|
لایحه بودجه 1400 با مختصات کنونی قابل تصویب نیست
عضو هیأترئیسه مجلس در توئیتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را قابل تصویب ندانست و گفت: دولت باید آن را پس گرفته و اصلاح کند. سیدناصر موسویلارگانی اعلام کرد: لایحه بودجه 1400 با این مختصات قابل تصویب نیست. منابع درآمدی تخیلی، تورمزایی شدید، افزایش وابستگی به نفت، فقدان شاخصه اقتصاد مقاومتی و کسری حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی، لایحه بودجه را به «لایحه زمینگیر کردن اقتصاد کشور» تبدیل کرده است. عقل حکم میکند دولت بودجه را پس گرفته و اصلاح کند.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از گزارش تفصیلی دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 97 گزارش میدهد
بیانضباطی مالی دولت
بیش از 200 مورد انحراف از قانون بودجه سال 97
گروه اقتصادی: گزارش تفصیلی تفریغ بودجه سال 97 دیروز در خروجی سایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت. بررسی اجمالی این گزارش نشانگر تخلفات گسترده و انحراف از قانون بودجه سال 97 توسط دولت روحانی است. به طور موردی دولت در این سال قریب به 230 مورد انحراف از قانون داشته که میتوان آنها را در رعایت نکردن مفاد قانون، عملکرد نداشتن منابع تخصیصیافته، محقق نشدن اهداف و رعایت نکردن مهلت مقرر، طبقهبندی کرد.
***
جزئیات میزان تحقق منابع و مصارف هدفمندی در سال 97
بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 97، وضعیت منابع و مصارف هدفمندی یارانهها معادل 8/98 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده بود. بر اساس گزارش تفریغ بودجه 97، 7/87 درصد (حدود 86 هزار و 769 میلیارد تومان) از منابع هدفمندی یارانهها در سال مذکور محقق شده است. طبق این گزارش، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران منابع حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی به مبلغ 413 میلیارد و 538 میلیون و 500 هزار تومان، یک میلیون و 229 هزار دلار، 11 میلیون و 558 هزار و 45 یورو و 22 میلیون و 373 هزار و 938 درهم را وصول و به حسابهای سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل کشور واریز نکرده که مبین عدم رعایت تکلیف بند «ت» ماده 2 آییننامه اجرایی این بند و عدم تحقق اهداف قانونگذار است.
***
تنها یک درصد کل واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی هستند
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 97 تعداد واحدهای مسکنمهر تکمیلشده و نیمهتمام متعلق به وزارت راهوشهرسازی که بر اساس گزارشهای این وزارتخانه فاقد متقاضی تلقی شدهاند، معادل یک درصد کل واحدهای در نظر گرفته شده گزارش شده است.
بررسی بند «هـ» تبصره 10 گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور بیانگر آن است تعداد واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و نیمهتمام متعلق به وزارت راهوشهرسازی که بر اساس گزارشهای این وزارتخانه فاقد متقاضی تلقی شدهاند، معادل 65 هزار و 96 واحد مسکونی گزارش شده است. بر این اساس تعداد 39 هزار و 629 واحد مسکونی که به اذعان وزارت راهوشهرسازی فاقد متقاضی تلقی شدهاند، متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است. همچنین 19 هزار و 527 واحد دیگر نیز در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد. از طرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز مالک 5 هزار و 940 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است. بیشترین تعداد واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی با آمار 17 هزار و 647 واحد مسکونی متعلق به استان خوزستان است. همچنین استان اردبیل با وجود 51 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی کمترین آمار را به خود اختصاص میدهد. لازم به تاکید است استانهای مرکزی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و خراسان جنوبی فاقد واحدهای مسکونی بدون متقاضی هستند. گفتنی است پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فرصت ثبتنام در واحدهای مسکن مهر به سبب مسدود شدن سایت ثبتنامی توسط وزارت راهوشهرسازی مهیا نشد.
***
بدهی 944 میلیارد تومانی وزارت راه به پالایشیها
طبق گزارش تفریغ بودجه سال 97 مجموع بدهی اعلامشده وزارت راهوشهرسازی به شرکتهای پالایشی از محل مواد اولیه قیر (VB) مبلغ 944 میلیارد و 278 میلیون و 243 هزار تومان بوده است. بر این اساس، عملکرد سهمیههای مواد اولیه قیر ابلاغی توسط شرکت ملی نفت ایران، با توجه به نصاب مقرر در دستگاه اجرایی وزارت راهوشهرسازی مشخص شده است. در وزارت راهوشهرسازی با توجه به قانون تفسیر و تصویبنامه هیأت وزیران، پیشبینی میزان 2 میلیون و 160 هزار تن و مبلغ 3240 میلیارد تومان معادل 54 درصد است.
همچنین سهمیه ابلاغی مواد اولیه قیر همین مبلغ است و مقدار و ارزش مواد اولیه قیر برداشت شده به ترتیب یک میلیون و 496 هزار و 50 تن و 3239 میلیارد و 995 میلیون و 920 هزار و 400 تومان است. تحویل مواد اولیه قیر رایگان توسط شرکت ملی نفت ایران از طریق شرکتهای پالایشی از محل سهمیه سال 97 به وزارت راه و شهرسازی از طریق 7 پالایشگاه جمعاً یک میلیون و 496 هزار و 50 تن به ارزش 3239 میلیارد و 995 میلیون و 920 هزار و 400 تومان است. بابت هزینه تبدیل مواد اولیه به قیر شامل هزینه تولید، سود تولید قیر، مالیات بر ارزش افزوده و ضایعات به مقدار 376 هزار و 50 تن از تناژ مواد اولیه قیر تحویلی توسط وزارت راهوشهرسازی به شرکتهای پالایشی کسر شده که مبین عدم رعایت مصادیق مصرف مندرج در مفاد حکم این بند است.
مجموعه بدهی اعلام شده وزارت راهوشهرسازی به شرکتهای پالایشی مبلغ 944 میلیارد و 278 میلیون و 243 هزار تومان بوده است که با توجه به اولویت مقرر در این بند به عنوان بخشی از سهمیه وزارتخانه در وجه شرکتهای تولید قیر صادر شده است؛ این میزان بدهی وزارت راه به 18 شرکت تولید قیر است. ارزش قیر قابل تحویل توسط شرکتهای قیرساز با توجه به حوالههای مواد اولیه قیر صادره برای وزارت راهوشهرسازی مبلغ 3239 میلیارد و 995 میلیون و 920 هزار و 400 تومان پس از کسر مبلغ 944 میلیارد و 278 میلیون و 243 هزار تومان بدهی آن وزارتخانه به شرکتهای تولید قیر، مبلغ 2295 میلیارد و 717 میلیون و 677 هزار و 400 تومان تعیین میشود. بر اساس بررسیها این مبلغ تا تاریخ تهیه این گزارش بر اساس اعلام شرکتهای تولید قیر مبلغ 2293 میلیارد و 702 میلیون و 205 هزار و 100 تومان و بر اساس میزان مصرف اعلامی ادارات کل راهوشهرسازی استانها مبلغ 1806 میلیارد و 695 میلیون و 591 هزار و 200 تومان بوده است.
سهمیه مواد اولیه قیر ابلاغشده توسط وزارت راهوشهرسازی به 31 استان جمعا مبلغ 3436 میلیارد و 706 میلیون و 400 هزار تومان و میزان مواد اولیه قیر تحویلی توسط وزارت راه به 31 استان جمعا مبلغ 2295 میلیارد و 717 میلیون و 800 هزار تومان است.
بر اساس بررسیها، وزارت راهوشهرسازی در سال 97 مبلغ 3437 میلیارد و 260 میلیون و 400 هزار تومان مواد اولیه قیر به شرکتهای تولید قیر ابلاغ کرده است که به میزان 197 میلیارد و 260 میلیون و 400 هزار تومان بیش از میزان مندرج در تصویبنامه هیأتوزیران بوده که مبین ایجاد تعهد مازاد بر اعتبار و مغایر با مفاد حکم این بند است. همچنین وزارت راهوشهرسازی جمعا میزان 690 هزار و 924 تن قیر به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، شرکت بازآفرینی شهری، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و وزارت راهوشهرسازی داده است که در این باره سهم شرکت ساخت 399 هزار و 137 تن، سهم شرکت بازآفرینی شهری 43 هزار و 134 تن، سهم سازمان راهداری و حملونقل جادهای 240 هزار و 955 تن و سهم وزارت راهوشهرسازی 7698 تن بوده است. مبلغ قیر تحویلی به این 4 بخش عدد 1806 میلیارد و 695 میلیون و 591 هزار و 200 تومان بوده است.
***
مشوقهای قانون حمایت از تولید پرداخت نشد
بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1397 دیوان محاسبات، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مکلف شد در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و در جهت تقویت تولید داخل و حفظ منابع ارزی کشور، حداکثر تا پایان سال 1397 نسبت به شناسایی کالاهای مصرفی عمده وارداتی و قاچاق دارای مزیت تولید داخل و برنامهریزی برای افزایش سهم تولید داخل آنها، اقدام کند.
در اجرای این حکم دولت مکلف است مشوقهای لازم موضوع ماده 31 قانون حمایت از تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور از محل ردیفهای درآمدی شماره 16091 و هزینهای شماره 65-53000 به صورت جمعی- خرجی برای تولید حداقل 10 درصد ارزش کالاهای موضوع این بند را فراهم کند.
اجازه فروش قانونی محصولات خارجی و خدمات و خدمات پس از فروش آنها، درباره کالاهای موضوع این بند، تنها مشروط به مشارکت حداکثری در تولید داخلی است و در غیر این صورت مشمول احکام کالای قاچاق خواهد بود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور تهیه فهرست کالاهای مشمول مفاد حکم این بند در راستای حمایت از تولیدات داخلی جلسات متعددی برگزار کرده و فهرست کالاهای مشمول را در تاریخ 31/2/97 با حضور نمایندگان دستگاههای مذکور تهیه و به شرح جدول یک به دستگاههای ذیربط ابلاغ کرده است.
در اجرای این بند به منظور حمایت از افزایش سهم تولید داخل کالاهای مشمول، اقدامات لازم مبنی بر افزایش تعرفههای گمرکی برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل، عدم ثبت سفارش کالاهای غیر اساسی که تولید داخل دارند و همچنین عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات کالاهای مشمول حکم این بند و تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات بانکی لازم به کارخانههای تولید نیمهکاره انجام شده که منجر به افزایش تولید داخلی کالاهای مذکور میشود.
مطابق بررسیها، در سال 1397 مشوقهای موضوع ماده 31 قانون حمایت از تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرکتهای تولیدکننده کالاهای موضوع این بند اعطا نشده که مبین رعایت مفاد حکم این بند است.
***
20 درصد مبلغ مورد نظر برای وام ازدواج پرداخت نشد
تبصره 16 قانون بودجه سال 97 به وام ازدواج اختصاص داشت و در گزارش تفریغ بودجه سال 97 به این بند پرداخته شده است.
بند الف) به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پسانداز، جاری و سپرده قرضالحسنه بانکها در پرداخت تسهیلات قرضالحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرضالحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرضالحسنه ازدواج برای هر یک از زوجها در سال 1397 یکصدوپنجاه میلیون (150.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنجساله میباشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر 6 ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نامه مورخ 14/1/1397، سهمیه هر یک از بانکها و مؤسسات اعتباری کشور را بر اساس میزان رشد نقدینگی، میزان تغییر در مانده حسابهای قرضالحسنه پسانداز و جاری، و وصولی اقساط بازگشتی و پیشبینی جذب منابع قرضالحسنه بانکها در سال 1397، محاسبه و تعیین و ابلاغ نموده است.
طبق گزارش دیوان محاسبات، بانکهای پاسارگاد و قوامین بهرغم تعیین سهم از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۹۷ هیچگونه تسهیلاتی در این راستا پرداخت نکردهاند که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.
همچنین به استثنای بانکهای ایران و ونزوئلا و مؤسسه اعتباری کوثر، سایر بانکها و مؤسسات اعتباری کمتر از سهمیه مقرر پرداخت کردهاند که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند بهرغم ابلاغ اولیه از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای صندوق کارآفرینی امید و موسسه اعتباری کاسپین در تاریخ 14/1/1397 است، لیکن به دلیل آنکه سهمیههای ابلاغی به بانکها براساس میزان رشد نقدینگی، میزان تغییر در مانده حسابهای قرضالحسنه پسانداز و جاری وصولیهای اقساط بازگشتی و پیشبینی جذب منابع قرضالحسنه بانکها در سال 1397، محاسبه و تعیین گردیده، لذا بانک مذکور برای آنها سهمیهای در نظر نگرفته که مبین عدم رعایت مفاد حکم این بند است.
***
خلاصه تخلفات دولت
بیانضباطی دولت و انحراف از بودجه، چشمگیرترین ایراد دولت در اجرای قانون بودجه ۹۷ طبق گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات است که در بندبند آن دیده میشود. عدم رعایت قانون بودجه سال 97 را میتوان در 4 عنوان عدم رعایت مفاد، محقق نشدن اهداف، عدم رعایت مهلت مقرر و نداشتن عملکرد دستهبندی کرد که با مطالعه کامل گزارش تفریغ بودجه سال 97 به کرات شاهد وقوع این بیانضباطیها هستیم. در همین راستا عادل آذر، رئیس پیشین دیوان محاسبات با اشاره به عدم رعایت قانون بودجه توسط دولت و انحراف آن از بودجه گفت: ۳۲ درصد احکام بودجهای به طور کامل اجرا شده و حدود ۶۸ درصد انحراف از بودجه وجود داشته است، بویژه که حدود ۱۸ درصد احکام بودجه هیچ عملکردی نداشته است.
ارسال به دوستان
اخبار
قالیباف قانون یارانه کالاهای اساسی را ابلاغ کرد
در پی استنکاف رئیسجمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را ابلاغ کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در مکاتبه با رئیس هیأتمدیره روزنامه رسمی کشور، قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را ابلاغ کرد. در این مکاتبه آمده است: با توجه به انقضای مهلت مقرر در ماده یک قانون مدنی و در اجرای تبصره ذیل ماده یک قانون مذکور، قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی برای چاپ و انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ میگردد. پیشتر قالیباف در مکاتبهای با روحانی نوشته بود: در اجرای اصل یکصدوبیستوسوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که با عنوان طرح یکفوریتی تأمین کالاهای اساسی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سهشنبه مورخ 27/8/1399 و تأیید شورای محترم نگهبان به پیوست ابلاغ میشود.
***
طرح رایگان شدن گازبهای ۳۰ درصد مشترکان خانگی در دولت
وزیر نفت از بررسی طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰ درصد مشترکان کممصرف خانگی در هیأت دولت به عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور خبر داد. بیژن زنگنه در آیین امضای تفاهمنامه همکاری وزارت نفت و معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری با موضوع بهینهسازی مصرف انرژی گفت: به منظور ایجاد مشوقهایی برای مدیریت مصرف گاز، بر اساس طرحی که قرار است در دولت بررسی شود گازبهای ۳۰ درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه میشود و این طرح تأثیر بسزایی بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت که در صورت تصویب در هیات دولت، اجرایی میشود. وی افزود: بر اساس این مصوبه، مشترکانی که مصرف خود را در زمستان ۱۰درصد کاهش دهند، از کاهش ۱۵ درصدی در گازبها برخوردار میشوند که این موضوع ۲ تأثیر دارد؛ نخست اینکه قیمت تصاعدی محاسبه نمیشود و افزون بر این، دولت هم در پی کاهش مصرف ۱۵ درصد تخفیف میدهد، برای این کار منابعی هم دیده شده است، هر چند این طرح برای ما کاهش درآمد به همراه خواهد داشت اما ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف که در نتیجه این طرح حاصل میشود برای ما اهمیت بیشتری دارد. وزیر نفت افزود: اصلاح سیستم موتورخانهها و جایگزینی بخاریهای فرسوده از دیگر اقدامهای مهم دولت در زمینه کاهش مصرف انرژی است که هفته پیش در شورای اقتصاد هم تصویب و مقرر شد دولت یارانهای را به منظور تعویض بخاریهای با بازده پایین با بخاریهای با کارایی بالا و نیز تعمیر موتورخانهها اختصاص دهد که امیدوارم هفته جاری در دولت تصویب شود.
***
انحصار دولتی در واردات نهادههای دامی
در حالی که انحصار در واردات نهادههای دامی یکی از چالشهای جدی بازار این اقلام است، واردکنندگان خواستار لغو مصوبات تبعیضآمیزی هستند که منجر به حذف بخش خصوصی از چرخه واردات شده است. بازار نهادههای دامی ماههاست با نابسامانی دست و پنجه نرم میکند و بهرغم آنکه دولت حجم قابل توجهی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به واردات این اقلام اختصاص داده اما این اقلام یا به دست تولیدکننده واقعی نمیرسد یا اگر میرسد، منجر به تولید نمیشود و از بازار آزاد سر درمیآورد. این نابسامانی که طی ۲ماه اخیر به اوج خود رسیده، منجر به صعود بیسابقه قیمت مرغ و تخممرغ شده است. انحصار در واردات از جمله مسائلی است که در شکلگیری شرایط فعلی بازار نقش داشته است.
حجت ورمرزیاری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران انحصار در واردات نهادههای دامی را یکی از دلایل شرایط فعلی بازار عنوان کرد و خواستار رفع آن شد. در همین ارتباط، اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور در نامهای به معاون وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، خواستار رفع مصوبات تبعیضآمیزی شدند که منجر به حذف بخش خصوصی از چرخه واردات نهادههای دامی میشود.
در نامه اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران به دبیر ستاد تنظیم بازار آمده است: به استحضار میرساند در ادامه سیاستهای مبتنی بر حذف بخش خصوصی از فعالیتهای تجاری و اقتصادی کشور از طریق ایجاد مقررات تبعیضآمیز برای شرکتهای دولتی، اخیرا در جلسه ۱۱۴ کارگروه ستاد تنظیم بازار مصوبه دستور دوم درج گردیده مبنی بر اینکه «بیش بودهای شرکت پشتیبانی امور دام در ارتباط با خریدهای آن شرکت از روسیه در بازه زمانی 16/05/97 لغایت 05/05/98 مورد تأیید میباشد».
مزید استحضار اینکه بخش خصوصی کشور در همان دوره زمانی برای واردات نهاده از بازار روسیه با قیمتهای به مراتب پایینتر (سوابق موجود در گمرک جمهوری اسلامی ایران) و با هزینههای انتقال تا بیش از ۱۵ درصد اقدام به واردات نموده است. همچنین درخواستهای مکرر ارائه شده نیز جهت واردات با همان منابع ارزی و به نرخهای پایینتر توسط شرکتهای بخش خصوصی در همان مقطع نیز بدون پاسخ مانده بود. این قبیل رویهها علاوه بر مجوز خروج ارز اضافه از کشور میتواند مشوقی برای دولتیتر شدن اقتصاد باشد که عملا بر خلاف کلیه سیاستها و راهبردهای کلان کشور و موجبات ناامیدی بیش از پیش فعالان بخش خصوصی خواهد بود. منصفانه و مطلوبتر آن است که رویههای یگانه و واحدی بین بخش دولتی و خصوصی برقرار باشد. لذا استدعا دارد در اسرع وقت نسبت به بازنگری و اصلاح مصوبه مذکور مبتنی بر مبانی کارشناسی و راهبردهای کلان تجاری کشور دستور لازم مبذول گردد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|