده است، بخوبی نشان میدهد چگونه عدهای با چسباندن «برچسب منفی» به منتقدان، به اهداف کوتاهمدت خود دست پیدا میکنند. به نظر میرسد این تئوری قابلیت زیادی برای تشریح فضای داخلی کشور در دوران انعقاد برجام دارد! دولت یازدهم، در همان آغاز شکلگیری انتقادات دلسوزانه و هشداردهندهای که معطوف به سند برجام و آسیبهای بالقوه و بالفعل حقوقی آن بود، از منتقدان، تحت عنوان «دلواپس» یاد کرد! متعاقبا، دولت با تصویرسازی کاذب از کسانی که آنها را «دلواپس» میخواند، آنها را «کاسبان تحریم»، «دروغگویان»، «افراد تندرو»، «افراطیون» و... نامید. این «برچسبها» به اندازهای از سوی جریان طرفدار برجام و دولت تکرار شد تا کلمه «دلواپس» به یک «کلیدواژه سلبی» و «بازدارنده» در جامعه تبدیل شد.
در این تصویر مجازی، دلواپسان کسانی بودند که چشم دیدن بهبود اوضاع اقتصادی و روانه شدن میلیاردها دلار(!) پول و برقراری دوباره «سوئیفت» و «همکاری صدها بانک آمریکایی» و اروپا با ایران را نداشتند! هیاهو و هیجان کاذب ناشی از «انعقاد توافق هستهای» به عنوان تنها راهکار خروج کشور از بنبست، به اندازهای در فضای داخلی جامعه از سوی دولت و حامیانش طنینانداز شد که هشدار منتقدان مبنی بر اینکه میان «واقعیت برجام» و آنچه در عمل تبلیغ شده سنخیتی وجود ندارد به گوش نمیرسید. «تمسخر»، «سکوت» و «خشم» ۳ مؤلفه اصلی پاسخهایی بودند که طرفداران برجام خطاب به منتقدان مطرح میکردند.
در این میان، کافی بود منتقدی هشدار دهد «ممکن است رئیسجمهور بعدی آمریکا (پس از اوباما) از برجام خارج شود» تا درباره انواع کژفهمیها، نادانیها و سنگاندازیها در مسیر بهبود جریان اقتصاد کشور متهم شود!
دو: فارغ از آسیبشناسی بینالمللی و حقوقی برجام- که معلول پشت پا زدن آمریکا (اعم از دموکراتها و جمهوریخواهان) به این توافق و بازی مستقیم تروئیکای اروپایی در زمین واشنگتن بوده- لازم است آسیبشناسی داخلی برجام و خلق دوگانههای کاذب مانند «دلواپس/ روشنفکر»، «متحجر/ مدرن» و «دلسوز/ خائن» مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد. براستی چه اتفاقی رخ داد تا این دوگانههای هدفمند ایجاد شد و روانهسازی منتقدان برجام به سمت «تاریک ماجرا» از سوی طرفداران دیروز و امروز مذاکره با آمریکا چگونه قابل تحلیل بود؟ اگر این آسیبشناسی (متناظر با تکنیکها و تاکتیکهای دولت در برچسبزنی به منتقدان دلسوز برجام) بررسی نشود، قطعا ممکن است در آینده چنین صحنه رقتباری تکرار شود. اینکه امروز برخی اعضای دولت و حتی عدهای از مدافعان دیروز برجام، همان سخنان منتقدان اولیه توافق هستهای را تکرار میکنند نه تنها نکوهیده نیست، بلکه نشاندهنده رصد هوشمندانه اوضاع (آن هم در اوج هیجانات ناشی از بزرگنمایی برجام) است. اگر بزککنندگان توافق با غرب و کسانی که تامین آب آشامیدنی مردم را نیز به توافق هستهای نسبت میدادند، به جای خلق دوگانه «دلواپس/ روشنفکر» اندکی توجه خود را معطوف به دوگانه واقعی «تعهدپذیری کامل ایران/ بیتعهدی مطلق غرب» میکردند و با تعجیل خود در اعلام برجام و تبدیل کردن آن به تنها دستاورد دولت، کشور را به نقطه فعلی نمیرساندند، اکنون اوضاع اقتصاد ایران تا این حد رقتبار نبود.
سه: بزرگترین درس برجام در حوزه سیاست داخلی، «پرهیز از برچسبزنی به منتقدان دلسوز» است. به نظر میرسد طرفداران گفتمان «سازش با غرب» این بار نیز چشم امید به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دوختهاند و در صدد احیای بازی قبلی خود هستند! این بار حتی اگر آنها بخواهند «دوگانههای کاذب» دوران انعقاد برجام را بازتولید کنند، مردم انقلابی و فهیم جامعه که از ماهیت آمریکا، اتحادیه اروپایی و متحدان آنها آگاه شدهاند اجازه چنین کاری را به آنها نخواهند داد. آری! دوران برچسب زدن به منتقدان برجام مدتهاست به پایان رسیده!
ارسال به دوستان
سیدنظامالدین موسوی، رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی شد
اعضای هیأترئیسه فراکسیون رسانه و فضای مجازی با رأی نمایندگان مشخص شدند. سیدنظامالدین موسوی، نماینده تهران به عنوان رئیس فراکسیون و لطفالله سیاهکلی، نماینده قزوین به عنوان نایبرئیس انتخاب شدند. معینالدین سعیدی، نماینده چابهار و محمد رشیدی، نماینده کرمانشاه به عنوان دبیران و محمد سرگزی، نماینده زابل به عنوان سخنگوی این فراکسیون تعیین شدند.
ارسال به دوستان
گزارش «وطنامروز» درباره لزوم احیای جایگاه نظارتی مجلس برای پاسخگو ساختن دولت و بسامان کردن مدیریت اجرایی
دولت را مسؤولیتپذیر کنید
گروه سیاسی: رویکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی در قبال دولت، آن هم در موقعیتی که دولت روحانی آخرین سال خود را سپری میکند تبدیل به یکی از مهمترین معماهای بهارستان شده است؛ معمایی که یافتن پاسخ صحیح آن باید در قالبی باشد که در عین تغییر دادن مسیر معادلات، ثبات سیاسی کشور را با بحران مواجه نکند.
به گزارش «وطن امروز»، رابطه متقابل میان ۲ قوه مجریه و مقننه به عنوان عالیترین نهادهای اجرایی و نظارتی کشور همواره از مهمترین عوامل در شکل دادن به مسیر کلی امور کلان است، بر همین اساس در یک سر این طیف میتوان همراهی حداکثری و در سوی دیگر ستیز حداکثری را شاهد بود. رواج کلماتی همچون «وکیلالدوله» یا خلق عباراتی همچون «نماینده تندرو» را میتوان واکنشی به همین نسبت نمایندگان مجلس و کلیت ساختار پارلمانی با قوه مجریه دانست. تجربه 40 ساله روابط دولت و مجلس شورای اسلامی در دوران حکمرانی جمهوری اسلامی نیز موید وجود چنین رابطه متغیری است. با این حال زمانبندی برگزاری انتخاباتها به گونهای است که عملا آغاز به کار هر دوره مجلس با سال پایانی دولت مستقر همزمان میشود و همین امر رابطه مجلس تازهنفس را با دولتی که آخرین روزهای سکانداریاش را- بویژه در پایان دوره دوم خود- تجربه میکند در شرایطی خاص قرار میدهد.
مجلس هفتم خرداد امسال با وضعیتی استثناییتر از مجالس پیشین کار خود را آغاز کرد، به گونهای که علاوه بر روبهرو بودن با دولتی که سال پایانی خود را تجربه میکرد، در موقعیت بیرونی نیز با انباشت گستردهای از نارضایتیهای اقتصادی و اجتماعی روبهرو بود که لزوم برخورد سریع مجلس با دولت و آغاز تغییرات جدی با نیت گرهگشایی از مطالبات عمومی را ایجاب میکرد. مضاف بر اینها روی کارآمدن بدنه غالب مجلس از سمت نیروهایی که عمدتا از منتقدان دولت نیز به شمار میروند، باعث تشدید مطالبات عمومی در زمینه اصلاح روابط میان قوهای (مجریه و مقننه) شد. در چنین فضایی حل این معادله چندوجهی تبدیل به نخستین آزمون کلان بهارستان در مواجهه با پاستور شده است.
نمایندگان مجلس از سویی سعی میکنند تمایل به تغییرات گسترده و آغاز عملیات ترمیم اقتصادی را به جامعه نشان دهند و از سوی دیگر با دولتی در آخر راه مواجهند که نتایج عملکرد آن نارضایتیهای گستردهای را به وجود آورده است. دولت نیز در عمل آنطور که نشان داده است تمایل چندانی به تغییر مسیر گذشته در سال پایانی ندارد و سعی میکند با چرخاندن در روی پاشنه سابق یک سال باقیمانده را با تغییرات جزئی در سیاستهای کلانش پی بگیرد. در این شرایط طبیعی است نمایندگان ملت همراهی با مسیر تحمیلی از سوی دولت را امری مغایر مطالبات عمومی میپندارند که نهایتا به کارنامه آنها نیز نمره مطلوبی نخواهد داد، پس چگونگی مهندسی مواجهه خود با این دولت را به عنوان بخشی از کارویژه اصلی ماههای آخر فعالیت خود به حساب میآورند.
* پروژه پایان روحانی
یکی از نخستین واکنشها از سوی برخی نمایندگان مجلس که البته قابل پیشبینی نیز بود، طرح پایان دولت و رای به عدم کفایت سیاسی رئیس دولت به عنوان سریعترین و در عین حال تندترین راهکار مجلس بود. این طرح که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد نه با همراهی در میان سایر نمایندگان مواجه شد و نه در میان افکار عمومی مورد استقبال چندانی قرار گرفت؛ طرحی که در ابتدای امر نیز میشد آن را ناشی از هیجانات سیاسی و سادهسازی وضعیت موجود دانست. هزینه بالای جابهجایی دولت آن هم در شرایطی که دولت مستقر آخرین ماههای عمر خود را سپری میکند و شرایط ویژه کشور که طرح مقوله «بیدولتی» حتی در یک مقطع زمانی چندماهه نیز با مصلحتهایش نسبتی نداشت از جمله مهمترین نقدهایی بود که مخالفان این ایده آن را طرح کردند. با این حال این طرح در سخنان رهبر حکیم انقلاب در نشست مجازی با نمایندگان مجلس نیز بازخورد پیدا کرد و ایشان با اشاره به لزوم حفظ متانت و خردمندی و دوری از حاشیه در اجرای وظیفه نظارتی نمایندگان مردم، گفتند: سال آخر دولتها معمولا سال حساسی است و باید مراقبت شود پیگیری امور به هیچوجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم دولتها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند. رهبر حکیم انقلاب در ادامه نیز تاکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید ۲ قوه فضا را به گونهای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.
با موضع روشن رهبر انقلاب در مردود دانستن طرح پایان دولت، در شرایطی که عمده کارشناسان نیز این طرح را راهبردی صحیح نمیخواندند، این طرح نهایتا به پایان خود رسید.
* معمای نظارتی بهارستان
با کنار رفتن گزینه برکناری روحانی و پایان پیش از موعد دولت دوازدهم، نوع مواجهه مجلس با دولت بار دیگر تبدیل به یکی از مهمترین پرسشهای نمایندگان ملت شده است، به گونهای که بیم آن میرود اطمینان دولت از ادامه فعالیتش و از سویی در آستانه از نصاب افتادن کابینه، باعث شود سال پایانی خود را با کمترین اعتنا نسبت به قوه مقننه پیگیری کند.
رویکرد انعطافناپذیر دولت روحانی در مواجهه با صورت مساله اقتصادی و اجتماعی کشور از یکسو و بیعملی نهادینه در بافت اجرایی این دولت از سوی دیگر میتواند باعث ناکامی طرحها و ایدههایی شود که نمایندگان مردم در همین آغاز به کار خود روی آن سرمایهگذاری کردهاند. در یک نمونه میتوان به مسأله اجرایی شدن طرح مالیات بر خانههای خالی به عنوان یکی از مهمترین طرحهایی که نمایندگان مجلس یازدهم اهتمام به عملیاتی کردن آن دارند اشاره کرد که در سایه تعلل وزارت راهوشهرسازی در ساماندهی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با بنبست روبهرو خواهد شد. در نمونهای دیگر، تعلل دولت در معرفی وزیر صمت به مجلس، آنچنان که برخی نمایندگان میگویند باعث محدود شدن توان و امکان نظارتی قوه مقننه شده است و بیم آن میرود که این تعلل ناشی از میل دولت به تفکیک این وزارتخانه به ۲ وزارتخانه و راهاندازی مجدد وزارت بازرگانی باشد.
در این فضا تعلل بیش از پیش نمایندگان مجلس در مواجهه با دولت باعث تقویت فرضیه تغییرناپذیری منش و روش مدیریتی دولت روحانی در سال پایانی و به رغم روی کار آمدن نمایندگان جدیدی میشود که وعده تغییر در ریل مدیریتی کشور را داده بودند.
* احیای مقتدرانه جایگاه نظارتی
تجربه ناکام مجلس دهم که یکی از سیاستزدهترین مجالس پس از انقلاب به شمار میرفت و همراهی و همسرنوشتی تعریفشده میان دولت روحانی با بخش قابل توجهی از نمایندگان آن باعث شد افکار عمومی کشور شاهد یک افول تدریجی برای قوه مقننه به عنوان عالیترین رکن نظارتی کشور نسبت به عملکرد دولتمردان باشد؛ امری که نتیجه آن را میتوان تا حدودی در کاهش نرخ مشارکت انتخاباتی در اسفند سال گذشته نیز یافت. در چنین موقعیتی نوع مواجهه مجلس یازدهم با دولت دوازدهم به عنوان یکی از آزمونهای سیاسی نمایندگان مجلس به شمار میرود که در صورت تثبیت شدن رویکردی سست و عدم مواجهه مقتدرانه باعث امتداد یافتن این افول جایگاه نظارتی نمایندگان مردم میشود. تبلور عقلانیت و مصلحتسنجی در کنار حفظ موقعیت مقتدرانه مجلس میتواند به تقویت و تثبیت جایگاه نظارتی این قوه منجر و در کوتاهمدت به افزایش انگیزه مشارکت سیاسی مردم نیز منتهی شود.
ارسال به دوستان
وزیر امور خارجه در سفری از پیش برنامهریزی شده به بغداد سفر کرد
توصیه برادرانه
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته برای انجام سفر یکروزه به بغداد و سپس به اربیل عراق رفت. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که قرار است سهشنبه این هفته نخستوزیر عراق نخستین سفر خود به ایران را انجام دهد، محمدجواد ظریف روز گذشته به عراق سفر کرد.
ظریف در بدو ورود به بغداد با اشاره به سفر نخستوزیر عراق به تهران، درباره اهداف سفر خود گفت: سفر من به عراق از قبل هماهنگ شده بود. این سفر فرصت خوبی را فراهم میکند که با توجه به سفر نخستوزیر عراق به تهران در روز سهشنبه، هماهنگیهای لازم برای این سفر را انجام دهیم.
ظریف با بیان اینکه در جریان سفر به این کشور همسایه با تعدادی از مقامات عالیرتبه عراقی، مسؤولان سیاسی این کشور و همچنین رئیس حشدالشعبی رایزنی و گفتوگو میکنم، گفت: در جریان این سفر درباره همکاریهای ۲ کشور که در سفر آقای روحانی به عراق درباره آن تصمیمگیری شده بود و همچنین پیرامون مسائل منطقه و جنایتهای آمریکا از جمله به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و سایر همراهانشان و همچنین دیگر مسائل منطقه گفتوگو خواهیم کرد.
وی افزود: بعدازظهر امروز (دیروز) به دعوت آقای نیچروان بارزانی به اربیل سفر میکنم تا با وی و تعدادی دیگر از مقامات اقلیم نیز رایزنی و گفتوگو کنم.
در همین حال یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت ظریف در سفرش به بغداد میخواهد پیامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا عربستان برساند. غضنفر البطیخ، یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق که ریاست آن را هادی العامری بر عهده دارد، در گفتوگو با شفقنیوز گفت: هدف ظریف از سفر به عراق و دیدار با مسؤولان این کشور تاکید بر روابط ایران و عراق و تقویت این روابط و همچنین برطرف کردن برخی شکوشبههها مبنی بر دور شدن عراق از محور ایران بعد از رسیدن مصطفی الکاظمی به نخستوزیری است.
وی تأکید کرد: هدف دیگر این سفر رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا عربستان است، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهمها به واسطه عراق است. سفر ظریف خالی از این مسأله نیست که عراق این امکان را دارد که این نقش را ایفا کند و به نفع عراق نیست که در یک محور علیه محور دیگر قرار بگیرد. البطیخ همچنین خاطرنشان کرد سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق در راستای پیگیری مسأله ترور سردار سلیمانی نیز هست.
با این حال فاضل جابر، یکی دیگر از نمایندگان ائتلاف فتح در پارلمان عراق با رد خبر ارائه پیشنهاد جدید ایران به کشورهای عربی از طریق بغداد گفت: سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عراق روتین بوده و ارتباطی با هر گونه درخواست از عراق برای وساطت بین تهران، واشنگتن و ریاض ندارد و هیچگونه پیامی از سوی ایران در این رابطه وجود ندارد. وی در ادامه تأکید کرد: عراق روابط قوی با همسایه خود یعنی ایران دارد؛ روابطی گسترده و در تمام سطوح امنیتی و اقتصادی. بنابراین انجام چنین سفری و دیدار با اعضای دولت جدید امری طبیعی است.
اما مهمترین برنامه سفر ظریف به بغداد دیدار و گفتوگو با نخستوزیر این کشور بود. در این دیدار که در ۲ جلسه خصوصی و جمعی انجام شد، درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه، سفر قریبالوقوع نخستوزیر عراق به ایران و مهمترین مسائل منطقهای و بینالمللی گفتوگو و تبادلنظر شد.
وزیر امور خارجه در این سفر همچنین با برهم صالح، رئیسجمهور عراق دیدار کرد. طرفین در این دیدار ضمن تأکید بر روابط دیرینه و تاریخی ۲ کشور، توسعه و تعمیق آن را به نفع ۲ ملت و کشورهای منطقه خواندند. همچنین درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و برخی موضوعات مهم برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور، پیگیری شهادت سرداران مقاومت، مهمترین مسائل منطقهای و بینالمللی و سایر موضوعات مورد علاقه رایزنی و تبادلنظر شد.
یکی دیگر از برنامههای روز گذشته ظریف در سفر به بغداد گفتوگو با همتای عراقیاش بود. پس از انجام گفتوگوها، وزرای خارجه ایران و عراق در نشست خبری مشترک خود در بغداد بر مستحکم بودن روابط ۲ کشور و لزوم تقویت و گسترش آن تأکید کردند.
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در این نشست خبری با بیان اینکه ما بر ضرورت حمایت از حاکمیت عراق تاکید کردیم، گفت: با وزیر امور خارجه ایران در رابطه با مسائل اقتصادی و تأثیر آنها در مقابله با کرونا بحث و رایزنی کردیم.
از سوی دیگر محمدجواد ظریف گفت: روابط میان ایران و عراق بر اساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت ۲ کشور است و ما از نقش عراق در منطقه خلیج فارس استقبال میکنیم. ظریف همچنین با تأکید بر اینکه باید در رابطه با تهدیدات مداوم داعش هوشیاری کامل داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خسارتی بزرگ در جنگ با تروریسم در منطقه و عراق به شمار میرود و ما پرونده این جنایت آمریکا را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: همانگونه که اعلام کرده بودم پیگیری ماجرای ترور شهید سلیمانی یکی از اهداف این سفر است.
وزیر امور خارجه همچنین با فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفتوگو کرد. همکاری و همافزایی ۲ کشور در پیگیری حقوقی ترور سرداران مقاومت حاجقاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس محور اصلی گفتوگو در این دیدار بود. پس از این دیدار شورای عالی قضایی عراق در بیانیهای اعلام کرد تحقیقات در رابطه با جنایت آمریکا در فرودگاه بغداد از همان ابتدا آغاز شد و شورای عالی قضایی عراق با آن به عنوان یک اقدام جنایی برخورد کرد؛ جنایتی که در خاک عراق رخ داد و بخشی از کسانی که علیه آنها جنایت شده است عراقی هستند. شورای عالی قضایی عراق تأکید کرد تحقیقات در رابطه با این ترور بر اساس قوانین حقوقی و قضایی عراق انجام شد و اظهارات نماینده رسمی سفارت ایران در عراق در رابطه با این اقدام ثبت شده است. این شورا اعلام کرد: جزئیات جدیدی در رابطه با این حادثه به وزارت خارجه و دبیرخانه هیأت وزیران اعلام کردیم و تحقیقات از همان ابتدا بر اساس قوانین عراق در حال اجراست.
ارسال به دوستان
در دوازدهمین جلسه دادگاه اکبر طبری و سایر متهمان به اتهامات یک قاضی و یک وکیل رسیدگی شد
فرمول کارچاق کنی!
دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و سایر متهمان صبح دیروز به ریاست قاضی بابایی برگزار شد. در ابتدای دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری و سایر متهمان، قاضی بابایی (رئیس دادگاه) رسمی و علنی بودن دادگاه را خطاب به حاضران در جلسه متذکر شد.
قاضی از متهم مهدی زاهدیان خواست در جایگاه حاضر شود و ضمن تفهیم اتهام به وی از او پرسید آیا اتهامات را قبول دارید؟
متهم ضمن رد اتهامات مطرحشده در کیفرخواست، درباره رابطه با دانیالزاده گفت: وکیل دانیالزاده بودم. پس از تعیین حقالوکاله، او ۷ میلیارد تومان برای هزینههای دادرسی و قانونی و ۳ میلیارد تومان برای حقالوکاله به من پرداخت کرد. قاضی خطاب به این متهم گفت: چه مبلغی به بازپرس سابق علیزاده، متهم پرونده پرداخت کردید؟
متهم زاهدیان گفت: من پولی ندادم.
قاضی گفت: شما در چند مرحله اظهار کردهاید پول به علیزاده دادهاید. گفتهاید 3 میلیارد تومان به بازپرس علیزاده دادهام و این را در مواجهه حضوری اظهار داشتهاید. گفتهاید این مبلغ را در ۲ مرحله به صورت یورو پرداخت کردهاید، یک مرحله در شمال و یک مرحله در تهران این پول را دادهاید. قاضی از وکیل متهم زاهدیان خواست در جایگاه حاضر شود. وکیل متهم زاهدیان با حضور در جایگاه از موکل خود دفاعیاتی در موضوعات مختلف کیفرخواست مطرح کرد.
در ادامه جلسه دادگاه، قاضی بابایی خطاب به متهم قاسمزاده گفت: در جایگاه قرار بگیرید.
قاضی خطاب به متهم قاسمزاده گفت: اتهام شما تأثیر دادن نفوذ اشخاص دولتی در تصمیمات قضایی و دریافت رشوه از آقایان حاجرضا و شریف نجار بالغ بر مبلغ ۲۸ میلیارد ریال است، آیا این ۲ اتهام را قبول دارید؟
متهم قاسمزاده گفت: نمیپذیرم.
قاضی بیان کرد: شما به چه پروندههایی رسیدگی میکردید؟
متهم پاسخ داد: بسیاری از پروندهها به من ارجاع میشد.
رئیس دادگاه سوال کرد: موضوع شکایت در حدود صلاحیت شما نبوده است.
در ادامه قاضی از وکیل متهم قاسمزاده خواست در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را ارائه دهد. سپس مرتضی ناجی، وکیل قاسمزاده در جایگاه قرار گرفت و درباره ۲ اتهام منتسب به موکل خود دفاعیاتی را بیان کرد. در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را بیان کند.
وی افزود: مهدی زاهدیان فردی است مازندرانی که همشهری قاسمزاده و علیزاده بوده و دوست صمیمی این دو است. وی خطاب به متهم زاهدیان گفت: شما مشغول کار چاقکنی در قوهقضائیه بودید؛ ما از درونتان شما را کشف کردیم و فردی از درون، شما را افشا کرد. در ادامه جلسه دادگاه فیلم اقرارهای دانیالزاده نمایش داده شد. قاضیبابایی با اعلام ختم جلسه گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|