|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطنامروز» با تهیهکننده برنامه «چهلتیکه» که این روزها از شبکه نسیم در حال پخش است
چهلتیکه وطنی
گروه فرهنگوهنر: چند سال است چندین شبکه سیما روی تولید و پخش برنامههای سرگرمکنندهای تمرکز کردهاند که اغلبشان کپی محض از برنامههای مشهور خارجی است و تهیهکنندگان و مدیران اینگونه برنامهها برای توجیه اقدامات خود از جمله تکراری «ایرانیزه کردن برنامه» استفاده و بودجههای فراوانی را صرف اینگونه برنامهها میکنند که به غیر از یکی دو برنامه، سایر برنامههای کپیشده به توفیق چندانی دست پیدا نکردند و حتی برخی از آنها بهرغم هزینههای گزاف به علت عدم استقبال مخاطبان نیمهکاره رها شدند.
با توجه به این شرایط، برنامه «چهل تیکه» به کارگردانی و تهیهکنندگی الهام حاتمی که این روزها مخاطبان بسیاری را در شبکه نسیم برای خود دست و پا کرده است، به هیچوجه برنامه کپیشده از خارجیها نیست و به لحاظ ایدهها، «چهل تیکه» یک برنامه ایرانی واقعی است و همانند برنامههای کپیشده ایرانیزه فیک نیست و شاید مهمترین وجه تمایز «چهل تیکه» نسبت به سایر برنامههای ترکیبی و مطرح تلویزیون هم همین موضوع است.
برنامه «چهل تیکه» فصل نخست خود را با یک برنامه ۲۰ دقیقهای در شبکه نسیم شروع کرد و بعد از ۲ سال به یک برنامه با بخشهای مختلف تبدیل شد. مجری برنامه تغییر کرد و آیتمهای متنوعی پخش شد. از طرفی میهمانهای محبوب و سرشناس به برنامه دعوت شدند و حتی در دوران قبل از کرونا تماشاگر هم در استودیو حضور پیدا کرد. همه این موارد در کنار حضور «محمدرضا علیمردانی» به عنوان مجری برنامه «چهل تیکه»، آن را به برنامهای موفق و پرمخاطب بدل کرده است.
علیمردانی، بازیگر و صداپیشه شناختهشده کشورمان که چندی پیش چند تکآهنگ ویژه تیتراژ سریال «ساخت ایران ۲» و فیلم سینمایی«نهنگ عنبر ۲» را منتشر کرد، در ادامه راه نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان «به من فرار کن» روانه بازار موسیقی کشور کرد به طوری که این آلبوم سال گذشته تا مدتها عنوان پرفروشترین اثر موسیقی پاپ را یدک میکشید. علیمردانی که پیش از اینها صدایش در انیمیشن «دیریندیرین» و بسیاری از انیمیشنهای پرطرفدار دیگر بارها شنیده شده است، در نهایت در برنامه «چهل تیکه» نخستین تجربه اجرای خود را پشت سر میگذارد.
محمدرضا علیمردانی این روزها در مسند مجری برنامه «چهل تیکه» در هر قسمت میزبان یکی از چهرههای شناختهشده سینما، تئاتر و تلویزیون است؛ چهرههایی که بسیاری از مخاطبان با آنها خاطرات نوستالژیک دارند و گپوگفت با آنها حس و حال دلنشینی را برای مخاطب به وجود میآورد که در این میان تسلط بالای علیمردانی حین اجرای برنامه مثالزدنی است. این مجری با متانت بالا پای صحبتهای میهمان خود مینشیند و برعکس بسیاری از مجریهای مطرح تلویزیون بیجهت حرف میهمان را قطع نمیکند و از پرگوییهای اعصاب خردکن پرهیز میکند. برنامه «چهل تیکه» با بهرهگیری از آیتمهایی چون استنداپ کمدی محمدرضا علیمردانی و پخش تصاویر ناب آرشیوی در کنار دکور خاص، به برنامهای محبوب در میان مخاطبان شبکه نسیم بدل شده است. شاید بد نباشد درباره موفقیت فعلی برنامه «چهل تیکه» پای صحبتهای الهام حاتمی، ایدهپرداز، کارگردان و تهیهکننده آن بنشینیم.
***
* در ابتدا درباره انتخاب نام برنامه بگویید.
این نام از چهلتیکههایی که مادربزرگها از تیکههای لباسها برای نوههایشان درست میکردند و برای همنسلان ما هر تیکه از آن خاطرههای نوستالژیک را یادآور میشود، گرفته شده است.
* در ایامی که بسیاری از برنامههای ترکیبی سیما کپی محض برنامههای خارجی است، «چهلتیکه» نشان داد میتوان بدون کپیبرداری، برنامه موفق سرگرمکننده تولید کرد.
همانطور که اشاره کردید خوشبختانه برنامه چهلتیکه یک برنامه ناب ایرانی است، البته به نظرم در فضایی که خیلی از برنامههای تلویزیون کپی نمونههای خارجی است، کپی کردن از برنامههای مطرح دنیا فینفسه اتفاق بدی نیست اما من همیشه سعی کردهام در برنامهسازی از کپی کردن فرار کنم، زیرا معتقدم اگر دقیق به جوانان اطراف خود بنگریم کلی جوان فعال و ایدهپرداز میبینیم که همه اینها مترصد کوچکترین فرصتی هستند تا بتوانند ایدههای خود را ارائه کنند.
در واقع باید گفت اگر از سوی برنامهسازان ایدههای ناب به مدیران شبکههای تلویزیون ارائه شود، بدون شک این مدیران هیچ اصراری ندارند که برخی برنامهها کپی شده از برنامههای خارجی باشد.
* یکی از مشکلاتی که بسیاری از تهیهکنندگان تلویزیون با آن مواجه هستند؛ بحث حضور اسپانسر در برنامه است، آیا در این باره از سوی شبکه نسیم اجبار و توصیهای به شما نشد؟
ابتدا باید بگویم شخصا بشدت با حضور اسپانسر در برنامه «چهلتیکه» مخالف هستم، زیرا برنامه «چهلتیکه» که با محوریت تکریم پیشکسوتان عرصه هنر روی آنتن میرود با حضور اسپانسر بشدت آسیب میبیند و به همین خاطر بهرغم تمام سختیهایی که به لحاظ مادی برای تهیه برنامه وجود داشت با مساعدت مدیران شبکه، اسپانسر به «چهلتیکه» اضافه نشد.
از سویی بسیاری از هنرمندان برای حضور در برنامه هدیهای میگیرند اما به دلیل اینکه هنرمندان معتبر هستند، اگر هدیهای میدهم با افتخار این کار را انجام میدهم. حتی من در برنامه برای چند میهمان فقط هدیه بابت اجاره خانه دادم. آبروی میهمان است و من نمیتوانم درباره آن صحبت کنم. برنامه ما جمعوجور و با بودجه محدود است و میهمانان هم این را میدانند. برنامه ما یادآور این است که هنرمندان ما چه مسیری را طی کردند تا به اینجا رسیدند.
* خانم حاتمی! شما به عنوان ایدهپرداز، کارگردان و تهیهکننده برنامه «چهلتیکه» مشغول به فعالیت هستید؛ این حجم از فعالیت برای شما سخت نیست؟
واقعا تولید و پخش برنامه «چهلتیکه» با وجود آیتمهای مختلف و متنوع، کار بسیار دشواری است که مسلما به تنهایی نمیتوان همه امور برنامه را مدیریت کرد اما خوشبختانه یکی از اتفاقهای خوبی که در «چهلتیکه» برایم رقم خورد این موضوع است که تمام اعضای گروه بهترینهای عرصه فعالیت خود هستند؛ از اعضای اتاق فکر گرفته تا تمام عوامل پشت دوربین، همگی در کار خود درجه یک هستند که این موضوع تا حد بسیاری خیال من را بابت تولید برنامه با کیفیت راحت میکند و با آرامش خاطر بیشتری سراغ وظایف محوله به خودم میروم.
* از نظر خود شما مهمترین نقطه قوت برنامه «چهلتیکه» چیست؟
از آنجا که همه بخشهای برنامه از سطح کیفی بالایی برخوردار است، واقعا پاسخ این پرسش دشوار است اما به نظرم دکور برنامه از همان ابتدا به نقطه اوج «چهلتیکه» بدل شد، زیرا بسیاری از مخاطبان که به صورت اتفاقی برنامه را مشاهده میکنند، در همان نگاه اول با تماشای دکور برنامه، بسیاری از خاطرات نوستالژیک برایشان زنده میشود و در نهایت به مخاطبان ثابت برنامه بدل میشوند که در اینجا باید از پیمان قانع، یکی از بهترین طراحان دکور سیما قدردانی کنم.
* آیا واقعا از محمدرضا علیمردانی انتظار چنین اجرای مسلطی را داشتید؟
برای انتخاب مجری گزینههای مختلفی داشتیم و به این فکر کردیم فردی را انتخاب کنیم که تواناییهای چندگانه داشته باشد. من نمیگویم آقای علیمردانی کامل هستند، ایشان حتما ایرادهایی دارند، همانطور که من دارم، هیچ انسانی کامل نیست اما شما این را تست کنید؛ 4 دقیقه روبهروی یک آدم برای گفتوگو بنشینید و با وجود اینکه اطلاعات خوبی دارید اما چیزی نگویید، کار سختی است. آقای علیمردانی صبورانه به حرفهای میهمانان گوش میکنند.
* برنامه «چهلتیکه» در این مدت درگیر برخی حواشی هم شد که میتوان به صحبتهای اکبر عبدی در برنامهتان اشاره کرد.
در ابتدا باید بگویم حضور آقای اکبر عبدی در برنامه برای عوامل برنامه افتخار بزرگی است اما درباره صحبتهای ایشان در برنامه فقط میتوانم بگویم ایشان صحبتهایی در زمان گفتوگو داشتند که بعد از برنامه از آقای عبدی سوال کردیم که همه صحبتها مورد تایید شماست که این هنرمند هم گفتند دوست داشتم این صحبتها را اینجا مطرح کنم.
* اگر موضوعی مانده که به آن اشاره نکردهاید، میشنویم.
از آنجا که نبض «چهلتیکه» بر مبنای دسترسی به آرشیو غنی استوار است باید از زحمات آقای احمدی در آرشیو شبکه ۲ سیما هم تشکر ویژهای کنم که بسیاری از لحظات خوب برنامه را مدیون رساندن آرشیوهای ایشان بودیم، همچنین از مدیران شبکه نسیم یک تشکر ویژه دارم که به یک کارگردان و تهیهکننده خانم در این شبکه اعتماد کردند و امیدوارم توانسته باشم جواب اعتمادشان را بدهم.
ارسال به دوستان
ابوالفضل جلیلی:
نوجوان امروزی را از اساس نمیفهمم
کارگردان فیلم سینمایی «مسیر معکوس» همزمان با حضور این فیلم در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان به ارائه نکاتی درباره تجربه فیلمسازی با موضوع نوجوانان پرداخت. به گزارش مهر، ابوالفضل جلیلی درباره فیلمش که در بخش سینمای ایران سیوسومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان حضور دارد و همزمان با نخستین روز برگزاری جشنواره در سینما فرهنگ تهران روی پرده رفت، گفت: فیلم من درباره نوجوانان، مسائل اجتماعی مربوط به این قشر و زندگی روزمره آنهاست. با توجه به اینکه خودم هنوز با نوجوانان امروز گره نخوردهام، این فیلم را ساختم و هنوز نمیدانم برخی مسائل مربوط به آنها تقصیر نوجوانان است یا شرایط امروز جامعه! این کارگردان ادامه داد: برای مثال نمیدانم بیتفاوتی نوجوانان امروز از کجا نشأت میگیرد. من نوجوانان امروز را درک نمیکنم. این به خاطر این نیست که من برای یک زمانه دیگر و آنها برای زمانه دیگری هستند، بلکه به این موضوع برمیگردد که آنها را از اساس نمیفهمم. برای مثال نوجوانی که در ۱۶ یا ۱۷ سالگی باید یک مرد باشد، از پس زندگی خود بربیاید و یک گروهی را اداره کند، میبینیم که حتی قادر به اداره کردن خودش هم نیست. نمیدانم این موضوع به دلیل بیتوجهی ما به آنهاست، به آنها اهمیت داده نشده یا واقعا ژن نوجوانان امروز اینگونه تغییر کرده است.
وی افزود: به همین دلیل است که وقتی میخواهم درباره نوجوانان فیلم بسازم در ذهنم نوجوانان دختر و پسر قبل از انقلاب را تصور و سعی میکنم لباس، تیپ، راه رفتنشان، حرفزدنشان و... آنها هم به همان شکل نوجوانان آن زمان باشد. ما آن زمان حتی در روابط عاشقانه خودمان هم با مشقتهایی رو به رو بودیم، یعنی یک حجابی بین دخترها و پسرها و یک علاقه پاک بین آنها حاکم بود ولی حالا در این زمینه هم همه چیز سهل و آسان است.
ارسال به دوستان
«نان سالهای جنگ»به چاپ دوم رسید
چاپ دوم کتاب «نان سالهای جنگ» که خاطرات زنان روستایی در پشتیبانی دفاعمقدس را روایت میکند، با ویرایشی جدید توسط انتشارات «راه یار» روانه بازار نشر شد. به گزارش «وطن امروز»، «نان سالهای جنگ»، نخستین کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی پشتیبانی جنگ انتشارات راه یار است که طی آن، خاطرات زنان روستای «صدخرو»ی سبزوار در پشتیبانی دفاعمقدس روایت میشود. تحقیق این کتاب را محمد اصغرزاده برعهده داشته و محمود شمآبادی نیز نگارش آن را انجام داده است. «نان سالهای جنگ»، کتابی است که به نقش زنان پشتیبانی جنگ یک روستا پرداخته است؛ زنانی که به مثابه گردانی در جنگ بودند و فرماندهشان هم خیرالنسا و دخترش مریم بودند. علاوه بر صدخرو، هزاران روستای دیگر هست که کمتر به آنها پرداخته شده است؛ روستاهایی که به مدد جهاد سازندگی پایشان به پشتیبانی جنگ باز شد. این کتاب در 200 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 22 هزار تومان توسط انتشارات «راهیار» منتشر شده است.
ارسال به دوستان
انتشار فراخوان بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر
فراخوان بخش رقابتی سیوششمین جشنواره موسیقی فجر به صورت باکلام و بیکلام در بخشهای مختلف منتشر شد. به گزارش «وطن امروز»، صاحبان آثار- تمام آلبومهای صوتی دارای مجوز از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای رسمی که در بازه زمانی مشخص از یکم مهر ۹۶ تا یکم مهر ۹۸ به صورت فیزیکی و دیجیتال منتشر شده است- میتوانند از 4 آبان تا پایان وقت اداری شنبه ۱۵ آذرماه با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی fajrmusicfestival.com مراحل ثبتنام خود را انجام دهند. گفتنی است جایزه باربد در سیوششمین جشنواره موسیقی فجر بار دیگر در کنار دیگر جوایز وجود خواهد داشت.
ارسال به دوستان
«خون شد» فعلاً اکران نمیشود
سرمایهگذار فیلم «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، پس از اعلام پخشکننده این فیلم مبنی برآمادگی برای اکران از آبانماه امسال، بر مخالفت خود با این تصمیم تأکید کرد. به گزارش مهر، امیرحسین حیدری، مدیر شرکت پخش نمایش گستران چند روز پیش از اکران فیلم سینمایی «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی در آبانماه امسال خبر داده بود اما حالا محمدصادق رنجکشان، سرمایهگذار این فیلم سینمایی از مخالفت با این تصمیم میگوید. سرمایهگذار فیلم «خون شد» تأکید کرد: «قرار نیست «خون شد» را اکران کنیم. هیچ فیلم دیگری را هم اکران نمیکنم تا احوال به گونهای شود که مردم خواهان سینما رفتن شوند». وی درباره خبر منتشر شده درباره اکران «خون شد» در آبانماه هم عنوان کرد: ما دین خود را به سینما با اکران ۲ فیلم ادا کردهایم و برنامهای برای اکران فیلم «خون شد» نداریم. از ابتدای امسال ۲ فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «بیحسی موضعی» ساخته حسین مهکام با سرمایهگذاری محمدصادق رنجکشان روانه پرده سینماها شدند که با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر سینماها، فروش قابل توجهی نداشتند.
ارسال به دوستان
فعالیت رادیو وحدت آغاز شد
رادیو وحدت با حضور قائم مقام سازمان صداوسیما و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی آغاز به کار کرد و تا پایان هفته وحدت روی آنتن خواهد بود. به گزارش «وطن امروز»، علی بخشیزاده، معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه وحدت امروز مسیر روشنی برای ما است، اظهار کرد: سازمان صداوسیما و به تبع آن رادیو با سرعت مثالزدنی این موضوع را در دستور کار قرار داده و به صورت فنی به وحدت نگاه خواهد کرد. همچنین کتاب شریف سننالنبی نوشته علامه طباطبایی به عنوان ستون برنامهسازی ما قرار میگیرد. روخوانی، بخشی از درد ما را دوا میکند. با زبان هنر باید وحدت شیعه و سنی را محقق کرد و تمام رادیوها با رویکردهای متنوع در هفته وحدت به موضوع وحدت بپردازند. در ادامه مهدی مسعودی، مدیر رادیو وحدت در سخنانی با اشاره به ضرورت وحدت جهان اسلام گفت: برنامههای مختلفی به منظور وحدت بیشتر برادران اهل سنت و شیعه داخل کشور تدارک دیده شده است و همچنین در سطح جهانی نگاهی به امت رسولالله داریم.
ارسال به دوستان
لیام نیسن با فیلم جدیدش در صدر گیشه آمریکا نشست
تریلر «دزد صادق» با بازی لیام نیسن در صدر فروش گیشه سینماهای آمریکا جا گرفت. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، «دزد صادق» با فروش 7/3 میلیون دلار در نخستین آخر هفته اکرانش توانست در صدر گیشه فروش جا بگیرد. با این حال این مبلغ از پایینترین فروشها برای فیلمی است که در جایگاه نخست جا میگیرد. «تنت» کریستوفر نولان در جایگاه دوم و کمدی «جنگ با پدربزرگ» با بازی رابرت دنیرو در جایگاه سوم جا گرفتند. «دزد صادق» به کارگردانی مارک ویلیامز درباره یک سارق بانک با بازی لیام نیسن است که تلاش میکند پولهای ربوده شده را تحویل پلیس دهد، زیرا در دام عشق گرفتار آمده و قصد دارد زندگی سالمی را در پیش بگیرد اما زمانی که متوجه میشود پلیس فدرال از او نیز فاسدتر است، تصمیم میگیرد اسمش را از لیست مجرمان پاک کند.
ارسال به دوستان
در قالب راهنمایی برای خبرنگاران و روزنامهنگاران
«رسانه و تروریسم» به بازار نشر آمد
سالهاست در رسانههای ایران با «پوشش خبری حوادث تروریستی» مساله داریم. بعد از هر حادثه و پوشش خبری آن نقدهای جدی به خبرگزاریها و پایگاههای خبری و روزنامههای کشور وارد میشود که رسانههای ایران پروتکل مناسبی در پوشش این حوادث ندارند. به گزارش «وطن امروز»، این دغدغه باعث شد کتاب «رسانه و تروریسم؛ راهنمایی برای خبرنگاران» نوشته «ژان پل مارتوز» که تلاشی است مدون برای آنکه خبرنگاران مواجهه درستی با تروریسم در رسانهها داشته باشند، ترجمه شود و در دسترس اهالی رسانه قرار گیرد. کتاب یادشده به سفارش یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل) برای راهنمایی روزنامهنگاران تهیه شده است و یکی از معتبرترین منابع در این حوزه به شمار میرود. به امید آنکه این کتاب بتواند در جهت انتشار اخبار پیرامون تروریسم و تروریستها، راهنمای خوبی باشد. این کتاب که ترجمه میکائیل دیانی است و با مثالهای بومی مربوط به ایران و منطقه غرب آسیا تکمیل شده است از طریق مجموعه همبودگاه عرضه میشود. البته پیش از این نیز ترجمههایی از این کتاب در بازار نشر منتشر شده است اما تفاوت اصلی این ترجمه تازه با سایر نسخهها، اضافه شدن نمونهها و مثالهایی بومی و منطقهای درباره تروریسم است که ارتباطگیری مخاطب ایرانی با این اثر را افزایش میدهد. علاقهمندان میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی
https://hamboodgah.com اقدام به تهیه این کتاب کنند.
ارسال به دوستان
پس از ۳ ماه تصویربرداری
«دادستان» مسعود دهنمکی به پایان خط رسید
تصویربرداری جدیدترین سریال مسعود دهنمکی که به تهیهکنندگی محمد خزاعی و به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته میشود، پس از ۳ ماه به پایان رسید. به گزارش «وطن امروز»، محمد خزاعی، تهیهکننده سریال «دادستان» با اعلام این خبر گفت: «تصویربرداری سریال «دادستان» که از اول مردادماه آغاز شده بود، پس از ۳ ماه کار برنامهریزی شده با ضبط سکانسهای خارج از کشور در استانبول ترکیه به پایان رسید». وی افزود: «در حال حاضر تدوین، صداگذاری و کارهای پستولید سریال در حال انجام است تا «دادستان» در ۱۷ قسمت آماده پخش شود». خزاعی درباره موضوع سریال گفت: «عدالتخواهی، نفوذ و مفاسد اقتصادی محورهای اصلی این سریال است که در قصههای فرعی به موضوعات مهم تاریخ معاصر مثل حمله داعش به مجلس هم میپردازد». «دادستان» به کارگردانی مسعود دهنمکی و تهیهکنندگی محمد خزاعی محصول مرکز سیمافیلم است. محمد کاسبی، سیدجواد هاشمی، هومن برقنورد، برزو ارجمند، علی سلیمانی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، علیرضا استادی، کاوه سماکباشی، اصغر نقیزاده، هلیا امامی، رضا توکلی، محمود مقامی، نگار فروزنده، نیما شاهرخشاهی، مجید شهریاری، شیوا خسرومهر، فریبا ترکاشوند، فرجالله گلسفیدی، ابراهیم کوهخایی، حمید متقی، مختار ثائقی، مریم وانشانی، یاسمن ترابی، مجید قادری و... ازجمله بازیگران سریال «دادستان» هستند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: «دادستان» یک سریال تخیلی است و مربوط به هیچ دولتی نمیشود! ارسال به دوستان
آخرین آمار از آثار رسیده به شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت اعلام شد
برگزاری نکوداشت اکبر عالمی در جشنواره مقاومت
آیین نکوداشت مرحوم دکتر «اکبر عالمی» مدرس سینما و مستندساز فقید در افتتاحیه دومین مرحله شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، سیداحد میکائیلزاده، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از برپایی مراسم نکوداشت استاد عالمی در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: استاد اکبر عالمی یکی از چهرههای کمتر پیدا و تأثیرگذار در سینمای پس از انقلاب اسلامی بود. وی افزود: این استاد شاخص سینما در سالهای متمادی فعالیت خود، نقش بسزایی در تربیت نیرویانسانی متخصص و متعهد داشت و در کنار فعالیتهای فرهنگی و هنری خود، هرگز از تدریس و انتقال تجربیات و اندوختههایش به نسل جوان غفلت نکرد. میکائیلزاده ادامه داد: استاد عالمی بهرغم تنوع در فعالیتهای حرفهای خود، همواره به پیشرفت و تعالی سینما توجه داشت و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نکرد. وی از معدود افرادی بود که هم در تئوری و هم در عمل به معنای واقعی استاد بود. معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت یادآور شد: تألیف کتابهایی در زمینه عکاسی، لابراتوار، جلوههای ویژه و مباحث فنی و تخصصی سینما و تولید دهها فیلم مستند و تبلیغاتی، تنها بخشی از کارنامه این استاد فقید است. وی تصریح کرد: دکتر عالمی سالها رئیس لابراتوار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از مدیران لابراتوار صداوسیما بود که در این بخش نیز خدمات بسیاری به فرهنگ و هنر بویژه در نگهداری تصاویر کشور و تسریع در ثبت و حفظ مستندات دوران دفاعمقدس ارائه کرد. درگذشت استاد عالمی فقدانی جبراننشدنی است که قلب سینمای ایران را اندوهبار کرد. امیدواریم برپایی مراسم نکوداشت در افتتاحیه دومین مرحله برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت گامی کوچک باشد برای گرامیداشت یاد مرحوم استاد اکبر عالمی.
ساخت نزدیک به ۳۰ فیلم مستند به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی و عربی از جمله فعالیتهای استاد عالمی به شمار میرود. کارشناسی و تولید محتوای برنامههای سینمایی ارزشمند در تلویزیون مانند «آن روی سکه»، «هنر هفتم»، «سینمای ماوراء»، «سینما اقتباس» و گفتار متن مجموعه 5 قسمتی «جهان، آفریده هنر» و مجموعه «نوابغ عکاسی» بخش دیگری از فعالیتهای او است. او بامداد ۲۲ مهر ۱۳۹۹ در ۷۵ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
خبر دیگر اینکه با آغاز مرحله دوم شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، دبیرخانه این جشنواره آخرین آمار آثار رسیده به این جشنواره را اعلام کرد. بر همین اساس، تا پایان روز بیستوهفتم مهرماه در بخش مسابقه اصلی ۳۹۵۳ اثر، در بخش روایت قلم ۵۷۴ اثر، در بخش سیدالشهدای مقاومت ۷۳۴ فیلم بخش نقد، تحلیل و پژوهش ۱۰۴ اثر و در بخش فیلمسازان بسیجی ۲۹۰۰ فیلم، به دبیرخانه این دوره از جشنواره رسیده است. آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، سیام مهرماه است. مجموع آثار رسیده به این دوره از جشنواره از زمان انتشار فراخوان تاکنون ۹۸۱۷ اثر است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|