|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به کتاب «جاده یوتیوب» سفرنامه محمدعلی جعفری به سوریه
چشمهایم در سوریه بود
محسن شهمیرزادی: چند ماه پیش بود؛ شهدای خانطومان در کالبد تکهاستخوانهایی به قواره یک نوزاد به وطن رجعت کردند. بعد از شهادت حاجقاسم، گردی روی شانههای تبدار مدافع حرم نشسته بود که با بازگشت بلباسی و دوستانش نسیمی خورد و غبارها قدری کمعمقتر شد. آنموقع بود که خیلیها برای خود حدیث «ای دریغا» خواندند. از اهالی قلم و تصویر و وزن و قافیه خیلیها بودند که انگشت واحسرتا گزیدند که زمانه رفت و دروازه شهادت بسته شد و ما به حجت که نه(!) به بهانه کار فرهنگی فقط نگاه کردن را اولویت بخشیدیم. خبرِ آمدن آخرین پیکرهای بازمانده از مقتل خانطومان بود که گذر زمان را به رخ کشید و حسرت زیستن در آرمانشهر مدافعان حرم را تازه کرد. این واگویهها بنا بود در ابتدای راه مقدمهای باشد تا برسیم به اینجا که چرا «جاده یوتیوب» نه فقط برای الان، که برای ساکنان و دغدغهمندان چند دهه بعد ایران اثری درخور و قابل ستایش خواهد بود. برای آنهایی که به جبر زمان، جغرافیا و حتی مصلحت و سیاست نتوانستند در این آرمانشهر زندگی کنند. کتاب جاده یوتیوب سفرنامهای از محمدعلی جعفری به سوریه است. ***
زیستن در روایت
نزدیکترین فرم برای زیستن در روایت، «سفرنامه» است؛ جایی که متن قصهگو است، آرایههای ادبی فراوان دارد اما هیچکدام بافته ذهن نویسنده نیست. تجربههای زیسته او از محیط، انسانها و روابطشان است که باعث میشود خواننده به مرور، خود را به جای راوی قرار دهد. از اضطرابهای اولیه در مسیر تهران که آیا آخر میگذارند برویم سوریه یا نه، تا دلهره خمپارههای داعشی و اندوه زخمهایی که روی تن بیجان سوریه، احتمالا برای سالها جا خوش کردهاند. سفرنامه بهترین دریچهای است که دور از روایتهای کلان و کلیشهای، میتوان ذیل آن هم زیست، هم گریست، هم عبرت گرفت، هم دانش آموخت و هم صحیحتر قضاوت کرد. شاید همین الان هم اگر بخواهم در کوبا قدم بزنم «سباستین» منصور ضابطیان را دست بگیرم و اگر بخواهم همچنان در سوریه بمانم «جاده یوتیوب» را.
***
آسودن زیر باروت
جاده یوتیوب، یکی از منابع منصف و بیغرضی است که میتواند مردمشناسی سوریه در زمانه جنگ را روایت کند. بچهها مدرسه میروند، باهم در کوچه بازی میکنند، خمپارهها به زمین کوبیده میشوند، مغازهدارها صبح کرکرهشان را بالا میکشند و ظهر برای ناهار به خانه میروند، اسلحهها شلیک میکنند، کودکان سر توپ فوتبال گاهی با هم قهر یا دعوا میکنند، فرماندهان نقشه فتح میکشند، سربازها میجنگند و همه این احوالات در یک نقطه از مکان و زمان به هم گره میخورند؛ پارادوکسی مثل همزیستی مسالمتآمیز جنگ و صلح! در کنار این، جاده یوتیوب روایتهایی از تجربه حضور ایرانیها به عنوان نیروهای مستشار در سوریه را بیان میکند و به خیلی از سوالها پاسخ میدهد. حتی به این سوال که چرا در سوریه مسیحیها با ایرانیها مهربانتر از مسلمانان بودند.
***
جنگ در اتاق خواب
جنگ سوریه، مختصات جدیدی داشت که نیروهای نظامی ایران در این حوزه تجربه چندانی نداشتند. تجربه جنگ شهری صرفا در موقعیتهایی چون نبرد کردستان پیش آمده بود و این موقعیت بسیار متفاوت از آن چیزی بود که در سوریه تجربه میشد. زبان، فرهنگ و حتی موضع سیاسی متفاوت در میان مردم سوریه و حتی گروههای طرفین مبارزه در کنار جغرافیای ناشناخته سوریه سبک جدیدی از جنگ را ایجاد کرده بود که باعث شد در ابتدای جنگ سوریه، چالشهای فراوانی برای رزمندههای ایرانی و سایر تیپهای مقاومت ایجاد شود. در جاده یوتیوب برخی از ویژگیهای این جنگ بخوبی تبیین میشود. شاید گاهی سوال شود که اگر یک فرد با لباس شخصی خود در این منازعه شرکت کند، چه اتفاقاتی ممکن است برایش رخ دهد؟ یا آنکه چگونه میشود یک یا ۲ داعشی به اندازه یک گردان، در مقاومت در برابر پس گرفتن شهرها، نقش ایفا کنند؟
***
زندگی به سبک نوشتن
از جمله جذابیتهای اثر محمدعلی جعفری، زاویه نگاه راوی از دریچه نویسندهای دغدغهمند، پیگیر و کمی بازیگوش است! برای راوی نوشتن اصالت دارد و او سفر میکند تا بنویسد! این نوشتن یک پیرنگ اولیه و اصلی داشت به نام «ابوعمار». اما نهتنها ابوعلی هم به پیرنگ ابوعمار اضافه میشود، بلکه خردهپیرنگهای فراوانی پیش کشیده میشوند که سایر صفحههای کتاب را معنادار و دارای ارزش میکنند. هر چند به نظر میرسد نویسنده از حذف غیرضروریات جلوگیری کرده و بخشهایی از کتاب به مانند دستاندازی برای ادامه مطالعه عمل میکنند. بخشهای زیادی از کتاب اگر چه دارای ارزش مستند، تاریخی و مردمشناختی هستند اما نمیتوانند مخاطب را در قلاب تعلیق و جذابیت نگه دارند. اما برای مخاطبی که درگیر آرمانشهر مدافعان حرم است، جاده یوتیوب چندساعته طی میشود و خواننده اگر بخواهد مطلبی درباره آن بنویسد، تیترش را این میزند: آن شب چشمهایم در سوریه بود.
ارسال به دوستان
منتظر تماشای «قرنطینه» جدید باشید
قسمت پنجم فصل جدید برنامه تلویزیونی قرنطینه روی آنتن شبکه 5 میرود. به گزارش «وطن امروز»، به دلیل ضرورت توجه به مشکلات و مسائل روز جامعه با نگاه خاص و هنرمندانه، فصل دوم برنامه تلویزیونی «قرنطینه» از ابتدای آذرماه سال جاری روی آنتن شبکه 5 سیما رفته است. در این برنامه که با اجرای امین زندگانی تولید شده است، سعی شده از دریچه طنز به مسائل و موضوعات اجتماعی روز کشور پرداخته شود. قسمت پنجم این برنامه با مدیریت استرس در جامعه، میزبان علیرام نورایی است که پنجشنبه ساعت 22 و جمعه ساعت 19 از شبکه 5 سیما پخش میشود. برنامه قرنطینه تولید مشترک گروه تولید و تامین مرکز بسیج صداوسیما و گروه اجتماعی شبکه 5 سیماست.
ارسال به دوستان
اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین برگزار میشود
به مناسبت فرارسیدن نخستین سالگرد سردار دلها شهید حاجقاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین»، ۸ دیماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود. به گزارش «وطن امروز»، در جریان برگزاری این مراسم، برگزیدگان ششمین جایزه جهانی اربعین که به عنوان برنامهای فرهنگی- دینی در مقیاس بینالمللی به ابتکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار میشود، تقدیر میشوند. شرکتکنندگان در ششمین دوره این جایزه با ارسال آثار هنری خود در قالب عکس، فیلم و سفرنامه که حاصل همراهی جمع شیفتگان امام حسین(ع) در پیادهروی اربعین است، در این رویداد ایفای نقش میکنند. داوری آثار دریافتی از ۲۰ کشور جهان انجام شده و در این مراسم، بنا بر رأی هیأت داوران به صاحبان آثار منتخب و همچنین فعالان فضای مجازی در این عرصه، جوایزی به رسم یادبود اعطا خواهد شد. رونمایی از پوستر هفتمین دوره این جایزه و برگزاری نمایشگاهی از ۴۰ اثر منتخب، از برنامههای جانبی این همایش خواهد بود.
ارسال به دوستان
کتاب
روایتی تاریخی از عصر پیامبر(ص) به بازار کتاب آمد
انتشارات نیستان کتاب تازه «مریم راهی» با عنوان «به امین بگو دوستش دارم» را که روایتی داستانی از عصر پیامبر اعظم(ص) است منتشر و روانه بازار نشر کرد. به گزارش تسنیم، مریم راهی که پیش از این کتابهایی چون «فردا مسافرم» و «در خوابهایم» از او منتشر شده، در این داستان به روایت تاریخی از صدر اسلام پرداخته است. وی در «به امین بگو دوستش دارم» به وقایع شهر مکه قبل از ولادت حضرت محمد(ص) و حتی قبل از ولادت پدر بزرگوارشان پرداخته و تا دوره نوجوانی پیامبر پیش میرود. روایت از خواب عبدالمطلب آغاز میشود و در ادامه مخاطب با زوایای تازهای از عصر پیامبر اکرم(ص) آشنا میشود؛ زوایایی که در داستانهای تاریخی کمتر به آنها پرداخته شده است. انتشارات نیستان این کتاب را در 323 صفحه به قیت 66 هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
***
پیشفروش کاهن معبد جینجا در تهران
پیشفروش اینترنتی جدیدترین اثر انتشارات امیرکبیر با نام «کاهن معبد جینجا» اثر وحید یامینپور شروع شد. به گزارش «وطن امروز»، «کاهن معبد جینجا» سفرنامه و شرح یادداشتهای سفر وحید یامینپور به ژاپن است که راهی بازار میشود. یامینپور در این اثر ضمن توصیف سفرش به کشور آفتاب تابان به تامل درباره بعضی واقعیتهای اجتماعی و فرهنگی مردم این کشور در شرق آسیا پرداخته است. کاهن معبد جینجا در 210 صفحه و قیمت 35 هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر میشود.
ارسال به دوستان
پنجاه و یکمین شب شاعر با یاد بانوی شاعری که رزمندگان اشعار او را میخواندند
سپیده کاشانی برآمده از گفتمان ناب انقلاب بود
مراسم «شب شاعر» با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سپیده کاشانی در نخلستان سازمان هنری- رسانهای اوج برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، پنجاهویکمین شب شاعر فقید، با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره سپیده کاشانی در نخلستان اوج برگزار شد. در این مراسم شاعرانی چون علی داوودی، مصطفی محدثیخراسانی، رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی حضور داشتند. در این مراسم علی داوودی، از شاعران کشور روی صحنه رفت و درباره سپیده کاشانی گفت: سپیده کاشانی شاعری است که برآمده از گفتمان ناب انقلاب اسلامی است. به نظرم او کمی مظلوم واقع شده است؛ نه از این جهت که امروز کمتر از او نام برده میشود، بلکه در همان روزگاری که شعر میگفتند نیز نبودند و خودشان را فدا کردند. این شاعر در پایان گفت: وقتی صحبت از انقلاب اسلامی و دفاعمقدس میشود، میبینیم که شعر با بافت اجتماعی و تاریخی گره خورده است. هنر اساسا زمانمند است. به هر حال شاعر در ظرف زمانی زندگی میکند و اگر آن را نادیده بگیرد، نمیتواند با جهان خود ارتباط برقرار کند. این موضوع درباره همه شاعران وجود دارد. از آنجا که در شعر خانم سپیده کاشانی توجه دقیقی به میهن و انقلاب اسلامی شده است، شعرهای جنگ او نیز ماندگار شده است. حسین اسرافیلی هم در ادامه این مراسم گفت: با خانم سپیده کاشانی زمانی که قرار بود حوزه هنری تشکیل شود و چند نفر از دوستان دعوت کرده بودند تا در جمعی باشیم و درباره تأسیس این مرکز مشورت کنیم، آشنا شدم. در جلساتی که داشتیم نهایتا حوزه اندیشه و هنر اسلامی تأسیس شد که بعدها به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام داد. او با اشاره به حضور سپیده کاشانی در جبههها گفت: ایشان با اصرار زیاد در کنار شاعران آقا که از حوزه هنری به جبههها حرکت میکردیم، حضور پیدا میکرد. حتی به ایشان میگفتیم اگر خطری پیش بیاید، آقایان راحتتر میتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند اما باز هم اصرار میکرد حضور داشته باشد و سراغ رزمندگان در جبههها برود. ایشان بانویی بسیار متعهد و انسانی وارسته بود. او با همه وجود به انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی آری گفته و خود را به طور کامل وقف آن کرده بود. آرمانهای انقلاب، آرمانهای او بود و اهداف حضرت امام خمینی، اهداف او نیز به شمار میرفت.
در ادامه این برنامه گرامیداشت، رضا اسماعیلی درباره ابعاد شخصیتی و هنری سپیده کاشانی گفت: اگر بخواهیم جایگاه خانم سپیده کاشانی را در ادبیات انقلاب تبیین کنیم، باید بگویم او راه شعر انقلاب را برای بقیه هموار کرد. در دهه اول انقلاب که شعر انقلاب هنوز قوام نیافته بود و جایگاهش را پیدا نکرده بود، نسل جوان شاعران انقلاب رسالت بزرگی بر عهده داشتند و باید برای شعر انقلاب و دفاعمقدس نمونهسازی و راه را برای دیگر شاعران هموار میکردند. خانم سپیده کاشانی جزو شاعرانی است که این رسالت بزرگ را به دوش کشید و نخستین نمونههای موفق از شعر پایداری و شعر انقلاب را در ابیات خانم کاشانی میبینیم. این موضوع کار بزرگی است. در زمانهای که تمام شاعران نامآور روزگار به هر دلیلی با انقلاب قهر و سکوت کرده بودند، شاعران نسل انقلاب باید روی پای خودشان میایستادند و برای انقلاب شعر میگفتند. این کار دشوار بود و خانم کاشانی از این رسالت، موفق بیرون آمد.
اسماعیلی باورمندی خانم سپیده کاشانی به انقلاب اسلامی را دیگر ویژگی مهم او دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگیهای این بانوی شاعر، باورمندیشان بود. امروز میبینیم بسیاری از شاعران بدون آنکه به مسالهای اعتقاد و باور داشته باشند، صرف فراخوانی که دریافت میکنند، درباره آن موضوع شعر میگویند. در حقیقت صنعتگری میکنند اما خانم کاشانی از شاعرانی بود که بر اساس باورمندیای که به انقلاب و رهبری آن داشت گام برمیداشت و قلم میزد و از عمق جان شعر میگفت.
محمدرضا اصلانی در این مراسم درباره معرفی کتابهای سپیده کاشانی گفت: نخستین کتاب خانم کاشانی، «پروانههای شب» نام داشت. او با این کتاب که سال 1352 چاپ کرد، 2 موضوع را ثابت کرد؛ اولا از نظر آگاهی به فن شعر، تسلط لازم را داشت و ثانیا نخستین قدم خود را بسیار محکم برداشته بود. این کتاب خیلی مورد توجه واقع شد. درباره ایشان نیز کتابهای زیادی نوشته شده است؛ یکی از این کتابها «در سوگ سپیدار، یادمان زندهیاد سپیده کاشانی» است. کتاب دیگر، «بانوی پروانهها» نوشته محسن غفاری است و کتاب سوم «شعر و اندیشه سپیده کاشانی» نوشته حمید هنرجو است. مجموعه مقالات ایشان را آقای اسماعیلی کار کردهاند که بهزودی چاپ خواهد شد و آقای سیدمحمود سجادی که از شاعران معاصر است، ۲ کتاب دارد که در آن، شاعران از جمله خانم کاشانی را معرفی کرده است.
همچنین ایمان احمدی، کارگردان مستند «سپیده» در این مراسم گفت: برای ساخت این مستند تلاشهای زیادی انجام شد اما همکاری خوبی از سوی بعضی افراد که با ایشان در ارتباط بودند نداشتیم. خانواده ایشان بخوبی همکاری نکردند و حتی یک فریم تصویر هم به ما ندادند، بنابراین از مستندی که ساختهشده است، خیلی راضی نیستم.
ارسال به دوستان
«سرزمین آوارگان» به جمع مدعیان اسکار پیوست
۵ جایزه از جوایز انجمن منتقدان فیلم شیکاگو به فیلم «سرزمین آوارگان» اهدا شد تا با این اتفاق، فیلم کلوئی ژائو یکی از مدعیان جدی اسکار امسال باشد. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، انجمن منتقدان فیلم شیکاگو جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن برای فرانسیس مکدورماند و بهترین فیلمنامه اقتباسی و فیلمبرداری خود را به فیلم «سرزمین آوارگان» داد تا این فیلم به جمع مدعیان جدی اسکار پیشرو بپیوندد. برای ساخت این فیلم که در فهرست نامزدهای این جوایز ۷ نامزدی کسب کرده بود، کلوئی ژائو تاکنون موفقیتهای زیادی کسب کرده است. «هرگز بندرت گاهی همیشه» نیز ۲ جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برای الیزا هیتمن و بهترین اجراکننده آیندهدار را برای سیدنی فلانیگان از آن خود کرد. بقیه برندگان هر یک موفق به کسب یک جایزه شدند. در میان برندگان چادویک بوزمن، بازیگر فقید موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «بلک باتم ما رینی» شد. پل راسی نیز برای «صدای فلز» جایزه بازیگر مرد نقش مکمل را برد و جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل به ماریا باکالووا برای بازی در فیلم «ادامه بورات» تعلق گرفت و فیلم «منک» دیوید فینچر جایزه بهترین کارگردان هنری را از آن خود کرد. «دیک جانسون مرده» از نتفلیکس جایزه بهترین مستند سال را از آن خود کرد و «دور دیگر» از دانمارک به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد.
ارسال به دوستان
از شبکه ۳ و افق ببینید
روایت «غیررسمی» از دیدارهای رهبر انقلاب
دومین قسمت مجموعه مستند «غیررسمی» پنجشنبه ۴ دی ساعت ۲۰ از شبکه ۳ و جمعه ۵ دی ساعت ۲۱ از شبکه افق پخش میشود. به گزارش مهر به نقل از سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، یکی از برنامههای مستمر حضرت آیتالله خامنهای که از سالهای گذشته برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیفهای مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است؛ جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزار شده و رهبر انقلاب پای صحبتها و درددلهای حاضران مینشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنجشنبهای» برگزار شده است. مؤسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای)، روایتی از این دیدارها را در مجموعه مستند «غیررسمی» تولید کرده که قسمت دوم این مجموعه با موضوع «مروری بر دیدارهای پنجشنبهای» رهبر انقلاب و حاشیههای این جلسات آماده پخش شده است. این قسمت از مجموعه مستند «غیررسمی» پنجشنبه ۴ دی ساعت ۲۰ در مجموعه رسانههای Khamenei.ir و شبکه سوم سیما و همچنین جمعه ساعت ۲۱ از شبکه افق و شنبه ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. قسمت اول این مستند که روایتی از دیدار راویان دفاعمقدس با رهبر حکیم انقلاب بود، چند ماه پیش به مناسبت هفته دفاعمقدس منتشر شده بود. ارسال به دوستان
دریافت ۵۰ میلیون دلار از بانک سعودی برای «انتقامجویان»
زیرآبی برادران روسو!
برادران روسو، کارگردان پردرآمدترین فیلم تاریخ «انتقامجویان: پایان بازی»، بیسر و صدا ۵۰ میلیون دلار برای شرکت تولیدکننده خود AGBO در اوایل سال جاری از عربستان سعودی دریافت کردند. البته منابع متعدد دیگر میگویند پول دادهشده به برادران روسو که از طرف بنسلمان، ولیعهد عربستان سعودی بوده بسیار بیشتر از این رقم است.
به گزارش ورایتی، در یک معامله که در ابتدای همهگیرى کرونا با واسطه منعقد شده، برادران روسو در ازای تبادل سهام اندک خود در لسآنجلس، میلیونها دلار سرمایه از یک بانک عربستان سعودی که نامش فاش نشده، دریافت کردهاند. مشخص شده که برادران روسو علاوه بر عربستان سعودی، چندین سرمایهگذار دیگر را نیز جذب بیزنس خود کردهاند که اخیرا فیلمهایی چون «استخراج» (Extraction) ساخته «کریس همسوورث» و «گیلاس» (Cherry) از «تام هالند» را تولید کرده است.
بسیاری از نهادهای هالیوود، از شرکت والت دیزنی گرفته تا «Live Nation»، سرمایهگذاریهای قابل توجهی از صندوق ثروت حاکمیتهای پادشاهی خاورمیانه بویژه عربستان سعودی جذب کردهاند.
سایت ورایتی در انتها نوشته است: درست زمانی که ولیعهد تلاش جاهطلبانهای برای به اصطلاح مدرنسازی کشور اسلامی عربستان سعودی آغاز کرد، هیاهوی مرگ خاشقجی بحران حقوق بشری را برای این کشور پادشاهی به وجود آورد.
ارسال به دوستان
تازهترین خبرها از چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در آستانه برگزاری اختتامیه
از اعلام نام داوران تا مشخص شدن مدعیان جوایز
در آستانه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» دبیرخانه این جشنواره اقدام به معرفی هیات داوران این دوره و همچنین نامزدهای بخش مسابقه اصلی این جشنواره کرد. به گزارش «وطن امروز»، خسرو دهقان، علی لقمانی، سیدسلیم غفوری، علی راضی، آیدا پناهنده، مرتضی پایهشناس و حسام اسلامی داوران بخش ملی این دوره هستند. اما دیگر خبر مهمی که در آستانه برگزاری اختتامیه این دوره از جشنواره فیلمهای مستند یا همان «سینماحقیقت» اعلام شد، نامزدهای مسابقه اصلی این جشنواره بود. بر این اساس در بخش بهترین کارگردانی فیلمهای مستند کوتاه برانازا (برادر خشکیها) (علی اسدی و رسول داوری)، همیشه شب، همیشه روز (یاسر خیر)، درباره پدر، درباره مرگ (فرهاد بهبهانی)، وایو (پناهبرخدا رضایی)، پریزاد (مهدی ایمانیشهمیری) و خانجان (بابک طاهری) و در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمهبلند کل فاطمه (مهدی زمانپورکیاسری)، بر سر خاک (محسن خانجهانی)، ف-الف (فرشاد اکتسابی)، بازگشت دوباره (فرهاد ورهرام) و هوبره (فتحالله امیری و نیما عسگری) نامزد دریافت جایزه شدند. همچنین در بخش بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند، جاهای خالی پر شود (عطیه زارعآرندی)، رویاهای خالکوبیشده (مهدی گنجی)، خانه (افسانه سالاری)، هجده هزارپا (مهدی شامحمدی)، ایاقچی (محمدحسن دامنزن) و آنجا سپیدهدم (محسن جهانی و هاشم مسعودی) نامزد دریافت جایزه هستند و فیلمهای مستند انیمیشن ایرانی (مهرداد شیخان)، طاهر (امیرمسعود حسینی)، بازگشت دوباره (فرهاد ورهرام)، بر سر خاک (محسن خانجهانی) و میر و مار (امین پاکپرور) نامزدهای بهترین پژوهش مستند این دوره هستند.
در بخش بهترین فیلمبرداری مستندهای کل فاطمه (داوود رحمانی)، رویاهای خالکوبیشده (محمد حدادی)، برانازا (برادر خشکیها) (رسول داوری)، آخرین نفسها (فراز فدائیان) و وایو (فرشید آذری) نامزد شدند و مستندهای سنجاقکهای برکه خشک (آرش قاسمی)، رویاهای خالکوبیشده (حسن شبانکاره و احمد صابری)، جاهای خالی پر شود (محمدحسین ابراهیمی)، رش او (امیرحسین صادقی) و کل فاطمه (آرش قاسمی) نامزدهای بهترین صدا هستند. همچنین در بخش بهترین تدوین مستندهای برانازا (برادر خشکیها) (بابک حیدری)، جاهای خالی پر شود (محدثه گلچین عارفی)، پریزاد (صدرا شرق)، رویاهای خالکوبیشده (امیر ادیبپرور) و هوبره (مصطفی گندمکار و سوگل مرادی) به عنوان نامزد معرفی شدند و در بخش بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده مستند «طاهر» با نویسندگی گفتار متن توسط امیرمسعود حسینی و گویندگی سیامک صفری، «بازگشت دوباره» با نویسندگی گفتار متن توسط فرهاد ورهرام و گویندگی شهرام درخشان و «بر سر خاک» با نویسندگی گفتار متن توسط محسن خانجهانی و شهرام درخشان و گویندگی شهرام درخشان نامزد دریافت جایزه شدند.
در بخش بهترین فیلم نیز کل فاطمه (سمیه زراعتکار و مهدی زمانپورکیاسری)، جاهای خالی پر شود (عطیه زارعآرندی)، انیمیشن ایرانی (مهرداد شیخان)، برانازا (برادر خشکیها) (علی اسدی و رسول داوری) و هجده هزارپا (مهدی شامحمدی) به عنوان نامزدهای دریافت جایزه معرفی شدند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|