|
اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید
سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات پارلمان اروپا علیه ایران با بیان اینکه اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید، گفت: من یاد ندارم اروپا علیه آمریکا در قبال اقدامات ضد بشریاش علیه ایران، اقدامی انجام داده باشد یا قطعنامهای صادر کند و یا در رفع انسداد مسیرهایی که دارو و مواد اولیه باید برای ایران ارسال یا تهیه میشد، تلاش کرده باشد.
ارسال به دوستان
حمله حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی و تفسیر عجیب از قانون اساسی: مجلسحق نظارت ندارد!
حرفهای تکراری در ماههای پایانی
گروه سیاسی: روحانی از تغییر مجلس رضایت ندارد، این را میتوان از زنجیره رفتارها و گفتارهای این روزهای او فهمید. روزی از حضور در بین نمایندگان به بهانه شیوع کرونا امتناع میکند و روز دیگر مصوبه مجلس را ابلاغ نمیکند، در کنفرانس خبری و از جایگاه رئیس قوه مجریه به مصوبه قانونی قوه مقننه حمله میکند و حالا هم در همایش حقوق اساسی و شهروندی اصل نظارت مجلس بر دولت را انکار میکند تا فلسفه تفکیک قوا که بر نظارت متقابل قوا بر یکدیگر بنا شده است با بحران روبهرو شود! تجربه همزمانی دولتی در پایان راه و مجلسی در آغاز راه میتواند باعث شکلگیری تضادهایی شود اما این تضادها برای روحانی بیش از حالت معمولی آن است، مجلس دهم هرقدر تبدیل به خانه حامیان دولت شده بود، به ناگاه با خانهتکانی بزرگی مواجه شد تا نهایتا منتقدان دولت اکثریت قاطع بهارستان را در ایستگاه یازدهم آن فتح کنند. در چنین شرایطی به نظر میآید که روحانی نیز همانند اکثر روسایجمهور که در ماههای آخر دولتهایشان، نزاع با سایر قوا و نادیده گرفتن بایستههای قانونی را به عنوان استراتژی خود انتخاب میکردند، مهمترین استراتژی خود را بر حاشیهسازی و جنگ کلامی با مجلس جدید استوار کرده است. عبور از «مجلس پاستوریزه» و تلاش برای برگرداندن خانه ملت به جایگاه اصلی آن باعث شد تا روحانی از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم بنای ناسازگاری با آن را بگذارد و مواضع مختلفی در راستای این ناسازگاری در پیش گیرد؛ ناسازگاریهایی که البته با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای مقابله با تحریمها» بیش از پیش شد و مقامات دولتی فارغ از تبعات بینالمللی حمله به این قانون در سطح عمومی، مواضع متعددی علیه آن در پیش گرفتند. با همه این اوصاف روز گذشته همایش حقوق اساسی و شهروندی تبدیل به فرصت جدیدی برای حسن روحانی شد تا این بار اصل و وظیفه نظارتی مجلس بر دولت را انکار کند. رئیسجمهور در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضائیه فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند، تصریح کرد: قوا مانند هم نمیاندیشند و ممکن است در مسائل فنی و مهم اختلاف نظر باشد، زیرا گاهی اوقات میشنویم بعضی از نمایندگان مجلس میگویند ما باید بر کار وزرا نظارت کنیم که این نشان از برداشت ناقص از قانون اساسی است. روحانی با بیان اینکه البته نمایندگان در یک مفهومی ممکن است از وزرا سوال کنند ولی در قانون نظارت بر کار وزرا وجود ندارد، اظهار کرد: این رئیسجمهوری است که بر کار وزیر نظارت میکند. به عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیسجمهوری است و رئیسجمهوری اختلاف ۲ وزیر را حل میکند و هماهنگی بین ۲ وزیر یا چند وزیر بر عهده رئیسجمهوری است. رئیسجمهور با یادآوری اینکه مجلس در جاهایی که صلاح میداند میتواند استیضاح را در دستور کار قرار دهد، گفت: مجلس همچنین با تحقیق و تفحص هم در جاهایی که لازم میداند میتواند مفهوم نظارت را انجام دهد ولی در قانون کلمه نظارت مجلس بر کار دولت ذکر نشده است. روحانی در حالی تلاش کرد با طرح این مساله که کلمه «نظارت مجلس بر کار دولت» در قانون نیامده است، این کارویژه قوه مقننه را با تردید مواجه کند که اساس وجود ابزارهایی همانند «سوال از نمایندگان»، «استیضاح» و «تحقیق و تفحص» به معنای پذیرفته شده بودن کارویژه نظارتی مجلس در مواجهه با دولت است. به عبارت دیگر از آنجا که قانون وظیفه و جایگاه نظارتی مجلس بر دولت را پذیرفته است به آن ابزارها و اختیاراتی از این دست را واگذار کرده که میتواند به رفتار دولت جهت ببخشد. در پیش گرفتن مواضعی از این دست و طرح اظهاراتی همانند نبود وظیفه نظارتی مجلس در مواجهه با دولت -که جزو امور بدیهی نیز پنداشته میشود- بیش از هر چیز میتواند حامل این پیام باشد که روحانی و دولت او در ماههای پایانی فعالیت خود به شکلی هدفمند به دنبال تبدیل کردن بهارستان به یک میدان رقابت سیاسی هستند و تلاش میکنند با اظهاراتی از این دست فضا را برای نزاع سیاسی با قوه مقننه مهیا کنند. یقینا کارنامه خالی از دستاورد دولت روحانی در سال پایانی دولت دوازدهم، تبدیل به مهمترین نقطه ضعف روحانی و جریان همسو با وی در انتخابات سال1400 خواهد شد و تلاش روحانی برای بالا بردن نزاعها با مجلس شورای اسلامی (آن هم در فضای عمومی) را میتوان در قالب تقلایی برای تغییر فضای افکار عمومی دانست. برای نمونه فارغ از موضع رئیسجمهور در روز گذشته، وی دوشنبه گذشته نیز در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران در موضعی عجیب با قانون هستهای مصوب مجلس که الزامآور شده است مخالفت کرد و گفت: «دولت این قانون را مفید نمیداند و قبل از اینکه به تصویب نهایی برسد من نظرم را صریحا اعلام کردم، البته این نظر شخص من نیست و در دولت اتفاق آرا وجود دارد و دولت به اتفاق آرا این قانون را برای کشور مفید نمیداند». عادت روحانی به مجلسی که تایید تصمیمات و رفتارهای دولت را وظیفه خود بداند و نمایندگانش کارویژه حضور خود در مجلس را مهار منتقدان دولت بدانند باعث شده تا مجلس یازدهم به مذاق دولتمردان خوش نیاید و هر روز با مواضعی جدید نسبت به آن واکنش نشان دهند.
* موبایل هوشمند هدیه دولت به مردم بود
آخرین بخش سخنان روحانی در همایش حقوق اساسی و شهروندی به دفاع از عملکرد 7 ساله اختصاص پیدا کرد. رئیسجمهور با طرح این ادعا که «شرایط امروز از قبل دولت یازدهم بهتر است»، سعی کرد رشد فناوریهای ارتباطی را نیز به عنوان بخشی از دستاوردهای خود ذکر کند. روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در فضای مجازی کار بزرگی کرد، یادآور شد: اگر این دولت نبود فضای مجازی در اختیار مردم نبود. فداکاری و ایستادگی زیادی شد تا مردم از فضای مجازی استفاده کنند. در کنار آن هم سعی کردیم دولت الکترونیک را ترویج کنیم و کار زیادی در این باره انجام شده است. رئیس شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه شفافیت زیادی هم بر اساس فضای مجازی ایجاد شده است، عنوان کرد: بودجه را الان همه مردم میدانند چگونه است. حضور مردم در صحنه نقد و اعلام نظر آنها شرایطش با گذشته متفاوت است. الان همه مردم یک رسانه دارند و میتوانند نظر خود را اعلام کنند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: یکی از کارهای دولتهای یازدهم و دوازدهم فضای مجازی بود که به مردم هدیه کرد و مردم با موبایل هوشمند با همدیگر در تماس هستند و بسیاری از اطلاعات را به شکل آنلاین در اختیار دارند.
ارسال به دوستان
اروپاییها همنوا با برخی مسؤولان و جریانهای داخلی:
دولت ایران قانون مجلس را اجرا نکند!
گروه سیاسی: روز گذشته نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور وزرای خارجه 1+4 به ریاست «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپایی برگزار شد. هر چند کمیسیون مشترک برجام با هدف بررسی تحولات مربوط به این توافق برگزار میشود اما از برجام تنها تعهدات و محدودیتهایش برای ایران باقی مانده است. با این حال با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا امید برخی مقامات کشور برای احیای برجام زنده شده، هر چند در زمان دولت اوباما نیز ایران از دریافت امتیازهای حداقلی کشورهای 1+5 هم محروم بود.
با این حال روز گذشته پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از طریق ویدئوکنفرانس، کشورهای 1+4 به همراه ایران و همچنین مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، بر تلاشهایشان در این راستا تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرفها و پرداختن به چالشهای کنونی اجرا[ی برجام] از جمله در زمینه عدم اشاعه هستهای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در این بیانیه همچنین با اظهار تأسف از خروج ایالات متحده از توافق، آمده است: وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.
با این حال پس از این نشست، وزرای کشورهای اروپایی بار دیگر ایران را متهم کردند تعهدات هستهای خود را نادیده گرفته است. «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس پس از نشست مجازی وزرای خارجه کشورهای عضو توافق هستهای در صفحه توئیترش نوشت: امروز با اعضای برجام دیدار کرده و کاملا به وضوح گفتم ایران نباید توسعههای اخیر اعلام شده در برنامه هستهایاش را انجام دهد. انجام دادن این کار فرصتهای پیشرفتی را که امیدواریم سال ۲۰۲۱ شاهدش باشیم تضعیف میکند. اشاره راب به قانون اقدام راهبردی مقابله با تحریمهاست. موضع راب در راستای موضع مقامات دولتی قابل ارزیابی است، چرا که برخی مقامات دولتی مخالف اجرای این قانون هستند. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز بعد از نشست غیررسمی مجازی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ بدون اشاره به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، از ایران خواست برای حفظ برجام اقدامی انجام دهد.
وزیر خارجه آلمان در این باره از ایران درخواست کرد آخرین فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد. وزیر خارجه آلمان سپس از ایران خواست از هر گونه گامهای تاکتیکی که شرایط را برای «جو بایدن» به منظور لغو تصمیم «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا برای خروج از برجام سخت میکند، بپرهیزد.
طبق این گزارش، هایکو ماس با تأکید بر لزوم همکاری ایران برای حفظ برجام ادامه داد: «به منظور امکانپذیر شدن روابط حسنه با آمریکا در دوران (ریاستجمهوری) بایدن، نباید دیگر شاهد نمایشهای تاکتیکی اینچنینی باشیم که اخیراً بارها شاهد آن بودهایم. این فرصت که آخرین شانس است، نباید از دست برود». ماس بار دیگر به اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز واکنش نشان داد و آن را نشانهای از عدم پایبندی به تعهدات برجامی توصیف کرد. وی در این باره گفت: «اقدامات ایران در نطنز نشانهای از عدم پایبندی ایران (به تعهدات برجامی) است و باید ایران نقض تعهداتش را متوقف کرده و به توافق هستهای بازگردد». دیپلمات آلمانی در ادامه به تمایل جو بایدن، رئیسجمهور منتخب آمریکا برای پیوستن به برجام اشاره کرد و گفت: «بایدن گفته است در صورت پایبندی ایران به تعهداتش، به توافق هستهای بازمیگردد». در همین حال وزیر خارجه چین خواستار بازگشت آمریکا به توافق هستهای ایران شد. «وانگ یی» در سخنان خود علت کاهش تعهدات برجامی ایران را خروج یکجانبه آمریکا از توافق هستهای و سیاست «فشار حداکثری» واشنگتن علیه کشورمان دانست و افزود: موضوع هستهای ایران با توجه به تصمیم بایدن برای بازگرداندن آمریکا به برجام، به نقطه حساسی رسیده است. وی افزود: با این وجود ایالات متحده در عین حال در حال افزایش فشار بر ایران است.
وزیر خارجه چین در ادامه صحبتهایش تاکید کرد: طرف آمریکایی باید با بازگشت به برجام، تحریمها علیه ایران و نهادها و طرفهای ثالث را لغو کند. بر این اساس، ایران هم باید به تعهداتش در برجام بازگردد.
ارسال به دوستان
تذکر رئیس قوه قضائیه به دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و واحدهای قضایی
مطلقا اجازه توطئه و فتنه به عناصر دشمن ندهید
رئیس قوه قضائیه در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه با تبریک ولادت حضرت عیسی(ع) به خداپرستان، حقطلبان و عدالتخواهان اظهار داشت: پیام حضرت مسیح(س) دعوت به خدا، عدالت و صلح و دوستی است و کسانی که با عنوان مسیحی به ملتها ظلم میکنند، قرابتی با آن حضرت ندارند.
آیتالله رئیسی افزود: حضرت عیسی(س) از این همه ظلم و فساد و ترور بویژه ترور دولتی رژیم آمریکا بیزار است و اگر بود به این همه ظلمی که به مردم منطقه، خصوصا به مردم مظلوم فلسطین و کودکان یمن میشود راضی نمیشد و آن را تحمل نمیکرد. وی خطاب به پیروان واقعی حضرت موسی کلیمالله(ع) و حضرت عیسی روحالله(ع) تأکید کرد این ۲ نبی بزرگوار از جنایاتی که با سوءاستفاده از عنوان یهودی و مسیحی در دنیا میشود متنفرند و چنین اعمالی مطرود همه انبیای الهی است. رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به ظلم و ستم غربیها به ملت ایران گفت: راه مقابله با تهدیدات و باطلالسحر تحریمها، قوی شدن ایران اسلامی در همه عرصههاست و نباید یک ساعت نیز در خنثیسازی تهدیدها و تحریمها تعلل کرد.
آیتالله رئیسی تأکید کرد: حتی یکساعت تأخیر در خنثیسازی تحریمها هم خلاف عقل است، هم خلاف شرع و مسؤولان برنامهریزی و اجرایی نباید یک لحظه را هم برای بیاثر کردن تحریمها و قوی شدن ایران از دست بدهند و این راهبرد اساسی نظام باید با جدیت دنبال شود.
رئیس قوه قضائیه شکلگیری ایران قدرتمند را در گرو ایستادگی و بیاثر کردن تحریمهای دشمن دانست و خطاب به غربیها گفت: تحریمها نمیتواند حرکت ملت ایران را متوقف کند و ما از هر امکانی برای دور زدن تحریمها استفاده خواهیم کرد.
آیتالله رئیسی با بیان اینکه امروز بر همگان آشکار شده مذاکره 7 ساله با دشمنان به دلیل عهدشکنی آنها، بیاثر بوده و انتظاری که از آن میرفت را برآورده نکرده است تاکید کرد نباید با پیمانشکنان و دولتهای بدون میثاق و بدعهد مذاکره کرد و در ادامه از همه مسؤولان خواست هماهنگ و همصدا، با هم در جهت خنثی کردن تحریمها حرکت کنند.
رئیس قوه قضائیه در این جلسه بر لزوم صیانت و حراست از «امنیت ملی» تأکید کرد و اظهار داشت: حفظ امنیت بسیار مهم است و همه باید پاسدار امنیت ملی باشند و این مساله محوری نباید با هیچ حرکت احساسی خدشهدار شود.
آیتالله رئیسی در پایان سخنانش با بیان اینکه جامعه باید امن باشد، به دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی و واحدهای قضایی تذکر داد به عناصر دشمن و عوامل سرویسهای بیگانه مطلقا اجازه خودنمایی و توطئه و فتنه ندهند.
ارسال به دوستان
اخبار
همکاری امنیتی ایران، عراق، سوریه و روسیه ادامه دارد
سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تاکید کرد کمیته چهارجانبه ایران، عراق، روسیه و سوریه به کار خود در زمینه تبادل اطلاعات ادامه میدهد. به گزارش ایسنا، تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در گفت وگو با خبرگزاری ملی عراق (نینا)، تاکید کرد کمیته چهارجانبه امنیتی متشکل از عراق، ایران، سوریه و روسیه به کار خود ادامه میدهد. وی گفت: این کمیته که از زمان ورود گروهک تروریستی داعش به عراق و سیطره بر برخی مناطق آن تشکیل شد همچنان در مقر وزارت دفاع به کار خود ادامه میدهد و هدف آن تبادل اطلاعات امنیتی میان ۴ کشور ایران، عراق، سوریه و روسیه به منظور مبارزه با تروریسم است.
***
فشار آمریکا دلیل تأخیر بررسی پرونده شهادت سرداران مقاومت
رئیس شورای سیاسی جنبش نجبا با تجلیل از سردار شهید حاجقاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس تاکید کرد دولت عراق در پیگیری جنایت ترور این ۲ شهید جدی نیست. به گزارش مرکز ارتباطات و امور رسانهای جنبش نُجَبا، رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَبا در گفتوگو با «اسلامتایمز»، ضمن تجلیل از شهیدان سلیمانی و المهندس، آزادی عراق از شر داعش را یکی از بزرگترین خدمات آن ۲ فرمانده شهید خواند. حجتالاسلام والمسلمین «علی الاسدی» با اشاره به کارشکنی آمریکا و همپیمانانش در روند رسیدگی به پرونده ترور حاجقاسم و ابومهدی، از تعلل و انفعال دولت عراق در این رابطه نیز انتقاد کرد. وی همچنین مداخلات خارجی در امور عراق را عامل اساسی در تحقق نیافتن مطالبات مشروع مردم این کشور دانست.
***
پیام قدردانی بیت آیتالله یزدی از مردم
بیت مرحوم آیتالله محمد یزدی با انتشار پیامی خطاب به مردم، از حضور آنان در مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم قدردانی کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: «حضور باشکوه و دور از انتظار انبوه مومنان بویژه طلاب و فضلای انقلابی در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر آن پیرو شایسته و صادق امام قدس سرهالشریف و یار باوفای رهبری دام ظلهالعالی بهرغم اهتمام خانواده بر سرعت در مراسم تجهیز و سفارش آن مرحوم برای عدم ایجاد زحمت در این شرایط خاص، جلوهای از حقشناسی مردم عزیز نسبت به ایشان بود. خدا را بابت همه الطاف بیکران پیدا و نهانش شاکریم. از خدای سبحان توفیق روزافزون همه مردم عزیز را در حمایت و دفاع همیشگی از نظام اسلامی و دستاوردهای آن، پیروی از رهبر عظیمالشأن انقلاب و پیوند با عالمان مکتب اهلبیت علیهمالسلام خواستاریم و برای آن عزیز سفرکرده رضوان خدا و معیت با انبیا و اولیای الهی و شهیدان راه حق در آخرت را مسألت میکنیم».
ارسال به دوستان
اظهارات عجیب رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مصوبه هستهای مجلس برای لغو تحریمها
قربانی روحانی؟
گروه سیاسی: پس از آنکه حسن روحانی و محمدجواد ظریف طرح هستهای مجلس- اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران- را مضر دیپلماسی دانستند، رئیس سازمان انرژی اتمی هم به سیاق آنها، دست به تخریب مصوبه مجلس زد تا گزاره نگاه ابزاری دولت به صنعت هستهای و اینکه دولت دوازدهم بازدارندگی هستهای را گروگان دیپلماسی کرده، تقویت کند.
به گزارش «وطن امروز»، علیاکبر صالحی در یک گفتوگوی مفصل ویدئویی در واکنش به مصوبه مجلس با طرح مسائلی سعی کرد بهانه لازم را برای اجرای ضعیف و ناقص این طرح پیدا کند. این در حالی است که حسن روحانی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانههای داخلی و بینالمللی اظهار کرده بود آییننامه اجرایی طرح مجلس را متناسب با تفسیر دولت تنظیم خواهد کرد تا به نحوی زمزمه دور زدن این قانون را کلید بزند. در چنین فضایی صالحی هم میگوید: «اصلی که ما به آن معتقدیم این است که مجلس حق قانونگذاری دارد. این یک اصل است. این را هم معتقدیم که مجلس زمانی قانونگذاری میکند که قطعا زمینههای لازم را برای آن قانون مورد نظر فراهم کرده باشد و الا در خلأ که قانونگذاری نمیکنند. در این ارتباط هم قطعا مجلس برای وضع این قانون باید با مجموعه ارگانهایی که ذیربط بودند با این قانون مشورتهای لازم را کرده باشد و نظراتشان را گرفته باشد. به این صورت اگر باشد، قانون در تجانس خواهد بود به گونهای که همه به نحو احسن از آن تبعیت میکنند و به نحو احسن پیادهاش میکنند. اگر قانون از تجانس لازم برخوردار نباشد، حداقلش این است که همه تمکین میکنند اما درست پیاده نمیشود. تمکین کردن یک بحث است، درست پیاده کردنش بحث دیگری. برای اینکه یک قانون درست پیاده شود باید از آن هویت مورد نظر برخوردار باشد به این معنی که توافق اولیه ارگانهای ذیربط حاصل شده باشد».
اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر ضرورت مشورتهای لازم و توافق با ارگانهای ذیربط در شرایطی بیان میشود که مصوبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریمها با هماهنگی کامل شورای عالی امنیت ملی مسیر قانونی خود را طی کرده است. این شورا پس از طرح برخی شائبهها روز 15 آذر در بیانیهای تصریح کرد: نظر کارشناسی دبیرخانه درباره مراحل شکلگیری، تکمیل و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و صیانت از حقوق مردم» این است که قانون فوق مساله خاصی به زیان مصالح ملی ایجاد نمیکند و بر عکس، آنچه بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی است، همین جنجالهاست که شأن و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارت وارد میکند.
علیاکبر صالحی در ادامه مقصود خود از درست پیاده شدن این مصوبه را اینچنین بیان کرد: مثلا ممکن است در قانون ذکر نشده باشد با تاخیر شما آن را جلو ببرید یا از اختیارات خودتان استفاده کنید تا به نحوی موانعی را بر سر اجرایی کردن قانون پیاده کنید. همیشه هر ارگانی بالاخره اختیاراتی دارد و میتواند از آنها استفاده کند و موانعی را ایجاد کند تا قانون با کندی بیشتر روبهرو شود. بازگردیم به این قانون؛ در این قانون آمده که غنیسازی 20 درصدی را فورا آغاز کنید؛ هزار سانتریفیوژ آیآر6، هزار سانتریفیوژ آیآرM2، چنین و چنان. فلز اورانیوم. همه اینها را فوری انجام دهید. خب! این از منظر برخی دوستان که میگفتند فاتحه فناوری صنعت هستهای خوانده شده است؛ ما فاتحه را برای چه کسی میخوانیم؟ اما چیزهایی که در این قانون خواسته شده در قالب گامهای پنجگانه هم بوده است. گامهای پنجگانه مصوب شورای عالی امنیت ملی بود و میتوانستند در قالب همان مصوبه از سازمان انرژی اتمی بخواهند این موارد را مثلا مقداری با سرعت بیشتر و وسعت بیشتر انجام دهد. شاید نیازی به قانون جدید نبود.
رئیس سازمان انرژی اتمی هم نظیر رئیسجمهور معتقد است مصوبه مجلس در قالب همان گامهای پنجگانه کاهش تعهدات برجامی دولت است اما با این حال مشخص نیست اگر اینطور است، پس این همه بهانهتراشی برای استنکاف از اجرای کامل این طرح از سوی دولتمردان چیست؟ البته واضح است طرح مجلس از اهرم بازدارندگی برای فشار به غربیها در واداشتن آنها به انجام تعهداتشان برخوردار است؛ مسالهای که در گامهای کاهشی تاکنون دولت مشاهده نشده تا جایی که برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در مقاطعی این گامها را نمادین توصیف کردند!
به علاوه صالحی درباره برخی اظهارات در زمان برجام نسبت به صنعت هستهای دست به فرافکنی میزند؛ مسالهای که منتقدان آن زمان اشاره میکردند، محدود و هزینهمند کردن برنامه هستهای کشور در بازگشت به شرایط قبل است؛ برای نمونه از 10 هزار کیلو اورانیوم غنی شده در سال 92، با گذشت ۲ سال از خروج دولت آمریکا از توافق هستهای و گامهای کاهشی دولت، ذخیره اورانیوم کشور بتازگی از ۲ هزار کیلو فراتر رفته است. بنابراین کاملا واضح است برای بازگشت به سال 92 و ایستادن در نقطه ابتدایی، صرف هزینه و زمان زیادی نیاز است.
علیاکبر صالحی در بخش دیگری از گفتوگویش درباره مصوبه مجلس اظهار کرد: مثلا میگویند هزار سانتریفیوژ آیآر6 بسازید. خب! ما این توانایی را داریم، میسازیم اما نگفتهاند پولش را کی میدهد؟ این یک نقص جدی قانون است. من تعجب میکنم شورای نگهبان چگونه این قانون را تصویب کرده است، چون عمدتا تا جایی که مطلع هستیم، اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود، شورای نگهبان رد میکند. حالا این یکی از مواردی است که من حداقل در این قسمتش میتوانم اعتراض داشته باشم یا نقدی داشته باشم که شما خواستههایی را از سازمان انرژی اتمی دارید که ما آمادگی انجام آن را داریم ولی با کدام بضاعت مالی. بالاخره وقتی شما هزار سانتریفیوژ آیآر6 میخواهید، مواد اولیهاش را باید تامین کنید. خیلی چیزهای دیگر را باید تامین کنید. پولش از کجا باید بیاید؟ اگر از منابع داخلی باید تامین شود، اینها یا نمیدانند منابع داخلی ما چقدر است یا نمیدانند ارزش هر سانتریفیوژ آیآر6 چقدر است! لذا این یک نقص در قانون است. من نمیدانم چطور میخواهند برطرف کنند.
صالحی در شرایطی فهرست بلندبالایی از بهانهجویی بر سر راه اجرای مصوبه هستهای مجلس لیست میکند که زمان انعقاد برجام اظهار کرده بود میتوانیم ظرف مدت کوتاهی به شرایط قبل از برجام بازگردیم و حالا که از مجموعه تحت امر وی چنین چیزی خواسته میشود، میگوید اعتباری تعریف نشده است! رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی ردیف اعتبار و هزینه مصوبه مجلس را مستمسکی برای فرار از اجرایی کردن قانون قرار داده است که اراده نظام و خواست ملت- بویژه پس از ترور دانشمند هستهای شهید محسن فخریزاده- پاسخ عملی متناسب به ادامه تحریمها توسط شرکای غربی دولت است. جای سوال است که علیاکبر صالحی بر مبنای چه سیاستی با بهانه منبع مالی مصوبه مجلس، خود را قربانی روحانی کرده است؟
افزون بر اینها صالحی و دیگر اعضای دولت که در زمان مذاکرات برجام هر گونه انتقادی را تضعیف تیم مذاکرهکننده و منافع ملی، همچنین پیام اشتباه به طرفهای مذاکره میدانستند، چگونه در چشم جهانیان به تخریب طرح مجلس میپردازند. صالحی و همکارانش در دولت و مجموعه سیاست خارجی در حال ارسال چه پیامی به بیرون از کشور هستند؟
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|