|
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از حواشی برپایی جدیدترین دوره حراج آثار هنرهای تجسمی
حراج تهران چنـد؟
گروه فرهنگ و هنر: سیزدهمین دوره حراج آثار هنری تهران در حالی به کار خود پایان داد که بدون شک این دوره از حراج تهران یکی از پرحاشیهترین دورههای برگزاری آن بود.
این دوره از حراج تهران که قرار بود تیرماه برگزار شود اما در پی شیوع ویروس کرونا لغو شده بود، در نهایت اواخر دیماه برگزار شد که مجموع فروش ۸۷ میلیارد و ۹۴۲ میلیون تومان را رقم زد.
اما رسیدن به این میزان فروش با شائبههای بسیاری مواجه شد؛ از جمله بسیاری به فروش تابلوی دوتکه (لت) آیدین آغداشلو با قیمت ۱۲ میلیارد و 500 میلیون تومان انتقاد و شبهات بسیاری را به آن وارد کردند.
یکی از این ابهامات به قیمتگذاری بالای این اثر و قیمت نهایی فروش آن مربوط میشد که این مساله مبنای اولیه قیمتگذاریها در حراج تهران را برای چندمین بار زیر سوال برد؛ اینکه این قیمتگذاریها بر چه اساس و معیاری انجام میشود؟! به عبارت دیگر فرآیند و مکانیسم قیمتگذاری پایه برای آثار ارائه شده بر چه اساسی است؟
حتی طی یکی دو روز اخیر کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از برخی آثار فروخته شده در حراج تهران، با قیمتهای پایه نجومی آنان با زبان طنز برخورد کردند.
یکی دیگر از ابهامات به کپی بودن اثر آیدین آغداشلو در این حراج بازمیگردد که این اتفاق طی دورههای پیشین هم سابقه داشته است. برخی معتقدند اینکه یک اثر کپی یا اقتباسی باشد روی قیمت پایه آن تاثیر خواهد گذاشت؛ موضوعی که روی تابلوی آغداشلو موثر نبود. یکی دیگر از حواشی فورش نجومی تابلوی آغداشلو، حواشی اخلاقی بود که به دلیل عدم قطعیت و عدم اثبات آن، «وطنامروز» از پرداختن به آن امتناع میکند. به هر حال سیزدهمین حراج تهران در ادامه دورههای گذشته با ابهامات بسیاری به کار خود پایان داد.
* قیمتگذاری اثر از خلق آن سختتر است
به همین بهانه با مهدی صوتی، گالریدار و کارشناس هنرهای تجسمی گفتوگو کردیم.
***
* درباره حراج تهران همیشه حرف و حدیثها و ابهامات بسیاری بویژه درباره نحوه قیمتگذاریها مطرح میشود؛ برخیها قیمتگذاری پایهای را که برای آثار در نظر گرفته میشود بیش از ارزش واقعی آثار تلقی میکنند، در این باره توضیح میدهید؟
در وهله اول باید بگویم شاید قیمتگذاری آثار هنری از خلق خود آثار هنری سختتر باشد، زیرا برای نحوه قیمتگذاری آثار باید از جهان واقعی و محیط اجتماعی الهام گرفت؛ جهانی که در آن خرید و فروش به واسطه رد و بدل کردن پول انجام میشود.
اما نکته مهم؛ این ابهاماتی که مطرح کردید از عدم آگاهی نشات میگیرد، قیمتگذاری پایه آثار هنری تهران از هوا نمیآید! بلکه یک گروه کارشناسی خبره در حراج تهران مستقر هستند که از چند روز مانده به حراج مجوز آثار ارائهشده را از وزارت ارشاد دریافت میکنند و بر اساس چندین معیار و پارامتر مشخص، نسبت به قیمتگذاری پایه آثار اقدام میکنند.
* درباره معیارهای قیمتگذاریهای پایه بیشتر توضیح میدهید؟
زمانی که کارشناسان اثری را قیمتگذاری میکنند، باید نشان دهند که قیمت مورد نظرشان با توجه به کیفیت اثر و پیشینه هنرمند، یک قیمتگذاری منطقی و متعادل است، در همین راستا علاوه بر تمرکز روی کیفیت اثر به معیارها و شاخصهای پنهان ارزیابی هنر همچون رزومه هنری خالق اثر در یک سال اخیر، تاریخچه فروش آثار هنرمند و جایگاه ملی و بینالمللی آثار هنرمند توجه میشود. حال که یکسری از دوستان در این باره کسب اطلاع نمیکنند، میگویند باید درباره قیمتگذاریهای حراج تهران شفافسازی شود، البته این حرف درستی است اما به واقع سازوکار قیمتگذاری در حراج تهران مشخص و روشن است، حال شاید یکسری انتقادات به نحوه قیمتگذاریها باشد که آن را هم باید به حساب سلایق مختلف گذاشت.
* پس با این اوصاف در حراج تهران جایگاه هنرمند مهمتر از کیفیت اثر است؟
اصلا چنین چیزی نیست، بلکه کارشناسان قیمتگذار، پس از بررسی صلاحیتهای فنی و کیفی اثر، به مواردی همچون پیشینه و جایگاه هنرمند توجه میکنند.
* از مبحث قیمتگذاری اگر فاصله بگیریم، برخیها اثر آیدین آغداشلو (خاطرات امید) را نوعی کپیبرداری از ایده اثر «پیرو دلا فراچنسکو» با نام «دوک و دوشس» میدانند و برخی هم آن را کپی اثر «دومنیکو گرلاندایو» نقاش قرن پانزدهم ایتالیا میدانند؛ در این باره نظری ندارید؟
ببینید! در عالم هنرهای تجسمی مرز بین الگوبرداری و کپیبرداری همچون تار مویی باریک است اما درباره این اثر و حراج تهران باید بگویم کارشناسان حراج تهران همگی اشراف خوبی به دنیای هنرهای تجسمی دارند و بدونشک این مورد را که میگویید الهام گرفتن آیدین آغداشلو تشخیص دادهاند و در نهایت مجوز حضور این اثر را در حراج تهران دادهاند.
***
جای خالی تعهد در حراج تهران
خلق هر اثر هنری، درست مانند تولید هر محصول دیگری است و هر اندازه این آثار کیفیت بهتر و کمیت زیادتری داشته باشند، بر غنای فرهنگ یک ملت خواهند افزود؛ این اثر تولید شده باید در یک زنجیره ارزش افزوده قرار گیرد تا علاوه بر جنبه هنری آن، به لحاظ اقتصادی نیز رشد داشته باشد. هنر انقلابی ما که تا پیش از برگزاری حراج تهران در صحنه اقتصادی هنر، حرفی برای گفتن نداشت، چند سالی است که در این حراج توانسته خودی نشان دهد. اگر بخواهیم نگاه منصفانهای داشته باشیم باید گفت یکی از اتفاقات خوب حراج تهران، در دوره گذشته این رویداد اتفاق افتاد که برای نخستین بار شاهد حضور پررنگ ۲ اثر با مضامین انقلاب اسلامی و مذهبی بودیم به طوری که در دوازدهمین دوره حراج تهران، اثری از هانیبال الخاص با مضمون انقلاب اسلامی حضور داشت. این اثر بدون عنوان و مربوط به سال ۱۳۵۷ و بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است که این هنرمند را به خلق اثری با مضمون انقلاب و شهادت ترغیب کرد. آثاری از هانیبال الخاص، نقاش فقید آشوری در 6 دوره حراج تهران فروخته شده است؛ یکی از این آثار او با عنوان «انقلاب» مربوط به انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۷ خلق کرده بود، در حراج تیرماه ۱۳۹۷ با قیمت ۷۵ میلیون تومان فروش رفت. حسن روحالامین، هنرمند جوان نقاش و تصویرگر که در زمینه هنر مقاومت شناخته شده است و مضامین مذهبی و بویژه عاشورا، بخش بسیاری از مضامین آثارش را تشکیل میدهد، در دومین حضورش در رویداد حراج تهران اثر جدیدی از مجموعه «عصیان» خود را عرضه کرد. این اثر عاشورایی که در دوازدهمین حراج هنر معاصر تهران چکش خورد، با استقبال خریداران روبهرو شد.
اما واقعا نمیتوان به استناد عرضه آثار 3-2 هنرمند مطرح متعهد و انقلابی طی 13 دوره حراج تهران، این رویداد را یک اتفاق مبتنی بر ریلگذاری اهداف هنر انقلاب اسلامی دانست، زیرا هر فستیوال برای رسیدن به این مهم نیازمند یکسری ریلگذاریهای مشخص است که به واقع این مساله درباره حراج تهران دیده نمیشود.
ارسال به دوستان
حاشیه جدید برای سریال مسألهدار
فیلمنامه «آقازاده» سرقتی بود؟
حاشیه تقریبا تبدیل به جزئی جداییناپذیر از سریال «آقازاده» شده است؛ اثری که از آن به عنوان نخستین تولید سازمان هنری- رسانهای اوج در عرصه شبکه نمایش خانگی یاد میشود اما تا این جای کار به اندازه مجموع پروژههایی که اوج در حوزههای مختلف سینما، تلویزیون، مستند، تجسمی و... تولید کرده برای آن حاشیه داشته است. از پخش صحنههای بیسابقه اروتیک گرفته تا تخریب مکرر نمادهای مذهبی در سریالی که ظاهراً سازندگانی همسو با اهداف و معارف انقلاب داشت، باعث شد حساسیتها نسبت به این سریال بیشتر شود، بویژه حساسیت جامعه مذهبی و انقلابی به این سریال مسألهدار و غیرمنزه بیشتر شد.
«وطن امروز» در شمارههای گذشته خود با استناد به این قبیل سکانسهای مستهجن در این سریال و همینطور سیاهنمایی اپوزیسیونی نسبت به سیستم و ساختار حاکمیتی، انتقاداتی به این سریال وارد کرد اما پایانبندی این سریال نشان داد به غیر از مباحث اخلاقی، این سریال درگیر مباحث دیگر نیز شده است. مجموع این حواشی باعث شد این سوال مطرح شود که هدف سازندگان این سریال که توسط یک نهاد ارزشی منتشر شده، از به تصویر کشیدن انبوهی صحنه مستهجن، تخریب نهادهای مذهبی و القای فساد سیستماتیک در نظام جمهوری اسلامی چیست؟ اما این بار حاشیهای عجیبتر و جنجالیتر گریبان «آقازاده» را گرفته است. بر اساس برخی شنیدهها ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و تلویزیون چارچوب و شاکله فیلمنامه سریال آقازاده را قبلا به نگارش درآورده بود و جالب اینکه طالبی فرآیند ساخت این سریال را شروع کرده بود. برخی شنیدههای خبرنگار «وطن امروز» حاکی از این است که سناریوی ابوالقاسم طالبی نیز در اختیار تیم آنها بود. از سوی دیگر پرویز امینی، جامعهشناس در یادداشتی به نحوه روایت «آقازاده» از فساد در جامعه انتقاداتی را وارد کرده است. در بخشی از یادداشت او آمده است: «مجموعه نمایشی آقازاده در شبکه نمایش خانگی در ۲۹ قسمت به موضوع فساد، علیالخصوص فساد اقتصادی در ایران امروز پرداخته است. لُب لباب حرف این مجموعه نمایشی این است که فساد در کشور «خیلی خیلی خیلی ممکن» و «پیشگیری و فسادستیزی بسیار بسیار بسیار ناممکن» است. با این تصویرسازی از فساد در ایران توسط مجموعه آقازاده که تهیهکننده و طراح کار آن (عنقا) بیان کرده است که این تنها 10 درصد واقعیت فساد در کشور است، طبیعی است این جمعبندی شکل بگیرد که فساد بسیار بسیار بسیار ممکن و پیشگیری و فسادستیزی خیلی خیلی خیلی ناممکن است». به هر حال باید منتظر ماند و دید حواشی عجیب و غریب پیرامون سریال «آقازاده» تا به کجا ادامه خواهد داشت و واکنش سازندگان این سریال به حاشیه جدید این سریال چگونه خواهد بود.
ارسال به دوستان
تئاتر
جشنواره تئاتر فجر آنلاین نیست
اسامی تالارهای نمایشی آثار صحنهای و رادیو تئاتر سیونهمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شد. به گزارش «وطن امروز» به نقل از روابط عمومی سیونهمین جشنواره تئاتر فجر، با حفظ موارد و نکات بهداشتی، تعدادی از تالارهای نمایشی با ظرفیت ۵۰ درصد پذیرای آثار و مخاطبان سیونهمین جشنواره تئاتر فجر در ایام برگزاری این رویداد هستند. نمایشهای بخش صحنهای جشنواره در تالار وحدت، مجموعه تئاترشهر با اختصاص ۴ سالن اصلی، چارسو، قشقایی و سایه، تالار مولوی، تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر با ۲ سالن ناظرزادهکرمانی و سمندریان روی صحنه میروند. همچنین در سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر آثار رادیوتئاتر اجرا خواهند شد. سیونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار میشود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.
***
«سرباز» میهمان سیونهمین جشنواره تئاتر فجر میشود
نمایش «سرباز» به تهیهکنندگی بنیاد رودکی و کارگردانی حسین پارسایی در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه میرود. به گزارش «وطن امروز»، نمایش «سرباز» به تهیهکنندگی بنیاد فرهنگی- هنری رودکی و کارگردانی حسین پارسایی در بخش میهمان سیونهمین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه میرود. نمایش «سرباز» که به مناسبت پاسداشت نخستین سالگرد شهادت اسطوره مقاومت سردار شهید حاجقاسم سلیمانی آماده شده، نوشته و کار حسین پارسایی است که پیش از این به صورت آنلاین و با تعداد محدودی تماشاگر با رعایت فاصلهگذاری در تالار وحدت اجرا شد. نمایش سرباز با حضور علی براتی در مقام طراح حرکت و مجری طرح و با همراهی هنرمندانی همچون انوش معظمی، مجید رحمتی، رضا راد، مسعود رحیمپور، سروش کریمینژاد، ندا سیاس، احمد صمیمی، میلاد محمدزاده، مارال قادری، حسین نصری، رضا طالبیزاده و نمایشگران گروه قبیله با تهیهکنندگی بنیاد فرهنگی- هنری رودکی و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی با نگاهی مستندگونه از تاریخ ۱۲ دیماه همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی به مدت ۵ شب به صورت آنلاین در تالار وحدت اجرا شد.
ارسال به دوستان
ارتقای سواد رسانهای با «بین خطوط»
تولید ویژهبرنامه تلویزیونی «بین خطوط» با مشارکت فرهنگسرای اندیشه در شبکه ۲ سیما آغاز شد. به گزارش «وطن امروز»، برنامه تلویزیونی «بین خطوط» تلاش میکند با آموزش تکنیکهای دانش رسانهای، سطح سواد رسانهای مردم را بالا ببرد. این برنامه در حال حاضر مراحل تولید را پشت سر میگذارد و بزودی روی آنتن شبکه ۲ سیما میرود. ناصر امینزاده، رئیس فرهنگسرای اندیشه گفت: تصویربرداری برنامه گفتوگومحور «بین خطوط» این روزها در فرهنگسرای اندیشه دنبال میشود. اندیشمندان و صاحبنظران با حضور در این برنامه پاسخگوی سوالاتی میشوند که تیم محتوایی آماده کرده و همچنین نظرات خود را با موضوع سواد رسانهای و کارکردهای آن در جامعه مطرح میکنند. این مجموعه 39 قسمتی با اجرای فرید محمدی و تهیهکنندگی امیر یوسفی، اوایل اسفندماه امسال روی آنتن شبکه ۲ سیما خواهد رفت.
ارسال به دوستان
فعالیت ۱۲ واحد سیار پست در نمایشگاه کتاب
برای جمعآوری کتاب از ناشران در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، 4 دفتر پستی، همچون دفتر پست شهید یوسفیان و ۱۲ واحد سیار در محلهایی که تراکم بیشتری از ناشران وجود دارد، تعبیه شد. به گزارش «وطن امروز»، بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و توسعه کسبوکار شرکت پست جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: محل قرارگیری واحدهای سیار مشخص شده است و در پی هماهنگیهای لازم با راهنمایی و رانندگی هستیم که اجازه توقف خودروها در نقاط مشخصشده را بدهد تا با مشکلی مواجه نشویم. وی همچنین بیان کرد: همانند نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که ناشران به غرفههای پست مراجعه میکردند تا کتابها را تحویل دهند، حال در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز باید کتابهایی که از سوی مردم خریداری شده را بستهبندی کرده و به مأموران پست در این واحدهای سیار تحویل دهند. افروز در ادامه عنوان کرد: مدیران پست و ناشران سایر استانها نیز در حال برگزاری جلسات مختلف و طراحی برنامهها برای هماهنگیهای لازم هستند تا به فراخور نوع استان و شرایط آن تصمیمات لازم گرفته شود. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمنماه برگزار میشود.
ارسال به دوستان
آخرین تغییرات آکادمی اسکار تحت تأثیر شیوع کرونا
شانس «خورشید» در اسکار بیشتر شد
آکادمی اسکار تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی خود را به ۱۵ اثر افزایش داد تا شانس فیلم سینمایی «خورشید» مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران افزایش یابد. به گزارش «وطن امروز»، اسکار تغییراتی در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی اعمال کرد. بر این اساس آکادمی اسکار تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی را به ۱۵ اثر افزایش داد. همهگیری «کووید-۱۹» چالشهای بسیاری را در زمینه تماشای فیلمها برای رأیگیری و جوایز ایجاد کرده است. برای اطمینان از سالم ماندن فرآیند رایگیری اسکار، کمیته مقدماتی بخش فیلم بلند بینالمللی از طریق رایگیری مخفی فهرستی ۱۵تایی از کشورهای مختلف را انتخاب میکند؛ این فهرست تا سال گذشته شامل ۱۰ عنوان بود. در سالهای گذشته رایگیری مقدماتی به صورت حضوری انجام میشد اما امسال این فرآیند به خاطر رعایت اصول ایمنی در یک فضای مجازی انجام میشود. در نتیجه، کمیته اجرایی بینالمللی برای افزایش رایگیری درباره ۵ مورد انتخاب اضافی تشکیل جلسه نخواهد داد و از این رو همان فهرست ۱۵ تایی به عنوان نامزدهای بخش بهترین فیلم بینالمللی اعلام خواهند شد. از سال ۲۰۰۸، فرآیند رایگیری بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی در شهر لسآنجلس انجام میشود و در جلسه پشت درهای بسته توسط کمیته اجرایی بینالمللی، آثاری که بالاترین رای را دریافت کردهاند به عنوان نامزد اعلام میشوند. سپس این کمیته فیلمهای منتخب را در قالب یک فهرست کوتاه که در صنعت جوایز با عنوان «Saves» (ذخیره) شناخته میشوند ارائه میدهد. با تغییر قانون جدید، بخش فهرست «Saves» (ذخیره) حذف میشود و ۱۵ فیلم برتر که بیشترین تعداد آرا را دارند، فهرست نهایی را ـکه قرار است 9 فوریه اعلام شودـ تشکیل میدهند. جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی (با نام قبلی اسکار بهترین فیلم خارجیزبان) یکی از جوایز معتبر اسکار است که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلمهای به زبان غیرانگلیسی این جشنواره تعلق میگیرد. هنگامی که نخستین جشنواره اسکار در سال ۱۹۲۹ برگزار شد، جایزهای مجزا برای فیلمهای زبانهای خارجی وجود نداشت. در خلال سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ برنامهای برای اعطای جایزه به فیلم خارجی مطرح شد تا اینکه در بیستونهمین دوره آن یعنی سال ۱۹۵۶ این جایزه رسما به یک فیلم خارجی تعلق گرفت؛ از آن زمان هر سال یک فیلم غیرانگلیسیزبان در این مراسم جایزه میگیرد. ارسال به دوستان
با اجرای نمایش «آسمانی دیگر»
دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز میشود
نمایش «آسمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی شهاب راحله با از سرگیری دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» در محوطه تئاتر شهر تهران اجرا میشود. به گزارش «وطن امروز»، اجراهای تئاتر دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» که به دلیل محدودیتهای کرونایی در تهران و اغلب استانها متوقف شده بود اجراهای خود را با نمایش «آسمانی دیگر» در محوطه تئاتر شهر از سر میگیرد. در خلاصه نمایش «آسمانی دیگر» که با بازی امیرحسین مهماندوست اجرا میشود، آمده است: آسمان ایران تغییر کرده و گویا مردمانش از بزرگان و ستارگان دفاعمقدس فاصله گرفتهاند و مردی دستفروش سعی دارد تا خاطرات را روایت کند و شاید حالمان خوب شود. «آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله ساعت ۱۶:۳۰ روزهای ۲۹و ۳۰ دی و اول بهمن در محوطه تئاتر شهر اجرا میشود. کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری «تئاتر صاحبدلان» در ادوار گذشته، ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را در تهران و دیگر استانهای کشور در بخش صحنهای، محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار کرد اما با افزایش شیوع کرونا در کشور اجرای نمایشهای تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روزها با بهبود شرایط آثار باقیمانده در تهران و دیگر استانها اواخر دی و اوایل بهمن اجرا خواهند شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|